دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

احسان به والدین, مطلق, امّا اطاعت از والدین, مشروط


احسان به والدین, مطلق, امّا اطاعت از والدین, مشروط

در جاهای مختلفی از آیات قرآن مشاهده می شود که به بحث پیرامون احسان به پدر و مادر اشاره شده و گاه این مسأله را از باب اهمیت در کنار پرستش خداوند یادآوری می کند

در جاهای مختلفی از آیات قرآن مشاهده می شود که به بحث پیرامون احسان به پدر و مادر اشاره شده و گاه این مسأله را از باب اهمیت در کنار پرستش خداوند یادآوری می کند .

باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر انسانی وظیفه دارد به والدین خود احسان داشته باشد اما این احسان و برخورد نیکو با آنان ، نباید بر روابط و پیوند انسان با پروردگارش خللی را وارد سازد .

● سیمای سوره‏ی عنکبوت‏

در پایان سوره قصص خداوند بشارت و انذار فرموده و اینک در آغاز این سوره به ذکر تکالیف بندگان می‏پردازد . سوره عنکبوت هشتاد و پنجمین سوره است که بعد از سوره روم نازل گردید . اما در ترتیب فعلی قرآن مجید سوره بیست نهم است .

این سوره در مکّه نازل گردیده و شصت و نه آیه دارد. عدد کلمات آن : هزار و هفتصد و هشتاد کلمه و تعداد حروف آن : چهار هزار و صد و پنجاه و هفت حرف است .

نامِ برخی از سوره‏های قرآن همچون بقره ، فیل ، نمل و نحل، برگرفته از نام حیواناتی است که در این سوره‏ها به گونه‏ای مطرح شده‏اند . در آیه ۴۱ این سوره نیز، بنایِ شرک همچون خانه عنکبوت سست و ناپایدار شمرده شده و لذا این سوره به « عنکبوت » نام گرفته است .

این سوره درباره‏ی موضاعاتی از جمله : ایمان ، تکلیف بشر، آزمایش الهی، تاریخ برخی انبیا ، نهی از مجادله‏ی غیر نیکو و تکیه بر غیر خدا مطالبی را بیان می کند.

● برترین توصیه نسبت به پدر و مادر!

« وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حُسْناً وَ إِنْ جاهَداکَ لِتُشْرِکَ بِی ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ؛ و به انسان سفارش کردیم که به پدر و مادر خود نیکی کند ، و اگر آن دو کوشیدند تا چیزی را که بدان علم نداری شریک من سازی ، از ایشان اطاعت مکن ، سرانجامِ شما به سوی من است ، پس شما را از (حقیقت) آنچه انجام می‏دادید آگاه خواهم ساخت .» (عنکبوت ۸)

یکی از مهمترین آزمایش های الهی مسأله" تضاد " خط ایمان و تقوا ، با پیوندهای عاطفی و خویشاوندی است ، قرآن در این زمینه تکلیف مسلمانان را به روشنی بیان کرده است .

نخست به عنوان یک قانون کلی که از ریشه‏های عواطف و حق‏شناسی سرچشمه می‏گیرد می‏فرماید :" ما به انسان توصیه کردیم نسبت به پدر و مادرش نیکی کند ؛ « وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حُسْناً » .

گرچه این یک حکم تشریعی است ولی این مسأله پیش از آنکه یک لازم تشریعی باشد به صورت یک قانون تکوینی در نهاد همه انسانها وجود دارد ، و مخصوصاً تعبیر به" انسان" در اینجا جلب توجه می‏کند ، چرا که این قانون مخصوص به مؤمنان نیست ، بلکه هر کس که شایسته نام انسان است باید در برابر پدر و مادر حق‏شناس باشد ، و احترام و تکریم و نیکی به آنها را در تمام عمر فراموش نکند ، هر چند با این اعمال هرگز نمی‏تواند دِین خود را به آنها اداء کند .

● پیوند با خداوایمان به او ، بر هر پیوندی مقدم است !

سپس برای اینکه کسی تصور نکند که پیوند عاطفی با پدر و مادر می‏تواند بر پیوند انسان با خدا و مسأله ایمان حاکم گردد ، با یک استثناء صریح مطلب را در این زمینه روشن کرده ، می‏فرماید :" و اگر آن دو (پدر و مادر) تلاش و کوشش کنند و به تو اصرار ورزند که برای من شریکی قائل شوی ، که به آن علم نداری، از آنها اطاعت مکن ؛ « وَ إِنْ جاهَداکَ لِتُشْرِکَ بِی ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما » " .

تعبیر به" جاهداک"، مفهومش به کار گرفتن نهایت تلاش و کوشش و اصرار آنها است .

و تعبیر به" ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ" (چیزی که به آن علم نداری) اشاره به منطقی نبودن شرک است ، چون اگر واقعاً شرک صحیح بود ، دلیلی بر آن وجود داشت ، و به تعبیر دیگر جایی که انسان علم به چیزی نداشته باشد باید از آن پیروی نکند ، تا چه رسد به اینکه علم به بطلان آن داشته باشد .

پیروی از چنین چیزی پیروی از جهل است ، اگر پدر و مادر تو را وادار به پیروی از جهل کنند از آنها اطاعت مکن ، اصولاً تقلید کورکورانه غلط است حتی اگر در مورد ایمان باشد تا چه رسد به شرک و کفر .

و به انسان سفارش کردیم که به پدر و مادر خود نیکی کند ، و اگر آن دو کوشیدند تا چیزی را که بدان علم نداری شریک من سازی ، از ایشان اطاعت مکن ، سرانجامِ شما به سوی من است ، پس شما را از (حقیقت) آنچه انجام می‏دادید آگاه خواهم ساخت مخالفت به معنای بد رفتاری نیست !

همین توصیه در مورد پدر و مادر در سوره لقمان نیز آمده است ، با این اضافه که در آنجا می‏فرماید : " وَ صاحِبْهُما فِی الدُّنْیا مَعْرُوفاً : در عین اینکه دعوت آنها را به شرک مپذیر در امور دنیا نسبت به آنها ارفاق کن و در معاشرت با آنها به نیکی عمل نما " مبادا کسی چنین تصور کند که مخالفت با پدر و مادر در مورد دعوت به شرک، دلیل بر بد رفتاری با آنها است ، و این نهایت تأکید اسلام را در مورد احترام به پدر و مادر ثابت می‏کند .

به این ترتیب از اینجا یک اصل کلی استفاده می‏شود که هیچ چیز نمی‏تواند بر ارتباط انسان با خدا حاکم گردد که آن مقدم بر همه چیز است ، حتی بر پیوند با پدر و مادر که نزدیکترین پیوندهای عاطفی است .

حدیث معروف ‏: « لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق ؛ اطاعت از مخلوق در عصیان خالق روا نیست » ، که از امیر مؤمنان علی (علیه السلام) نقل شده معیار روشنی را در این مسائل به دست می‏دهد . (نهج البلاغه ، کلمات قصار ، جمله ۱۶۵)

و در پایان آیه می‏افزاید :" بازگشت همه شما به سوی من است و من شما را از اعمالی که انجام می‏دادید آگاه می‏سازم" و پاداش و کیفر آن را بی کم و کاست در اختیارتان خواهم گذاشت . (إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ).

این جمله در حقیقت تهدیدی است برای کسانی که راه شرک را می‏پویند ، و کسانی که دیگران را به این راه دعوت می‏کنند ، زیرا صریحاً می‏گوید : خداوند حساب همه اعمال آنها را نگاه می‏دارد و به موقع تحویل آنها می‏دهد .

اگر آن دو (پدر و مادر) تلاش و کوشش کنند و به تو اصرار ورزند که برای من شریکی قائل شوی ، که به آن علم نداری، از آنها اطاعت مکن پیام‏های آیه:

۱) نیکی به والدین یک امر انسانی است ، نه فقط ایمانی : « وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ »

۲) احسان و نیکی به والدین ، بدون قید و شرط است : « حُسْناً » (شرطِ نژادی ، سِنّی، منطقه‏ای ، علمی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و ایمانی ندارد ، حتّی اگر کافر و مشرک باشند ، باید احسان کرد .)

۳) والدین منحرف برای انحراف فرزندان ، کوشش می‏کنند : «جاهَداکَ»

۴) از احترامِ دیگران ، سوء استفاده نکنیم : (والدین نباید به خاطر احترام‏گزاری فرزندانشان، آنان را به شرک دعوت کنند.) «وَ إِنْ جاهَداکَ»

۵) فرزندان، باید قدرت انتخاب تفکّر صحیح را داشته باشند : «جاهَداکَ لِتُشْرِکَ بِی ... فَلا تُطِعْهُما»

۶) شرک ، برهان و استدلال علمی ندارد : «ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ»

۷) در مسأله توحید و شرک ، با هیچ کس کنار نیاییم و سازش نکنیم : «فَلا تُطِعْهُما»

۸) احسان به والدین، مطلق و همیشگی است ، امّا اطاعت از والدین ، مشروط به آن است که انسان را از خدا دور نکنند : « فَلا تُطِعْهُما»

۹) ایمان به معاد ، ضامن اجرای توصیه‏های الهی است : « وَصَّیْنَا ... إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ»

۱۰) خداوند به همه‏ی کارهای انسان آگاه است : « فَأُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ »

آمنه اسفندیاری

۱- تفسیر نور ، ج ۹

۲- ترجمه تفسیر مجمع البیان ، ج ۱۹

۳- تفسیر اثنی عشری ، ج ۱۰

۴- تفسیر احسن الحدیث ، ج ۸

۵- تفسیر نمونه ، ج