جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

تجارت الکترونیک حلقه مفقوده بهره وری بازرگانی


تجارت الکترونیک حلقه مفقوده بهره وری بازرگانی

سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال الگوی مصرف نام گرفته است مردم و مسوولین را در گام برداشتن در جهت احقاق این هدف مجاب کرده است

سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال الگوی مصرف نام گرفته است مردم و مسوولین را در گام برداشتن در جهت احقاق این هدف مجاب کرده است.دولت نیز بنابر اهمیت موضوع کاهش هزینه تولید و افزایش بهره وری در بخش های گوناگون تولیدو مصرف باید بسترهای ایجاد یک فضای امکان پذیر برای اصلا ح الگوی مصرف را فراهم کند.

یکی از حوزه هایی که تا کنون به لحاظ نبود بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری تا حدودی از منظر مسوولین اجرایی بخش بازرگانی کشور مغفول مانده است توسعه تجارت الکترونیک بوده است.

تجارت الکترونیکی همان طور که از نامش بر میآید به خرید و فروش کالا و خدمات به صورت اینترنتی است. تجارت الکترونیک معمولا کار برد وسیع تری دارد، یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبه های فعالیت تجاری مانند، خریداری، صورت برداری از کالا ، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و حمل و نقل کالا ها و خدمات پس از فروش را در بر می گیرد.

این شیوه نوین که از نظر کارشناسان اقتصادی و علم بهره وری بهترین روش مقابله با افزایش هزینه های تولید، توزیع و مصرف شناخته شده است، از سال ۱۹۷۰ هنگامی که شرکت های بزرگ اقدام به تهیه شبکه های خصوصی کامپیوتری بین خود جهت تبادل اطلا عات تجاری بین شرکا» و تولید کنندگان خود کردند پدید آمد.

این عمل به نام EDI تبادل اطلاعات الکترونیک معروف شد .این انتقال اطلاعات که بصورت ساده شده وتحت استانداردهای لازمEDI ما بین شرکت های تجاری صورت می گرفت مسایل اداری سنتی بر کاغذ ووجود نیروها انسانی در این بخش ها را بطور چشم گیری کاهش داد.

درحال حاضر نیز در حدود ۹۵ درصد از هزار شرکت بدلیل کاهش هزینه هاوبالا بردن راندمان کار ازEDI استفاده می کنند. در واقع پایه واساس تجارت الکترونیکEDI بوده وهست !

امروزه تماس های تجاری بر روی اینترنت که به واسطه تجارت الکترونیکی است رو به افزایش گذاشته است .به طور مثال با آمدنEDI بر روی اینترنت این امکان را برای شرکت ها بوجود آورده است تا سیستم های قدیمی مربوط به شبکه های خصوصی خود را جمع نموده وپول آنها را پس انداز نمایند وبا سرمایه گذاری وگسترش برروی زنجیرهای جدید تجاری به دادوستدهای بیشتری در این زمینه نایل آیند.سایر شرکت ها نیز به سادگی معاملات خود را ،از آن جایی که نیازی به رعایت کردن استاندارد های لازم برایEDI در محیط وب نیست ،بر روی وب منتقل کرده اند.

آوازه تجارت الکترونیک را احتمالا از طریق رادیو ، تلویزیون ، روزنامه و یا سایت هایی که بفروش

line-on بر روی اینترنت اشتغال دارند شنیده واز آن با خبر شده اید وهمینطور از خرده فروشانline-on بر روی اینترنت که سرویسهای خوب ومناسبی را به خریداران خود ارایه کرده اند مطلع شده اید.

خرده فروشی بصورتline-on حدودا ازچهار سال پیش برروی اینترنت آغاز شد که پیشگامان آن شرکت های بزرگ ایترنتی بودند که فروش موارد جزیی (خرده فروشی ) به روش سنتی را ادامه ندادندکه از آنجملهAMAZON وبه تازگیCD می باشد.

اخیرا نام ها و مارک های معروف تجاری ماننند (گپ و وال مارت ) و شرکت هایی از این قبیل اقدام به تاسیس فروشگاه های خود بر روی اینترنت کرده اند ودر این رابطه متخصصین امر اظهار داشته اند که این شرکت ها وسایر شرکت های نام آشنا می توانند با این اقدام برای مدتها بر روی اینترنت حضور داشته باشند چرا که امروزه تنها چیزیکه یک فرد به آن نیاز دارد داشتن یک دستگاه کامپیوتر ،یک نمایشگر ودسترسی به اینترنت است تا بتوانند به راحتی هر آنچه را که بخواهند از جزیی ترین تا کلی ترین کالا (ماشین) از این طریق خریداری نمایند.

حتما در دوسال گذشته راجع به تجارت الکترونیکی اززوایای مختلف مطالبی شنیده اید.

برای نمونه شما در موردتمام شرکت هایی که ارایه دهنده تجارت الکترونیکی هستند شنیده اید .

-تمامی اخبار مر بوط به تحول وحرکت به سوی تجارت الکترونیکی وتبلیغات اغراق آمیز شرکتهایی که با تجارت الکترونیکی کار می کنند را خوانده اید.

-شاهد آن بوده اید که در بازار سهام چه ارزش فراوانی به شرکت هایی که در بازار سهام آنها با سیستم

wed کار می کندداده می شود حتی اگر سودی عاید این شرکتها نشود.

امکان دارد شما نیز کالایی رااز طریقwed خریداری کرده باشید که در این صورت تجربه شخصی در مورد تجارت الکترونیکی دارید.

با این وجود ممکن شما احساس کنید که درک درستی از تجارت الکترونیک ندارید.

این تبلیغات اغراق آمیز چیست؟چرا به تجارت الکترونیک بهای زیادی داده می شود؟اگر شما نظری در مورد تجارت الکترونیک دارید چگونه می توانید آنرا اجراکنید؟

در صورتی که سوالاتی از این قبیل دارید این مقاله که در مورد چگونگی عملکرد تجارت الکترونیکی است با قرار دادن شما در فضای کامل تجارت الکترونیکی پاسخگوی شما خواهد بود.

قبل از این که تجارت الکترونیک را به طور کامل مورد بحث قرار دهیم بهتر است تا تصویر درستی از تجارت ساده وسنتی داشته باشیم .در صورتی که فهمیدن ودرک کلمه تجارت بسط وتعمیم مفهوم تجارت الکترونیکی نیز به آسانی صورت می گیرد.

در فرهنگ لغت Collegiate Wedsters Merriam تجارت اینگونه تعریف شده است .

۱) روابط اجتماعی -تبادل افکار ،عقاید واحساسات

۲) مبادله ویا خریدوفروش کالا در مقیاس وسیع شامل حمل ونقل از مکانی به مکان دیگر.

ما علاقه مندیم تا در خصوص دومین معنی ارایه شده در تجارت بحث کنیم.

وقتی به تجارت به روشهای متفاوت نظر بیاندازید متوجه چندین نقش مختلف در امر تجارت خواهید شد.

ـ خریداران :کسانی هستند که می خواهند با پرداخت پول کالایی را خریداری ویا از سرویسی بهره مند شوند .

ـ فروشندگان :کسانی هستند که کالاویا خدماتی را به خریداران عرضه می کنند .معمولا فروشندگان

به دو صورت مختلف می باشند، خرده فروشانی که بطور مستقیم اجناس خود را به مصرف کننده می فروشند وعمده فروشان ویا توزیع کنندگان کالا که اجناس وتولیدات خود را به خرده فروشان ویا دیگر طالبان کالا می فروشند.

ـ تولیدکنندگان :کسانی هستند که محصولاتی را که توسط فروشندگان ارایه می شود را تولید می کنند،

یک تولید کننده همواره ضرورتا یک فروشنده نیز هست زیرا تولید کننده محصولات تولید شده خود را به عمده روشان ،خرده فروشان ویا بطور مستقیم به مصرف کننده عرضه داشته وبفروش می رسانند.

در ذیل فهرستی از اصول مهم یک فعالیت تجاری آمده است .این موارد شامل عملکرد فروش یک کالا توسط یک خره فروش به مشتری است.

۱) وجود داشتن چیزی برای فروش

اگر خوسته باشید چیزی را به یک مشتری بفروشید اصل مطلب آنست که چیزی برای فروش داشته باشید. این کالا می تواند هر چیزی باشد، از بی ارزش ترین کالا تا با ارزش ترین آن ، شما میتوانید

این کالا را مستقیما از تولید کنندگان آن ویا از طریق توزیع کنند گان کالا خریداری نمایید ویا اینکه خود تولید کننده وعرضه کننده آن کالا باشید.

۲) مکان

شما می بایست همچنین مکانی برای عرضه کالاهای خود داشته باشید .داشتن یک مکان برای ارایه کالا ضروری است .این مکان گاهی اوقات می تواند بسیار موقتی حتی به شکل یک شماره تلفن باشد! که این شماره تلفن در تجارت به عنوان مکان شما قلمداد می شود.

۳) جلب مشتری

برای جلب وجذب مشتری نیازمند یافتن روشهایی می باشید که به این فرآیند بازاریابی گویند.چنانچه کسی از امکانات شما اطلاعاتی نداشته باشد ، هرگز قادر به فروش کالای خود نخواهید شد. یکی از روش های جذب مشتری قرار دادن محل فروش در مراکز پر رفت وآمد تجاری است. تهیه و ارسال کاتالوگ مربوط به پذیرش سفارشات پستی نیز خود نوعی دیگر از این موارد است. روش های دیگری شامل دادن آگهی،جارزدن در خیابان ویا حتی گذاشتن فردی درلباس عروسکی در کنارخیابان تا با

دست تکان دادن برای ماشینهای در حال عبور جلب مشتری نمود.

۴) سیستم در یافت پول

سیستمی برای دریافت پول اجناس سفارش داده شده از طرف مشتری نیز بایستی وجود داشته باشد . بطور مثال در فروشگاه های بزرگ ومعتبر پرداخت اجناس خریداری شده بصورت نقدی یا چک ویا از طریق کارت های اعتباری انجام می شود.از طرفی دیگر در بعضی از شرکت ها نیازی نیست تا پول خرید

کالا ویا سرویس ارایه شده در زمان تحویل آنها پرداخت شود وبرخی از محصولات وخدمات پیوسته در

حال ارایه شدن هستند (آب ،برق و....)که هزینه آنها بافرستادن صورتحساب دریافت می گردد.

۵) تحویل کالا

روش وسیستمی است برای تحویل محصول ویا خدمات به مشتری لازم لست وجود داشته باشد . در فروشگاهی مانند (وال-مارت) این عمل به صورت خودکار انجام می شود .

مشتری کالای مورد نظر خود رابرداشته پول آنرا پرداخت می نماید و از فروشگاه خارج می گردد . در خرید و فروشهایی که از طریق سفارشات پستی صورت می گیرد کالای مورد نیاز مشتری بسته بندی شده واز طریق پست فرستاده می شود.

اجناس بزرگ نیز توسط کامیون ویاقطار ارسال می گردد.

۶)کالای مر جوعی

گاهی اوقات مشتری کالای خریداری شده را نمی پسندد ،بنابراین می بایست روشی برای پذیرفتن کالای مرجوعی خود بیابید. به طور قطع مبلغی را برای پس فر ستادن کالا از طرف مشتری منظور

خواهید کرد وهمواره مشتریان خود را نسبت به عدم باز پس گرفتن کالای فروخته شده واینکه در

صورت پس فرستادن آن بعنوان جریمه هزینه ای کسر خواهد شد شد، مطلع وآگاه سازید.

۷) معیوب شدن کالا

گاها یک کالای فروخته شده دچار اشکال ویا خرابی می شود در این حالت می بایست در صورت داشتن ضمانت نامه در مورد کالای فروخته شده به تعهدات آن عمل کرد که این مسیله در مورد خرده فروشان وفروشندگان جز این قسمت از کار اغلب توسط تولید کنندگانی که جنس را در اختیار آنها قرار داده اند تا بفروش رسانند انجام می شود وتعهد این کار بر عهده آنها می باشد.

۸) سرویس وخدمات پس از فروش

امروزه بسیاری از محصولات آنقدر متنوع وعملکرد آنها پیچیده شده است که نیازمند خدمات وارایه سرویس پس از فروش به مشتری می باشند،در این حالت نیازمند داشتن بخشی تحت همین عنوان می باشد تا موارد مربوط به راهنمایی و کمک به مشتری جهت استفاده از آن کالا را انجام دهند.

کامپیوتر در این زمینه می تواند مثال بسیار خوبی باشد. کالاهایی مانند تلفن همراه که مدام در حال تغییر وتحول هستند، نیازمند دگرگونی وتغییر در خدمات پس از فروش نیز می باشند زیرا مشتری خواهان آنست تا این خدمات در طول زمان تغییر نماید .

در فروشگاه هایی که از طریق تجارت الکترونیکی صورت می گیرد تمامی این عناصر وجود دارد.

برای اداره کردن تجارت الکترونیک عوامل زیر مورد نیاز است :

۱)داشتن یک محصول برای عرضه کردن

۲) مکانی برای فروش-در تجارت الکترونیک محصولات بر روی وب سایت عرضه می گردند ووب سایت حکم مکان رادارد که در آن اجناس وخدمات ارایه می گردد.

۳) روشی برای جلب مشتری به وب سایت خود

۴)روشی برای دریافت سفارشاتform online

۵)روشی برای دریافت پول

معمولا عمل پرداخت حساب های شرکت ها وبازرگانان از طریق کارت اعتباری صورت می گیرد ودر این حالت باید بر روی وب سایت از ضمانت مطمینی جهت انتقال این اطلاعات به بانک بر خوردار باشیم ویا اینکه اصلا مایل باشید دریافت پول را از همان روش های معمول ومتداول سنتی یعنی پرداخت مستقیم ونقدی ویا از طریق چک وپست صورت دهید.

۶)اجرای سهل وآسان عملیات ارسال کالا به مشتری

۷)روشی برای دریافت کالای مرجوعی

۸) در صورت نیاز روشی برای انجام ادعاهایی که در خصوص تضمین کالا صورت گر فته است .

۹) روشی برای فراهم آوردن سرویس دهی به مشتری:اغلب از طریق پست الکترونیک وفرمهایonline انجام می شود.

در مقالا ت مربوط به تجارت الکترونیک مزیت های این روش نام برده شده است:

ـ بهای پایین معاملات

ـ حجم بالای خرید در یک معامله

ـ یکی شدن با چرخه های تجارت

▪ در مورد اول توضیح آنکه ،چنانچه سایت تجارت الکترونیک بخوبی عمل کند بدلیل خود کار بودن فرآیند تجارت بر روی وب می توان هزینه های مربوط به گرفتن سفارشات وخدمات پس از فروش را بطور قابل ملاحظه ای کاهش داد.

▪ در مورد دوم:

سایت آمازون دارای مشخصه ای است که هیچ فروشگاه دیگری آن راندارد. هنگامی که شما توضیحات مربوط به کتابی را می خوانید،مطلع می شوید که چه کتاب های دیگری را سایر افراد در زمان سفارش دادن کتاب مورد نظرتان خریدار ی کرده اند.این بدین معنی است که شما می توانید کتابهایی را بیابید که مطالبش در رابطه با کتاب مورد نظر شماست وسایر افراد نیز آنها را خریداری کرده اند .

به دلیل مشخصه هایی اینچنین افراد می توانند کتابهای بیشتری را از این سایت خریداری نمایند تا از یک کتابفروشی معمولی.

▪ درمورد سوم : وب سایتی که به نحوی با چرخه های تجارت در ارتباط می باشد می تواند اطلاعات بیشتری نسبت به گذشته در دسترس مشتریان خود قرار دهد .بعنوان مثال اگر شرکتDell مراحل تولید وساخت تا ارسال هر یک از دستگاههای کامپیوتر خود را نشان می دا د ،خریدار وسفارش دهنده دستگاه می توانست دقیقا بداند که سفارش وی تا چه مرحله ای پیش رفته است واین همان کاری است که شرکتFebex آنرا انجام داده است ، تمامی این مراحل به صورت زنده نشان داده می شود(line-on)! وبدینوسیله اطلاعات بیشتری را در اختیار خریدار خود می گذارد.

افراد می توانند خریدهای خود را بطرق مختلف انجام دهند.شرکت هایی که فروش خود را از طریق سفارشات پستی انجام می دهند امکان خرید از منزل رانیز مهیا ساخته اند وتجارت الکترونیکی نیز شما را از این نعمت بر خوردار ساخته است .اما وب مشخصه های دیگری نیز دارد.

این مشخصه ها عبارتند از:

۱) توانایی به انجام رساندن یک سفارش در عرض چند روز

۲) توانایی در به سهولت انجام دادن سفارشات پیچیده

۳) امکان مقایسه کردن قیمتها بین چندین فروشنده به اسانی

۴) امکان دسترسی ومطالعه کاتالوگ های مهم وبزرگ به راحتی

شرکتی که امور دادوستد خود را از طریق اینترنت انجام می دهد می تواند کاتالوگی را روی صفحه وب قرار دهد که هرگز نمی توان آن را در یک صندوق پستی معمولی آنرا جای داد.

برای نمونه سایت آمازون فروشنده ۳ میلیون کتاب است. تصور کنید که این شرکت خواسته باشد تمامی اطلاعات موجود در پایگاه داده های خود را در یک کاتالوگ (کاغذ)جای دهد.

اکثرا تحقیقات که در زمینه تجارت الکترونیکی بعمل آمده نشان داده است که سرعت وسهولت آن باعث مقبولیت وگسترش آن شده است .اما به نظر می رسد چیزی بالاتر از این مسایل وجود داشته باشد.

در یک سمت فرصتی مناسب را برای مصرف کنندگان بوجود آورده است واز سوی دیگر خطری است وتهدیدی است برای تجارت به شیوه سنتی،خلاصه آن که تجارت اللکترونیکی موانع ومشکلاتی را که برای مدتها در سر راه فروش به روش معمولی وقدیمی بوده است را از میان بر داشته است.

مانند از میان بر داشتن محدودیت های جغرافیایی که بدین وسیله از هر گوشه از جهان کاربران می توانند از خدمات ومحصولهای شما از طریق سایتتان استفاده کرده وخرید نمایند ونیازی به داشتن فروشگاه هایی بطور فیزیکی در اقصی نقاط جهان ندارید.

زمانی باز نگه داشتن یک فروشگاه بطور ۲۴ ساعته باصرفه بود اما وب سایتهاهم هیچ وقت تعطیلی ندارند وهمیشه باز هستند .مقایسه نمودن فروشگاهها با یکدیگر نیز به راحتی یک آب خوردن شده است چونکه فروشگاه بعدی به دوری یک کلیک کردن است ! امروزه با این روش نمی توان با دادن اطلاعات ناکافی به مشتری اورا واداشت تا قیمتی بیش ازقیمت اصلی کالا را بپردازند چرا که باز هم مقایسه کردن کالا راهی به دوری یک کلیک کردن است تا از منبعی دیگر قیمت حقیقی کالا را استعلام نمود.

عواملی که باعث کند پیش رفتن وگسترش سریع یافتن دادوستدهایline-on بر روی اینترنت شده است نگرانی وعدم اطمینان کاربران وخریداران کامپیوتری است که معاملات مستقیم بر روی اینترنت را مطمین وامن نمی دانند وهمین امر باعث ناتمام ماندن معاملات بر روی این سایتها می شود وتجارت الکترونیک راه طولانی را در پیش رو دارد.

● راه اندازی یک فروشگاه تجارت الکترونیکی

امروزه داغترین بازی بر روی اینترنتCOMMERCE-E می باشد که بازیکنان بسیار زیادی داشته وبرندگان این بازی بسیار اندک می باشند.مشکل ترین ومهم ترین مسیله سایت های تجارت الکترونیکی برنامه های COMMERCE-E می باشد.

این برنامه می تواند اگر درست انتخاب شود باعث پولسازی وکسب در آمد برای سایت شودواگر اشتباه انتخاب شود باعث زیان خواهد شد.

در یک تجارتخانه برای ساخت آن از مصالح ساختمانی استفاده می شود در حالیکه در ساخت یک سایت آنهم بر روی اینترنت سروکار ما با بیت وبایت خواهد بود. ودر اینجا تنها چیزی که مطلب را کمی دشوار می سازد بهره جستن از برنامه ها ونرم افزارهای مناسب برای ساختن یک سایت تجارت الکترونیک است.

ساختن صفحات وب تا مراجعه کنندگان به آن را از قسمت های مختلف شامل صفحات مربوط به تولیدات ومحصولات، نحوه انجام معامله ودر خواست سفارش خرید ،بازتابها ونتایج عملکرد ومانند اینها را مطلع سازد.

پیچیده ترین حالت اینست که شرکت مربوطه برای ساختن سایتECOMMERCE خود تصمیم به طراحی نرم افزارهای مربوطه بگیرد که این مسیله مستلزم در اختیار گرفتن متخصصان بسیار پیچیده ای در زمینه های طراحی صفحات وب وبرنامه نویسان مجرب تحتHTML وASP و... خواهد بود.

در حال حاضر ودر این مقوله ده ها شرکت بر روی اینترنت وجود دارند که ارایه دهنده فروشگاه های مجازی بر روی سرورهای مطمین وامن هستند وبرای قیمت دریافت وپرداخت پول نیز از برنامه هایی که توسط شرکت هایی نظیرIBM ،مایکروسافت وسایر شرکت های معتبر دیگری مانند ICAT تهیه شده است خریداری وسود جست .

در برخی موارد هم شما نیازی به خریداری کردن چنین نرم افزارهایی ندارید بلکه به راحتی می توانید یک وب سایت به همراه نیازمندی های مربوطه آنرا از شرکت های اجاره دهنده وب اجاره نمایید.

نرم افزارهایECOMMERCE و مسایل امنیتی آن

از آن جایی که دادوستد حالت حقیقی وواقعی وجود ندارد معاملات اینترنتی می توانند در کل با خطر ریسک همراه باشد . بنابراین امنیت بخشیدن به این مسیله لزوما احساس می شود.

خریدار باید قادر باشد تا نوع پرداخت خودرا مشخص سازد وبرنامه ای نیز وجود داشته باشد تا صحت توانایی پرداخت وجه توسط خریدارراکنترل وتایید نماید.این مواردمیتواند از طریق کارتهای اعتباری ،پرداخت نقدی الکترونیکی ویا در خواست سفارش صورت پذیرد.

نرم افزارهای مخصوصی به مانند Cash-Cyder ومایکروسافتWallet قادر به تشخیص خرید وخریدار می باشند.

نرم افزارECOMMERCE معمولا تحت ارتباطات کد ورمز دار شده به مانن SSL د(سوکتهای امنیت لایه ای) ویا SET (معاملات الکترونیکی محافظت شده )کار می کنند که تمام آنها برای کدگذاری کردن اطلاعات در هنگام انتقال اطلاعات محرمانه بین شرکتهای فروشنده کالا وخریداران ،برنامه ریزی شده است.

یکی از سایتهایی که خدمات الکترونیک را ارایه می دهد سایتCOM.AACART می باشد.این سایت نرم افزاری ارایه می دهد که به توسط آن می توانید یک وب سایت شامل کاتالوگی

از محصولات خودو یک سیستم خرید اعتباری ایجاد کنیدAACART . سیستم خرید اعتباری قدرتمند ،حرفه ای وقابل دستیابی می باشد.

استفاده از آن هنوز بسیار آسان است .یک فروشگاهONLINE می تواند در عرض چند دقیقه ایجاد شود، واز نرم افزار کارت خرید قدرتمند ما استفاده کند.

شما می توانید کنترل وب سایت تجارت الکترونیک خود را به عهده بگیرید بدون اینکه دانشی از اینترنت یاHTML داشته باشید و همهSETTING های وب سایت شما از از طریق مرور گر شبکه انجام می شود.

در تکنولوژیDATABASE اضافه کردن یک محصول به آسانی تایپ کردن نام آن محصول، قیمت محصول داخل یک مرورگر شبکه است .نرم افزار کامل کارت خرید ما موارد زیادی را ارایه می دهد از جمله:

ـ جستجویONLINE

ـ پروسسREALTIME کارت اعتباری

ـ خرید ایمن

● روشهای تامین امنیت :

برای تامین امنیت فروشگاه که از مهمترین مسایل تجارت الکترونیکی است روشهای مختلفی وجود دارد که دوروش متداول آن عبارتند از:

SSL ( ۱

روشی است برای برقراری یک ارتباط امن بین فروشنده وخریدار .این روش توسط شرکتNetsape در اواخر سال ۱۹۹۴ طراحی شد واکنون به عنوان یکی از استاندارد های امنیتی اینترنت پذیرفته شده است .از روشSSL بطور گسترده توسط فروشگاههای الکترونیکی به منظور بکارگیری کارتهای اعتباری استفاده می گردد .با استفاده از این روش ،اطلاعاتی که از طرف خریدار به فروشگاه الکترونیکی ارسال می گردند تبدیل به رمزهای خاصی شده که فقط توسط فروشگاه قابل خواندن است . در عین حال این امکان در هنگام برقراری ارتباط با وی مطمین شده وحتی برای اثبات هویت خود اطلاعات را به همراه یک امضای الکترونیکی به طرف مقابل ارسال نمایند.روشSSL از دید خریدار شفاف بوده وبه محض آنکه ارتباط کامپیوتر خریدار با کامپیوتر سرویس دهنده فروشگاه مجهز بهSSL شود از این پس کلیه اطلاعات بصورت امن مبادله می شود.

SET (۲

روشی است برای حفظ امنیت تراکنشهای کارتهای اعتباری بر روی اینترنتSET. از رمز نگاری برای رسیدن به اهداف زیر استفاده می کند:

۱) محرمانه کردن اطلاعات

۲) تامین درستی پرداخت

۳) تصدیق اصالت فروشگاهها ودارندگان کارت اعتباری

این روش علاوه بر آنکه اطلاعات را رمز کرده وصحت ادعای طرفین را به یکدیگر ثابت می کند دارای یک امتیاز نسبت به روشSSL است .در روشSET فروشنده هیچ دسترسی به اطلاعات کارت اعتباری خریدار نخواهد داشت ،بعبارت دیگر اطلاعات کارت اعتباری خریدار به هنگام خرید به سایت فروشنده ارسال نشده بلکه بین خریدار وخود بانک مبادله می شود.در حال حاضرSSL به خاطر ارزانتر وساده تر بودن بیشتر از روشSET مورد استفاده است .

● انواع تجارت الکترونیک

▪ C۲B یاBUSINESS-TO-CONSOMER

به این مطلب اشاره می شود که با بهره گرفتن از بستر اینترنت امکانات ویژه ای برای مصرف کنندگان در عرصه دادوستد وتجارت فراهم شده است ونقش مهمی را به آنها در این رابطه داده است.

در C۲B توسط اینترنت این امکان بوجود آمده است تا مصرف کننده بدون نیازبه فروشنده کالاهای خود را مستقیما در سطحی وسیع خرید نماید که این امکان بر روی سایت ،بیایید آن را بخریم ،(COM.LETSBYIT) برای مصرف کننده بوجود آمده است تا بر ضد فروشندگان ودر معذورات قرار دادن آنها در زمینه تجارت اجناس در اندازه های بزرگی همچون تلویزیونهای صفحه بزرگ را هم خریداری نمایندویا سایت دیگری به نام ، (WORLD YOUR SHARE) ،بیایید دنیایتان را قسمت کنیداین توانایی وامکان را برای آماتور ها وتازه کارها ی با استعداد فراهم ساخته تا خودشان که در اینجا نه فروشگاهی،نه مغازه ای نه شرکتی وتجربه ودادوستدی دارند بتوانند از طریق این عکسها ویا فیلمهای ویدیویی خود را به تلویزیون ویا سایر رسانه های دیگر معرفی و به فروش برسانند.

از طرفی دیگر در این حالت مصرف کنندگان در ایجاد رقابت بین فروشندگان کالا جهت بوجود آوردن بهترین شرایط فروش اجناس خود بطور قسطی برای جلب هر چه بیشتر آنها نقش تعیین کننده ای را ایفا می کنند.

▪ C۲C یاCONSOMER TO CONSOMER

در بستر اینتر نت این امکان فراهم شده است تا دوطرف معامله ودادوستد کننده هر دومصرف کننده باشند!

بطور مثال فرض کنید شما یک کالای دست دومی برای فروش دارید بدون آنکه زحمت آنرا بخود دهید تا آنرا به مغازه محلتان برای فروش برده وصبر کنید تا به فروش برسدمی توانید به راحتی درمنز ل خود بنشینیدواز طریق اینترنت آن راحراج کنید وبه مانند شعبده بازان اجناس کهنه ودست دوم خودرا از این طریق تبدیل به پول نقدکنید.

وانگهی نکته دیگر اینکه با وجود اینکه مشتری قیمت ارزان جنس را می بینید وآن جنس نیز بواقع بیش از آن می ارزد منتهای مراتب به دلیل سود ومنفعتش ریسک کرده وآن را می خرد.

به این طریق یکی از لا یه های راکد اقتصادی از رکود خارج شده ویا به عبارتی از بوجود آوردن اقتصادی راکد جلوگیری خواهیم کرد.

▪ G۲G یاGOVERNMENT TO GOVERNMENT

برای بستن قراردادهایی در زمینه های مختلف میان دو کشور از این سرویس استفاده می شود.

مثلا چنانچه دو کشور بخواهند قرارداد هایی را در زمینه صادرات وواردات با یکدیگر منعقد نمایند باید ازG۲G سرویس استفاده کنند.

▪ B۲A یاADMINSTRATION TO BUSINESS

این نوع تجارت شامل کلیه تراکنشهای تجاری /مالی بین شرکتها وسازمانهای دولتی است .تامین نیازهای دولت توسط شرکتها وپرداخت عوارض ومالیاتها از جمله مواردی است که می توان در این گروه گنجاند.

این نوع تجارت در آینده ای نزدیک ویعد از آنکه دولتها به ارتقا»ارتباطات خود به واسطه تجارت الکترونیکی توجه نشان دهند،به سرعت رشد خواهد کرد.

▪ C۲A یاADMINISTRATION TO CONSUMER

این گروه هنوز پدیدار نشده است ولی بدنبال رشد انواعB۲C,B۲A

دولنها احتمالا تراکنشهای الکترونیکی را به حیطه هایی همچون جمع آوری کمکهای مردمی پرداخت مالیات بر در آمدو هر گونه امور تجاری بین دولت ومردم انجام شود،گسترش خواهند داد.

▪ B۲B یاBUSINESS TO BUSINESS

آیا اینترنت در روش عملکرد تجارت محلی با تهیه کنندگان کالای دیگر دادوستد ها تغییری ایجاد می کند؟

B۲B فرصتهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید هزینه ها ومشکلات مربوط به ارتباط با تهیه کنندگان را کاهش دهید .با چند شماره گیری از طریق تلفن می توانید سفارش خود را دقیقا آنگونه که مایلید دریافت کنید.با فکرکردن به سفارش خودمیتوانید وقوع اشتباه را کاهش دهید اما چند بار شما در رابطه با خواندن فاکس دیگران (دست خط) دچار مشکل شده اید ؟

مثلا مورد سفارش شما۱۱ بوده یا ۷۷؟در تجارت الکترونیکی شمامی توانیدکاتالوگ تهیه کنندگان کالا را در اینترنت دیده وفهرست کالاهای آنها را با قیمتهای جاری در اختیار داشته باشید وسفارش خود را در فرم سفارشات آنها وارد کنید.تهیه کننده کالا دقیقا سفارش مورد نظر شمارا در یافت می کند وآنها را فورا ومهمتر از آن بطور صحیح می فرستد .تجارت الکترونیکی با کاهش اشتباهات وهمچنین کم کردن دخالتهای انسانی (که هردو بسیار پر خرج می باشند)به تهیه کننده این اجازه را می دهد تا سفارش شمارا با هزینه های کمتری ارسال نمایند.

شما می توانید با مشتری خود نیز به همین روش عمل کنید ،بجای چاپ تعداد زیادی کاتالوگهای پرهزینه ،مجموعه ای از محصولات خودرا روی صفحه اینتر نت بگذارید واز این طریق شما می توانید کالای مورد نظر خودرا با نگاه کردن در اینترنت وبا استفاده از عملکردهای انسانی بسیار ناچیز سفارش دهد.

کاتالوگهای موجود در اینترنت سریعا به روز می شوند واین امر ناثیر بسیار زیادی در هزینه دارد.از یک ورودی ساده ومخصوص استفاده می کنید تا بتوانید مشتریانی را که با آنها کارهای تجاری انجام می دهید از سایر مشتریان جدا سازید .ماهیت تجارت الکترونیکی به شما اجازه می دهد تا پایگاههای داده ای خود را توسعه بخشید و بدینوسیله تمامی سفارشات وسوالات مشتریان را بطور خودکارپیگیری نمایید ودیگرنیاز ی ندارید تا میزان فروش خودرا باجستجو وبررسی حجم زیادی از برگه های فروش تجزیه وتحلیل کنید. ارتباطات تجاری از طریق تجارت الکترونیکی به شما این امکان را می دهد تا اطلاعات مربوط به فروش محصولات ،اعتبار تجار ی،حمل ونقل وسایر سایتهای کاری خود را به طور مفصل ارایه دهید.نتیجه نهایی اینکه محصولات شما با هزینه ای بسیار کم به منزل خریدار حمل می گردد.

با توجه به توسعه روزافزون اینترنت در کشورمان نیاز به یک سرمایه گذاری در امر تجارت الکترونیک احساس می شود.در گذشته تجارت از طریق حضور اشخاص در کنار هم ممکن بود اما درحال حاضر این مسیله کاملا متفاوت شده بدین صورت که شما از طریق اینترنت می توانید وارد سایت هایی برای خریدوفروش شوید.

نویسنده : شهرام صدوقی