شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
رجعت
● پرسش: رجعت به چه معنا میباشد؟
▪ پاسخ: شیعه امامیه معتقد است که پس از ظهور حضرت مهدی (ع) وتشکیل حکومت عدل الهی در سرتاسر جهان، گروهی از اولیای الهی ودوست داران خاندان رسالت، وبرخی از معاندان ودشمنان خاندان وحی که از دنیا رفتهاند، به دنیا باز میگردند. اولیای الهی وصالحان با دیدن حاکمیت حقّ وعدل در گستره گیتی شادمان میشوند. ونیز پرتویی از ثمرات ایمان واعمال صالح خود را در دنیا مشاهده مینمایند. معاندان ودشمنان اهل بیت: نیز بخشی از جزای اعمال ناشایست خود را در این دنیا مشاهده کرده وبه کیفر آن خواهند رسید.
● پرسش: سابقه اعتقاد به رجعت از چه زمانی است؟
▪ پاسخ: اعتقاد به رجعت از مباحث ریشهداری است که اعتقاد به آن از خصوصیات مکتب اهل بیت: است. گر چه اصل این عقیده سرچشمهای قرآنی داشته ودر احادیث رسول خدا (ص) نیز به آن اشاره شده است. لذا با مراجعه به کتابهای تراجم اهل سنّت مشاهده مینماییم که از امامیه با این اعتقاد یاد میکنند. در بین اصحاب امامان نیز مشاهده شده که با مخالفان خود بر سر این عقیده مباحثات زیادی داشتهاند. که از آن جمله به مباحثات مؤمن الطاق با ابوحنیفه میتوان اشاره کرد.
به همین جهت در طول تاریخ اسلام، علمای شیعه سعی زیادی در راه تثبیت این عقیده داشتهاند به حدّی که برخی در این باره کتاب تألیف کردهاند.
شیخ صدوق؛ میفرماید: «قول صحیح آن است که رجعت در میان امتهای پیشین بوده است، وپیامبر (ص) فرمود: هر آنچه در بین امّتهای پیشین اتفاق افتاده در این امّت نیز اتّفاق خواهد افتاد، پس واجب است که در این امّت نیز رجعت باشد».( اعتقادات صدوق، ص ۴۲ù۴۱)
شیخ مفید؛ میفرماید: «خداوند متعال گروهی از امّت محمّد (ص) را بعد از وفاتشان وقبل از روز قیامت محشور خواهد نمود، واین عقیده مختصّ به آلمحمّد: است وقرآن نیز بر آن شاهد میباشد».( المسائل السرویة، ص ۳۲ ؛ بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۱۳۶)
سید مرتضی میفرماید: «از اعتقادات شیعه آن است که خداوند متعال هنگام ظهور امام مهدی (ع)، گروهی از شیعیان را که از دنیا رفتهاند باز میگرداند تا به ثواب یاری ونصرت آن حضرت نایل شده ودولت او را مشاهده نمایند. همچنین گروهی از دشمنان را باز میگرداند تا انتقامش را از آنان بستاند».( رسائل الشریف المرتضی، ج ۱، ص ۲۵)
● پرسش: آیا رجعت از ضروریات تشیع است؟
▪ پاسخ: اصل اعتقاد به رجعت مطابق رأی گروهی از علمای امامیه از ضروریات مذهب به حساب میآید؛
شیخ حرّ عاملی میفرماید: «همانا ثبوت رجعت نزد همه علمای معروف ومصنفین مشهور از ضروریات مذهب امامیه به حساب میآید، وحتی عامه نیز از این موضوع باخبرند».( الایقاظ من الهجعة، ص ۶۰)
مرحوم مجلسی میفرماید: «همانا اعتقاد به رجعت در همه عصرها مورد اجماع شیعه بوده، واین مسأله مانند خورشید در وسط روز معلوم است».( بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۱۲۳)
علامه طباطبایی؛ میفرماید: «روایات رجعت از طریق اهل بیت: به تواتر معنوی به ما رسیده است».( المیزان، ج ۲، ص ۱۰۷)
گرچه در معنای «رجعت» بین علما اختلاف شده وبرخی آن را به معنای رجعت دولت گرفتهاند، امّا در اصل عقیده به رجعت اتفاق است، بلکه معنای معهود آن، که همان بازگشت به این دنیا در عصر ظهور است، معنای مشهور نزد علمای شیعه است.
● پرسش: چرا متکلمین بحث از رجعت را در علم کلام مطرح میکنند؟
▪ پاسخ: عوامل مختلفی در بحث از رجعت در علم کلام وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
۱) رجعت از امور اعتقادی است که در روایات بسیاری به آن اشاره شده است.
۲) رجعت با مسأله امامت ارتباط دارد؛ زیرا به این نکته اشاره دارد که امامان شیعه مورد ظلم وتعدی قرار گرفتهاند ولذا در عصر حکومت حضرت مهدی (ع) بازگشته وحکومت خواهند کرد.
۳) رجعت از آنجا که از علایم قیامت ومربوط به معاد است لذا در عقاید بحث میشود.
۴) رجعت زمینهساز اعتقاد به معاد است، زیرا همان گونه که غیبت صغرا زمینهساز غیبت کبرا وهموار کننده آن بود، قیامت صغرا نیز که همان رجعت است هموار کننده قیامت کبرا خواهد بود.
۵) رجعت با مسأله ثواب وعقاب نیز ارتباط دارد، زیرا در آن نشانههایی است از عقاب وثواب برای کسانی که در کمال کفر ویا ایمان به سر بردهاند.
● پرسش: درباره رجعت چه دیدگاههایی وجود دارد؟
▪ پاسخ: در مورد رجعت در این دنیا دیدگاههایی وجود دارد:
۱) رجعت همانند تمثّلاتی است برای ارواح مؤمنین وائمه اهل بیت: که از دنیا رفتهاند ودوباره روح آنان ظهور کرده، تصرفاتی در این عالم خواهند نمود.
این تفسیر گر چه به برخی از فلاسفه از قبیل: شاهآبادی ورفیعی قزوینی نسبت داده شده ولی با ظواهر ادله سازگاری ندارد.
۲) مقصود از رجعت، ظهور امام زمان (ع) و رجوع او به مردم به جهت اقامه توحید وعدل است. اصل این معنا گرچه صحیح است ولی اطلاق رجعت بر آن، خلاف ظاهر ادله است.
۳) مقصود از رجعت، رجوع عدهای از اموات به این دنیا به جهت مصالحی خاص در عصر حکومت حضرت مهدی (ع) است. این قول رأی مشهور وموافق ظواهر ادله میباشد.
● پرسش: آیا دلیل عقلی بر ضرورت رجعت وجود دارد؟
▪ پاسخ: برخی از بزرگان برای اثبات ضرورت رجعت به ادلهای عقلی تمسک کردهاند. اینک به برخی از آنها اشاره میکنیم:
ـ دلیل اول: قسر دائم یا اکثری محال است
تقریر دلیل:
الف) روح ونفس ناطقه، علاقه تام به بدن عنصری دارد ولذا هر گاه بعد از مرگ توجه آن به بدن طبیعی به نحو کامل حاصل شود، زندگی جدید ممکن است.
ب) هر حقیقت، خاصیّت واثری دارد، لذا پیامبر وامام دارای قوه تکمیل وتعلیم نسبت به جمیع بشر است تا روز قیامت.
ج) در حکمت به اثبات رسیده که قسر دائمی یا اکثری محال است، یعنی هر طبیعت وحقیقتی، محال است که در هیچ وقت یا در اکثر اوقات از خاصیتش محروم گردد.
نتیجه اینکه رجوع پیامبر وامامان: به دنیا از آنجا که در زمان حیاتشان نسبت به تعلیم عموم بشر به فعلیت نرسیده، ضروری است.
ـ دلیل دوم: ضرورت تداوم راه مصلحان
تقریر دلیل:
الف) هر شخص انقلابی که درصدد برپایی نهضتی بزرگ در سطح جامعه است، احتیاج به جانشینانی دارد که اصول ترسیم شده از ناحیه او را تبیین وتطبیق نمایند، ولذا بعد از پیامبر (ص) دوازده امام: منصوب شدند.
ب) مطابق روایات شیعه وسنّی امامان بعد از پیامبر (ص) تا روز قیامت دوازده نفرند.
ج) امام دوازدهم، حضرت مهدی (ع) بزرگترین قیام کننده جهانی است که با هدف برپایی حکومت عدل توحیدی در سطح جهان قیام خواهد نمود.
د) این گونه قیام، نیاز به آمدن اشخاصی بعد از او دارد که ادامه دهنده راه او در زمینه تبیین وتطبیق منویات واصول نهضت او باشند که همانند او از مقام عصمت برخوردارند.
نتیجه: ضرورت رجعت اهل بیت:.
ـ دلیل سوم: فطری بودن رجعت
تقریر دلیل:
الف) ضرورت حکومت عدل عالمی، فطری بشر است.
ب) عمر حضرت بعد از ظهور عادی خواهد بود، زیرا اصل در عدم اعجاز است.
ج) مطابق قاعده وروایات، مدت حکومت عدل توحیدی طولانی خواهد بود.
د) باید کسانی باشند مثل خود حضرت که ادامه دهنده راه او هستند.
نتیجه: ضرورت رجعت.
غیر از این ادلّه عقلی، جهات دیگری وجود دارد که اعتقاد به رجعت را ضروری میسازد:
۱) وجود روایات فراوان در موضوع رجعت.
۲) رجعت، با مسأله امامت گره خورده واشاره به مظلومیّت اهل بیت: دارد.
۳) رجعت، زمینهساز اعتقاد به معاد است واعتقاد مردم را به قیامت کبرا هموار میسازد.
۴) عقیده به رجعت، اثر ترتیبی در جامعه دارد، زیرا از آنجا که عصر ظهور به مانند بهشت روی زمین است که در آن انسانهای بسیار خوب وبسیار بد رجعت میکنند، لذا این عقیده مشوّق انسان بر کار خوب است تا به این فضیلت یعنی زندگی در بهشت زمین در عصر ظهور با رجعت نایل آید.
● پرسش: آیا قرآن به رجعت کسانی به این دنیا اشاره نموده است؟
▪ پاسخ: در قرآن به رجعت به معنای رجوع کسی به این دنیا در موارد زیادی اشاره شده است. اینک به برخی از نمونههای آن اشاره میکنیم:
۱) خداوند متعال میفرماید: «أَلَمْتَرَ إِلَی الَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ المَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیاهُمْ»؛ «آیا ندیدید کسانی را که از ترس مرگ از دیار خود بیرون رفتند که هزاران تن بودند، خداوند فرمود: بمیرید، همه مردند سپس آنان را زنده کرد.»( سوره بقره، آیه ۲۴۳)
آیه اشاره به زنده شدن هفتاد هزار خانوار دارد که بر اثر طاعون از دنیا رفته بودند».( درالمنثور، ج ۱، ص ۳۱۱ ؛ جامع البیان، ج ۲، ص ۷۹۷)
۲) خداوند میفرماید: «فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِها کَذلِکَ یُحْیِی اللَّهُ المَوْتی وَیُرِیکُمْآیاتهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ»؛ «پس دستور دادیم که پارهای از اعضای آن گاورا بر بدن کشته بزنید تا ببینید که خداوند این گونه مردگان را زنده خواهد نمود وقدرت کامل خویش را آشکار خواهد ساخت، شاید شما به خرد درآیید.»( سوره بقره، آیه ۷۳)
آیه مربوط به کشته بنیاسرائیل است که به قدرت خداوند زنده شد.( در المنثور، ج ۱، ص ۷۹ ؛ جامع البیان، ج ۱، ص ۵۰۹)
۳) خداوند میفرماید: «وَإِذْ قُلْتُمْ یا مُوسی لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتّی نَرَی اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْکُمُ الصّاعِقَةُ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ × ثُمَّ بَعَثْناکُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ»؛ «وبه یاد آرید وقتی را که گفتید: ای موسی! ما به تو ایمان نمیآوریم مگر آنکه خدا را آشکارا ببینیم، پس صاعقه سوزان بر شما فرود آمد وآن را به چشم خود مشاهده کردید. سپس شما را بعد از مرگ برانگیختیم، باشد که خدا را شکر گزارید.»( سوره بقره،آیات ۵۶و۵۵)
آیه مربوط به برخی از قوم حضرت موسی (ع) است که تقاضای رؤیت خدا به چشم را کردند که این خواسته سبب نزول عذاب ومرگ آنان شد ولی خداوند بار دیگر آنها را زنده کرد.( درّ المنثور، ج ۱، ص ۷۰ ؛ کشاف، ج ۱، ص ۲۷)
۴) ونیز میفرماید: «أَوْ کَالَّذِی مَرَّ عَلی قَرْیَةٍ وَهِیَ خاوِیَةٌ عَلی عُرُوشِها قالَ أَنّی یُحْیِی هذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِها فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ»؛ «یا به مانند آن کسی که به دهکدهای گذر کرد که خراب وویران شده بود، گفت: به حیرتم که خداوند چگونه این مردگان را دوباره زنده خواهد کرد، پس خداوند او را صد سال میراند وسپس زندهاش کرد.»( سوره بقره، آیه ۲۵۹)
آیه مربوط به یکی از انبیای الهی است که پس از صد سال دوباره زنده شد.( کشاف، ج ۱، ص ۲۹۵ ؛ درالمنثور، ج ۱، ص ۳۳۱ ؛ جامع البیان، ج ۳، ص ۴۰)
۵) خداوند از حضرت عیسی (ع) حکایت کرده که فرمود: «وَأُحْیِی المَوْتی بِإِذْنِ اللَّهِ»؛ «من مرده را به اذن خدا زنده میکنم.»( سوره آل عمران، آیه ۴۹)
طبری میگوید: «حضرت عیسی (ع) مردگان را با دعایش زنده میکرد». مطابق روایات نبوی که هر آنچه در امتهای پیشین اتفاق افتاده در این امت نیز واقع خواهد شد، مسأله رجوع به دنیا بعد از مرگ در این امت نیز امری واقع شدنی است.( جامع البیان، ج ۳، ص ۳۷۵)
● پرسش: چه آثاری بر اعتقاد به رجعت مترتب است؟
▪ پاسخ: در اعتقاد به رجعت، آثار وفواید بسیاری مترتب است از آن جمله:
۱) از آن جهت که عصر ظهور به مانند بهشت روی زمین است، واز طرفی دیگر مفاد روایات، رجعت مخصوص انسانهای بسیار خوب وبسیار بد به این دنیا است، لذا این اعتقاد، انسان را تشویق میکند تا بکوشد ومصداق انسان خوب گردد تا بتواند در عصر ظهور وحکومت حضرت مهدی (ع) به این فضیلت نایل آید.
۲) از آنجا که انسان قبل از ظهور باید زمینهساز ظهور مهدی (ع) باشد لذا بحث از رجعت اثر تربیتی وجنبه عملی دارد.
● پرسش: آیا رجعت با عقل وفلسفه سازگاری دارد؟
▪ پاسخ: برخی معتقدند که رجعت با عقل وفلسفه ناسازگاری دارد:
۱) اشکال عقلی
ولی اللَّه دهلوی میگوید: رجوع معصیتکاران به جهاتی است:
الف) به جهت عذاب، که این ظلم است، زیرا عذاب آنها در آخرت است، وتکرار آن در دنیا ظلم به حساب میآید.
ب) به جهت اذیت وآزار اوست، که در قبر تحقق یافته ولذا دوباره با رجعت عبث وبیهوده است.
ج) به جهت اظهار خیانت آنها به مردم است، که این جهت در زمان وعصر آنها سزاوارتر است تا مردم آن عصر عبرت بگیرند.
د) با رجعت نیکان لازم میآید که به جهت دو بار مردن اذیت شوند.( تحفه اثنی عشریه، ص ۴۸۴)
ـ اولاً: عذاب کافران وگناهکاران بعد از رجعت از جمله عقوبات آنها به حساب میآید که مصلحت اقتضا کرده بخشی از آن در این دنیا صورت پذیرد. پس محظور عقلی در بین نیست.
ـ ثانیاً: اظهار خیانت گناهکاران نسبت به مردمی که در عصر آنها نبودهاند نیز مؤثر است، واگر در عصر آنها این رجعت وعذاب صورت نگرفت به این جهت است که مردم به اجبار والجاء نیفتند.
ـ ثالثاً: مطابق روایات، مرگ ونزع روح نسبت به اولیای الهی خصوصاً انبیا واوصیا همانند استشمام بوی خوش است.
۲) اشکال فلسفی
میگویند: مرگ بدون استکمال حیات وخروج از قوه به فعل حاصل نمیشود. ورجوع به دنیا بعد از مرگ در حقیقت رجوع به قوّه بعد از فعلیّت است که در فلسفه بطلان آن به اثبات رسیده است.
این اشکال در مرگهای طبیعی صادق است نه مرگهای اخترامی از قبیل قتل ومرض که حیات آنها در این موارد به فعلیت تامه نرسیده است.
● پرسش: آیا اعتقاد به رجعت برگرفته از یهود است؟
▪ پاسخ: احمد امین مصری میگوید: «یهود در قول واعتقاد به رجعت در تشیّع نیز تأثیر داشته است».( فجر الاسلام، ص ۳۳)
۱) این گونه نیست که اسلام با یهودیت در همه امور مخالف باشد، ولذا پیامبر اکرم (ص) در توصیف قرآن خطاب به آنان میفرماید: «مُصَدِّقاً لِما مَعَکُمْ»؛ «این قرآن تصدیق کننده چیزی است که با شماست.»( سوره بقره، آیه ۴۱)
ونیز قرآن میفرماید: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ...»؛ «روزه بر شما مکتوب شد آن گونه که بر امتهای پیشین نوشته وفرض شده است.»( بقره، آیه ۱۸۳)
۲) اعتقاد به رجعت به تبع روایاتی است که از طرق اهل بیت عصمت وطهارت: رسیده است، روایاتی که فوق حدّ تواتر است.
● پرسش: آیا تمام احادیث رجعت از طرق شیعه وارد شده است؟
ـ اسخ : برخی از اهل سنّت اشکال میکنند که احادیث رجعت تنها از طرق شیعه رسیده ولذا اعتباری ندارد.
▪ پاسخ:
۱) روایات شیعه در باب رجعت از طریق اهل بیت عصمت وطهارت است که به نصّ قرآن وحدیث، کلامشان از عصمت برخوردار است، ولذا اعتقاد به آن حتی بر اهل سنّت نیز واجب است.
۲) سرّ عدم طرح این مسأله در کتب اهل سنّت شاید به این جهت باشد که «رجعت» تجلّی امامت امامان شیعه است، ودر حقیقت اشاره به این نکته دارد که چون حقّ آنها غصب شده، لذا خداوند دوباره آنها را به دنیا ارجاع داده وبه ولایت کامل خواهد رسانید.
● پرسش: آیا قول به رجعت مستلزم تناسخ باطل است؟
▪ پاسخ: برخی میگویند: رجعت همان تناسخی است که در علم کلام به اتّفاق آراء بطلان آن به اثبات رسیده است، زیرا با رجعت، روح انسان به بدن باز میگردد.
این اشکال ناشی از سوء برداشت وعدم فهم دقیق معنای تناسخ است. تناسخ به معنای انتقال روح است در این دنیا از بدنی به بدن دیگر که مباین با بدن اول است واین عمل تا پایان عمر دنیا ادامه پیدا کند. در حالی که مورد رجعت در عصر وزمان خاصّی است که در مورد برخی از اموات اتّفاق خواهد افتاد ودر آن وقت روح آنها به جسمشان منتقل خواهد شد، آن گونه که در قیامت خواهد بود.
● پرسش: آیا قرآن مخالف قول به رجعت است؟
▪ پاسخ: دهلوی میگوید: مطابق برخی ازآیات، رجعت انسان به این دنیا امکانپذیر نیست زیرا خداوند متعال درخواست کسانی را که تقاضای رجوع به دنیا را نمودهاند ردّ کرده است آنجا که میفرماید: «... قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ / لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ کَلّا إِنَّها کَلِمَةٌ هُوَ قآئِلُها وَمِنْ وَرآئِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی یَوْمِ یُبْعَثُونَ»؛ «میگوید: پروردگار من! مرا باز گردانید. شاید در آنچه ترک کردم [و کوتاهی کردم] عمل صالحی انجام دهم. [ولی به او میگویند:] چنین نیست! این سخنی است که او به زبان میگوید [و اگر باز گردد، کارش همچون گذشته است]، وپشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند.»( سوره مومنون،آیات ۱۰۰ù۹۹)
ـ پاسخ:
۱) مورد بحث، رجعت گروهی خاص از مؤمنین وفاسقین است در حالی که آیه عموم واطلاق دارد، لذا میتوان اطلاق آن را به اخبار متواتر رجعت برخی از افراد، تقیید زد.
۲) ظهور آیه در تقاضای رجوع به دنیا قبل از مرگ وهنگام دیدن ملک الموت است نه بعد از مرگ، ومورد رجعت بعد از مرگ است.
۳) آیه ظهور در عدم تحقق رجعت به دنیا با طلب کافر دارد، ومنافات ندارد که با امتهای پیشین چنین اتّفاقی افتاده است.
۴) آیات بسیاری نص در تحقق رجعت در این دنیا دارد، ولذا بر فرض ظهور آیه مورد نظر در عدم رجوع باید ظهور آن را تأویل نمود، زیرا نصّ مقدّم بر ظاهر است.
۵) آیه اخصّ از مدّعی است، زیرا مربوط به درخواست رجعت از طرف کفّار است، در حالی که مورد بحث اعم است.
● پرسش: آیا رجعت عمومی وهمگانی است؟
▪ پاسخ: در پاسخ به این پرسش باید گفت: آنچه از روایات اهل بیت: استفاده میشود این است که:
۱) رجعت همانند معاد عمومی وهمگانی نیست، بلکه مخصوص کسانی است که ایمان محض وخالص یا کفر محض وخالص دارند.
امام صادق (ع) فرمود: «إنّ الرجعة لیست بعامّة وهی خاصّة لایرجع إلّا من محض الإیمان محضاً أومحض الشرک محضاً»؛ «رجعت عمومی نیست بلکه جنبه خصوصی دارد. تنها گروهی بازگشت میکنند که ایمان خالص یا شرک خالص دارند.»( بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۳۹)
۲) روایاتی که اشاره به بازگشت افراد به طور خصوص دارد.
از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: «نخستین کسی که زمین برای او شکافته میشود وبه زمین باز میگردد، حسین بن علی (ع) است».( الزام الناصب، ج ۲، ص ۳۶۰)
ونیز از حضرت نقل شده که فرمود: «نخستین کسی که به دنیا رجعت میکند حسین بن علی (ع) است، او به قدری حکومت میکند که از کثرت سنّ، ابروهایش روی دیدگانش میریزد».( بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۴۶)
● پرسش: آیا در عصر ظهور بانوان نیز رجعت میکنند؟
▪ پاسخ: در عصر ظهور، یک گروه از یاوران حضرت مهدی (ع) زنانی هستند که خداوند به برکت ظهور امام زمان (ع) آنها را زنده خواهد کرد وبار دیگر به دنیا رجعت نموده ودر رکاب حضرت مهدی (ع) قرار خواهند گرفت. برخی با نام ونشان از زنده شدنشان خبر داده شده وبرخی دیگر فقط از آمدنشان سخن به میان آمده است.
در منابع معتبر اسلامی نام سیزده زن یاد میشود که به هنگام ظهور قائم آل محمد: زنده خواهند شد ودر لشکر امام زمان (ع) به مداوای مجروحان جنگی وسرپرستی بیماران خواهند پرداخت.( دلائل الإمامة، طبری، ص ۳۱۴)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست