سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
نقش روحانی آنچه هست و آنچه باید باشد
نقش روحانیت در سینما را میتوان از چند منظر مورد بررسی قرار داد؛ یک روحانی به عنوان کاراکتر و شخصیت مقابل دوربین و دیگر روحانی به عنوان یک عالم و آگاه در پشت دوربین.
نقش روحانی جلوی دوربین به عنوان شخصیت اصلی و محوری در شرایط مختلف مطرح میشود. یکی آنچه که هست و یکی آنچه که باید باشد.
آنچه که هست شامل تصویر روحانی میشود که در تضاد و جدا از مسائل جامعه بهصورت مستقل است. این روحانی معمولا نصیحتگرا و توجیهکننده است و داخل مسائل سیاسی ـ حکومتی نمیشود و از ورود به چنین مسائلی پرهیز میکند.
در حالت دیگر روحانی به تصویر کشیده شده، خود را جدا از جامعه نمیداند و به عنوان یک عضو موثر هم ناظر است و هم عامل. ضمن این که در مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فعال و پیش برنده است.
اما برای تصویر آنچه باید باشد باید به طور کامل با تمامی اجزای شکلدهنده با شخصیت روحانی آشنا باشیم؛ یعنی از محل آموزش و نوع دروس حوزوی گرفته تا چگونگی سبک و روش زندگی طلبگی، خانواده، شکل مبارزات و شیوه برخوردش با مسائل روزمره (مثل برخورد با همسایهها، فامیل، مواجهه با مساله عدالت، اقتصاد، سیاست و نظایر آن) کسب اطلاع کنیم.
کارکرد شخصیت روحانی با نگاه آنچه که باید باشد، ارائه الگو و متری است که جامعه روحانیت و مردم مایل به دیدن آن هستند. در این حالت معمولا نگاه به روحانیت جنبه هشدار و نقد دارد. او شخصی است که رعایت انصاف، عدل و عدالت در رفتارش بسیار ضروری است.
اما کارکرد تقابل روحانی در آنچه که هست و آنچه باید باشد، معمولا از عمق و دربرگیرندگی بیشتری به لحاظ مسائل نظری و علمی برخوردار است. در واقع درام براساس جدال اندیشههای عمیق، جوشش و اثرات آن در رفتارهای اجتماعی و تاثیر آن برخود روحانیت و سپس جامعه شکل میگیرد و میتواند مباحث و مسائل مهمی را که مورد غفلت واقع شده به تصویر بکشد؛ بخصوص برای جامعه امروزی که سبک و روش زندگی فاصلهها و و شکافهایی میان انسان و دین ایجاد کرده است.
در واقع روحانی باید در ترکیب اجتماعی یک فیلم و سریال به عنوان قشر مهمی از جامعه حضور پررنگی داشته باشد، بنابراین حذف کامل روحانی نوعی کمتوجهی است. از منظر دیگر روحانی به عنوان عنصر شکلدهنده و فرمدهنده در شیوه زندگی براساس نیازهای روز جامعه برای حرکت به سوی کمال میتواند نقش مهمی را ایفا کند.
مثلا در فیلم «رسوایی» تقابل روحانی مطلوب با روحانی از دست رفته صورت نمیگیرد، بلکه تقابل روحانی با عامه مردم و اقشار جامعه به نمایش درمیآید. در فیلم «زیر نور ماه» مقطع طلبگی و پذیرش مسئولیت و بار سنگین این مسئولیت گوشزد میشود و آنچه باید باشد مطرح میکند.
در «طلا و مس» عشق به انسان مقدمه عرفان و عشق به خدا میشود و شرط رسیدن به کمال را از زمین مطرح میکند و دنیا را به نردبانی برای صعود و سقوط تشبیه میکند. در «سینه سرخ» هم مباحث نظری برای روحانی مسلمان و جلوههای ظاهری دین برای روحانی مسیحی طرح می شود.
پرویز شیخطادی
کارگردان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی آمریکا اصفهان دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب دولت محمد اسلامی شورای نگهبان مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
تهران شهرداری تهران هواشناسی حجاب قتل زلزله آموزش و پرورش پلیس قوه قضاییه فضای مجازی شهرداری سلامت
خودرو مالیات سایپا قیمت طلا مسکن قیمت خودرو قیمت دلار ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان بورس
نمایشگاه کتاب سینما تلویزیون دفاع مقدس سریال موسیقی تئاتر سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران کتاب صدا و سیما رسانه ملی
سرطان دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه حماس فلسطین رفح جنگ غزه روسیه چین نوار غزه اوکراین طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال ذوب آهن لیگ برتر نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی رئال مادرید سپاهان جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ ناسا مایکروسافت آیفون گوگل ایلان ماسک باتری فضا فضاپیما
بیماران خاص کاهش وزن رژیم غذایی بیمه زایمان زیبایی دندانپزشکی افسردگی