چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
نگاهی گذرا به آیه ارتداد
... لا یزالون یقاتلونکم حتی یردوکم عن دینکم ان استطاعوا و من یرتدد منکم عن دینه فیمت و هو کافر فاولئک حبطت اعمالهم فی الدنیا و الآخرة و اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون ۱
... آنها با شما می جنگند تا اگر بتوانند شما را از دینتان بازگردانند . از میان شما ، آنها که از دین خود بازگردند و در حالیکه کافر هستندٖ ، بمیرند ، اعمالشان در دنیا و آخرت تباه شده و جاودانه در جهنم باشند .
مقدمه :
همانطور که می دانیم ، ذهن بشر ، دایم در یک جستجوی بی پایان برای کشف حقایق هستی و دستیابی به مجهولات آنست .
و در این جستجو ، هر چه برایش به اطمینان منجر شود ، به ایمان و باور او تبدیل گشته و از عقایدی خواهد شد که براحتی از آن نخواهد گذشت .
در پروسه فوق ، تهیه مقدمات جستجو ، از اختیارات بشر و مورد تاکید خداوند بوده است ۲ ولی عقیده ای که از نتایج آن جستجو حاصل شود ،از اختیار او خارج است ۳ و قطعا مشمول پاداش و یا مجازات کسی نمی تواند بشود .۴
و از آنجا که جستجوگری ، یک پروسه سیال و وابسته به دانشهای به روز و حد بلوغ مستمر بشر است ، لذا تغییر عقیده او ، به کرات ، امریست محتمل و غیر قابل مواخذه . ۵
برای بررسی این مسأله ، به آیه ای که در ابتدای مقال ، اشاره شد ، نگاهی مختصر افکنده و خواهیم دید که :
خداوند « بر خلاف فهم و یا برداشت دیگران از آن و احکام عجیب و غریب برای تغییر دهندگان دین ( عقیده ) ، با عنوان مرتد ،» بر نتیجه گیری ما صحه گذاشته ، بگونه ایکه ، آزادی انتخاب و تغییر عقیده در آن موج می زند .
ابتدا به کلمات محوری در آیه نگاهی بیفکنیم :
۱. من یرتد = کسی که از دین برگردد
۲. فیمت = سپس بمیرد
۳. و هو کافر = در حالی که بر کفر باشد
۴. مشمول مجازات آخرتی خواهد شد
با توجه به موارد فوق ، خداوند ، برگشت از دین را امری طبیعی دانسته ، که برای هر کسی می تواند اتفاق افتد .
و نفس این اتفاق ، مشمول هیچگونه مجازات دنیوی نخواهد شد .
اما ، آیا این تغییر دین ( عقیده ) ، مشمول مجازات اخروی نیز نخواهد شد ؟
برای پاسخ به این سوال ، باید به دو حالت زیر توجه شود :
۱) کسی که به حقانیت دین اول ، معتقد نشده باشد و لذا ، به دینی دیگر که اطمینان او را جلب کرده ، پیوسته است .
۲) کسی که به حقانیت دین اول ، معتقد شده است ولی از آن برگشته ، که مجددا دو حالت زیر قابل تصور است :
a) صرفا ، بهر دلیلی ، از دین حق ، اعراض کرده ولی در حوزه زندگی شخصی خود می باشد .
b) ضمن برگشت از آن ، بهر دلیلی سد فهم و توجه دیگران به حقانیت دین اول شود .
که نوع b ، از نظر اصطلاح قرآنی ، « کافر » خوانده شده است . یعنی کسی که حقیقت را بر دیگران بپوشاند و یا سعی بر پوشاندن آن بنماید ، بگونه ایکه دیگران به حقانیت آن واقف نشوند .
آنچه که از آیه فوق به ذهن متبادر می شود اینست که ، تنها حالت ۲-b که شامل « مرتد کافر » است ، از نظر خداوند مجرم بوده ، که در آخرت است که خود خداوند به جرم او رسیدگی خواهد کرد و کسی در این دنیا ، حق برخورد با او را صرفا بخاطر تغییر عقیده نخواهد داشت .
بنابراین ، با توجه به محتوای آیه چنین برمی آید :
کسی که حقانیت دینی برایش روشن شود و از آن از سر عناد و لجاجت ، روی گرداند « ارتداد » و در این روی گردانی ، باعث عدم دسترسی دیگران به حقانیت آن دین شود « کفر » ، در آخرت مورد قضاوت خدا قرار خواهد گرفت و چون حق الناس برگردن دارد ، مجازات خواهد شد .
البته در حالت ۲-a ، نیز در صورتی که با همین حالت عنادورزی با حق بمیرد ، مورد قضاوت و مواخذه خداوند واقع خواهد شد ، هر چند ممکن است بدلیل اینکه حق الناسی از این نظر برگردن ندارد ، و بسبب کارهای نیکی که کرده باشد ، مورد تخفیف قرار گیرد که بهر حال از حقوق خداوند شمرده شده و کسی حق دخالت ندارد .
و در یک کلام :
۱. صرف ارتداد ، مشمول هیچ مجازاتی نخواهد بود .
۲. بلکه ارتداد منجر به کفر ، مشمول مجازات خواهد بود .
۳. قضاوت و مجازات این امر بعهده خداوند و در آخرت خواهد بود .
۴. تبعا ، هیچگونه مجازات دنیوی برای این اعراض از دین ، وجود ندارد .
تدکر : اگر شخص مرتد ، از ابتدا به دینی معتقد بوده و یا بعنوان یک جاسوس به آن دین وارد ولی سپس از آن خارج شده باشد و پس از این خروج ، شروع به اعمال مجرمانه اجتماعی و سیاسی نماید ، نه بدلیل اعراض از دین ، بلکه به دلیل جرمهای اجتماعی و سیاسی مرتکب شده ، مورد محاکمه و مجازات دنیوی واقع خواهد شد .
محمد صالحی – ۱/۱/۹۵
http://mahsan.rasekhoonblog.com
زیرنویسها :
۱. سوره بقره آیه ۲۱۷
۲. فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه ، اولئک الّذین هدئهم اللّه و اولئک هم اولوا الالباب سوره زمر – آیات ۱۷ و ۱۸
پس بندگان مرا بشارت ده! همان کسانی که سخنان را میشنوند و از نیکوترین آنها پیروی میکنند؛ آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند. "
۳. کتاب « حدیث های خیالی در مجمع البیان مرحوم آیه الله صالحی نجف آبادی ، ص ۱۱۳ و ۱۱۴ » و کتاب « رساله حقوق مرحوم آیه اله منتظری – ص ۵۱ »
۴. لایکلف الله نفسا الا وسعها - سوره بقره - آیه ۲۸۶
۵. همان بند ۳
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست