شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
بررسی دیدگاه بونوئل درباره بورژوازی

بونوئل از همان فیلمهای اول خود به بورژوازی و طبقه بورژوا میپردازد، بهیاد بیاوریم پیانو را در فیلم سگ آندلسی (۱۹۲۸) كه نمادِ بورژوازی است ودر درون پیانو لاشههای پوسیده الاغها را قرار داد یا فیلم عصر طلایی (۱۹۳۰)كه آن را داستان یك عشق جنونآمیز دانستهاند ولی عشق در نظام ارزشگذاری بورژوایی جایی ندارد زیرا شخص، گاه برای رسیدن به معشوق باید بهتمام منافع خود پشت پا بزند و اصولاً در فیلم عصر طلایی میبینیم كهبورژوازی و نیروهای حافظ منافعش مانع از وصال عاشق و معشوق فیلممیشوند.برنامه نمایش عصر طلایی شامل بیانیه مصوری كه توسطسوررئالیستها نوشته شده بود نیز میشد در این بیانیه آمده است:«بنیادهانهاده میشوند، رسوم به عقاید جزمی مبدل میگردند، مأمورین پلیسدرست به همان صورتی كه در زندگی روزمره روی میدهد، به مردم فشارمیآورند. و درست مانند زندگی روزمره حوادث در جامعه بورژوایی رویمیدهد، ولی جامعه هیچ توجهی بدان ندارد. اما چنین حوادثی (كه در فیلمبونوئل با حالتی حق به جانب تحریف نشدهاند) جامعه پوسیدهای را كه بهكمك كشیشان و پلیس سعی میكند مصنوعاً عمر درازتری داشته باشند،بیشتر تضعیف میكند اما این عشق است كه گذار از بدبینی به عمل را سببمیشود؛ عشق در ارزش گذاری بورژوازی چون منشأ تمام پلیدیها تقبیحشده است، زیرا عشق مستلزم فدا كردن تمام ارزشهای دیگر است: مقام،خانواده و افتخار.»(۱) پس از نمایش عصر طلایی عدهای از تماشاگران آشوببه پا كردند و آقای شیاپ رئیس شهربانی پاریس نمایش فیلم را متوقف وكلیه نسخههای آن را ضبط كرد در برابر این اعتراضات لئون موسیناك در یكیاز روزنامههای تندروی چپ چنین نوشت: «تا كنون سینما چنین قدرت وچنین نفرتی نسبت به قراردادها، جامعه بورژوا و آلات و ادوات این جامعهیعنی پلیسی، باورها و... با یك اُردنگ نشان نداده است.» بونوئل درخانوادهای بورژوا به دنیا آمده و بزرگ شده است در نتیجه نسبت به اینطبقه شناخت دقیقی دارد. بررسی اصول اخلاقی طبقه بورژوا یكی از اصولتفكرات اوست و در بیشتر آثار او دیده میشود آثاری مانند: زنی بدونعشق (۱۹۵۱)، ال (۱۹۵۲)، ویریدیانا (۱۹۶۰)، ملك الموت (۱۹۶۲)، خاطرات یكمستخدمه (۱۹۶۳)، جذابیت پنهان بورژوازی (۱۹۷۲) و... در این میان بونوئلدر فیلم تریستانا (۱۹۷۰)، طبقه خرده بورژوای سنتی را به طرز عمیقی بررسیكرده است. حال ببینیم كه بورژوا كیست و بورژوازی چیست؟
«بورژوازی در اصل، در فرانسه، بهطبقه متوسط سوداگر و كاسبكار و یا شهرنشینانی كه بر املاك از حقوق سیاسیبرخوردار بودند اطلاق میشد، اما رفته رفتهدر مباحث سیاسی معنای خاص و وسیعیگرفت... بورژوازی در اصطلاحماركسیستی به معنای سرمایهداران،سوداگران، كاسبكاران و دارندگان مشاغلآزاد است در مقابل «پرولتاریا» كه تنها بافروش نیروی كار میزید بر حسب این طبقهبندی بورژوازی از سویی به سرمایه دارانصنعتی و مالی و از سوی دیگر بهبورژوازی بزرگ «كاپیتالیستها» و خردهبورژوازی )پیشهوران خرده پا، دكانداران ودیگرانی كه سطح زندگیشان خیلی بالاتر ازسطح پرولتاریانیست تقسیم میشود( برطبق نظر ماركس، كاپیتالیسم از رشد طبقهمتوسط سوداگر و صنعتگر جامعه قرونوسطایی پدید آمد و بر ویرانههای آنحاكمیت سیاسی خود را مستقر كرد. بدینترتیب لفظ بورژوا به این معنایماركسیستی باب شد و گاه نیز همان معنیاصلی كلمه یعنی طبقه متوسط از آن ارادهمیشود...»(۲) بونوئل همانطور كه ذكر شدبه دلیل شناخت عمیقش از طبقه بورژوابخوبی نقاط ضعف آنها را در فیلمهایشمطرح میكند:
«بورژوا پول كسب نمیكند، زیرا وجهمشتركی میان كار و مزد او نیست، بلكه فقط آن را خرج میكند، پس اگر فقیر هم باشد، درتجمل زندگی میكند. برای او همه چیزتجمل است.»(۳) به عنوان مثال دون لوپهبورژوای فیلم تریستانا میگوید: «من حتیبرای نجات زندگیم حاضر نیستم كار بكنم ومیبینی... ممكنه وضعم خوب نباشد... امابدون اینكه هیچ كاری بكنم زندگیم را سرمیكنم.» «بورژوا نمیخواهد آنچه را كه هست براو آشكار كنند، بلكه میخواهد آنچه را كهگمان میكند هست به او نشان دهند.»(۴) بهاین دلیل از تملق خوشحال میشود و برایاینكه بتواند نظرها را به خود جلب كندمجبور است تظاهر كند به همین جهتبورژوا در برخورد با مسائل، نسبت بهموقعیت زمانی و مكانی كه دارد اظهار نظرمیكند، و چون شرایط زمانی و مكانی درتغییر است، نظریات بورژوا هم دائماً تغییرمیكند. این تغییر به علت كسب آگاهی وشعور بیشتر و درك صحیحتر مطلبنیست، بلكه علت آن جلب توجه است. دربرخورد با مذهب لحظهای وانمود میكند كهبه خدا اعتقاد ندارد، لحظهای بعد از مومنینمقدس است، و در واقع با مذهب طریقمعامله در پیش میگیرد. خصوصیاتتظاهر در او باعث میشود كه هر لحظهشخصیت دیگری بیابد و نسبت به موقعیتخود تصمیمی متفاوت بگیرد در ابتدای فیلمتریستانا این مسئله را مشاهده میكنیم:
دون لوپه: «اگر چیز، به خصوصیه كه توبهش علاقه داری....» )تریستانا صلیبی برمیدارد و به او نشان میدهد( تریستانا: «بلهاین صلیب، مادرم وقتی مرد این تویدستهایش بود )دون لوپه صلیب را میگیردو با بیعلاقگی آن را ورانداز میكند ودوباره به تریستانا میدهد.( دون لوپه:«باشه، برش دار، اما فقط تو اتاق خودتنگهش دار. امیدوارم بزودی همه اینخرافات را كه مغز تو را باهاش پر كردهانداز كلهات بیرون كنم....» ولی بعداً میبینیم كهدون لوپه چهار كشیش را در خانه خودمیپذیرد و آنها را رفیق خود خطاب میكندو با هم غذا میخورند. بورژوا، برای حفظموجودیت خود، به تبلیغ درباره خود اهمیتفراوانی میدهد و برای جلب نظر به دیگرانكمك میكند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست