چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

دل ها با یاد خدا آرام می گیرد


دل ها با یاد خدا آرام می گیرد

قرآن حکیم کلام وحی و معجزه حضرت محمد ص است در طب سنتی ایران پزشک حکیم نامیده می شد

و تَنَزَّلُ مِن الْقُران ماهُوَ شِفاء وَ رحمهً لِلموُمنین و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مومنان، نازل می‌کنیم.

قرآن حکیم کلام وحی و معجزه حضرت محمد(ص) است. در طب سنتی ایران پزشک حکیم نامیده می‌شد.

او که حکمت الهی می‌دانست، دعا و دارو را برای بهبود بیمارش ادغام می‌کرد؛ به این صورت که پس از تجویز نسخه دست بر سر بیمار می‌گذاشت و در دل دعا می‌خواند؛ دعایی که عبارت از آیات و اذکار قرآن مجید بود. اصطلاح دستی بر سر ما بگذار و «دست به سر کردن» از این آگاهی نشات گرفته است. هنگام دست گذاشتن روی سر دعا خوانده می‌شد و اگر دست را بر سر می‌گذاشتند، ولی دعا نمی‌خواندند شخص را دست به سر کرده بودند.

هر چند دعا برای درمان، سنتی باستانی است، ولی کاربرد‌ آن در تمام دوران به ما گوشزد می‌کند که این روش عطیه‌ای الهی است و جنبه عمیق دین باوری دارد. با توجه به اینکه علم‌گرایی در طب رایج محور اصلی آموزش پزشکی است، پزشک مسلمان ملزم است تا حرکتی نهادینه در زمینه تحقیقات علمی و چگونگی اثر و کاربرد ادعیه قرآنی در درمان بیماری‌ها آغاز نماید. در این راستا مقاله حاضر با مطالعه متون مذهبی و دستاوردهای علمی، به معرفی عمق این نگرش و اعتقاد مذهبی می‌پردازد. قرآن کتاب آسمانی مسلمانان است و در متون مذهبی و اعتقادی تاثیرات درمانی آیات آن مشخص شده است و روایات معتبری از پیامبر و ائمه در این رابطه در دست است و می‌دانیم آیات و احادیث اسلامی گنجینه‌ای عظیم از دستورهای مربوط به دعا و شفاست و در طب سنتی ما چهار رکن اساسی در این زمینه وجود دارد:

۱) خواندن دعا با گذاردن دست بر سر بیمار،

۲) تعویذ (دعای مکتوب)،

۳) انتقال دعا به آب یا مواد خوراکی،

۴) دعا از راه دور.

● شاید آب رسانای دعاست

در طب سنتی ما، آب رساناترین ماده برای انتقال دعا محسوب می‌شود. نوشتن ادعیه با زعفران و انتقال آن به آب، خواندن دعا بر آب باران، تجویز تربت ائمه که وارد آب شده، نوشیدن آب از ظرفی که ادعیه در آنها حک شده و هدیه آوردن آب زمزم از مکه معظمه همه حکایت از این دارد که آب نقش اصلی را در انتقال دعا بر عهده دارد.

● یک تجربه ژاپنی که جهانی شد

جالب توجه است که یک دانشمند ژاپنی در سال‌های اخیر اثر دعا بر آب را به عنوان پدیده‌ای علمی گزارش کرده است. دکتر ایموتو در گزارش خود که به صورت چهار جلد کتاب منتشر کرده می‌گوید: «آب قابلیت نسخه‌برداری و حفظ اطلاعات را دارد.» آب اطلاعات را ضبط می‌کند و همچنان که در سراسر کره خاکی می‌چرخد اطلاعات را پخش می‌کند، آن‌گاه که صوت ایجاد می‌شود شنونده‌ای خبره وجود دارد که صدا را دریافت می‌کند. وقتی نوشته‌ای به آب نشان داده می‌شود آب آن را به صورت ارتعاش دریافت می‌کند و پیام را با شکل به خصوص ارایه می‌دهد. اکنون دیگر آب صرفا ماده نیست، بلکه نیروی با ابهت حیات است. آیا نظرات او یکی از تحلیلات آیه ۳۰ سوره انبیا نیست؟ «وَجَعلنْا مِن الْماء‌ کُل شی‌ء حَی»

این دانشمند که بخشی از تحقیقات خود را به آیه‌هایی از قرآن مجید اختصاص داده می‌گوید: «زیباترین و موزون‌ترین کریستال‌ها را در تصویربرداری از امواج قرآن دریافت کرده است.»

● روش کار

او برای تصویربرداری از ارتعاشات یا امواج کلمات یا اصوات روش خاصی ابداع کرده به این ترتیب که: آب را از منابع گوناگون در ظروف کشت ریخته و آنها را تحت تاثیر کلمات یا نوشتار مورد نظر قرار می‌دهد، سپس در دمای زیر ۲۰ درجه سانتی‌گراد آب‌ها را منجمد می‌کند. در نتیجه فشار سطح، قطرات یخی به پهنای یک سانتی‌متر شکل می‌گیرد. وقتی به نوک قطره یخ نور تابیده می‌شود بلوری ظاهر می‌شود که قابل تصویربرداری است.

تصاویر متفاو‌ت‌اند؛ آنها که در معرض کلمات مثبت یا موسیقی کلاسیک قرار دارند کریستال‌های منظم و زیبا و آبی که تحت تاثیر کلمات منفی یا موسیقی خشن، راک و هوی‌متال بوده تصاویر زشت و نامنظم ایجاد کرده است.

می‌دانیم که دنیای مادی حاصل ارتعاش است و هر انسانی ارتعاش یا طول موج خاص دارد. کلمات نیز ارتعاش دارند؛ آنها می‌توانند مثبت و سازنده یا منفی و مخرب باشند. دکتر ایموتو برای تمام تئوری‌های خود آزمایش‌های متعددی انجام داده که در حوصله این گفتار نیست، فقط نمونه‌ای به طور مختصر ارایه می‌شود. دکتر ایموتو می‌گوید: «در کنار سد فوجی‌وارا در ژاپن از موبدی شینتو به نام «هوکی کاتو» درخواست کردیم که اوراد مذهبی بخواند. او به مدت یک ساعت کنار دریاچه دعا خواند، ۱۵ دقیقه بعد از دعا تغییراتی در آب به وضوح قابل رویت بود. آب زلال و زلا‌ل‌تر می‌شد. پس از آزمایش‌ مشخص شد بلورهای آب دریاچه قبل از دعا معیوب و کج و معوج و بعد از دعا منظم بود و عظمتی داشت.»

● نمونه تلاش‌ها برای یافتن پاسخ

دکتر ایموتو معتقد است که قدرت ورد از روح کلام نشات می‌گیرد و ذراتی روح مانند وجود دارد که با ابزار علم امروزه قابل رویت نیست، اما فیزیک کوانتوم آن را به عنوان ذره و موج و قابلیت تبدیل آنان را به یکدیگر به نحوی بیان می‌کند. دانشمندان فیزیک کوانتوم معتقدند اندیشه نوعی موج یا ذره‌ای «ساب اتمیک» است. کلامی که خالصانه ادا می‌شود، قدرتی قوی دارد که باعث تجمع این ذرات شده و زمینه‌ای برای تحقق خواسته‌ها در دنیای سه بعدی ایجاد می‌کند. علاوه بر این دکتر روستوم روی، پژوهشگر علم مواد در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا اظهار می‌دارد اینکه بگوییم ویژگی‌های آب بر اساس ترکیبات شیمیایی است کاملا عبث و نامعقول است. روی و همکاران‌اش در دسامبر سال ۲۰۰۵ خواستار بررسی جدی ادعای خود شدند: «آب دارای نوعی حافظه است.» در واقع دکتر ایموتو در آزمایش‌های خود ثابت کرده آب تحت تاثیر مفاهیم اوراد و کلام است و «روی» در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده که آب قدرت حفظ تاثیرات ایجاد شده را دارد.

حمیده بی‌طرف، برنده جایزه جشنواره خوارزمی، نیز با بررسی تاثیر صداها و کلمات بر بلورهای موادی چون آب، قلع و نبات به نتایج جدید دست یافته است. انواع صدا و نوشته روی زیر ساختار و درشت ساختار مواد تاثیر می‌گذارد. دانه‌بندی مواد وقتی در حالت مایع در معرض «صدای دلنشین، موسیقی آرام و نوشته با مفاهیم خوب» قرار می‌گیرند، حالت نامنظم و در معرض «آهنگ مذهبی» مانند صوت قرآن و نوشته‌های مذهبی منظم‌ترین حالت خود را به دست می‌آورد.

● نتیجه‌گیری

اگر سلامت را نوعی نظم در دستگاه‌های مختلف بدن تعبیر کنیم، مسلما بیماری خلاف آن یعنی اغتشاش و بی‌نظمی است. در این جا این سوال مطرح می‌شود که اگر دعا نظم دارد آیا نمی‌توان توجیه کرد که موج دعا بی‌نظمی بیماری‌ها را جایگزین می‌کند؛ زیرا بیش از ۷۰ درصد محتویات جسم انسان آب است. در این راستا «دعا» به عنوان روش درمانی در سایر کشورها نیز مطرح شده، به طوری که در مطالعات مختلف، اثر درمانی دعا در بهبود بیماری‌ها مطالعه شده است. این مطالعات در بیماران قلبی عروقی، بیماران مبتلا به ایدز، بیماران نابارور، بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید، نوزادان نارس و حوادث عروقی مغز انجام شده است.

نویسنده: اکرم جهانگیر