دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
چرا افراط در وطنپرستی میتواند مشکل آفرین باشد
همنشینی و مجاورت همواره پیوندی هویت بخش ایجاد میکند. انسانهایی که کنار هم زندگی میکنند با یکدیگر همکاری و تعاون میکنند و با یکدیگر آمیزش میکنند. تقسیم کار تنها امری مربوط به دنیای جدید نیست در دنیای قدیم نیز زن و مرد و کودک و پیر و جوان برای رتق و فتق امور زندگی با هم تقسیم کار میکردند و طی این همکاری و تقسیم کار، قوم و قبیله و جامعه را شکل میدادند.
بدیهی است که وقتی قوم و قبیله و جامعهای شکل بگیرد منافع مشترکی نیز میان اعضا به وجود مییابد. منفعت و منافع به شکلی متناقض از طرفی باعث وفاق و همکاری میشود و از طرفی این قابلیت را دارد که موجب تضاد و نزاع میان افراد و جوامع شود. در نتیجه وفاق، یا نزاع نسبت به منفعت مقولاتی ثانوی محسوب میشوند. انسان، بدون رفع حوائجاش قادر به زندگی نیست و برای تامین این منافع از طرفی باید با افرادی همکاری کند و با افراد دیگری نزاع کند. از این رو هویتهای قومی و محلی و ملی شکل میگیرد و هر آنکه خارج از این هویت باشد مبدل به یک «دیگری» میشود.
«دیگری» حتی اگر علی الظاهر بیگانهای خنثی و بی خطر باشد از آن رو که با ما نیست به صورت بالقوه این توانایی و امکان را دارد که بر علیه ما باشد. از طرف دیگر همان مقوله رفع حوائج که درون یک قوم باعث ایجاد همکاری و تعاون میشود همواره محدود به رفع نیازها نمیماند. به واقع نیازها پس از مرتفع شدن، کمکم ظرافت بیشتری مییابند و مبدل به منافع میشوند.
منفعت طلبی و زیاده خواهی از یک سو و ترس و نفرت از حضور «دیگری» میتواند جرقه جنگ و نزاع شود، اما ادیان نسبت به مقوله «منافع» و «دیگری» موضع دیگری اتخاذ میکنند. پیامبران ظهور میکنند تا منفعت انسانی و هویت را باز تعریف کنند. پیامبران، منفعت طلبی و هویت و تعاون و ترس از دیگری و نزاع را نابود نمیکنند بلکه برای آنها معیار و محدوده تعریف میکنند. ادیان برای رفع نیازها و منفعتطلبی انسان خطوط قرمز میگذارند و هویت انسانی را از هویتهای محدود قومی و قبیلهای به فطرت و گوهر انسانی توسعه میدهند.
وقتی انسانها زیادهخواهی را کنار بگذارند و هویت انسانی را جایگزین هویت قومی و نژادی کنند، جنگ و نزاع دیگر بر سر منافع و نفرتهای قومی و نژادی نخواهد بود. منفعت واقعی در محدود کردن زیادهخواهیهای نفسانی تعریف خواهد شد و هویتها بر اساس ایمان و عمل صالح شکل خواهد گرفت. در چنین وضعیتی برای مومنان، «دیگری» کسی است که هنوز به دنبال زیاده خواهی نفسانی است و هنوز هویت اش را بر معیار قومی و نژادی سوار میکند.
منبع: وبلاگ واژگون
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب رافائل گروسی حج انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران شهرداری تهران هواشناسی وزارت بهداشت قتل قوه قضاییه فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت سازمان هواشناسی شهرداری باران
ایران خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار قیمت مسکن حقوق بازنشستگان بورس
تئاتر محمدعلی علومی نمایشگاه کتاب تلویزیون سریال مهناز افشار دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما سینما صداوسیما مهاجرت
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه روسیه اوکراین طوفان الاقصی رفح طالبان
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران نساجی رئال مادرید بازی بارسلونا سپاهان جواد نکونام باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون گوگل باتری مایکروسافت اندروید اینستاگرام ناسا ماهواره
رژیم غذایی بیمه زیبایی ویتامین چای کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی