یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

ویژگی های اختصاصی رئیس جمهور


ویژگی های اختصاصی رئیس جمهور

عموماً شخصیت های سیاسی, اقتصادی و فرهنگی مطرح طی سالیان گذشته که توانائی اداره کشور را در خود می دیدند, دارای ویژگی های عمومی مشترکی از قبیل سوابق سیاسی, مبارزاتی, تجربی و تحصیلی معمولی بوده اند, این پیشینه اگرچه در مقاطعی می توانست در حد و حدود ساده ای مشکلات مملکت را حل نماید, لیکن با انباشت مشکلات متعدد اقتصادی, سیاسی, اجتماعی و فرهنگی سال های گذشته, کشور دارای وضعیتی شده است که ویژگی های عمومی این افراد دیگر پاسخگوی نیاز تخصصی و ضروری امروز برای حل این معضلات نیست لذا رئیس جمهور آینده بایستی دارای ویژگی های اختصاصی برای حل گرفتاری های مردم و مملکت باشد تا بتوان اندکی نسبت به آینده کشور امیدوار شد

در این مقطع حساس که مردم ایران در آستانه انتخابی مهم قرار گرفته‌اند، در جهت رسالت مطبوعاتی‌مان برای ارائه راهکار جهت رفع معضلات اقتصادی کشور بر آن هستیم ویژگی‌های اختصاصی رئیس‌جمهوری آینده را متذکر شویم تا شاید به یمن مسئولیت‌پذیری ملت شریف ایران در قبال نسل‌های آینده، انتخابی مطمئن و بهینه را شاهد باشیم.در این راستا بایستی توجه داشته باشیم که کشورهائی همچون مالزی، چین و ترکیه که امروزه شاهد موفقیت‌های چشمگیر آنها در همه بخش‌ها علی‌الخصوص بخش اقتصادی هستیم، به‌طور تصادفی به مرزهای توسعه یافتگی نرسیده‌اند، بلکه با درایت برنامه‌ریزان و سیاستگذار را نشان و همچنین انتخاب‌های بهینه‌ای که مردم این کشورها با آگاهی انجام داده‌اند توانسته‌اند این راه را طی نمایند و امروز خود را در زمره کشورهای در آستانه توسعه یافته می‌بینند.اما تأسف اینجاست که منابع طبیعی و انسانی کشور ما به هیچ وجه قابل مقایسه با اینگونه کشورها نبوده و امروز رسیدن به مرزهای پیشرفت این کشورها آرزوی مسئولان ما شده است!به‌طور کلی ویژگی‌های اختصاصی یک رئیس‌جمهور کارآفرین را می‌توان در ویژگی‌های شخصیتی، تجربیات، سوابق مرتبط، توانائی و شایستگی خلاصه کرد.

از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی رئیس‌جمهور می‌توان به: نوآوری و خلاق بودن، سخت‌کوشی، مخاطره‌پذیر بودن، جسارت و شجاعت بالا، تحول‌گرا بودن، عامل تغییر بودن، رویکرد به تغییر از طریق چارچوب‌شکنی و سنت‌شکنی به‌جای باور در تغییر تدریجی اشاره کرد همچنین در تجربیات و سوابق مرتبط رئیس‌جمهور آینده باید علاوه بر تحصیلات آکادمیک موارد ذیل را در نظر داشت.

تجربه ایجاد یا اداره شرکت‌ها یا سازمان‌های بزرگ و متنوع.

تجربه سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی (اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی)

تجربه مدیریتی، سرپرستی و رهبری در دستگاه‌های دولتی.

داشتن تجربه ایجاد کسب و کار و دارا بودن نگاه اقتصادی، مالی و درک واقعی مفهوم هزینه ـ منفعت و اصول اقتصاد خرد و کلان.

دارا بودن تجربه اجتماعی ـ فرهنگی سیاسی و درک واقع‌بینانه از مشکلات مردم.

در مورد توانائی و شایستگی رئیس‌جمهور می‌توان به:

توانائی حل مشکلات، توانائی و دارا بودن دید استراتژیک، توانائی بالا در تعامل بین‌المللی و دارا بودن دیدگاه و نگاه جهانی، توانائی پذیرش نقد و انتقاد، توانائی سازماندهی و رهبری و استفاده مؤثر از ظرفیت‌های علمی و تجربی موجود، توانائی فضاسازی و تصویرسازی مؤثر برای ایفاء نقش همه ایرانیان در توسعه کشور، توانائی تعامل با حوزه‌های قدرت رسمی و غیررسمی در کشور اشاره کرد.

تجربه کشورهائی که مسیر موفقیت‌ را سریع طی نموده‌اند

تغییرات و تحولات اخیر کشورهائی از قبیل مالزی، سنگاپور، کره، ترکیه، چین و... همه حاکی از وجود نقطه مشترک عامل اصلی تغییر یعنی وجود رئیس‌جمهور کارآفرین در توفیق سریع کشورهای فوق می‌باشد.

به‌عنوان نمونه چه کسی در ایفاء نقش ”ماهاتیر محمد“ در توسعه مالزی، ”تور گورت اوزال“ در توسعه ترکیه، ”دنگ شیائوپنگ“ در توسعه چین، ”ژنرال لی، کیم“ در توسعه کره‌جنوبی تردید دارد؟

نقطه مشترک همه رؤسای جمهور فوق باور در تغییر رادیکال و چارچوب‌شکن به‌جای باور در بهبود و تغییر تدریجی بوده است. به بیان دیگر، وجود رئیس‌جمهور کارآفرین با ویژگی‌های شخصیتی، تجربیات و توانائی‌های ذکر شده به‌عنوان عامل اصلی تغییر در این کشورها، ایفاء نقش می‌نماید و این جسارت، شجاعت و سرعت در تصمیم‌گیری و باور نگاه جهانی و استفاده از فرصت‌های جامعه اطلاعاتی، به‌عنوان استراتژی‌های جدید این کشورها در گرفتن سهم بازار جهانی بوده است که این کشورها را با فضاسازی و تصویرسازی مثبت به حرکتی رو به جلو رهنمون ساخته که نتیجه آن توسعه، ایجاد اشتغال، رفاه اجتماعی بهتر نسبت به قبل بوده است.

شرایط خاص: سیاسی اجتماعی اقتصادی کشور ایران

انتخاب رئیس‌جمهور در ایران تنها و مهمترین انتخابی است که همه آحاد مردم نقش مستقیم و تأثیرگذار دارند و به‌عبارت دیگر، مطالبات مردم چنانچه بخواهد اجراء گردد، باید در رأی فرد مورد نظرشان در حل اولویت‌های آنها متبلور گردد و به‌عنوان مثال در دور دوم انتخاب جناب آقای خاتمی که کاملاً آگاهانه انتخاب انجام شد، ترجیح مردم از پرداختن مسائل صرف معیشتی رفاهی به‌صورت آزادی متبلور گردید و در نتیجه فرد محترم منتخب شده را باید در آن راستا مورد ارزیابی قرار داد و به جهت دیگر اهمیت دقت در انتخاب رئیس‌جمهور برای تک‌تک آحاد ملت ایران از روی آگاهی و مطالبه‌ای که اولویت آن برایشان مشخص می‌باشد مسئله بسیار حساس بوده و در طی ۲۵ سال گذشته علی‌الخصوص بعد از قطعنامه سه جریان مؤثر در شکل‌گیری و به‌دست آوردن قدرت اجرائی در ایران وجود داشته (کارگزاران، جریان اصلاحات و جریان راست...) به نظر می‌رسد جریان چهارمی در حال شکل‌گیری است که از مهمترین ویژگی‌های آن وجود افرادی جوان با مدیریتی تحول‌گرا، بحران آشنا به همراه تحصیلات بالا است که اراده جدی آنها ورود در حوزه‌های توسعه، اقتصاد و مدیریت کشور می‌باشد.

ویژگی‌های متمایز رؤسای قبلی جمهور و کاندیداهای فعلی

دوره‌های قبل از قطعنامه عملاً جناب آقای موسوی، مرحوم شهید رجائی، رهبر انقلاب با عملکردی با رویکرد خدمت‌گرا خدماتی مؤثر در آن زمان انجام دادند و سپس جناب هاشمی‌رفسنجانی با رویکرد سازنده‌گرا و سپس جناب خاتمی با رویکرد سیاسی به‌عنوان فردی فرهیخته عملکردهای گوناگون که همگی حاکی از رشدهای مؤثر در ابعاد مختلف بوده روبه‌رو بودیم اما تا به حال مردم عزیزمان فردی که با روحیات کامل کارآفرینی یعنی اینکه خود ایجاد کننده و رشد دهنده کسب و کاری بوده باشد و یا ویژگی‌های جسارت و شجاعت، نیاز به توفیق به بالا و نوآور و تحول‌گرا بودن و به‌صورت بالا، سرعت تصمیم‌گیری بالا و درک شرایط کامل تحولات جهانی و دارا بودن مدل اجرائی کاملی که بتواند شرایط رشد در خور نیازهای مردم را فراهم نماید امتحان نکرده‌اند و شاید فی‌الوقوع با نگاهی به کاندیداهای فعلی متأسفانه به این امر اذعان نمود که فضائی که منجر به پرورش مدیران و رهبران جوان و یا کارآفرینی که سطح مسئولیت اجرائی این کشور را بتواند عهده‌دار گردد خیلی کم وجود دارد و بسیاری شرایط ملاحظه‌ می‌شود که به بعضی کاندیداهائی که مسئولیت‌های اجرائی و حتی غیره را داشتند مجدداً فضا مطالبه وجود نامبردگان را می‌نماید که این خود خطری و معنای حاکی از نبود آلترناتیوهای جوان مؤثر و کارآمد را می‌نماید.بنابراین مسائل و کلیه شرایط حاضر کشور ضرورت فردی قهرمان توسعه و ناجی، لوکوموتیوران توسعه ایران اسلامی که بتواند هماهنگی‌های لازم با سایر قوا و مسئولان درجه یک و اجراء مطالبات به حق مردم، توانائی و شایستگی تعامل بین‌المللی را دارا باشد احساس می‌گردد و انتخاب با مطالعه و تدبیر دقیق مردم شریف خواهد بود و دقت در انتخاب به معنای صحیح آن واگذاری رهبری به مقصود رساندن سریع و مؤثر این لوکوموتیو توسعه می‌باشد.

محمدابراهیم یاوری