پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مدیریت ریسک
مباحثی مانند مدیریت ریسک و مدیریت بحران و غیره از اون دست مباحث مدیریتی هستند که همیشه در کتاب ها و در دانشگاه به ما یاد می دهند ولی ما در غالب مدیران شرکت ها اغلب در آخر به روش های سلیقه ای و شخصی (گاهی هم هیاتی و عشقی!) به اونها عمل می کنیم! البته دلایلی هم خود من برای این مساله قائلم، مثل سایز عمده شرکت های ایرانی که در حد کوچک (Small Business) هست و روابط و قواعد آکادمیک به سختی قابل تعمیم به اونها هستند، نوع مشکلات ما شرکت های ایرانی که بعضا غیر استاندارد و باز هم غیر قابل تعمیم است، و ۱۰۰% در نهایت نوع آموزشی که مدیران ایرانی در دانشگاه های می بینند که فقط میتونه شبها کینز و فریدمن رو به خوابشون بیاره نه آموزه هاشون رو! راستی، اصلا مدیران ایرانی آیا مباحث مدیریتی رو در دانشگاه خونده اند یا ...؟! اینم حتما دلیل بعدیه. به هر حال من که حق دارم راجع به این مباحث در وبلاگم بنویسم، حتی اگر خودم در بیزینسم اجراشون نکنم!
در تعریف مدیریت ریسک فرایند سنجش یا ارزیابی ریسک و بعد ارایه راهکار و استراتژ ی هایی برای اداره و کنترل ریسک است. به نظر من ریسک هم مثل سایر استراتژی های یک بنگاه به کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم میشه. ریسک های کوتاه مدت و میان مدت در لایه های اجرایی و کارشناسی صورت می گیرند و ریسک های بلند مدت در لایه رهبری شرکت ها. افزایش رقابت، پیچیدگی های محیطی، پیشرفت و پیدایش تکنولوژی های نو، روش های جدید عرضه محصول و مواردی از این دست، عواملی هستند که سازمان ها و بنگاه های اقتصادی را در دوران فعالیت خود با ریسک های بسیاری مواجه می سازند. یعنی در هنگام بروز این تغییرات در اقتصاد و تکنولوژی، بنگاه ها با چالش های ریسک زا برای تغییر بستر های موجود، هزینه برای به دست آوردن این دستآورد های جدید و غیره مواجه می شوند که تمامی اینها خطراتی را دارند. ریسک کلا به عقیده من یعنی "عدم توانایی در پیش بینی نتیجه راه جدیدی که می خواهید در آن قدم بگذارید"
ریسک های استراتژیک به این علت بلند مدت نامیده می شوند که دوره زمانی طولانی پس از ظهور نخستین آثار این نوع ریسک تا بروز خسارت و زیان وارده نیاز به سپری شدن است. مثلا بالا رفتن قدرت فنآوری در دوربین های گوشی های موبایل دایما باعث می شود شرکت های سازنده دوربین های قدرتمند تری را بتوانند بر روی گوشی های تولیدی خود بگذارند. سرمایه گذاری برای استفاده از این فنآوری های نوین کم ریسک می باشند چراکه ثابت شده مردم از آن استقبال می کنند. ولی برخی امکانات مانند گذاشتن امکان ویدیو پروژکشن بر روی موبایل هنوز پر ریسک محسوب می شود. به همین دلیل اولین بار در موبایل شوی بارسلونا سال ۲۰۰۸ نمونه هایی از این نوع گوشی ها توسط موتورلا به نمایش گذاشته شد و توسط هیچ شرکتی تولید انبوه نگشت.
مدیریت ریسک زمانی معنا و مفهوم می یابد که شرایط با احتمال بروز زیان و عدم اطمینان مواجه شود. این نوع مدیریت شامل حوزه های گسترده ای است که مسایل مالی، عملیاتی، تجاری (مثل مثال بالا)، استراتژیک و حوزه وسیع تری به نام حوادث خطرآفرین را در بر می گیرد. ناتوانی عوامل تجاری در مدیریت مناسب این گونه ریسک ها، سبب زیان های وارده ناشی از آن در سطح جامعه می شود و این مسئله اثر ناامید کننده ای را در پیشرفت های آتی علم و تکنولوژی و استفاده مدیران از آن ها خواهد گذاشت.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست