دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

این پیامک‌ خبری است؟!


این پیامک‌ خبری است؟!

«رئیس دانشگاه... به دلیل مشکل ستون فقرات نتوانستند در جلسه شورای معاونان شرکت کنند؛ برای بهبودی و سلامتی ایشان دعا کنید.»

«رئیس دانشگاه... به دلیل مشکل ستون فقرات نتوانستند در جلسه شورای معاونان شرکت کنند؛ برای بهبودی و سلامتی ایشان دعا کنید.»

شاید برایتان جالب باشد که بگوییم همین متنی را که خواندید، پیامکی از سوی روابط عمومی یکی از دانشگاه‌های بزرگ و مطرح کشور است که برای خبرنگاران فرستاده شد.

تازه، این تنها یکی از پیامک‌های عجیب و غریب این دانشگاه است که رفته‌رفته حوصله خبرنگاران را سر برده است و هر از چند گاهی نیز پیامک‌هایی با مضمون تشکر و تمجید استادان دانشگاه از این مقام مسئول به گوشی‌های همراه خبرنگاران فرستاده می‌شود.

یعنی خبرنگاری که شماره تلفنش را در اختیار روابط‌عمومی یک دانشگاه شناخته شده قرار می‌دهد، به‌جای دریافت اخبار آموزشی و پژوهشی این مرکز آموزش عالی، باید مدام پیامک‌های بی‌ربطی را بخواند که نه به درد خبرنگار می‌خورد و نه اهمیتی برای افکار عمومی دارد؛ در صورتی که اگر مدیران روابط عمومی این دانشگاه، با اصول حرفه‌ای خبر و آگاهی‌رسانی آشنایی داشتند، براحتی می‌فهمیدند که تشکر استادان یک دانشگاه از عملکرد رئیس همان دانشگاه یا بیماری و شفای این مقام مسئول، هیچ ارزش خبری برای خبرنگار و مردم ندارد و تنها این شائبه را در ذهن خبرنگاران ایجاد می‌کند که این روابط عمومی تنها ابزاری برای کسب شهرت این مقام مسئول است و رابطان خبری این دانشگاه نیز به جای انجام رسالت حرفه‌ای‌شان، به کارهای دیگری رو آورده‌اند.

بدترین قسمت ماجرا هم همین است که هزینه ارسال این پیامک‌های پرشمار تبلیغاتی، از جیب شهروندان خرج می‌شود و درواقع، مردم هزینه به شهرت رسیدن و در چشم ماندن یک مقام مسئول را از جیب خودشان پرداخت‌می‌کنند.

با وجود آن‌که بارها خبرنگاران نسبت به این گونه اقدام‌های غیرحرفه‌ای برخی روابط عمومی‌ها اعتراض کرده‌اند، اما کمتر گوش شنوایی برای شنیدن این‌گونه انتقادها وجود دارد.

امین جلالوند‌