شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
مبانی تحول در آموزش و پرورش
امروز دنیای بیدار و پرتحرک، چیزهای تازهای بهدست میآورد و با سرعت معلومات و دانش انسان زیاد میشود.
به گفته متخصصان تعلیم و تربیت هر دو ماه ۲ برابر) همه کشورها بهناچار برای توسعه اقتصادی – اجتماعی خود برنامههای آموزش و پرورش را متناسب با مقتضیات زمان تدوین میکنند.
برای دستیابی به آموزش و پرورش مطلوب در قرن بیستویکم به نکات زیر باید توجه کنیم:
۱) هدف را مشخص کنیم. در هدف آموزشی، اینکه چهکسی هستیم و بهکجا میخواهیم برسیم، نیاز جامعه چیست، چشماندازها، قابلیتها و شایستگیها کدامند، مدنظر خواهد بود؛ بهطوری که بتوان بین هدفها و محتوای آموزشی با متن زندگی ارتباط برقرار کرد.
هدفها نتیجه فعالیتها هستند. اگر هدفها مشخص نشوند حوادث و پیشامدها تعیینکننده فعالیتها خواهند بود. هدف به تلاشها جهت میبخشد.
۲) بسترهای قانونی لازم است ولی شرط کافی نیست. باید اعتقاد و ایمان راسخ داشت بین قبول تحول و ایمان تفاوت بسیار است. ایمان راسخ حرکت ایجاد میکند و تحولآفرین است.
۳) بسیاری بالندگی و دگرگونیها را به سرنوشت و تقدیر نسبت میدهند در حالی که اینطور نیست. تحول و دگرگونیها بستگی به قوت اندیشه و قدرت دستان و بازوان ما دارد.
۴) آموزشهای نوین را باید جایگزین آموزشهای گذشته کرد تا نوعی انجمادزدایی در اندیشههای سنتی ایجاد شود، چرا که عادتها و سنتها دشمن قسمخورده تحولاند. (سازمانهای فرهنگی و رهبران آموزشی از یک سو نقش حافظ سنتها و از سوی دیگر بهعنوان عامل تحولات و دگرگونیها ظاهر خواهند شد.)
۵) لازم است نیروی انسانی در کانون توجه برنامهها قرار گیرد و آموزش عمومی سرفصل برنامههای آموزش و پرورش جهانی باشد. این آموزش هدف تحکیم هویت ملی و میهنپرستی و حل مسائل اجتماعی و اقتصادی را دنبال میکند.
ابزار این دگرگونیها در همه سازمانها بهخصوص آموزش و پرورش نیروی انسانی است. بدون دگرگونی در نیروی انسانی، دگرگونی و تحول، پایدار و مستمر نخواهد بود.
تحولات از انسان بهعنوان کانون اصلی شروع میشود. هم بهعنوان پذیرنده و هم بهعنوان بهوجود آورنده.
از اینرو آموزش و پرورش وظیفه دارد دائماً تحولات محیطی را بررسی کرده و هرگونه تغییرات و تحولات قابل پیشبینی را در تصمیمگیریهای خود برای وصول به نقطه تعادل دخالت دهد.
شایستگی معلمان و تجارب و معلومات آنها بهخصوص در مقطع ابتدایی اگر کافی نباشد کار به ظاهرسازی میانجامد و بیخاصیتی محتوا و اساس آموزش و پرورش ابتدایی را موجب میشود.
۶) برنامههای تغییر و تحولات باید به ثبت برسند، اگر به مرحله تثبیت و پایداری نرسند کلیه هزینهها و سرمایهگذاریها اتلاف خواهد شد، تثبیت مرحلهای است که اثرات و نتایج تحولات نمایان میشود، بنابراین به مراقبت بیشتری نیاز دارد.
فاطمه کرمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست