چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
نقش خانواده در بهداشت روانی از دیدگاه قرآن
● مفهوم بهداشت روانی
روانپزشكان فردی را از نظر روانی سالم میدانند كه تعادلی میان رفتارها و كنترل او در مواجهه با مشكلات اجتماعی وجود داشته باشد. از این دیدگاه انسان و رفتارهای او در مجموع یك دستگاه در نظر گرفته میشود كه براساس كیفیات تأثیر و تأثر متقابل عمل میكند. با این نگاه ملاحظه میشود كه چگونه عوامل متنوع زیستی انسان بر عوامل روانی ـ اجتماعی او اثر گذاشته و یا برعكس از آن اثر میپذیرد؛ به سخنی دیگر در بهداشت و تعادل روانی، انسان به تنهایی مطرح نیست بلكه آن چه مورد بحث قرار میگیرد، پدیدههایی است كه در اطراف او وجود دارند و بر جمع نظام او تأثیر میگذارند و از آن متأثّر میشوند.
برخی بهداشت روانی را عبارت از پیشگیری از پیدایش بیماریهای روانی و سالمسازی محیط روانی و اجتماعی دانستهاند تا افراد جامعه بتوانند با برخورداری از تعادل روانی با عوامل محیط خود رابطه و سازگاری صحیح برقرار كرده تا بتوانند به هدفهای اعلای تكامل انسانی برسند.
به سخنی دیگر از آنجایی كه انسان تركیبی از خیر و شر، ماده و معنویت و تن و جان است همواره در حالت كشمكش درونی است. از اینرو، هر لحظه در معرض بحرانهای شخصیتی و خروج از تعادل است. برای حفظ تعادل شخصیتی، قرآن دستورها و آموزههایی را بیان نموده است كه در سایه آن شخصیت انسانی از تعادل لازم برخوردار خواهد شد.
بهداشت روانی عبارت است از ایجاد تعادل شخصیتی در درون، میان آنچه فطرت و غریزه نامیده میشود؛ و در بیرون، میان آنچه تعادل ارتباطی میان فرد و محیط را بر هم میزند.
قرآن تأكید میكند كه خداوند آفریدگار انسان از یك غنای ذاتی برخوردار است و انسان به عنوان یك آفریده همواره گرفتار فقر ذاتی است؛(۱) از اینرو هرگاه به علت عواملی این ارتباط خود را در هر جا نشان ندهد، آن بخش با اختلال مواجه خواهد شد،
هر چند كه این اختلال هیچ گاه به نیستی و نابودی نخواهد انجامید ولی در زندگی دنیوی و اخروی دچار تنگنا میشود.
خداوند میفرماید: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهًٔ ضَنكًا»(۲) هر كس از یاد خدا و ارتباط با او اعراض كند در زندگی دچار تنگنا خواهد شد. این تنگنا عبارت از همه مواردی میشود كه انسان را از حالت تعادل شخصیتی بیرون میبرد و دچار بحرانهای جسمی و روحی مینماید. بنابراین تنها با بهرهگیری از توحید و یاد خداست كه بهداشت روانی و تعادل درونی و بیرونی در انسان پدید خواهد آمد.
● راهكارهای قرآنی در بهداشتروانی
مناسبترین راه حل مشكل تضاد میان جنبههای جسمانی و روانی انسان، ایجاد هماهنگی میان آندو است. به این معنا كه انسان در حدود شریعت نیازهای جسمانی خود را ارضا كند و همزمان با آن به ارضای نیازهای روانی خویش نیز بپردازد. اگر انسان در زندگی به میانهروی و اعتدال و دوری از زیادهروی و افراط در ارضای انگیزههای جسمانی و روانی ملتزم باشد، ایجاد هماهنگی میان نیازهای جسم و روح كاملاً امكانپذیر است. خداوند در اینباره میفرماید: «وَ ابْتَغِ فِیمَآ ءَاتَیكَ اللَّهُ الدَّارَ الاْءَخِرَهَٔ وَ لاَ تَنسَ نَصِیبَكَ مِنَ الدُّنْیَا»(۳) در آنچه خدا به تو داده سرای آخرت را جستجو كن و بهرهات را از دنیا فراموش مكن.
با برقراری تعادل میان جسم و روح، ماهیت انسان به طور حقیقی و كامل شكل میگیرد. تعادل جسم و روح در شخصیت انسان، نمایانگر توازن عمومی است. هر كس كه بخواهد از این تعادل برخوردار باشد باید به آموزهها و دستورهای قرآن توجه نماید، زیرا نه تنها ایمان به آن گزارهها و عمل به آن آموزهها و دستورها موجب تحقق بهداشت روانی است بلكه بهداشت جسمی بشر و سعادت دنیوی و اخروی او را نیز فراهم میآورد.
از نظر قرآن تعادل شخصیتی و شخصیت بهنجار در صورتی حاصل میآید كه جسم و روح در آن متعادل باشد و نیازهای هر یك به خوبی ارضا شود. انسانی كه دارای شخصیت بهنجار است، به جسم و سلامت و نیرومندی آن اهمیت میدهد و نیازهای آن را در حدود شرع مقدس روا داشته و برآورده میسازد.
از آنجا كه اسلام و قرآن بنیادش بر محوریت توحید است، تعادل شخصیتی و عدم تعادل را بر پایه عقیده به آن ترسیم و تصویر میكند. قرآن مردم را بر این اساس به سه نوع مؤمن، كافر و منافق دستهبندی مینماید. به نظر قرآن مؤمن كسی است كه از تعادل شخصیتی برخوردار است و كافر و منافق دچار عدم آن و نابهنجار هستند؛ زیرا به نظر قرآن كفر و نفاق بیماری است كه میبایست درمان شوند و در حقیقت این افراد از چنین تعادلی برخوردار نمیباشند. آموزهها و دستورهای قرآنی در راستای ایجاد تعادل و درمان این بیماری است؛ از اینرو قرآن خود را به عنوان دارو و درمانگر معرفی میكند: «وَشِفَآءٌ لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَ هُدًی وَ رَحْمَهٌٔ لِّلْمُؤْمِنِین»(۴)؛ «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَ رَحْمَهٌٔ لِّلْمُؤْمِنِین»(۵)
بر این پایه بهداشت روانی از نظر اسلام یعنی ایجاد زمینه برای بروز ایمان به توحید و عمل به آنچه او را به توحید میرساند و تعادل شخصیتی درونی و بیرونی را پدید میآورد.
● نقش خانواده در ایجاد تعادل شخصیتی
اسلام برای پیشگیری و بهداشت روانی در دوران مختلف، آموزههای دستوری و ارشادی دارد نخست به دوره جنینی پرداخته زیرا سهم عوامل ارثی و مادرزادی در ایجاد اختلالات روانی بیش از سایر عوامل است؛ از اینرو اسلام به این دوره توجه ویژه مبذول داشته است. ما بسیاری از صفات خود را از پدر و مادر به ارث میبریم. رنگ چشم و مو، قد، وزن و شكل صورت و سایر اندامهای ظاهری از جمله صفاتی هستند كه از والدین به فرزندان به ارث میرسند. این انتقال صفات از پدر و مادر به فرزندان، وراثت نام دارد. این صفات از طریق ژنهای موجود در كروموزوم، از طریق لقاح به فرزندان منتقل میشوند. ژنهای نگهدارندههای خصلتهای اصلی هر موجود زنده هستند. به این ترتیب، میتوان به منشأ بسیاری از فعالیتهای حیاتی و همین طور اختلالات جسمی و روحی و روانی انسان پی برد كه ریشه در وراثت دارد.
دكتر كارل میگوید: مستی زن یا شوهر در لحظه آمیزش، جنایت واقعی است؛ زیرا كودكانی در این شرایط به وجود میآیند اغلب از عوارض عصبی یا روانی درمانناپذیر رنج میبرند.(۶)
امام صادق(ع) میفرماید: هر زنی شوهر شرابخوار خود را اطاعت كند و با او همبستر شود گناهانش به اندازه ستارگان آسمان است و هر فرزندی كه از او بزاید پلید.(۷)
چنانچه پاكی پدر و مادر تأثیر بسزایی در سلامتی روح و روان كودك دارد و اثرات آن پس از بلوغ نیز در ابعاد مختلف خود را نشان میدهد. قرآن میفرماید: «وَ أَمَّا الْجِدَارُ فَكَانَ لِغُلامَیْنِ یَتِیمَیْنِ فِی الْمَدِینَهِٔ وَ كَانَ تَحْتَهُ كَنزٌ لَّهُمَا وَ كَانَ أَبُوهُمَا صالِحًا فَأَرَادَ رَبُّكَ أَن یَبْلُغَآ أَشُدَّهُمَا وَ یَسْتَخْرِجَا كَنزَهُمَا رَحْمَهًٔ مِّن رَّبِّك؛(كهف/ ۸۲) آن دیوار مال دو بچه یتیم در شهر بود و زیر آن گنجی برای آن دو و پدرشان مرد صالحی بود. خدا میخواست آن دو بزرگ شوند و گنج خود را استخراج نمایند و این رحمتی از سوی پروردگار توست».
آیه تأیید میكند كه نتیجه اخلاق و رفتار انسان تنها متوجه خود او نمیشود بلكه به فرزندان او نیز میرسد.
در دوره كودكی توجه به شخصیت كودك او را از بحرانهای روحی و روانی در امان میدارد و تأكید اسلام به آن است كه كودك را انسانی با شخصیت و مستقل بار آورد. در این میان نقش مادر به مراتب مهمتر از نقش پدر است او ماهها طفل را در رحم با شیره جانش و پس از تولد ماهها از مجرای سینهاش پرورش میدهد. در این مدت پدر و مادر وظیفه دارند كه رعایت قوانین بهداشتی جسم و محیط زندگی خود را سالم نگه دارند، زیرا اگر آنها سلامت جسمی خود را به خطر اندازند طفل را گرفتار خطرات غیر قابل اغماضی میكنند و اثرات آن در آینده به صورت اندوه، افسردگی و اضطراب بروز میكند.
دوره بلوغ از مهمترین دورههای رشد انسان است كه ویژگیهای خاص خود را دارد و توجه به آن میتواند در بهداشت روانی فرد بسیار مؤثر باشد.
این دوره از نظر فیزیكی و روانی تحولات بسیار عمیق و ژرفی در فرد ایجاد میكند. در این دوره شرایط ناخوشایند جدیدی در زندگی فرد بیدار میشود كه آرامش روانی او را مختل میسازد.
تحكیم مبانی خانواده و فرهنگ آن به عنوان یكی از ساز و كارهای مهم در جهت پیگیری و بهداشت روانی مورد توجه اسلام است. با تحكیم مبانی خانواده و بالا بردن فرهنگ آن میتوانیم در تأمین بهداشت روانی انسان گامهای مؤثری را برداریم. توجه به روابط ظریف زوجین و توجه آنان در زمینهی نقشها و وظایفی كه نسبت به یكدیگر عهدهدار هستند و نیز نقش هر یك در تأمین سلامت روانی طرف مقابل و ارضای كامل نیازهای یكدیگر و آموزش آنها به خانوادهها، نقش تعیین كنندهای در حفظ سلامت روانی آحاد اجتماع دارد. خانواده با تأثیر قطعی بر ساخت شخصیت كودكان میباید از لحاظ آشنایی با نظام تعلیم و تربیت اسلامی و با تأثیرات گوناگون رفتارها بر روی شكلگیری شخصیت كودك آشنا شود. توجه به مراحل رشد كودك و وظایف والدین در هر یك از مراحل، آشنا شدن با تنبیه و تشویق و چگونگی اعمال آن، توجه به تفاوتهای روانی ـ تربیتی دختر و پسر و بسیاری از ظرایف دیگر از اهم وظایف خانواده در رابطه با تأمین سلامت روانی برای فرزندان خود به شمار میآید، خانواده از دیدگاه اسلام اهمیت به سزایی در حفظ عفت و حدود اجتماع دارد. مرزهایی كه لذتطلبیها را در خود حفظ كرده و اجتماع را از آلودگی محفوظ دارد. خداوند در اینباره در بُعد آموزش عفت خانوادگی و حفظ مسایل زناشویی در چارچوب زن و مرد مسأله اذن پیش از ورود به اتاق در زمانهایی كه احتمال تنها شدن زن و مرد میرود را مطرح میسازد و دستور میدهد، كه هرگز فرزندان نمیبایست بدون اذن پدر و مادر به خوابگاه ایشان وارد شوند.« یَـآأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لِیَسْتَـءْذِنكُمُ الَّذِینَ مَلَكَتْ أَیْمَـنُكُمْ وَ الَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُواْ الْحُلُمَ مِنكُمْ ثَلَـثَ مَرَّ تٍ مِّن قَبْلِ صَلَوهِٔ الْفَجْرِ وَ حِینَ تَضَعُونَ ثِیَابَكُم مِّنَ الظَّهِیرَهِٔ وَ مِن بَعْدِ صَلَوهِٔ الْعِشَآءِ ثَلَـثُ عَوْرَاتٍ لَّكُمْ لَیْسَ عَلَیْكُمْ وَلاَ عَلَیْهِمْ جُنَاحُ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَیْكُم بَعْضُكُمْ عَلَی بَعْضٍ كَذَ لِكَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الاْءَیَـتِ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَكِیمٌ ؛ (نور/ ۵۸) ای مؤمنان باید كه مُلك یمینتان و كسانی از شما كه هنوز به حد بلوغ نرسیدهاند، سه بار پیش از نماز صبح و هنگامی كه در ظهر
لباسهایتان را در میآورید و پس از نماز شام كه سه هنگام برهنگی شماست، از شما برای شما ورود به اتاقتان اجازه بگیرند و پس از آن سه هنگام نه بر شما و نه بر ایشان گناهی نیست، چرا كه در پیرامون شما در گردشاند و با هم در حشر و نشر هستید. بدینسان خداوند آیات خویش را برای شما روشن میگرداند و خداوند دانای فرزانه است»
● نقش بهداشت جنسی در بهداشت روانی
قرآن درباره حفظ فروج و عفت آن به عموم مؤمنان دستور میدهد كه چگونه بهداشت جنسی را رعایت نمایند؛ زیرا یكی از پیامدهای ناهنجاری در بهداشت جنسی، بحرانهای روحی و روانی در افراد جامعه است: «وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لاَ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ وَ لاَ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَآئهِنَّ أَوْ ءَابَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَآئهِنَّ أَوْ أَبْنَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِیآ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِیآ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسَآئهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیْمَـنُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الاْءِرْبَهِٔ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُواْ عَلَی عَوْراتِ النِّسَآءِ وَلاَ یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوآاْ إِلَی اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّها الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون ؛(نور/ ۳۱)
به زنان با ایمان بگو چشم از نگاه مردان اجنبی فرو بندند و فرجهای خویش را حفظ كنند و زینت خویش را جز آن چه آشكار است هویدا نسازند. باید كه مقنعه و روپوشهای خویش را به گریبانها افكنند و زینت خویش نمایان نسازند جز برای شوهرانشان یا پدران، یا پدر شوهران یا پسران و یا پسر شوهران یا برادران یا خواهرزادگان و یا برادرزادگان یا زنان و یا آنچه مالك آن شدهاند و یا مردانی كه دیگر هوس زن ندارند و طفل خانوادهاند و یا كودكانی كه از اسرار زنان خبر ندارند. زنان نباید پای بر زمین بكوبند تا زینتهایشان كه نهان است آشكار نشود.»
قرآن در این آیات و آیاتی دیگر برای پیشگیری از بحرانهای روانی و نابهنجاریهای اجتماعی از كارها و اعمالی كه باعث میشود بهداشت روانی جامعه به خطر افتد، بازداشته است. قرآن با بیان این مطالب و آموزههای دستوری و ارشادی پیشگیری را بر معالجه و درمان مقدم داشته است.
آنچه مهم است این است كه اسباب و وسایل تحریك جنسی و هیجان شهوی كودكان فراهم نشود. از این روی اسلام بوسیدن دختر شش ساله برای مرد و بوسیدن پسر هفتساله را برای زن ممنوع كرده است.(۸) زیرا اینگونه كارها افزون بر اینكه موجب انحراف جنسی نوجوانان میشود موجب بلوغ زودرس آنان نیز میگردد. همچنین اسلام دستور داده است تا كودكان پس از شش سالگی جدا از یكدیگر بخوابند.(۹) و در رابطه با آمیزش جنسی پدر و مادر دستور میدهد تا كاری نكنند كه فرزندان به مسائل این چنینی اطلاع یابند. پیامبر اكرم(ص) میفرماید: به خدا سوگند اگر مردی با همسر خود در آمیزد و در خانه كودكی بیدار باشد كه آنها را بنگرد و سخن آنها را بشنود و صدای نفسهای آنها را احساس كند هرگز آن كودك رستگار نگردد، اگر پسر باشد یا دختر زناكار میشود.
روانشناسان بر این باورند كه بایستی ریشه بیشتر بیمارهای روانی و اختلالهای رفتاری را در محیط خانواده فرد در دوران كودكی و محیط اجتماعی وی جستجو كرد. در مراحل ابتدایی زندگی و در خانواده است كه فرد با رفتارهای متضادی رو به رو میشود كه ناتوان از جمعبندی بین خوب و بد، هنجار و نابهنجار، درست و نادرست میان آنها میشود. بنابراین به تضاد شخصیتی گرفتار میشود. در حالی كه بخشی از او رفتارهایی را میشناسد كه با آن در محیط خانواده انس گرفته است و بخشی دیگر رفتاری را مییابد كه جامعه آن را نادرست میشمارد؛ پس دچار ناتوانی در تبیین و تركیب میشود و از درك درست و نادرست باز میماند. در پی این تضاد رفتاری میان الگوهای خانوادگی و اجتماعی است كه شخصیت وی دچار تزلزل روانی میشود و بازتابهای آن را در رفتار نشان میدهد.
● نقش بهداشت فردی در بهداشت اجتماع
از آن جایی كه توجه هر جامعه به مسایل بهداشت روانی، رابطه مستقیمی با رشد و اعتلای اجتماعی آن جامعه دارد، از این رو ارایه خدمات بهداشت روانی كه هدف آن سالم سازی محیط روانی است، از اهمیت بسیاری برخوردار است. بهسازی محیط از انحرافات و نابهنجاری مختلف و گوناگون میتواند انسان را از گرفتار شدن به تضاد رفتاری و تناقض روانی باز دارد. تصحیح گفتار و رفتار و هماهنگی میان آنها كه از سوی الگوها به افراد جامعهپذیر (كودك تا جوان) القا میشود میتواند كمك شایانی در بهداشت روانی جامعه ایفا كند. هرگاه میان گفتار و رفتار الگوها تضادی مشاهده شود كودك و نوجوان از نظر روانی خود را در میان تضادی گرفتار میبیند كه برایش قابل هضم نیست. افزایش این تضادها همراه با سرزنش از سوی الگوهای خانوادگی و اجتماعی میتواند فرد جامعهپذیر را دچار بحرانهای روانی و شخصیتی و دوگانگی آن نماید. از اینرو، اسلام همواره درباره هماهنگی میان گفتار و رفتار تأكید ورزید و آن را به عنوان عامل مهم در صحت و سلامت روانی فرد و جامعه و یا بیماریهای روحی فرد و جامعه مطرح ساخته است؛ خداوند درباره تضاد رفتاری و گفتاری و تأثیرات سوء آن میفرماید: «لِمَ تَقُولُونَ مَا لاَ تَفْعَلُونَ *كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لاَ تَفْعَلُون؛(صف/ ۳) چرا آن چه میگویید عمل نمیكنید بسیار گناه بزرگی است كه بگویید آن چه را خود عمل نمیكنید».
خلیل منصوری
مركز فرهنگ و معارف قرآن
پینوشتها:
۱. «أَنتُمُ الْفُقَرَآءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» (فاطر/۵).۲. طه/ ۱۲۴.
۳. قصص/ ۷۷.
۴. یونس/ ۵۷.
۵. اسراء/ ۸۲.
۶. راه و رسم زندگی، آلكسیس كارل، ص ۸۱.
۷. لآلی الاخبار، ص ۲۶۷.
۸. روضهٔ المتقین، ج ۸، ص ۳۵۷.
۹. همان.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست