دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
نه های تاریخی به کالاهای گران
تحریم خرید کالا تاریخچهای قدیمی دارد و بسیاری از آنها از سوی تحریمکنندگان به موفقیت رسیده و نتیجهبخش بوده است. یکی از قدیمیترین نمونههای این اقدام، تحریم خرید شکر تولید شده توسط بردگان در انگلستان بود. در سال ۱۹۷۱، بعد از اینکه پارلمان انگلستان با لغو برده داری در این کشور مخالفت کرد، هزاران نسخه چاپی منتشر شد که مردم را به عدم خرید این شکرها تشویق میکرد. در آن سال، فروش شکر بین یک سوم تا نصف کاهش یافت. در مقابل، فروش شکر هند که مهر بردهداری بر آن نخورده بود، ظرف دو سال ۱۰ برابر افزایش یافت.
● تحریم خرید بنزین در آمریکا - ۱۹۹۷
در آوریل ۱۹۹۷، در پی افزایش شدید قیمت بنزین در آمریکا، مردم با شعار «بنزین نخرید» دست به تحریم یک روزه بنزین در این کشور زدند و به این شکل اعتراضات خود را به افزایش قیمت بنزین در سطح ملی نشان دادند. پس از این اقدام، قیمت بنزین یک شبه به میزان هر گالن ۳۰ سنت، کاهش یافت.
در اقدامی مشابه در مه ۲۰۱۲ کمپینهایی در شبکههای اجتماعی تشکیل شد که با استناد به اتفاق سال ۱۹۹۷ از مردم خواستند در اعتراض به افزایش قیمت سوخت در آمریکا و کانادا، خرید بنزین را یک روز تحریم کنند. اما با توجه به تحلیل کارشناسان مبنی بر بیتاثیر بودن این نوع تحریم ها در شرایط امروز، از آن استقبال نشد.
● اعتراض به پایین بودن قیمت شیر در آلمان ۲۰۰۸
دامداران آلمانی در اعتراض به پایین بودن قیمت تمام شده شیری که از آنها خریداری میشد، عرضه شیر به کارخانههای لبنیات را متوقف کردند و در اقدامی نمادین شیرهای تولیدی خود را روی زمین خالی کردند. در آن زمان، روموالد شابر، رییس انجمن دامداران آلمان، که این عملیات اعتراضی را آغاز کرده بود، اعلام کرد که دامداران ایتالیایی در حمایت از اقدام آنان، قول دادهاند که عرضه شیر خود را به کارخانههای آلمانی متوقف کنند. او همچنین از اعلام همبستگی دامداران بلژیکی برای عدم عرضه شیر به آلمان خبر داد، چراکه انجمن دامداران آلمان از همتایان خود در خارج از آلمان درخواست کرده بود کمبود شیر را جبران نکنند.
دامداران آلمانی خواستار افزایش قیمت تمام شده هر لیتر شیر، به ۴۰ سنت شده بودند. در نهایت، مدیر یک شرکت بازرگانی مستقل مواد لبنی در آلمان، اعلام کرد که اعتراضات نتیجهبخش بوده و از زمان آغاز تحریم عرضه شیر به کارخانهها، قیمت تمامشده شیر از ۲۸ سنت به بیش از ۴۰ سنت افزایش یافته است.
انجمن دامداران آلمان که اظهار امیدواری کرده بود تحریم شیر بتواند این روند افزایش قیمت را ثابت نگه دارد، اعلام کرد: اقدام آنان عرضه شیر را به کارخانههای شیر پاستوریزه و کارخانههای پنیرسازی به میزان ۷۰ درصد کاهش داده بود.
● تحریم خرید گوشت قرمز در مصر - ۲۰۱۰
در آوریل ۲۰۱۰، بیش از ۱۲۰۰ فروشگاه مواد غذایی، رستوران و هتل در مصر، با مدیریت «اتاق استقرار توریست مصر» (ECTE)، خرید گوشت قرمز را تحریم کردند تا اعتراض خود را به افزایش ناگهانی قیمت گوشت نشان دهند. قیمت گوشت تولید داخلی مصر ظرف یک ماه دو برابر شده بود و مقامات محلی این کشور سعی میکردند عوامل متعددی را برای این گرانی عنوان کنند. برخی قصابیهای غیردولتی را عامل گرانی میدانستند و برخی دیگر اظهار میکردند که این گرانیها ناشی از تجارت دام است.
در نهایت، الکردانی، رییس ECTE، اعلام کرد که اقدام به تحریم خرید گوشت تا ۹۵ درصد تاثیرگذار بوده و در برخی مناطق، قیمت گوشت که به هر کیلو ۷۵ پوند مصر افزایش یافته بود، به ۴۵ پوند کاهش یافت. الکردانی در این زمینه اعلام کرده بود: «رستورانها روزانه حدود ۵۰۰ تن گوشت خریداری میکنند. وقتی آنها تصمیم بگیرند گوشت نخرند، عرضهکنندگان گوشت با دو گزینه روبهرو هستند: یا عرضه مازاد را خودشان بخورند یا قیمت گوشت را پایین بیاورند. چون گوشت کالایی است که نمیتوان آن را به مدت طولانی نگهداری کرد.»
● فشار علیه شرکت نستله ۲۰۱۰
پس از ۸ هفته فشار علیه شرکت نستله از سوی گروه محیط زیستی گرینپیس و برگزاری جلسات با مسوولان این شرکت، نستله در نهایت تسلیم شد و توافق کرد سیاست جنگلزدایی خود را برای تولید روغن خرما متوقف کند. در طول این مدت، نزدیک به ۵/۱ میلیون نفر تبلیغات منفی گروه گرینپیس برای تحریم خرید کیت کت، محصول معروف نستله را مشاهده کرده بودند، بیش از ۲۰۰ هزار ایمیل در این رابطه رد و بدل شده بود و فعالان محیط زیست تظاهرات گستردهای را مقابل دفاتر شرکت نستله در سراسر جهان ترتیب داده بودند. گرینپیس در نهایت اعلام کرد: «انتظار نداشتیم نستله به این زودی تسلیم شود و با این سیاست کنار بیاید.»
● تحریم مواد لبنی در عربستان ۲۰۱۱
افزایش قیمت مواد غذایی در عربستان در آستانه ماه رمضان، موجب شد مردم این کشور خرید کالاهایی را که مصرف و در نتیجه قیمت آنها در ماه رمضان افزایش مییابد، در طول این ماه تحریم کنند.
مردم عربستان با تشکیل یک کمپین الکترونیکی در شبکههای اجتماعی، بهویژه خرید محصولات شرکت المراعی را که بزرگترین شرکت لبنیاتی در عربستان است، متوقف کردند. این شرکت قیمت محصولات خود را یک شبه افزایش قابل توجهی داده بود که عدم خرید این محصولات از طرف مردم، موجب شد ضررهای زیادی متوجه آن شود و قیمت لبنیات به شدت کم شود.در نتیجه این اقدام، وزارت بازرگانی عربستان بیانیهای صادر کرد و در آن، هرگونه افزایش قیمت شیر و لبنیات را ممنوع اعلام کرد. در این بیانیه ذکر شده بود که در صورت نقض این قانون، جریمههای سنگینی صادر خواهد شد.
مترجم: مریم رضایی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه ایران آمریکا شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی
فضای مجازی هواشناسی قتل تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران سلامت
خودرو بانک مرکزی بنزین قیمت دلار بازار خودرو قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان
مهاجرت تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما دفاع مقدس مسعود اسکویی موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید سپاهان بارسلونا بازی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
باتری گوگل آیفون اینستاگرام مایکروسافت سامسونگ اپل ناسا عکاسی
ویتامین کاهش وزن استرس توت فرنگی سیگار فشار خون کبد چرب