شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
توفیق ادب
ادب؛ در لغت به معانی گوناگونی (روش پسندیده، ظرافت و خوی خوش) آمده است. روش درست و ظریفی که در گفتن، نوشتن و سرودن به کار میرود و سخن را لطف و طراوتی خاص میبخشد، از همینرو ادب نامیده شده است. ادب انسانی، ریشه در عقیده و درون او دارد، ولی ظهور آن، هنگام روبهرو شدن با دیگران میباشد، زیرا ادب آیینه تمام نمای عقیده و اخلاق اوست. آدمی در برابر دیگران، موظّف به رعایت ادب است و هرچه طرف مقابل از عظمت والاتری برخوردار باشد، رعایت ادب ضرورت بیشتری مییابد. پرداختن کامل به این موضوع، تحقیق بسیار مفصلی را میطلبد. به همین دلیل، موضوع این نوشته، تعبیرات بیادبانه اسرائیل، درباره ذات مقدس حق است. آنگونه که قرآن کریم نقل میفرماید، یکی از خصلتهای بنی اسرائیل این بوده که همواره از خداوند متعال در برابر موسی(ع) از واژه ربّک تعبیر میکردند.
آنان هنگام هرگونه حاجت و سؤالی به موسی میگفتند: به پروردگارت چنین بگو و از «پروردگارت» چنان بخواه و این در حالی است که تمام کوشش انبیا در فرو فکندن حجابهای خود ساخته انسانها بین خود و خالق خویش بوده تا نور فطرت در انسانها ظهور و بروز کند. لکن فرزندان اسرائیل را اندیشه در این وادیها نبوده و از موسی(ع) تصوری جز یک رابط میان خود و وجودی صاحب قدرت (پروردگار موسی(ع)) نداشتهاند. در اکثر تعابیر این قوم، اثری از ادب در برابر خالق و عشق و محبت نسبت به معبود و فرستاده وی دیده نمیشود و تقریباً تعابیری نظیر ربنا، اللّهم، ولینا و مانند آن در گفتار آنان وجود ندارد. برای نمونه در داستان بقره عبارت اُدعُ لَنا رَبَّکَ، چندین بار از زبان آنان شنیده میشود و درباره کیفیت و رنگ گاو، پرسشهای بیهودهای را به سوی موسی(ع) سرازیر میکنند: «...اُدعُ لَنا رَبَّکَ یبَین لَنا ما هِی ...؛ از خدای خود بخواه که برای ما روشن کند که این(ماده گاو) چگونه (ماده گاوی) باشد؟...» (سوره بقره، آیه۶۸) «...اُدعُ لَنا رَبَّکَ یبَین لَنا ما لَونُها...؛ از پروردگار خود بخواه که برای ما روشن سازد رنگ آن چگونه باشد؟...» (سوره بقره، آیه ۶۹) «قالوا ادع لنا ربک یبین لنا ما هی...؛ پروردگارت را بخوان برای ما روشن ساز که آن چیست؟» (سوره بقره، آیه ۷۰) گفتنی است فرزندان اسرائیل، پس از بحث و جدل فراوان از نو به سؤال اول و نقطه آغاز بحث باز میگردند! در سوره مائده آمده است که به این قوم امر میشود به سرزمین مقدس وارد شوند تا از نعمت و رفاه و عزت برخوردار گردند.
اما چون در آن سرزمین گروهی ستمگر بودند، ایشان به دلیل زبونی و بینعمتی به موسی(ع) میگویند: «... فَاذهَب اَنتَ وَ رَبُّکَ فَقاتِلا إِنّا ههُنا قاعِدونَ؛ ...تو و پروردگارت بروید و (با آنان) بجنگید، ما همینجا نشستهایم.» (سوره مائده، آیه ۲۴) همین سخن، ایشان را دچار سر گردانی چهل ساله و به تعبیری همیشگی میکند. مثالهای فراوانی از حالات و کردار این قوم وجود دارد؛ اما گذر از آن به جهت اختصار کلام، اولی است، امّا بنیاسرائیل چرا این چنین بودند؟
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست