جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
آموزش و پرورش در نیوزیلند
سیستم آموزش و پرورش نیوزیلند توسط بخش دولتی اداره میشود ونود و پنج درصد از جمعیت کشور را آموزش میدهد. وزارت آموزش و پرورش سالانه چهار ممیز هشت بیلیون دلار را صرف آموزش میکند که تقریباً شانزده درصد در آمد ملی است. رفتن به مدرسه برای افراد پنج تا پانزده سال اجباری است و سال تحصیلی مدارس از سه ترم تشکیل میشود؛ سال تحصیلی در ماه فوریه شروع میشود وتا ماه دسامبر ادامه دارد و تعطیلات مدارس در ماه میو اوت است. بعضی از مدارس ایالتی دارای چهار ترم تحصیلی درسال هستند. تحصیل درمدارس رایگان است.برنامههای سنتی درمدارس آکادمیک و غیرآکادمیک وجود ندارد، در حالیکه میانگین استانداردآموزش در دبیرستانهای نیوزیلند درمقایسه با مدارس کشور انگلستان بالاتر است.
عموماً دانشآموزان نیوزیلندی امتحانات بینالمللی را بخصوص در خواندن و درک مفاهیم موفق هستند اما مهارتهای ریاضیاتی آنها در مقایسه با دانش آموزان ژاپنی و دیگردانش آموزان آسیایی پایین است. بیشتر مدارس از امکانات ورزشی (نظیر میادین بزرگ بازی)، آکادمیک و فرهنگی مناسبی برخوردارند. مدارس دارای ملیتهای مختلف بوده و این تنوع قومی بخصوص در اکلند با توجه به جمعیت قابل ملاحظة مردم جزایر پلینزی بارزتر است؛ بیشتر مهاجران جدید اهل قارة آسیا هستند، آموزش زبان انگلیسی جای خود را به زبانهای ژاپنی و آسیایی داده است و باعث تغییر تجارت نیوزیلند از اروپا به حاشیة اقیانوس آرام شده است.
مدارسNelson College وChristchurchrsoys مدارس شهری هستند که ازسابقة طولانی درارائة آموزشهای شبانه روزی برخوردارند و مانند مدارس ایالتی هزینة این مدارس شبانه روزی نیز ارزانتر از مدارس خصوصی است.
آموزش دورة ابتدایی در این کشور ۸ سال به طول میانجامد. آموزش دورة مقدماتی متوسطه نیز سه سال طول میکشد (ازپایة تحصیلی ۹ تا یازده) و آموزش فرم ششم (تکمیلی متوسطه) در پایة دوازدهم تحصیلی و آموزش فرم هفتم ( پیش دانشگاهی)نیز در پایة تحصیلی سیزدهم ارائه میشود.ورود به مدارس مقدماتی متوسطه اجباری است.برنامة تحصیلی مدارس نیوزیلند براساس مقطع تحصیلی، درزمینههای زبان،ریاضیات،علوم،تکنولوژی،علوم اجتماعی، هنرها، ورزش و سلامت جسمانی است. همچنین درکنار این موضوعات درسی، برگسترش و توسعة روابط اجتماعی، افزایش اطلاعات عمومی و دانش روز، مدیریت فردی و رقابتهای سالم، مهارتهای اجتماعی و کاری، مهارتهای فیزیکی و عملی لازم، تأکید فراوانی وجود دارد. ارزیابیهای مرتب به دانش آموزان این امکان را میدهد که به اهداف مدون و تعیین شدة آموزشی که به صورت برنامههای درسی چاپ شده اند، بهتر دست یابند.
● آموزش پیش دبستانی
آموزش پیش دبستانی مدت زمان دو سال طی ردههای سنی سه تاچهار سالگی به کودکان ارائه میشود. این مقطع آموزشی درزمره آموزش اجباری و رسمی محسوب نمیشود. آموزش پیش دبستانی بر روند یادگیری کودکان دردوران اولیة کودکی درجهت نیل به پرورش مهارتها، شناخت و دانش در آنان در برنامه درسی دورة ابتدایی تاکید دارد. به طور کلی میتوان گفت که این سیستم به مراکز بازی تقسیم میشود که به وسیله گروههای والدین اداره میشوند و برای کودکان سنین کودکستان؛ معمولاً بالای دوسال ارایه میشود،کودکستانها رایگان هستند، در صورتی که مراکز بازی ممکن است مبلغ کمی را مطالبه کنند، درهرحال دولت قیمت های تمامی مراکز ثبت شده مربوط به مراقبت از کودکان را کاهش داده است.بیش از نود درصد کودکان چهار ساله درمدارس پیشدبستانی ثبت نام میشوند.خدمات آموزشی موجود برای این دورهدرمراکز گوناگونی مانندکودکستانها،مراکز نگهداری کودکان،مراکز بازی و نگهداری درخانه و(Kohanga reo)که بر اساس زبان فرهنگ بومی مائوری فعالیت میکنند) ارائه میشود.
هر یک از مراکز فوق دارای روش خاصی برای اداره و نحوة فعالیتشان هستند.
این مراکز ممکن است توسط بخش خصوصی،دولت، کلیسا و یا آژانسهای نیکوکاری داوطلب اداره شوند. بیشتر این مراکزدارای یک فهرست انتظار هستند. برای آنکه فعالیت این مراکز توسط دولت تأیید شود (به استثنای مراکز بازی) باید در این رابطه مجوز لازم را کسب کنند و همچنین باید هر یک از این مراکز دارای آئین نامهای باشند که در آن اهداف و نحوة فعالیت مرکز ذکر شده باشد. وزارت آموزش تعداد حداقل و حداکثر مربیان مورد نیاز این مراکز را تعیین کرده است.ادارة نظارت بر آموزش(ERO)از این مراکز بازدید و بررسی به عمل میآورد و برنحوة عملکرد آنها نظارت دائمی دارد و نیزدر این رابطه گزارش تهیه میکند. کودکستانها از کودکان سنین دوونیم تا پنج سال نگهداری میکنند.این مراکز کودکان را در دو گروه (از یک گروه صبحها و پنج روز در هفته و ازگروه دیگر سه روز هفته و بعدازظهرها) نگهداری میکنند. براساس تعداد کودکان دو یا سه مربی آموزشی وجود دارد. برخی والدین نیز علاقمند هستند که دربرخی از کارهای این مراکز کمک وهمکاری داشته باشند.
مراکز مراقبتی کودکان نیز به صورت تمام وقت یا پارهوقت (بیش از چهارساعت در روز) را باز بوده و به مدت هشت تا نه ساعت به فعالیت میپردازند.این مراکز ازمشتریان خود به صورت روزانه یا هفتگی دستمزد میگیرند و برای موارد اتفاقی و موقت هم به صورت ساعتی دستمزد میگیرند. مراکز مراقبتی کودکان برطبق مجوز خود میتوانند از کودکان زیردوسال یا بیشتر از دو سال نگهداری کنند.مراکز بازی نیزمراکزی هستند که در آنجا والدین از نزدیک در بازی و تفریح کودکان شریک میشوند. مراکز بازی به منظور برقراری روابط نزدیکتر میان والدین و فرزندانشان ایجاد شده اند.مراکز بازی خصوصی یک تا ده جلسه در هفته را برای متقاضیان ترتیب میدهند. کودکان میتوانند بیش ازپنج جلسه درهفته در آنجا حاضر شوند. دستمزدها بر اساس نظر هر مرکز تعیین میشوند و والدین با توجه به جدول زمانبندی شده جلسات در آنها حاضر میشوند.
والدین میتوانند خود نقش مربی آموزشی را ایفاء کنند و سرپرستی جلسات را در مراکز بازی به عهده گیرند. آموزشهای پیش دبستانی اجباری نیست و برای کودکان زیرشش سال به وسیله مراکز زیادی ارائه شده و بسیاری از این مراکز به صورت مراکز خیریه بوده و به وسیله دولت اداره میشوند. طبق قانون آموزشی سال ۱۹۸۹ آموزش رایگان در مدارس دولتی برای سنین بین پنج تا نوزده سال وجود دارد و این آموزشها برای سنین شش تا شانزده سال اجباری است. سن رسمی شروع مدرسه پنج سال است.
برنامههای آموزش پیش دبستانی روی هم رفته سازنده و مفید هستند و بر مبنای یادگیری ضمن بازی استوار است.
تمامی مراکز پیش دبستانی که بخواهند ازکمکهای مالی دولت بهره مند شوند باید دارای مجوز و پروانه فعالیت باشند. برای دریافت این مجوز باید تمامی استانداردهای کیفی رعایت شود.کمکهای مالی دولت به مراکز دارای مجوز فعالیت بصورت یکجا و در ابتدای سال مالی اعطاء میشود. کودکستانها مراکز آموزش پیش دبستانی هستند که برای بچههای سنین سه تا پنجسال فعالیت میکنند عموماً بچههای کوچکتر در هفته سه روز و بعد ازظهر و بچههای بزرگتر درهفته پنج روز و صبحها در کودکستانها حاضر میشوند. مراکز بازی به وسیله اولیای بچهها اداره میشوند و در واقع اولیاء مسئولیت اداره کلاسهای آن را برعهده دارند. مراکز بازی برای کودکان از بدو تولد تا سن مدرسه فعالیت میکنند. مراکز Tekohanga reoبرای آموزش زبان مائوری (Maori)برای بچههای پیش دبستانی دایر شدهاند. هدف اصلی این مراکزاحیاء و حفظ و نگهداری زبان اصلی بومیان نیوزیلند یعنی زبان مائوری(Maori)است. این مراکز به وسیله مردم بنیان نهاده شدهاند و به وسیله گروههای محلی که اعضای آن را افراد معتمد محلی تشکیل میدهند، اداره میشود.
● برنامههای آموزشی
دورة پیش دبستانی (آمادگی) برای کودکان سه تا چهارساله طراحی شده است، اما از آنجا که شروع آموزش ابتدایی ازپنج یا شش سالگی است، دانشآموزانی که از شش سالگی وارد مدارس ابتدایی میشوند، میتوانند تا پنج سالگی نیز در دور آموزش پیش دبستانی باقی بمانند.
● آموزش پایه
آموزش اجباری در نیوزیلند برای تمامی بچهها از سن شش سالگی تا شانزده سالگی است و گاهی اوقات از سن پنج سالگی یا کمی بعدتر آغاز میشود. این آموزشها تا سن نوزده یا بیست و یک سالگی برای آموزش کودکان استثنایی و عقب مانده رایگان است.
مدارس دولتی برای یادگیری بهتر کودکان روشهای مختلفی را درپی میگیرند. برخی از مدارس مطابق علایق بچهها برنامهریزی و فعالیت میکنند. برخی دیگر نیز رسمیتر و مقرراتیتر هستند و مطابق ضوابط و مقررات مدون فعالیت میکنند. ساعت کار مدارس معمولاً از نه صبح تا سه بعد از ظهر است.
بدون توجه به نوع مدارس(خصوصی، دولتی) دانشآموزان بر اساس پایة تحصیلی شان طبقهبندی میشوند. دانش آموزان از پایه اول شروع به تحصیل می کنند و هرسال به پایة تحصیلی بالاتر میروند و در نهایت تا پایة سیزدهم تحصیل میکنند. در نیوزیلند از اصطلاحات Primers یا Juniors برای سال اول تا سوم و Standards برای سال چهار تا شش و Forms سه تا هفت برای سالهای نه تا سیزده استفاده میشود. دانشآموزان شانزده سال و بالاتر ممکن است علاقمند نباشند که آموزش مرحلة دوم را کامل کنند و درسال یازدهم یا دوازدهم مدرسه را ترک میکنند. مدارس دولتی در سطح ابتدایی و مرحلة دوم آموزش میدهند. برخی جدا کردن آموزش دختران و پسران را در دورة آموزش مرحلة دوم توصیه میکنند.سال تحصیلی بعد ازتعطیلات تابستانی شش هفتهای در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه شروع میشود و در دسامبر خاتمه مییابد.هرسال تحصیلی به چهار ترم تحصیلی تقسیم بندی میشودکه در فواصل بین ترم ها حدود دو تاسه هفته تعطیلی وجود دارد.زمان شروع و خاتمة ترمهای تحصیلی به شرح ذیل است:
آخر ژانویه تا اول آوریل، آخر آوریل تا آخر ژوئن، اواسط جولای تا آخر سپتامبر و اواسط اکتبر تا اواسط دسامبر.
● آموزش ابتدایی
آموزش ابتدایی مدت زمان شش سال طی ردههای سنی پنج تا ده سالگی به کودکان ارائه میشود. این مقطع آموزشی در زمره آموزش اجباری و رسمی محسوب میشود.
دانش آموزان میتوانند سال اول ابتدایی را در مدارس آمادگی طی کنند و از سال دوم وارد مدرسه ابتدایی شوند.
هفت زمینه درسی دردورة ابتدایی عبارتنداز: زبان (انگلیسی یا مائوری)، ریاضیات، علوم، تکنولوژی، علوم اجتماعی، هنر و ورزش.
هفت گروه مهارتهای اصلی دراین دوره عبارتنداز: مهارتهای ارتباطی، محاسباتی، اطلاعاتی، حل مسأله، تسلط به نفس، اجتماعی ومشارکتی، جسمانی و مهارتهای کار و مطالعاتی.
در ارائه زمینههای درسی و گروههای مهارتی فوق سعی بر آن است که ارزشهای اجتماعی به گونهای زیر پوشش قرار گیرند. این ارزشها و نگرشهای اجتماعی عبارتند از: شرافت، اعتماد و احترام به دیگران، احترام به قانون، تسامح، انصاف، مراقبت و ملاطفت، بیطرفی نسبت به جنسیت و بیطرفی نسبت به نژاد.
● آموزش مقدماتی متوسطه
آموزشهای راهنمایی از هشتمین سال مدرسه در حدود سیزده سالگی شروع میشود.
در زمان بحران اقتصادی نیوزیلند زمانی که یافتن کارآسان بود، ترک مدرسه توسط دانشآموزان به محض ورود به سن پانزده سالگی صورت میگرفت.
برنامة آموزشی این سیستم شامل تدریس ریاضیات، زبان انگلیسی، علوم، موسیقی، هنر، حرفهوفن، دروس اجتماعی و آموزشهای جسمانی است. تمامی این آموزشها برای دوسال اول اجباری است و دانشآموزان در پایان سال پنجم (سومین سال آموزش راهنمایی) برای امتحانات ملی و دریافت گواهی نامة دیپلم آماده میشوند.
ازجمله عمدهترین دروس مقطع آموزش مقدماتی متوسطه میتوان ازدروس زبان انگلیسی، ریاضیات، علوم، علوم اجتماعی، هنر، ورزش، بهداشت، موسیقی، کاردستی و اقتصاد خانه نام برد.
● آموزش تکمیلی متوسطه
آموزش تکمیلی متوسطه مدت زمان پنج سال طی ردههای سنی سیزده تا هفده سالگی ارائه میشود.
ازجمله عمدهترین دروس مقطع آموزش مقدماتی متوسطه میتوان ازدروس زبان انگلیسی، ریاضیات، علوم، علوم اجتماعی، هنر، ورزش، کاردستی، بهداشت، موسیقی نام برد.
● انواع مدارس از لحاظ آموزش
درحال حاضر دانش آموزان دورة متوسطه میتوانند درچهار نوع امتحان شرکت کرده و چهار نوع مدرک دریافت کنند که عبارتند از:
- گواهینامه مدرسه: امتحانات مربوط به این گواهینامه درپایان پایه یازدهم(سال سوم متوسطه) برگزار میشود.
-گواهینامه سال ششم:امتحانات این گواهینامه درپایان پایه دوازدهم(سال چهارم متوسطه) برگزار میشود.
- گواهینامه مدرسه عالی: امتحانات این گواهینامه درپایان پایه سیزدهم (سال پنجم متوسطه) برگزار میشود.
- آزمون ورودی دانشگاه: این امتحان در پایان سال سیزدهم و از کل متوسطه برگزار میشود و نمرات آن به معنای نمرات ارزشیابی از تمامی صلاحیتهای دانشآموزان است.
● ارزیابی تحصیلی
در هر پایة تحصیلی معلم کلاس یک کارت پیشرفت برای هردانش آموز آماده میکند. سپس معلم نظرات خود را در مورد میزان پیشرفت هر دانش آموز درهدفهای هر یک از دروس و همچنین در مورد رشد فردی و اجتماعی دانش آموز مینویسد. هدفهای یادگیری درهر یک از دروس برحسب سطح دانش، شناخت، مهارتها و نگرشها تنظیم شدهاند.
ارزیابی عملکرد دانش آموزان مقطع متوسطه در قالب نمرات جداگانه برای هر درس در پنج سطح به شرح ذیل صورت میگیرد:
▪ نمرهAدرصد۱۰۰-۸۰
▪ نمرهBدرصد۷۹-۶۵
▪ نمرهCدرصد۶۴-۵۰
▪ نمرهDدرصد۴۹-۴۰
▪ نمرهEدرصد۲۹-۰
● مدارس متوسطه
حدود۴۴۰ مدرسة متوسطه در نیوزیلند وجود دارد که با عنوان کالجها و دبیرستانها شناخته شدهاند. مقطع آموزش متوسطه معمولاً درسن سیزده سالگی آغاز میشود. مدارس متوسطه به صورت دولتی، نیمه دولتی (بخشی از هزینة آنها را دولت و بقیه راخود فرد تقبل میکند) وخصوصی اداره میشوند.تمامی استانداردهای آموزشی وخط مشیها درمدارس دولتی، نیمه دولتی و خصوصی مشابه هم بوده وتمامی مدارس باشرایط یکسانی دانش آموزان را تربیت میکنند. دانش آموزان سایرکشورها در همة مدارس متوسطه مورد پذیرش قرار گرفته و ثبتنام میشوند. دامنة فعالیت مدارس متوسطه شامل محدودة وسیعی از موضوعات است. مدارس میتوانند خط مشی و موضوعات آموزشی خود را مطابق با موضوعات ارائه شده از طرف وزارت آموزش ارائه کنند. بیشتر دبیرستانهای نیوزیلند دولتی هستند اما تعدادی مدارس دیگر نیز وجود دارند که آموزشهای آنها بیشتر شامل مسائل خاص فلسفی و دینی و سنتی است. این مدارس یا خصوصی و یا نیمه خصوصی هستند. قابل ذکر است که بیشتر مدارسی که قبلاً به صورت خصوصی اداره میشوند در حال حاضر به صورت دولتی اداره میشوند.
● پذیرش تحصیلی
شرایط ورود به هر مدرسه ازنظر توانایی و تسلط برزبان انگلیسی و مهارتهای علمی، متفاوت و مخصوص به خود است. برای مثال شرط برخی مدارس برای ورود، آشنایی در حد بالا و قابل قبولی به زبان انگلیسی است. درحالیکه برخی دیگر از مدارس دانش آموزان را در سطح پایینتری از نظر زبان انگلیسی میپذیرند ولی درعوض آنها باید دورههای آموزشی زبان انگلیسی را در این مدارس سپری کنند. اگرشما در نظر دارید فرزندتان را به یک کالج یا مدرسه متوسطه در نیوزیلند بفرستید،NZEA در این رابطه به شما کمکهای لازم را ارائه کرده و فرزند شما را به سرعت در آنجا ثبت نام میکند.
● کالجهای آموزشی
استاندارد ورود و تحصیل در کالجها و دریافت دیپلم تدریس (ابتدایی و مربی مهدکودک) برای دانش آموزان زیر بیست سال در نیوزیلند ارائة گواهی فرم ششم ومجموعاً کسب نمرة بیست در چهاردرس مهم است که شامل کسب حداقل نمرة پنج دردرس انگلیسی است. دانشجویان خارجی نیز با شرایط مشابهی پذیرش میشوند. شرایط خاصی برای متقاضیان بالای بیست سال برای ورود به مقطع تکمیلی متوسطه وجود ندارد، ولی باید دارای مدرک و تجربه و توانایی لازم برای تحصیل در این مقطع باشند.بعد از کسب دیپلم تدریس میتوان تا لیسانس هم ادامه تحصیل داد.حداقل نمرة زبان انگلیسی لازم کسب نمرة شش و نیم در آزمون IELTS است.
● گواهینامههای آموزشی
سال یازدهم ـ NCEA (گواهی نامه رسمی یا مدرک بین المللی آموزشی
سال دوازدهم ـ مدرک (گواهی نامه) فرم ششم
سال سیزدهم ـ گواهی نامة پایان متوسطه و مجوز ورود به دانشگاهها و مجوز بورس تحصیلی.
● گواهی مدرسه
در این امتحان دانش آموزانی که پایة یازده تحصیلی را تمام میکنند، شرکت میکنند به استثنای دانش آموزان نیمه وقت برای تمامی دانش آموزان که خواهان تحصیل در یکی از مقاطع تحصیلی هستند، انگلیسی شامل دروس تحصیلی آنها است. هر چند که نیازی نیست که دانش آموزان در این مادة درسی امتحان دهند.
یک دانش آموز در تعدادی از مواد درسی امتحان میدهد و با توجه به نتیجة این امتحانها در هر درس یک نمره کسب میکند. پنج نوع نمره وجود دارد:
A و B و C و D وE
گواهی فرم ششمSixth Form) ) این گواهی بر مبنای یکی از مواد درسی پایه در فرم ششم ( پایة سیزده تحصیلی ) به دانش آموزانی که به دور رضایت بخشی دورة آموزشی را سپری کرده باشند، داده میشود. بیشتر دانش آموزان پنج یا شش مادة درسی را میگذرانند. تمامی داوطلبان باید یک دورة زبان انگلیسی را بگذرانند البته برای دریافت گواهی فرم ششم هم همانند گواهی مدرسه لزومی ندارد که دانشآموز در این مادة درسی امتحان دهد.سطح نمرات در این گواهی ازیک تا نه است و نمرة یک بالاترین نمره است.
● گواهی متوسطه
این گواهی به دانش آموزانی اعطاء میشود که به طور رضایت بخشی پنج سال آموزش تمام وقت در مدارس مرحلة دوم را سپری کرده باشند و در حال شروع مرحلة سوم آموزشی هستند.دانش آموزان باید در مقطع بالاتر از فرم ششم در سه ماده درسی تحصیل کنند و این دوره حتماً باید گذرانده شود ولی در پایان نمرهای داده نمیشود.
مجوز ورود به دانشگاه ازسوی دبیرستان صادر میشود.گواهی دبیرستان همراه با نمرة C برای ورود به دانشگاه لازم است.اگر تمامی نمرات یک دانش آموز بین ۲۵۰ تا ۲۹۹ باشند نمرة B واگر تمامی نمرات ۳۰۰ یا بیشتر باشند نمرة Aداده میشود. بورسهای تحصیلی به افراد تیز هوش و مستعدکه دارای توان علمی بالایی باشند، اعطاء میشود. افرادی که دارای کمک هزینه و بورس تحصیل هستند، شهریه اندکی پرداخت میکنند.
● مدارک حرفهای شغلی
ادارة کنترل بر کیفیت آموزشی نیوزیلند NZQA)) مسئولیت نظارت برمدارک شغلی وگواهی تجارت و شرایط اعطای گواهی پیشرفتة تجارت و اشتغال و نیز دیپلم تجارت و اشتغال نیوزیلند را بر عهده دارد.بیشتر صنایع در جهت ثبت نام برای دریافت گواهی ملی و دیپلمهای ملی در چارچوب مدارک ملی گام بر میدارند.
گواهینامهها و دیپلمهای ملی عموماً به وسیلة سازمانهای آموزش صنایع یا سایر ادارات وضع کنندة استانداردها گسترش و توسعه یافته است. محدودة وسیعی از سایر مدارک شغلی دیگر موجود است که اینها شامل مدارکی هستند که به وسیله پلی تکنیکها و سایر آموزشگاههای عالی و یا سایر ادارات ملی ازقبیل مؤسسة مدیریت نیوزیلند، نیروی هوایی نیوزیلند و مؤسسات آموزش خصوصی صادر میشوند.
● آموزش پیش دانشگاهی
تحصیلات ابتداییPrimary Education))از شش سالگی آغاز و به مدت هشت سال به طول میانجامد. با پایان تحصیلات دوره ابتدایی تحصیل در متوسطه(Secondary Education) که شامل یک دوره پنج ساله است،آغاز میشود درمجموع سیزده سال تحصیلی (البته دروس دانشآموزان در سال یازدهم( (Form۵از حالت عمومی تبدیل به دروس اختصاصی میشود.
درپایان سالهای یازدهمCertificate (School (Form۵سالدوازدهمSixth (FormCertificate(Form۶ و سالسیزدهمHigherSchool Certificate (National Certificate (Form۷ سه نوع مدرک دبیرستانی صادر میشود که هر کدام به ترتیب برای ورود به یک دسته از مراکز آموزش عالی مانند کالجها، پلی تکنیکهاو دانشگاهها معتبر بوده است. البته درکشور نیوزیلند نظام نوین آموزشی درسال۱۹۹۷میلادی تحتعنوانNational Qualification Framewor ا (NQF) معرفی و جایگزین نظام قبلی شده است.در این مجموعه دانش آموز از سال یازدهم( (Form۵ به بعد نظام (Modular)را طی میکند که حق انتخاب دروس دلخواه خود را دارد و با موفقیت در امتحانات درنظام جدید آموزشی فقط یک نوع دیپلم متوسطه(National Certificate) دریافت میکند. نظام آموزشی (NQF) تمامی مقطع پیشدانشگاهی، دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی را زیر پوشش قرار میدهد و از این رو همه تحصیلات تبدیل به نظام واحدی شده است.
● انواع مدارس
▪ Integrated schools
این مدارس مدارسی هستند که قبلاً به صورت خصوصی بودند و در حال حاضر از سیستم دولتی تبعیت میکنند. این مدارس خط مشیها و برنامههای دولت را پیاده میکنند ولی در عین حال دارای هویت مستقل و مخصوص به خود هستند. این مدارس عموماً دارای عقاید و باورهای خاص دینی و فلسفی هستند.این مدارس مانند سایر مدارس از کمکها و حمایتهای مالی دولت به ازاء هردانش آموزی که در آن تحصیل میکند، بهرهمند میشوند. اما ساختمان و زمین این مدارس متعلق به بخش خصوصی هستند. بنابراین مدرسه هزینههای گسترش و تعمیر و نگهداری مدرسه را از محل درآمدهای شخصی پرداخت میکند.
▪ Kurakaupapa Maori
این مدارس دولتی هستند و به زبان مائوری تدریس میکنند و بر اساس فرهنگ و ارزشهای مائوری بنیان نهاده شدهاند. خط مشیها و مقاطع تحصیلی آنها مانند سایر مدارس دولتی است.این مدارس به دنبال موفقیت مراکز پیش دبستانی مائوری زبان(Te Kohanga Reo) گسترش پیدا کردند و هدف آنها افزایش میزان استفاده از زبان مائوری است. یکی از اهداف مهم آن تربیت دانش آموزانی است که در هر دو زبان مائوری و انگلیسی تبحر و تسلط داشته باشند.
▪ مدارس مستقل (خصوصی)
مدارس خصوصی به وسیلة شورای خود و به صورت مستقل اداره میشوند، اما برای دریافت مجوز و تإییدیه از طرف دولت باید استانداردهای معینی را رعایت کنند. این مدارس هم به صورت مختلط و هم به صورت جداگانه آموزش میدهند. آنها از دانشآموزان شهریه دریافت میکنند. اما کمکها و حمایتهای مالی هم از سوی دولت به آنها داده میشود که مبلغ این کمکها درصدی از میانگین کل هزینههای آموزشی دولت است.
▪ مدارس شبانه روزی
این مدارس ممکن است مستقل باشند و یا بخشی از هزینة آنها را دولت پرداخت کند. در هر دو نوع این مدارس از دانش آموزان شهریه دریافت میشود.
▪ مدارس مکاتبهای ( آموزش از راه دور)
این مدارس از نظر مالی به وسیله وزارت آموزش اداره شده و نوع آموزش آنها از راه دور است. این مدارس به وسیلة شورایی متشکل ازمعتمدان که از میان والدین دانش آموزان، افراد دیگر جامعه و اولیای مدرسه انتخاب میشوند، اداره شده و دانش آموزان به دلایل مختلفی ازقبیل ناتوانیهای خاص فیزیکی وجسمانی و یا اخراج و تعلیق از مدارس دیگر در این مدارس ثبت نام میکنند.
▪ مدارس خانگی
والدینی که مایل باشند فرزندان خود را در خانه آموزش دهند، میتوانند با رعایت استانداردهای آموزشی که مدارس مجاز هم باید آنها را رعایت کنند، این کاررا انجام دهند.آنها نیازدارند که فعالیتشان از سوی وزارت آموزش تصویب و تأیید شود. درصورت کسب تأیید به آنها مجوز یک ساله داده میشود و هزینههای آموزشی سالانه هم به آنان پرداخت میشود.ممکن است آموزش در خانه بر آموزش ازراه دور و مدارس مکاتبهای برتری داشته باشد.
● آموزش فنی و حرفه ای
از جمله مهمترین استراتژیهای آموزش فنی و حرفهای میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- توانایی پیش بینی دقیق و بجای مهارتها.
- حمایت از صنایع در جهت نیل به مهارتهای مشخص و مورد نیاز افراد.
- فراهم آوردن فرصتهای مساوی و امکان دسترسی به آموزشها برای تمامی علاقهمندان. - ارائه آگاهیهای لازم به دانشجویان و فراگیران درخصوص نحوة انتخاب رشتههای تحصیلی حرفهای ، گسترش سطح مهارتهای اتباع فعال نیوزیلندی و اهمیت شناخت نیوزیلند از نظر فرهنگی.
- افزایش حمایتها و ایجاد سیستمهای بهتر برای تشخیص مهارتهای کلی و سطح بالای افراد.
- تشویق و ترویج مهارتهای خاصی مؤثر و ضروری در توسعه و پیشرفت ملی.
● پلی تکنیکها و انستیتوهای تکنولوژی
مؤسساتی در نیوزیلند به عنوان بخشی از سیستم آموزش فنی این کشور وجود دارند که وظیفة آنها آموزش وتربیت نیروی انسانی متخصص در محدودة وسیعی از تخصصها است. بسیاری ازاین مؤسسات فارغالتحصیلان خود رادرسطح لیسانس تربیت میکنند.
برخی ازمؤسسات پلی تکنیک نیوزیلند به نام انستیتوهای تکنولوژی معروف هستند و به صورت دولتی اداره میشوند و آموزشهای آنها شامل سه مرحله است که ازتحصیلات مقدماتی تا مراحل کاملاً پیشرفته ادامه دارد.برنامههای تحصیلی این مؤسسات توسط دولت نیوزیلند تبیین میشود و برای حصول اطمینان از نحوة عملکرد آنها ادارة استاندارد آموزشی نیوزیلند (NZQA) برفعالیت آنها نظارت دارد.طول دورة تحصیلی ازفوریه تا نوامبر است وتعطیلات بین دو نیمسال تحصیلی نیز درجولای است. درنیوزیلند دانشگاهها ارتباط نزدیکی با انستیتوهای تکنولوژی و پلی تکنیکها دارند ودرنتیجه مدارک تحصیلی این مؤسسات مورد پذیرش دانشگاهها و درحد درجات دانشگاهی است. برخی از این مؤسسات قراردادهایی با دانشگاههای نیوزیلند بستهاند که بر طبق آن دانشجو میتواند سال اول تحصیل خود را در این انستیتوها سپری کند وپس ازکسب مهارتهای لازم و آموزشهای موردنیاز برای ادامة دورة تحصیلی خود به دانشگاه محل تحصیل خود مراجعت میکند و به تحصیلاتش ادامه میدهد.
اینگونه مؤسسات درنیوزیلند به صورت دولتی اداره میشوند.کیفیت آموزش در نیوزیلند در سطح بینالمللی شناخته شده است و چون سیستم آموزشی نیوزیلند براساس سیستم انگلیسی است.شما میتوانید درسطوح مقدماتی وغیر پیشرفته در نیوزیلند تحصیل کنید و سپس برای تحصیل درسطوح پیشرفتهتر در هرکشور انگلیسی زبان دیگر که مایل باشید، به تحصیل خود ادامه دهید. پلی تکنیکها و انستیتوهای تکنولوژی درنیوزیلند درسطوح مختلف تحصیلات پایه، مدرک دیپلم و مدارک پیشرفتهتر و بالاتر تحصیلی آموزش ارائه میدهند.
درگذشته پلی تکنیکها متمرکز بر آموزشهای خاص و حرفهای بودند و دانشجویان را برای ورود به صنعت تربیت میکردند و آموزش میدادند. درطول دهة گذشته این مؤسسات دایرة فعالیتهای خود را گسترش داده و به کانون عمدة تکنولوژی و اشتغال تبدیل شدهاند و برنامههای آنها هم توسط دولت نیوزیلند مورد تصویب و تأیید قرار گرفته است. این مؤسسات دورههای آموزشی گوناگونی دارندکه شامل دورههای آموزش کشاورزی، هنر و طراحی و اقتصاد است. حسابداری، آموزش علوم بهداشت و سلامت، زبان و فرهنگ، موسیقی، ارتباطات، ورزش و تفریح، علوم و تکنولوژی، توریسم و علوم پزشکی است.
● پذیرش تحصیلی
شرایط پذیرش دراین مؤسسات بستگی به سطح مدرک متقاضی دارد. اگر دانشآموزی مستقیماً سطح علمی مورد نیاز برای ورود به پلی تکنیک را دارا نباشد باید ابتدا یک دورة مقدماتی را شروع کند تا از این راه آموزشهای مورد نیاز را ببیند و حائز شرایط ورود به دورة اصلی آموزشی شود.شرایط ورود به پلی تکنیک مانند شرایط ورود به دانشگاه است و دانش آموزان باید از لحاظ علمی و نیز زبان انگلیسی شرایط لازم برای ورود به دورة اصلی آموزشی را دارا باشند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست