پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
بررسی اجمالی کتب تحریف ساز عاشورا
کتابهایی که پیرامون عاشورا و زندگانی امام حسین(ع) نوشته شده، بسیار است؛ اما برخی از آنها که ریشه اصلی تحریفات هدف امام (ع) شده اند عبارتند از :
۱- « مقتل الحسین » منسوب به ابومخنف
۲- « کتاب نورالعین فی مشهد الحسین »
۳- « روضة الشهدا » از ملاحسین واعظ کاشفی (متوفای ۹۱۰ق)
۴- منتخب طریحی یا کتاب الفخری منسوب به فخرالدین طریحی نجفی (۱۰۸۵ـ۹۷۹ق )
۵- « تظلم الزهراء من اهراق دماء آل العباء » اثر ملا رضی قزوینی (زنده در ۱۱۳۴ق)
۶- اسرار الشهاده ، از فاضل دربندی
۱- «مقتل الحسین» منسوب به ابومخنف
اصلِ کتاب که ابومخنف در مقتل امام حسین(ع) نوشته ، از گزند روزگار در امان نمانده و به دست ما نرسیده است. بخشهای به جا مانده نیز بیشتر از طریق دیگران (غیر شیعیان به ویژه مورخ نامدار، ابوجعفر طبری) روایت شده است که در جای خود بسیار مغتنم و مفید است .
اما آنچه پیشتر در جلد «عاشر بحار» منتشر شده بود و بارها نیز با عناوین مختلف به صورت مستقل چاپ شده است، اعتباری ندارد و استناد به آن نشاید و نباید کرد، بلکه باید دید چگونه و از طریق چه کسانی روایت میشود.
با اینکه بسیاری از کتابشناسان و حدیثپژوهان شیعی به مجعول بودن و غیرقابل استناد بودن آن تصریح کردهاند، با شگفتی میبینیم که ترجمه فارسی آن ـ افزون بر ترجمههای دیگر ـ با عنوان «مقتل الحسین(ع) یا اولین تاریخ شیعه از واقعه کربلا و قیام مختار» منتشر شده است.
۲- نورالعین فی مشهد الحسین
این کتاب که نام کامل آن «نورالعین فی مشهد الحسین» است برای نخستین بار ۲۰۰ سال پیش یعنی در سال ۱۲۹۸ق در مصر چاپ شده و پس از آن نیز بیش از ده بار در بمبئی و مصر و بغداد تجدید چاپ یا افست شده است .
این کتاب به مردی که نام او ابراهیم بن محمد بن ابراهیم بن مهران نیشابوری اسفراینی و مذهبش شافعی و اشعری است و در سال ۴۱۷ تا ۴۱۸ درگذشته است، نسبت داده شده و به نام وی چاپ شده است.
اما بزرگ کتابشناس معاصر، استاد علامه سید عبدالعزیز طباطبایی یزدی (قدّس سره) این انتساب را به شدت رد کرده و در جایی نوشته است: «من احتمال بیشتر میدهم که این کتاب ساختگی و منسوب به اسفراینی است؛ چرا که اسلوب آن با آثار قلمی قرن چهارم نمیسازد.»
بنابر این :
۱. نویسنده یا پردازنده این کتاب ساختگی و هزلمانند ، تا حال معلوم نشده است . و معلوم نیست که مولود کیست و با چه انگیزهها و یا اغراضی تولید شده است.
۲. این کتاب همزمان با انتشار آن در سال ۱۲۹۸ق یا کمی بیشتر از آن تولید شده است و هیچ تناسبی به عصر اسفراینی که در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم میزیست ندارد و سبک و سیاق قلمی و اسلوب نگارشی که در آن دیده میشود، هرگز با آن سبک و سیاقی که در آثار به جای مانده از قرن چهارم و پنجم سراغ داریم، سازگاری ندارد. حاصل سخن اینکه، این کتاب با این سستی و سبکی که دارد، هرگز قابل استناد و دارای اعتبار نیست.
شهید قاضی طباطبایی نیز آن را « از کتب بسیار ضعیف و غیر قابل اعتماد» و « مجعوله وضعیفه و مجهول المؤلف» وصف کرده و نوشته است: «مقتل اسفراینی پر از جعلیات و نقلیات قصهسرایان است.»
۳- روضه الشهدا :
کتاب « روضة الشهدا » از ملاحسین واعظ کاشفی (متوفای ۹۱۰ق) است . در اینکه روضة الشهداء از کتابهای تحریفساز پیرامون عاشوراست ، تردیدی نیست و گستره تأثیرگذاری آن در این دایره بسیار بیشتر از کتابهای دیگر است .
شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی ج ۱ ص ۲۰ به بعد می نویسد :
اولین کتابی که در مرثیه به فارسی نوشته شده ، قبل از این کتاب ، مردم به منابع اصلی مراجعه می کردند . من نمی دانم این بی انصاف چه کرده است ! وقتی که این کتاب را خواندم دیدم حتی اسمها جعلی است ! یعنی در اصحاب امام حسین ( ع ) اسمهایی را ذکر می کند که اصلا وجود نداشته اند ، در میان دشمن هم اسمهایی را می گوید که همه جعلی است .داستانها را بشکل افسانه درآورده است .
این کتاب چون اولین کتابی است که بزبان فارسی نوشته شد ، لذا مرثیه خوانها که اغلب بی سواد بودند و به کتابهای عربی مراجعه نمی کردند ، همین کتاب را می گرفتند و در مجالس از رو می خواندند .
اینست که امروز مجالس عزاداری امام حسین ( ع ) را روضه خوانی می گوئیم . در زمان امام حسین ( ع ) و حضرت صادق (ع) و امام حسن عسکری ( ع ) اصطلاح روضه خوانی رایج نبوده و بعد، در زمان سید مرتضی و خواجه نصیرالدین طوسی هم روضه خوانی نمی گفته اند .
از پانصد سال پیش به این طرف اسمش روضه خوانی شده ، روضه خوانی یعنی خواندن کتاب روضة الشهداء، یعنی خواندن همان کتاب دروغ . از وقتی که این کتاب بدست مردم افتاد ، کسی تاریخ واقعی امام حسین (ع) را مطالعه نکرد.
۴- منتخب طریحی یا کتاب الفخری
این کتاب منتخب طریحی یا کتاب الفخری که به فخرالدین طریحی نجفی (۱۰۸۵ـ۹۷۹ق) نسبت داده میشود ، برای مقتلخوانان و مرثیهسرایان نوشته شده است تا دستشان در گریاندن مردم، هر چه بیشتر باز باشد. منتخب را نه میتوان تاریخ یا مقتل نامید و نه میتوان آن را کتاب حدیثی یا روایتی خواند، بلکه مجموعهای است از مراثی و مطالب گریهآور که در قالب نثر خطابی و شعر، گردآوری شده است.
از متن کتاب پیداست که مؤلف، آن را نخست در مجالسی که شبانهروز در دهة محرم برپا میشد، در حال و هوای روضهخوانی برای مردم خوانده و سپس در قالب مجالسنگاری آن را تألیف کرده است.
۵- تظلم الزهراء من اهراق دماء آل العباء
کتاب « تظلم الزهراء من اهراق دماء آل العباء » اثر ملا رضی قزوینی (زنده در ۱۱۳۴ق) است که فقط با همین یک کتابش شناخته میشود . اثر دیگری از وی نمانده است. در کتابهای تراجم نیز تنها از این کتاب وی، سخن رفته و گفته شده است که وی روضهخوان بود.
کتاب به سبک الملهوف یا لهوف سید ابن طاووس نوشته شده و به نوعی شرح لهوف شمرده میشود. مؤلف، افزون بر لهوف ، بیشتر از بحارالانوار و منتخب طریحی نقل میکند . اما بیشترین تأثیر را پس از لهوف از عقاید طریحی پذیرفته و نه فقط از منتخب طریحی که از مقتل طریحی نیز ـ که خود کتابی دیگر و مخطوط است فراوان نقل کرده است .
۶- اسرار الشهاده
اسرار الشهاده ، از فاضل دربندی ، دیگر کتاب تحریفساز در مورد واقعه عاشوراست و کاستیها و ناراستیهای آن ، بیشتر از آن است که به شمار آید.
نویسنده کتاب ، فاضل دربندی (متوفای ۱۲۸۶ق) است که بیش از هر چیز عاشق عزاداری بود و در عشق به عاشورا سر از پا نمیشناخت و در این کار تا میتوانست غلوّ و افراط میکرد .
شهید مطهری در منبع فوق می نویسد :
در شصت ، هفتاد سال پیش مرحوم ملا آقای دربندی پیدا شد . تمام حرفهای روضة الشهداء را باضافه چیزهای دیگری پیدا کرد و همه را یکجا جمع کرد و کتابی نوشت بنام اسرارالشهاده ، واقعا مطالب این کتاب انسان را وادار می کند که به اسلام بگرید .
محدث نوری ( ۱۲۵۴ـ۱۳۲۰ق ) که خود معاصر با نویسنده این کتاب بوده است ، در کتاب لؤلؤ و مرجان ، ص۱۸۵مینویسد :
اخبار ضعیفة بیاصل و مأخذ ، با این اسباب وهن ، اگر به جهت بعضی از اغراض فاسده مثل اظهار کثرت تتبع و اطلاع ، و آوردن مطالب تازه ، و برتری بر مقاتل سابقه در کتابی جمع شود ، مسنائی ( همانند کتاب اهل یهود ) برای این مذهب پیدا میشود که نتیجه واضحه و ثمره ظاهره آن ، توهین بزرگی بر مذهب و ملت جعفریه خواهد بود و اسباب سخریه و استهزاء و خنده به دست مخالفین خواهد بود و موجب خواهد شد که آنها سایر احادیث و منقولات امامیه را با این اخبار موهونه و قصص کاذبه قیاس کنند.
کار به جایی رسید که مخالفان در کتابهای خود نوشتند که شیعه بیت کذب است و اگر کسی منکر شود، کافی است که آنها برای اثبات ادعای خود در این دعوا کتاب اسرار الشهاده را به میدان آورند .
بخشی از تحریفات موجود در کتب فوق الذکر :
۱- داستان دختر سه ساله در خرابة شام
۲- افسانة عروسی قاسم
۳- امام حسین(ع) ده هزار سواره را در روز عاشورا کشت
۴- تعارف امام حسین(ع) و اسبش با همدیگر بر سر آب خوردن پس از فتح فرات و بالاخره محروم ماندن هر دو
۵- زبان حال ذلتبار و مرثیة مجعول و غلیظ قتلگاه
۶- بازگشت اهلبیت از شام به کربلا
تذکر : منبع اصلی مورد استفاده ، مقاله « تحریفشناسی تاریخ امام حسین(ع) با رویکردی کتابشناسانه » از محمد صحتی سردرودی پژوهشگر حوزه عاشوراشناسی است .
محمد صالحی – ۵/۸/۹۴
http://mahsan.parsiblog.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست