یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
اخلاق در غرب
الله الله فی القرآن لایسبقکم بالعمل به غیرکم امام علی ( ع ) ۱
مسلمانان ! خدا را ، خدا را مد نظر قرار داده ، مباد بیاید روزی که غیر مسلملنان در عمل به مبانی عملی قرآنی بر شما پیشی گیرند !
مقدمه :
بشر اولیه قبل از آنکه به حدی از بلوغ برسد ۲ که بتواند شان مقام خلیفه الهی ۳ را پیدا کرده و حامل اسما و صفات الهی۴ شود ، صرفا در بعد جسمانی ، حیوانی به زیست خود ادامه می داد . از آنجا که امتیاز بشر بر دیگر جانداران ، در امکان انتخاب بین خوب و بد بود ، با رشد و بلوغ عقلی خود ، این امکان را به بهترین شکل ممکن بکار گرفته و هر یک با توجه به شرایط خود ، به یکی از راه های خوب و یا بد قدم گذاشته ، به زندگی ادامه می داد .
خداوند در زمانی که حد بلوغ او را برای دریافت وحی و تربیت الهی کافی تشخیص داد ، حضرت آدم را انتخاب ۵ و پس از تربیت لازم ۶ ، با مجموعه کاملی از ملکات اخلاقی خدایی بسوی بشر فرستاد ، تا راهگشای او در یافتن حقیقت و خوبی باشد .
هزاران سال با ارسال رسل ، این راهگشایی و تربیت ، کامل و کاملتر شد تا آنجا که در آخرین حلقه از زنجیره رسولان ، خداوند حضرت محمد ( ص ) را بسوی بشر فرستاد تا کتاب مکارم اخلاقی مبتنی بر فضایل انسانی و صفات الهی را تکمیل نماید ۷ .
آنچه که ما در قرآن و احادیث می بینیم ، چراغ فروزانی است برای نمایش صراط مستقیم الهی که انسان با انجام فضایل اخلاقی و دوری از رذایل به مقصد خدایی برو د ۸ .
اما وقتی که امام همام علی ( ع ) امکان لغزش ما مسلمانان را با دیده دل می بیند و اینکه ، انسانهای ادیان و مکاتب دیگر ، به تبع درک عقلانی خود ، ملکات اخلاقی را فرهنگ فردی و اجتماعی خود می کنند ، آه از نهاد برکشیده و هشدار که :
الله الله فی القرآن لایسبقکم بالعمل به غیرکم امام علی ( ع )
و حال ما امروز چیزهایی از رفتارهای غیر خودیهای کشورها و مذاهب دیگر می بینیم که بسیارشان ، همان معروف هایی است که رسول مکرم ( ص ) و حضرات ائمه معصوم ( س ) ، امر کرده اند و ما بعضا یا به فراموشی سپرده ایم و یا در غفلت خود ، به انجام آنها نمی پردازیم .
درست است که رفتارها و اندیشه های منفی و گناه آلود ، درآن جوامع وجود دارد ( همانطور که همه جا هست ) ، ولی یادآوری و دیدن ملکات اخلاقی مثبت آنها ، راهی است برای افزایش معرفت ۹ به حقایق الهی و رشد عقلانی و بلوغ اندیشه ۱۰ به سمت آنچه که هدف خاتم الانبیا ( ص ) بوده است .
در سلسله مطالب آتی ، بعض رفتارهایی که در غرب ، به عنوان ملکه اخلاقی در آن جوامع فرهنگ شده است ، بطورخلاصه و بصورت مصداق هایی که در حال انجام است ، بیان می شود :
۱) امانت داری
دوستی تعریف می کرد :
۵ سال پیش ( سال ۲۰۰۴ م ۱۳۸۳ خ ) ، برای کاری یک هفته ای با ۳ نفر از همکاران به فرانکفورت آلمان رفته بودیم . یک روز قبل از برگشت ، به یک رستوران رفته و غذا خوردیم ولی متاسفانه دوربین خود را آنجا جا گذاشتیم . پس از متوجه این امر شدن ، با مدیر رستوران تماس و ایشان اظهار داشتند که شخصی ( متاسفانه ایرانی خطاکار) ، پس از شما در محل شما حضور داشت و احتمال می دهم توسط او برده شد ه باشد ، شما بروید تا ایشان مجددا هرگاه جهت سرو غذا آمد از او جستجو کرده و می گیرم و به شما برمی گردانم .
فکر کردیم ، قضیه ، سرکاری است ، بخصوص وقتی که پس از دو روز مراجعه ، جواب مثبتی از او نگرفتیم و با این بدبینی و ناسزا در دل ، به ایران باز گشتیم .
ما دیگر کاری با آلمان نداشته و راهی نیز برای یافتن دوربین نداشتیم و امید نیز از آن کنده بودیم .
۵ سال بعد ( سال ۲۰۰۹ م ۱۳۸۸ خ ) ، دوستی به فرانکفورت می رفت ، قضیه را به او گفتم و خواستار پیگیری آن شدم . او رفت و برگشت .
وقتی برگشت ، در اولین برخورد ، دوربین مرا سالم تحویلم داد . تعجب کردم و جویای ماجرا شدم .
ایشان گفت :
به آدرسی که داده بودی مراجعه کردم و با تردید ، جریان دوربین را مطرح کردم و با ناباوری از مدیررستوران شنیدم که گفت :
" من دوربین شما را نزد همان شخص ایرانی که ۵ سال پیش گفته بودم پیدا کردم ، اما متاسفانه هیچ راهی برای پیدا کردن صاحب آن نداشتم ، نه آدرسی ، نه شماره تلفنی ، نه آشنایی . مدت ها منتظر مراجعه کسی بودم ، ولی با این حال آنرا در منزل نگه داشته و به همگان از دوستان در رستوران و خانواده ، ماجرا را جهت پیدا کردن سر نخ اعلام کردم . تا اینکه الان پس از ۵ سال ، امیدم به پیدا شدن صاحب دوربین به واقعیت پیوست و من از بار امانت آن راحت شدم .
سپس به منزل تلفن کرده و ۱۰ دقیقه بعد توسط پسر مدیر رستوران ، دوربین ، صحیح و سالم بدون هیچ گونه منت و یا از خود تعریف کردن و یا بدگویی از شخص ایرانی سارق دوربین ، به من سپرده شد ، و من نیز ضمن تشکر و خداحافظی از او جدا شدم ."
شاید به ذهن خیلی ها ، این امر بعید آید ، چرا که حتی در خوش بینانه ترین حالت ، وقتی نه شکایتی از رستوران شده بود ، نه پرونده قضایی سرقت در جریان بود ، نه شخصی از ایران و یا حتی همان آلمان پیگیر موضوع بود ، و نه آدرس و شماره تلفنی بین رستوران و صاحب دوربین رد و بدل شده بود ، دیگر کدام عقل ، حکم به نگهداری دوربین بیش از یک سال می کند۱۱ .
آری این است ، همان صفت " امانت داری " که خداوند به عنوان یکی از عالی ترین ملکات اخلاقی به آن امر کرده و پیامبر اسلام ( ص ) نیز بدلیل همین صفت متعالی ، لقب محمد امین بخود گرفته بود .
۲ ) اعتماد و اکرام مهمان
دوستی می گفت :
اواخر سال ۱۳۸۳ خ ( ۲۰۰۴ م ) برای یک ماموریت ( با هواپیمای Iran Air ) به شهر Trieste ایتالیا رفته بودیم .
پس از دریافت بار در فرودگاه ، مشاهده کردم که " زیپ جیب کناری ساک من پاره شده " و هم چنین " یکی از چرخهای چمدان همکارم شکسته است " .
شخصی که برای راهنمایی به پیشواز ما آمده بود مارا به مسئول ایتالیائی مربوطه در فرودگاه معرفی و موضوع را با او در میان گذاشت .
ایشان ، ضمن برخورد مودبانه با ما ، وقتی دید زیپ ساکم پاره شده و محتویات داخل آن مشخص شده است از من سوال کرد :
" آیا پول نقد هم در این قسمت از ساک داشته ای که گم شده باشد ؟ "
جواب دادم : خیر
پس از اطمینان از این موضوع ، به من و دوستم محترمانه گفت :
" فردا ساعت فلان در هتل منتظر باشید ، یک ماشین جهت بردن شما به یک فروشگاه ساک و چمدان و جبران خسارت می آید " .
با شک و تردید به هتل رفته ، ولی ناباورانه ، فردا در همان ساعت مقرر ، ماشین مذکور ، به درب هتل مراجعه و ما را با حداکثر احترام به یکی از بزرگترین فروشگاه های ساک و چمدان شهر برد .
ساک و چمدان ما را به گوشه ای گذارد ه و یک ساک و چمدان نو با قیمتی چند برابر ساک و چمدان های خودمان و با امکاناتی بیشتر ، به ما تحویل و سپس ما را به هتل باز گرداند .
و این است صفت نیکوی اعتماد به شخصیت انسانی افراد ( حتی غریبه ها و غیر خودی ها ) و ارزش گذاری برای مهمان و مشتری که در اسلام به شدت ، نه تنها توصیه که به آن امر گردیده است ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ .
۳) کمک به همنوع
تعاونوا علی البر و التقوی ... سوره مائده ، آیه ۲
در ادامه مطالب قبل ۱ :
دوستم تعریف می کرد :
در هتل EUROPA HOTEL در شهر فرانکفورت اقامت داشتم ( سال ۲۰۰۹ م ) . هنگام عزیمت به ایران ، دو عدد ساک و چمدان داشتم که بدلیل سنگینی نمی توانستم آنها را تا ایستگاه قطار با خود حمل کنم .
از مدیر هتل خواستم که یک گاری دستی برایم تهیه کرده تا وسایلم را به ایستگاه برده و آنرا برگردانم .
ایشان اظهار داشتند که : " ما چنین وسیله ای در هتل نداریم " ، و در فکر فرو رفتند .
وقتی دیدند که من دستم درد می کند و واقعا به یک وسیله یا کمک احتیاج دارم ، به یکباره به سمت کاپشن خود رفته ، آنرا پوشیده و علیرغم مخالفت من ، چمدان مرا برداشته و گفتند : " راه بیفت که از قطار جا نمانی ! "
من خجالت زذه با ساک دیگر راه افتادم . ایشان در راه وقتی دیدند که ساک هم برایم سنگین است ، چمدان را بدست چپ خود داده و یکی از بندهای ساک را نیزگرفته و به همراه من ، تا محل سوار شدن قطار که حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ متر و چندین مسیر پله ای بود آمدند .
وقتی که کمک کردند وسایلم را بداخل قطار ببرم و مطمئن شدند که مشکلی نیست ، بدون هیچ منتی ، خداحافظی کرده و به هتل خود بازگشتند .
و این است ، امر الهی" کمک به همنوعان خود " ، آنجا که می فرماید :
تعاونوا علی البر و التقوی ... سوره مائده ، آیه ۲
به یکدیگر بر مبنای نیکی و تقوی کمک کنید . ( و هرگز به همدیگر فخر نفروخته و یا منت از بابت کمک خود نگذاشته که خارج از دایره نیکویی و تقوا ست . )
۴) صداقت و اعتماد متقابل صاحبان کار و کارمندان
مَنْ صَدَقَ فِی اَقْوالِهِ جَلَّ قَدْرُهُ پیامبر اکرم ( ص ) - غررالحکم ودررالکلم ، ج۴ ، ص۲۹۶.
انسانی که در گفتار صادق و درست باشد شان و منزلتش بالا خواهد رفت .
جهت بازدید ، به یکی از شرکتهای معروف آلمانی در شهر مونیخ آلمان رفته بودم .
وقتی وارد دفتر مدیر تحقیق و توسعه ( R & D ) شرکت شدم ، چیزی که توجهم را بسیار جلب کرد ، تعدادی نقاشی کودکانه بود که روی دیوار روبروی دفتر الصاق شده بود .
از ایشان دلیل را پرسیدم . گفت : " نقاشی های فرزندانم می باشد " . یک پسربچه و یک دختربچه ، که عکس بزرگ آنها نیز روی دیوار کنار نقاشی ها چسبانده شده بود .
ضمن آن که با دیدن آن وضعیت ، احساس می کردم که گویی ، دفتر کار ایشان قطعه ای از منزل او بوده و مسئولیتش نیز ، بخشی از زندگی اش می باشد ، به یکباره متوجه شدم که هیچ چراغ روشنایی روی سقف و یا دیوارها وجود ندارد .
از او علت را پرسیدم و ایشان گفت که : " من از وجود چراغ روشنایی روی سر خود ، راحت نیستم و آنرا خوش ندارم " . بهمین دلیل مدیران شرکت ، طبق نظر من ، چراغ های سقف را حذف کرده و یک چراغ سیار زیبا همانند یک لوستر متحرک در دفترم قرار داده اند ( مانند شرایطی که در منزلم ایجاد کرده ام ) .
البته ، این شرایط در جای جای شرکت و کارگاه های مختلف مشاهده می شد که هرکارمند و یا کارگر مطابق روحیات خود از پوسترها ، نقاشی ها و عکس های مختلف در محل کارش استفاده می کرد !
این امر ، آیا چیزی جز رفاقت و صمیمیت و اعتماد متقابل بین صاحبان شرکت و مدیران و کارمندان می باشد ؟
و نتیجتا ، کار عاشقانه و بهره وری عالی !
۵) برنامه ریزی و نظم در کارها
... اوصیکما و جمیع ولدی و اهلی و من بلغه کتابی بتقوی الله و نظم امرکم امام علی ( ع ) نهج البلاغه ، نامه ۴۷ وصایای امام به حسن و حسین ( ع )
شما دو فرزندم و تمام خانواده خود و هر کس که این نامه را می خواند به تقوا و نظم در کارها سفارش می کنم .
یکی از شاخص های نظم در یک جامعه ، امکان برنامه ریزی و مدیریت زمانی کارها ، ملاقات ها ، سفرها و حمل و نقل ها بوده ، بخصوص در مواردی که ، افراد و شهرهای دیگری نیز در این امور دخیل باشند .
وقتی قصد سفر به آلمان ( اروپا ) و قرار ملاقات هایی با اشخاص مختلف در شهرهای متفاوت را داشته باشیم و از طرف دیگر با محدودیت زمانی قابل توجهی روبرو باشیم ، می توانیم بدون هیچ نگرانی ، به آنجا سفر کرده و اهداف خود را دنبال و سپس با رضایت کامل ، باز گردیم .
دلیل این امر ، برنامه ریزی سالیانه کلیه وسایل حمل و نقل عمومی ، اعم از هواپیما ، قطارهای سریع السیر بین شهری ، قطارهای عادی و متروها می باشد ، بگونه ای که مسیر هر وسیله ، مبدا و مقصد آن ، زمان شروع حرکت ، زمان رسیدن به مقصد و زمان هایی که به ایستگاه های بین راهی می رسد ، کاملا مشخص شده و بصورت دیاگرام های زمانی و نقشه های مسیر حرکت در ابعاد کوچک و بزرگ و رنگی تهیه و در همه ایستگاه ها ، داخل قطارها ( بالای سر مسافرین در محل ورود و خروج قطار ) و یا بصورت نقشه های متعدد و مختلف در اختیار مسافرین ( در هتل ها ) و مردم قرار داده شده و از طرف دیگر در سایت های مختلف اینترنتی مربوطه در دسترس بوده و حتی می توان بلیط تهیه و یا رزرو کرد .
این امر باعث شده که اگر قرار است مثلا از ایران پرواز کرده و با شخصی در مثلا شهر Kissing در منطقه مونیخ ملاقات داشته باشیم ، می توانیم پس از مشخص شدن زمان فرود در فرودگاه مثلا فرانکفورت ، قطار شهری که با زمان ما همسانی دارد را معین و زمان رسیدن به ایستگاه قطار فرانکفورت را از فرودگاه مشخص کنیم و از آنجا نیز بلیط قطار سریع السیری که به مونیخ می رود را تهیه و به شخصی که قرار است به پیشواز ما بیاید صرفا نام و کد قطاررا اعلام کنیم .
شخص مذکور براساس برنامه زمانی قطارها ، می تواند زمان رسیدن ما به شهر آکسبورگ ( نزدیک ترین شهر به Kissing ) را معین و به موقع در محل حاضر گشته و با یک تولرانس چند دقیقه ای ( حتی در هوای مه آلود و بارانی ) با ما ملاقات داشته باشد و لزومی به انتظار از یک ساعت قبل از رسیدن ما و یا احیانا چند ساعت بعد از آن ندارد .
از طرف دیگر با توجه به مونیتورینگ حرکت قطارها در همه ایستگاه ها ، در هر لحظه مشخص است که کدام قطار و چه مدت دیگر به این ایستگاه می رسد و بنابراین ، نیازی به نگرانی بیجا و یا تماس های مکرر و بی نتیجه برای آگاهی از موقعیت مهمان نیست .
علاوه برآن ، می توان فهمید که هر قطار در هر لحظه در کدام مسیر است و یا چه موقع به کجا می رسد و بالتبع برای سوار شدن به قطار موردنظر ، برنامه ریزی نمود .
ضمنا برای خرید بلیط قطارهای شهری ، در هر ایستگاه ترمینال هایی قرار داده شده با کد تمام مناطق داخل شهر ، که با مشخص کردن کد و نوع بلیطی که قرار است تهیه کنیم ( یک نفره و یا گروهی ۵ نفره که دارای تخفیف ویژه است ) ، دستگاه مبلغ مربوطه را نشان داده و پس از انداختن آن در دستگاه ، بلیط بصورت اتوماتیک تحویل می گردد .
۶) احترام و وفای به عهد و قرار
یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود سوره مائده ، آیه ۱
ای کسانی که ایمان آورده اید قول و قراردادهای خود را محترم شمرده به آنها وفا کنید .
دوستی تعریف می کرد :
طبق هماهنگی هایی که مدیرعامل یکی از شرکتهای مطرح بین المللی اتریشی ( K . T ) ، با مسئولین یک کارخانه صنعتی بزرگ فولاد در لهستان انجام داده بود ، قرار بود تا ما از آلمان و ایشان از اتریش پرواز کرده و در فرودگاه کراکف لهستان به هم ملحق شده و با راهنمایی ایشان به کارخانه مذکور جهت بازدید و مذاکره برویم .
با رسیدن به فرودگاه کراکف ، متوجه شدیم که ایشان زودتر از ما رسیده و منتظر ماست .
پس از سلام و احوالپرسی و استقبال گرم ، سوار ماشینی شدیم که ایشان جهت رفتن به کارخانه که حدود ۱۵۰ کیلومتر دورتر بود ، کرایه کرده و خود نیز رانندگی آنرا به عهده داشت .
در طول مسیر ، متوجه شدیم که ایشان برای پرواز از اتریش به کراکف در زمان مقرر ، جایی در پرواز پیدا نکرده ، به همین دلیل برای آن که قبل از ما به کراکف رسیده و منتظر ما شود ( چرا که ما به آن محل آشنایی نداشته و نوبت اولی بود که به آنجا می رفتیم ) ، پرواز به کشور چک را انتخاب و سپس از آنجا به کراکف لهستان پرواز می کند و خوشحال از آنکه به موقع سر قرار حاضر گردیده و بالتبع ما دچار سرگردانی نشده ایم . ( جالب این که نه منتی بر دوش ما گذاشت و نه با فخر آنرا بیان کرد )
پس از انجام بازدید ، به همراه ایشان به فرودگاه کراکف بازگشته و ایشان موقع رفتن ما به سمت بخش کنترل پرواز ، پس از خداحافظی ، بیان کردند که ۱۰ دقیقه منتظر مانده ، در صورتی که اشکالی بوجود نیاید و شما به سمت هواپیما رفتید ( و تبعا مشکلی نداشته و به ایشان مراجعه نکرده ایم ) من هم از آنجا خواهم رفت .
و این است تعهد و احترام به قول و قراری که با دیگران بسته ایم و خداوند امر صریح به آن کرده است .
۷) استفاده بهینه از فرصتها
الفرصه تمر مر السحاب ، فانتهزوا فرص الخیر امام علی ( ع ) حکمت ۲۰
فرصتها همانند ابر بی صدا و آرام می گذرند ، پس فرصت های نیک را غنیمت شمرید .
وقتی وارد جامعه آلمان می شویم ، چیزی که در همه جا و هر لحظه ، خودنمایی کرده و همواره با آن مواجه هستیم ، استفاده بهینه از فرصت های بدست آمده ، جهت مطالعه می باشد .
عمدتا ، کسی در خیابان بیکار دیده نمی شود و همگان ، با گام هایی بلند و سریع بسویی در حرکتند .
وقتی وارد رستورانی برای سرو غذا شده و فرصت تنهایی پیدا می کنند ، و یا موقعی که در ایستگاهی منتظر وسیله نقلیه ای می گردند ، و یا هنگامی که وارد قطار( چه شهری و چه بین شهری ) شده ، و یا آن زمان که سوارهواپیما می شوند ، هر کس ، چه پیر و چه جوان ، کتابی از کیف خود بیرون آورده و مشغول خواندن آن می گردد .
و یا آن کس که نوت بوکی داشته ، آن را روشن کرده و متناسب با نیاز خود به کار می گیرد ( حتی استفاده از اینترنت وایرلس در جاهایی که اتصال برقرار است ) .
و البته آن که فردی که کتاب و یا چیز دیگری دراختیار ندارد ، مجله و یا روزنامه هایی که در آن محل وجود دارد را مورد استفاده و مطالعه قرار می دهد .
و این است استفاده بهینه از زمان و فرصت هایی که معمولا به نام " زمان مرده " خوانده شده و تلف می گردد ولیکن معصومین ( س ) به غنیمت شمردن آنها سفارش و امر نموده و هشدار که مباد آنها را از دست بدهیم ، که مدت عمر کوتاه بوده و فرصتی برای جبران مافات نیست .
۸) گزیده ای از رفتارهای فردی و اجتماعی آنها
۸-۱) پیش سلام شدن در همه جا ۱۵ :
با هر شخص در هر مکانی که روبرو می شویم ، بطور معمول ، شخص ملاقات شونده بدون توجه به موقعیت اجتماعی و یا خودی یا غیر خودی بودن ما ، در سلام پیش قدم شده ، آنهم با رویی گشاده و صدایی رسا ؛ از جمله در رستورانها ، فروشگاه ها ، گیتهای کنترل پرواز ، باجه های بلیط و ....
۸- ۲) رعایت قوانین ( بخصوص راهنمایی و رانندگی ) به عنوان یک فرهنگ اجتماعی ۱۶ :
شهروندان غربی ، بخصوص آلمانی ، بطور عام ، کلیه مقررات و قوانین اجتماعی را به عنوان مبنایی برای استقرار نظم و آرامش رعایت کرده و به کسی اجازه تخلف نمی دهند ( البته کاملا محترمانه ) . مانند رعایت چراغ قرمز ، لایی نکشیدن بین خط های مختلف ، عدم سبقت نابجا ، رعایت حداقل فاصله مجاز بین ماشین ها حتی در ترافیک و یا پشت چراغ قرمز ، رعایت خط های مخصوص دوچرخه و عابر پیاده ، حتی مواقعی که ترددی در آنها نیست و .... .
۸- ۳) احترام و اعتقاد به محیطی شاد و آرامش بخش ۱۷ :
برای ساخت و ساز در اماکن عمومی ( چه شخصی و چه توسط مسئولین شهری ) ، بطور بسیار عام و برجسته ، استفاده از طرح و رنگ های شاد و آرامش بخش و هماهنگ در ساختمانها ، برجها ، فروشگاه ها و حتی سنگ فرش های مختلف در جاهای پرتردد شهر و کوچه ها و یا ورودی موزه ها و ... امری است که به صورت یک فرهنگ اجتماعی ، برای همگان ملکه شده است .
۸- ۴) تحمل دیگران در هر شرایط و پذیرفتن رفتارهای قانونی آنها ۱۸ :
ویژگی بارزی که در رفتار فردی آن جوامع مشاهده می شود ، عدم استفاده از کلمات " زود باش " ، " تمامش کن " ، " خسته ام کردی " ، " بروکنار عجله دارم " و .... می باشد . که این امر در هر جایی مشهود و نوعا هیچ کسی آنها را بکار نمی برد ، از جمله فروشندگان ، گارسنها ، مردم در حال عبور از خیابانها و یا پل ها و یا پله ها و ...
۸- ۵) شخصیت افراد به احترامی است که خود برای خود قائلند ۱۹ :
در جوامع غربی ، هر کس ، آنچه را که دوست دارد و راحت است ( والبته قانونی ) انجام می دهد و کاری ندارد که دیگران چه می گویند ، و البته دیگران هم دخالتی و یا حتی توجهی به کارهای او ندارند ؛ مانند ابراز احساسات در خیابانها ، ورزش و نرمش در انظار ( بدون مزاحمت برای دیگران ) ، غذا و یا چیزی در مسیر خوردن و ...
۸- ۶) رعایت حق دیگران ۲۰ :
به محض ورود به مراکز خرید ، رستوران ها ، بانک ها ، گیشه های بلیط و یا هر جای دیگر متوجه خواهیم شد که ، شخصی که زودتر مراجعه کرده از حق تقدم برخوردار بوده ، بدون آن که به پرستیژ و یا موقعیت اجتماعی او یا مراجعین دیگر توجه شود .
۸- ۷) کمک به یکدیگر۲۱ :
در آن جوامع ، کمک به دیگران ، در هر شرایطی ، به عنوان یک رفتار ارزشی فردی که برای آنها فرهنگ شده ، بدون هیچ گونه منت و یا انتظار جبران ، قابل تحسین است .
۸- ۸) رعایت جایگاه همسران توسط طرفین ۹ :
یکی از امتیازات رفتاری که زیبایی خاصی در آن مشاهده می شود آنست که ، هرهمسرجایگاه و حرمت طرف مقابل خود را بدون ضایع شدن حق بچه ها رعایت کرده به گونه ای که مثلا وقتی در رستورانی برای خوردن غذا حاضر می شوند ، حتما زن و شوهر ( در هر سنی ) ، کنار هم نشسته و بچه ها در سمت دیگر میز می نشینند و اگر احیانا یکی از بچه ها این مسئله را رعایت نکرد ، همسر ( بخصوص خانم ) ضمن تذکر مودبانه به بچه ، او را به طرف دیگر راهنمایی و متذکر می گردد که جایگاه من و بابا را رعایت کن .
۸- ۹) توجه دائم به یکدیگر :
از هر جایی ( مثل ایستگاه ، مترو ، خیابان ، رستوران و .. ) عبور می کنی متوجه خواهی شد که ، همسران و یا دوستان بطور پیوسته و دائم و خیلی راحت و بطور رو در رو در حال مکالمه و صحبت هستند . و این نشان از اهمیت قائل شدن برای شخصیت طرف مقابل و نظرات او بوده بگونه ای که از هم کلامی با هم نه تنها خسته نشده که خوشحال و راضی هم هستند.
محمد صالحی
http://mahsan.parsiblog.com/
زیر نویسها :
۱ - نهج البلاغه، نامه ۴۷
۲ – بشرنخستین – قبل از حضرت آدم - هل اتی علی الا نسان حین من الدهر لم یکن شیئا مذکورا . سوره انسان– آیه ۱- مجمع البیان
۳ - انی جاعل فی الارض خلیفه . سوره بقره – آیه ۳۰
۴ - انا عرضنا الامانه علی السموات والارض والجبال فابین ان یحملها واشفقن منها و حملها الانسان . سوره احزاب – آیه ۷۲
۵ - ان الله اصطفی ادم و نوحا و... علی العالمین . سوره ال عمران – آیه ۳۳
۶ - علم ادم الاسما کلها . سوره بقره – آیه ۳۱
۷ – انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق – ۴- سفینة البحار، (ماده خلق).
۸ – تخلقوا باخلاق الله - بحارالانوار- ج ۵۸- ص ۱۲۹- ماه رمضان از زبان آیت الله جوادی آملی
۹ - انا خلقناکم من ذکر و انثی و جلعناکم شعوبا و قبایل لتعارفوا، ان اکرمکم عندالله اتقاکم . سوره انسان – آیه ۳۲
۱۰ - ان العبد لیبلغ بحسن خلقه عظیم درجات الاخرة وشرف المنازل وانه لضعیف العبادة ; بنده خدا به وسیله حسن اخلاق به درجات عالی آخرت و بهترین مقامات می رسد ، در حالی که ممکن است از نظر عبادت ضعیف باشد! – پیامبر اکرم (ص) - مهجة البیضاء، ج ۵، ص ۹۳.
۱۱ – در احکام شرعی داریم : پس از پیدا کردن چیزی ، تا مدت یک سال بدنبال صاحب آن بگرد و پس از نا امید شدن ، آنرا فروخته و به نام صاحبش صدقه بده و یا بهتر که آنقدر نگه دار تا صاحبش پیدا شود .
۱۲- یا ایها الذین امنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم ولا تجسسوا ... واتقوا الله ان الله تواب رحیم . حجرات ، آیه ۱۲
ای کسانی که ایمان آوردهاید ! از بسیاری از گمانها بپرهیزید ، چرا که بعضی از گمانها گناه است ; و هرگز (در کار دیگران) تجسس نکنید ....; تقوای الهی پیشه کنید که خداوند توبه پذیر و مهربان است !
۱۳- کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد ، باید مهمانش را اکرام کند. وسائلالشیعه ، ج ۱۶ ، ب ۴۰ ، ص۴۶۰
۱۴- یکی از وصیتهای پیامبر گرامی اسلامصلی الله علیه وآله به حضرت علیعلیه السلام این بود : تو را وصیت میکنم به خوب همسایهداری و اکرام کردن مهمان و پذیراییاز آنها . بحارالانوار ، ج ۷۴ ، ص ۴۱۱ ، ح ۲۲
۱۵- لِلسَّلامِ سَبْعُونَ حَسَنَةً تِسْعٌ وَ سِتُّونَ لِلْمُبْتَدِءِ وَ واحِدَةٌ لِلرّادِّ – امام حسین ( ع )
سلام کردن هفتاد حسنه دارد، شصت و نُه حسنه از آنِ سلام کننده و یکی از آنِ جواب دهنده است.
۱۶- اسلام به قانون نظر آلی دارد ، یعنی آن را آلت و وسیله تحقق عدالت در جامعه می داند . .. قانون برای اجرا و برقرارشدن نظم اجتماعی عادلانه به منظور پرورش انسان مهذب است . – امام خمینی – کتاب ولایت فقیه – ص ۶۲
۱۷- احادیث مختلف دلالت بر استفاده از رنگهای شاد دارند مانند : " هرکس کفش زرد بپوشد تا زمانی که آن کفش کهنه نگردد در سرور خواهد بود . امام صادق – مجمع البیان " ، یا " لباس سیاه نپوشید که لباس فرعون است – امام علی ( ع ) - بحارالانوار، ج ۸۳، ص ۲۴۸ " و یا " ألبسوا من ثیابکم البیاض فأنّها من خیر ثیابکم و کفّنوا فیها موتاکم – پیامبر اکرم ( ص ) - میزان الحکمه، ح ۱۸۰۶۱ ، لباس سفید بپوشید زیرا آن بهترین لباس است و مرده هایتان را در لباس سفید کفن کنید " .
۱۸- احادیث : " مبادا به خود بینی و بداخلاقی و بی صبری مبتلا شوی ، زیرا با این صفات هیچ دوستی برایت باقی نمی ماند و پیوسته مردم از تو کناره می گیرند – امام علی ( ع ) به محمد حنفیه – وسائل الشیعه ، ص ۲۵۸ ، به نقل از مستدرک الوسائل ، ج ۱ ، ص ۱۳۶ " و یا " مداراه الناس نصف الایمان و الرفق بهم نصف العیش ؛ مدارا با مردم ، نیمی از ایمان و نرمش با آن ها، نیمی از زندگی است - اصول کافی، ج ۲، ص ۱۱۷ " .
۱۹- یاأیها الذین آمنوا أجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن أثم ولا تجسسوا ولا یغتب بعضکم بعضا – حجرات – آیه ۱۲
۲۰- انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا" و قبأیل لتعارفوا ان أکرمکم عندالله أتقیکم - حجرات – آیه ۱۳ ، شما را از مرد و زن آفریدیم و ملتها و قبیله ها ساختیم تا یکدیگر را بشناسید همانا گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست .
۲۱- مثل المؤمنین فی تواددهم و تراحمهم و تعاطفهم مثل الجسد اذا اشتکی منه عضو تداعی له سایر الجسد بالسهر و الحمی ؛ یعنی مثل اهل ایمان مثل یک پیکر است. آنها به منزله اجزاء یک پیکرند که اگر عضوی به درد آید سایر عضوها با تب و بیداری با او همدردی می کنند . - پیغمبر اکرم (ص) - جامع الصغیر، ج ۲، ص ۱۵۵
۲۲- ومن آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها وجعل بینکم مودة ورحمة ان فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون – روم آیه ۲۱ – و از نشانههای او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد; در این نشانههایی است برای گروهی که تفکر میکنند!
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست