یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
شترکشان، رسمی از عصر مغول
شتر کشان کاشانی ها هنوز هم در روز عید قربان میان مردم متداول است.چند روز پیش از عید قربان شتر را مانند عروس میآراستند و در محلههای شهر میگرداندند .
«با وجود روایات تاریخی که در دست داریم، این رسم از دوره صفوی به این سو در کاشان به وجود آمده اما در برخی کتابهای دوره مغول نظیر تاریخ مبارکه غازانی نیز اشاراتی به آن وجود دارد.»
«در این مراسم چند روز پیش از عید قربان شتر را مانند عروس میآراستند و در محلههای شهر میگرداندند و مردم بر حسب توانایی خود مبلغی را به گردانندگان مراسم میدادند. سپس شتر را با تشریفات خاصی در میدان محصلی نحر میکردند. گوشت شتر نحر شده بی رؤسای گروههای صنفی یا محلههای شهر تقسیم میشد.»
«پدیده شترکشان جزو مراسم تطهیر ادواری است و به تدابیری برمیگردد که انسانها برای دور کردن بار گناهان و سبک کردن خود اندیشیده بودند.» تطهیر ادواری در ایران در اعیاد و نوروزها انجام میشد که به نوعی با تجدید حیات طبیعت مرتبط بود. آیین شترکشان نیز در عید قربان یعنی دهم ذیالحجه انجام میشود که به فاصله نزدیکی پس از آن سال جدید قمری آغاز میشود.»
«اجرای مراسم تطهیر سبب میشد که انسانها خود را از گناه مبرا سازند. این آیین به دلیل سودرسانی معنوی به جامعه، از امری خاکی به امری قدسی تبدیل شده است، به همین دلیل از پشم، خون و گوشت شتر به عنوان تبرک استفاده میشود.»
«انسانها در گذشته به دو دنیای ارواح و زندگان معتقد بودند و چون در خاک زندگی میکردند، نمیتوانستند با ارواح تماس بگیرند. قربانی کردن یک جسم آنها را از دنیا ماده جدا و به نیروهای مافوق طبیعی نزدیک میکرد. بنابراین به جای انجام کاری عامالمنفعه، قربانی میکردند.»
«در گذشته چنین اعتقاداتی پارهای از زندگی مردم بود اما امروز تنها پوستهای از آن برای ما باقی مانده است. مانند تعزیهخوانی که در گذشته نقش مهمی در هدایت و آموزش مردم داشت اما با دگرگون شدن جامعه به نمایش تبدیل شد و نقش اصلی خود را از دست داد. دلیل حضور پرشور در این مراسم نیز تنها به اعتقادات مردم برمیگردد.»
این استاد مردم شناس در این مراسم به ذکر خلاصهای از صورتها و مفاهیم مختلف آیین قربانی پرداخت و گفت: «قربانی صورتهای مختلفی دارد، صورت تخریبی که در آن کشتن مرسوم است، صورت اهدایی که در آن پیشکش کردن حیوان انسان یا شی بیجان مطرح است و صورت فدیه در جوامعی که به ارواح یا الگان اعتقاد دارند.»
وی علاوه بر مفهوم «تطهیر» در قربانی، مفاهیم بلاگردانی از فرد و جامعه، حاجتخواهی و قربانی برای شکرگزاری را از دیگر مفاهیم مستقر در امر قربانی دانست.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان حسین امیرعبداللهیان ترکیه دولت سیستان و بلوچستان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم افغانستان مجلس
سیل هواشناسی تهران شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی یسنا آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی خودرو دلار قیمت خودرو قیمت دلار مسکن قیمت طلا تورم بانک مرکزی بازار خودرو حقوق بازنشستگان ارز
مسعود اسکویی تلویزیون صدا و سیما جهان حج مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه حماس روسیه آمریکا انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان رئال مادرید لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
آیفون اینستاگرام دیابت اپل ناسا عکاسی تبلیغات موبایل گوگل
کبد چرب فشار خون گرما