جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
فرهنگ رانندگی ما ایرانی ها چگونه است راست است که میگویند ما خیلی بد رانندگی میکنیم
اگرچه خودرو، مظهری از جامعه مدرن و مدرنیته است و امری مهندسی که به دست مهندسان و فن سالاران تولید شده وخودرو، جاده و کیفیت راه ها امور مادی هستند امابسیاری از افعال ترافیکی بیش و پیش از هرچیز دیگر تحت تاثیر عوامل اجتماعی و انسانی است.
سلامت نیوز: چرا ما ایرانی ها به بد رانندگی کردن مشهور شده ایم؟
الگوهای تنظیم رفتار رانندگان، عابران پیاده و حتی پلیس های راهنمایی و رانندگی تا حدزیادی؛ برگرفته از معیارها و قواعد اجتماعی بسط یافته در همان کشور است والا این جاده ها و علائم و قوانین و مقررات راهنمایی ورانندگی در سایر کشورهای غربی نیز وجود دارد. این همان فرهنگ است که سبک رانندگی و انضباط اجتماعی و پایبندی به قوانین در جوامع را مشخص می سازد.
یکی از شاخص های جوامع توسعه یافته، قانونمندی و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی است. اما جوامع در حال توسعه چندان مقید به قانون نبوده و با مسائل گسترده ای در این زمینه مواجه اند.
در همین رابطه براساس اعلام مسئولان وقت پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، در شهریور ماه سال 1388، جریمه های رانندگی یک روز تهران با تعداد جریمه های رانندگی یک سال قاره اروپا برابری می کند و تصادفات منجر به جرح و مرگ آنان بسیارپایین تر از کشورهای جهان سومی است.
آمار تلفات جاده ای در ایران بیست برابر کشورهای صنعتی جهان و پنج برابر کشورهای هم تراز با ایران است وبه عبارتی تقریبا 3درصد تصادفات اتفاق افتاده در سطح جهان، مربوط به ایران است.
براساس گزارش یونیسف در ایران درهر بیست دقیقه یک نفر در جاده های ایران جان می سپارند و در هر دو دقیقه خبر مصدومیت جدی و حتی معلولیت مادام العمر یک نفر به خانواده اش می رسد و سالانه میلیاردها دلار بر اقتصاد ایران هزینه وارد می کند. کشته های تصادفات در ایران نسبت به جمعیت و خودرودر دنیا اول است وحدود 25 در صد از کلیه تصادفات جاده ای در ایران مربوط به حوادث موتور سیکلت است که در بیش از 60 درصد این موارد به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی و بروز ضربه مغزی است. به عبارت دیگر، در ایران و در نتیجه تصادفات رانندگی سالانه به ازای هر صد هزار نفر، 38 کشته و در کل به ازای هر صد هزار نفر جمعیت 63 نفر کشته و زخمی می شوندو به همین دلیل رتبه ی اول را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. مطالعات انجام شده درایران نشان می دهد که اکثریت مسافران منتظر توقف اتوبوس نمی شوند. بسیاری از مسافران در وسط جاده ها پیاده می شوند و خیلی ها مراقب عبور و مرور نیستند و اصولا هم مسافران وهم رانندگان احساس مسوولیت چندانی در قبال رفتار خود ندارند.
همچنین سرعت غیر مجاز و رفتار های خطر زای رانندگان، عدم توجه به قوانین و مقررات و درک افراد از از مخاطرات موجود در جاده ها بر میزان درک و فهم مردم از خطرات ترافیکی و در نتیجه وقوع حوادث رانندگی اشاره می کند مطالعات نشان می دهند که سوانح ترافیکی نه صرفا یک امر مکانیکی و اتفاقی و ماشینی، بلکه برخاسته از امور اجتماعی و فرهنگی است. اگر اندکی فکرکنیم و ببینیم که سالانه ده ها هزاردر جاده های ایران می میرند و صد ها هزار نفر زخمی می شوند و میلیاردها تومان هزینه بر دوش خانواده و در نهایت جامعه باقی می ماند و دوباره به آغاز بر می گردیم که چرا این همه تصادف ما را حساس نمی کند و چرا این همه بد رانندگی می کنیم چگونه می توان از حجم ابعاد آن کاست و با ماشین کنار آمد. ماشینی که خودمان ساخته ایم، اما بلای جان خود کرده ایم. ماشین عضوی از خانواده ما ست. این مائیم که این عضو نازنین را بد معرفی کرده ایم، به خصوص ما ایرانی ها که در جهان شهره به بد رانندگی شده ایم و هر گردشگر و توریستی که به ایران می آیدو مدتی بعد که دیار ما را ترک می کند، شرح رانندگی ایرانی را برای دوستان، خویشان، همشهریان و اعضای خانواده اش می گوید و واقعا ما از این بابت در جهان منحصر به فردیم. این رفتار نادرست و ناپسند ریشه در عدم فرهنگ پذیری و تعلق خاطر به قانون دارد.
واقعیت این است ما یاد نگرفته ایم که منافع جمعی را بر منافع فردی ترجیح دهیم، زیرا رانندگی یک امر اجتماعی است و ما ملتی هستیم که در دام فردگرایی و تفرد گرفتار شده و در بستر اجتماعی نیز به نوعی می خواهیم خودمان را نشان دهیم و فردیت خویش را به نمایش بگذاریم. اصرار بر فردیت و هویت فردی و تاکید برمنیت ها این تصور و تصویر را برای رانندگان ایرانی به وجود می آورد که خیابان و خودرو در ملکیت شخصی اوست. اکسیر مطالعه و فهم فرهنگ و معرفت این فایده و نتیجه را دارد که خوشبختی امری اجتماعی است و قانون و قانونمندی و نهادینه شدن آن مغایرت با منافع فردی است، امری که سپهر فرهنگی به صورت کلان و فرهنگ تردد ورانندگی به صورت خاص و به شدت به آن نیاز دارد.
روزنامه بهار
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل رئیس جمهور دولت سیزدهم رئیسی توماج صالحی دولت سیدابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی مجلس تعطیلی شنبه ها شورای نگهبان
سیل مشهد سیل مشهد هواشناسی تهران خراسان رضوی پلیس باران سازمان هواشناسی بارش باران قوه قضاییه شهرداری تهران
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا مالیات بازار خودرو قیمت دلار مسکن ایران خودرو تعطیلی شنبه دلار بانک مرکزی تورم
لیلا حاتمی زری خوشکام علی حاتمی نمایشگاه کتاب سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران کتاب تلویزیون سریال سینما فردوسی موسیقی
ایلان ماسک
رژیم صهیونیستی غزه روسیه آمریکا فلسطین حماس جنگ غزه چین اوکراین ترکیه یمن حزب الله لبنان
فوتبال تراکتور پرسپولیس جام حذفی سپاهان مس رفسنجان لیگ برتر لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال باشگاه استقلال بازی جواد نکونام
هوش مصنوعی گوگل آیفون اپل همراه اول سونی سرعت اینترنت تبلیغات عیسی زارع پور
بارداری پوست کاهش وزن چای دیابت آلزایمر