شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
دغدغه زبانی برای شهر

سالهاست كه هنر طراحی گرافیك در سایه تكنولوژی مدرن و پدیده های نو فرهنگ زندگی انسانی امروز، از اسارت چاپ، یعنی بانی پیدایش گرافیك، درآمده است. امكانات جدید و نیازهای تازه، ارتباط تصویری را، دیگر نه هنر تجاری و نه هنر چاپ كه به صورت هنری مستقل در آورده كه در بسیاری از موضوع های زندگی دخالت می كند: با تصویر و نوشتار (به عنوان مواد بصری) و هر آنچه دیدنی است، به بیان مفاهیم و موضوعات می پردازد و سعی در تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب خود به كمك هر وسیله و امكان مناسب دارد. چنانكه شاید بتوان گفت گرافیك، نه فقط فن ارتباط تصویری است كه هنر به نظام آوردن، زیبا و متناسب كردن و بهینه ساختن دیدنی ها است. بنابراین، گرافیك محیطی نیز شاخه ای است كه وظیفه زیبا و خوانا كردن پیام های تصویری محیط اطرافیان را به عهده دارد. به گفته ای، هرگونه فعالیت گرافیكی شامل طراحی مناسب و هماهنگ محیط با استفاده از علائم، نقوش، تصویر، رنگ و نوشتار، به صورت دو بعدی و سه بعدی كه برای زیباسازی، راهنمایی، اطلاع رسانی، برقراری ارتباط، هویت بخشی و... كه در خدمت فضاهای داخلی و خارجی شهر انجام گیرد، گرافیك محیطی نامیده می شود و می توان آن را به موضوع های زیر تقسیم كرد:
علائم راهنما و اطلاع رسانی
لوگوها: پیكتوگرام ها و نشانه های نمادین، علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی و سیستم های هدایت بصری.
تبلیغات: بیل بوردها، نرده ها، بوردهای دیواری، پرچم ها، كیوسك ها، بالن ها، مدل ها و ماكت ها، ستون ها، سكو ها، نمایشگرها و... .
نما ها: نمای ساختمان ها، دیوارها، سردرها، ویترین و تابلوی فروشگاه ها و مراكز، بدنه و جداره خیابان ها، میدان ها و مناظر فضای سبز و نورپردازی شب.
مبلمان: طراحی فضاهای درونی (دكوراسیون داخلی) و مبلمان شهری مثل صندلی ها، ایستگاه ها، پمپ های بنزین، پل های عابر پیاده، كیوسك ها و... .
وسایل متحرك: بدنه اتوبوس، تاكسی، مترو، ماشین ها و ... .
سیما و منظر شهری
در هر لحظه، بیش از آنكه بتوانیم ببینیم و بشنویم، دیدنی و شنیدنی هست. با این حال تصویری كه از محیط در ذهن به وجود می آید، شامل همه آنچه دیدنی و شنیدنی است، نمی شود. ذهن ما برای ساختن آن، بعضی از عوامل بصری محیط را انتخاب كرده، به نظم درآورده و به آن معنی می دهد. تصویری كه به این ترتیب در ذهنمان به وجود می آید، خود، عوامل منتخب مورد مشاهده را تشدید می كند؛ به نحوی با هم ارتباط داده و بر هر یك حدی معلوم می سازد. زیبایی محیط را، خوانایی، مفهوم و منظور، ریتم، جذابیت و برانگیزانندگی آن و عواملی كه دامنه اختیار را گسترش بخشد، تامین می كند. ولی مهمترین نكته در كیفیت دیداری شهر، وضوح یا خوانایی سیمای آن است كه با توجه به مقیاس اندازه، زمان و پیچیدگی شهر، اهمیت خاص می یابد.منظور از خوانایی، یعنی بتوان به سهولت، اجزای شهری مثل محله ها، بناهای جالب و پر اهمیت، خیابان ها و كوچه ها را از یكدیگر باز شناخت و آنها را در ذهن، در مجموعه و قالبی بهم پیوسته به یكدیگر ارتباط داد و به تصور آورد. در شهری كه دارای سیمایی خواناست به خاطر پدید آمدن تصویر دقیق، یافتن و انتخاب مسیر آسان است.كسی دچار سردرگمی و گیجی نمی شود و این، سبب احساس امنیت و ایجاد رابطه موزون شخص با جهان اطراف می شود.می توان انواع فعالیت ها و زمینه های فكری و فرهنگی را در آن به نظام آورد.شهر مأخذی برای مراجعه وسیع آدمیان می شود و با فراهم كردن ماده خام برای سمبل ها و خاطرات مشتر ك و ارتباطات دسته جمعی افراد، خود نقشی اجتماعی به عهده گرفته، بر عمق و شدت تجارب انسانی می افزاید. سیمای شهر بر مبنای عوامل جسمی آن، بر اساس پنج عامل استوار است:
راه: عاملی كه حركت را در امتدادی میسر می كند؛ مثل: شاهراه، خیابان، مسیرهای پیاده رو، خطوط
زیر زمینی و... .
لبه: مرز بین دو قسمت متفاوت یا حدی كه منطقه ای را مسدود می كند؛ مانند: ساحل دریا یا رودخانه، كناره های شاهراه یا خطوط راه آهن یا دیوار ممتدی كه منطقه خاصی را محافظت می كند.
محله: قسمتی میان اندازه یا بزرگ كه گستره آن، واجد خصوصیات مشتركی است.
گره: كانون فعالیت و نقطه حساسی كه مبدا و مقصد بسیاری از حركت ها و رفت و آمد های شهری است؛ مانند: میدان، تقاطع دو یا چند خیابان، محل قرارگیری فروشگاه های بزرگ، یا ایستگاه حمل و نقل.
نشانه: عامل ثابتی كه ظاهر مشخصی دارد و چنان است كه می توان آن را از میان عوامل بسیار دیگر باز شناخت؛ مثل: تك برج ها و گنبد ها، پمپ بنزین ها، فضای سبز یا ساختمانی جالب توجه.
برای داشتن شهری با سیمای خوانا و زیبا كه زندگی و فعالیت و حتی تماشای آن دلپذیر و پر بازده باشد، گرافیك محیطی همانقدر ضروری می نماید كه به تكنولوژی، معماری مدرن و عمران شهری نیاز است. گسترش شهر بی آنكه اطلاع رسانی و هدایت لازم صورت بگیرد و فن آوری هر چه به روز و پیشرفته باشد، وقتی با هنر و خلاقیت و زیبایی آراسته نشود، توان تاثیرگذاری مطلوب را دارا نیست. محیط انسان (از هر سن، فرهنگ، حرفه و طبقه اجتماعی كه باشد)، تابلویی است كه روز و شب، به هر سویی كه رو برگرداند، به ناچار، مخاطبش قرار می گیرد؛ موجودیتی است كه با تاثیر مداوم متقابلش از او بر زندگی آدمیان، رساتر از هر كلام، ادب و واسطه ای، رسانه اندیشه و ملموس ترین توصیف كیفیت حیات است.شهر، نموداری روشن است كه وضع پیچیده جامعه را روشن می دارد و با تقویت جنبه بصری آن، در واقع بر معنی و تاثیر آن افزوده می شود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست