دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
ازدواج موقّت, واقعیت ها و راهكارها
ازدواج موقّت، واقعیتها و راهكارها مصطفی جعفرپیشهفرد ازدواج موقت و پیشینه آن
[ازدواج موقت به رغم تردیدناپذیری آن از نگاه فقه شیعه، یكی از موضوعاتی است كه دستكم در دهههای اخیر از بُعد اجتماعی فرهنگی یكی از مسائل چالشانگیز بوده است و به رغم خودداریهایی كه در اصل طرح آن به ویژه از سوی متولیان اجتماعی وجود داشته اما عطف توجه اذهان زیادی شده و مباحث قابل توجهی را نیز به خود اختصاص داده است. و همچنان پروندهای مفتوح است كه از منظر اجتماعی و نیز فرهنگی اما و اگرهای زیادی در باره آن وجود دارد و گاه اساساً طرح آن را به ویژه اگر با نگاهی كاملاً مثبت و مطلق به آن نگریسته شود دچار مشكل میكند. سال گذشته كه پیام زن توفیق یافت كار بزرگ ویژهنامه چهارشمارهای زن در جمهوری اسلامی ایران را در حجم بیش از ۱۷۰۰ صفحه به هدف مرور بر عملكرد ۲۵ ساله انقلاب اسلامی در باره مسائل زن و خانواده را منتشر كند، یكی از موضوعات پیشبینی شده، ارزیابی مسئله ازدواج موقت در سالهای پس از انقلاب اسلامی بود.
اما پس از دریافت مقاله و به رغم نقاط قوت و عالمانه بودن آن، معلوم شد با هدف اولیه همخوانی ندارد و در آن چارچوب نیست. این بود كه درج آن در ویژهنامه به تصویب نرسید و ماند تا در فرصتی دیگر در یكی از شمارههای عادی مجله منتشر شود. انتشار آن در این سطح نیز با این پرسش مواجه بود كه به رغم دیدگاههای مختلفی كه در این زمینه وجود دارد اما تلقی و قضاوت نوع خوانندگان محترم از درج مقاله چه خواهد بود؟ در نگاه خود ما ازدواج موقت، یك حكم قطعی در قرآن و سنت و فقه است. این را كسی نمیتواند انكار كند و قطعاً بر اساس مصالح انسانی و اجتماعی و از نگاه واقعبین شرع مقدس به عنوان مكمّل ازدواج دایم و در حاشیه آن قرار داده شده است، اما اینكه چه راهكارهایی در پیش گرفته شود كه با توجه به شرایط اجتماعی فرهنگی جامعه هدف شارع مقدس از این حكم برآورده شود و آن جامعه از پیامدهای ناگوار و آفتهای نسنجیده عمل كردن نسبت به آن دور بماند، موضوعی است كه نه نگاه یكسانی در باره آن وجود دارد و نه همه نگاهها با قطع و جزم ارائه میشود. توصیهها و تأكیدهای كلی نیز هر چند برای زنده ماندن موضوع میتواند مفید باشد اما معلوم است كه در حدّ اشاره به مسائل راهبردی و كلان باقی خواهد ماند.
مسائلی مانند ازدواج از گونه احكامی نیست كه یك امر كاملاً تعبدّی باشد كه فهم فلسفه و هدف و مقاصد و مفاسد آن به كلی دور از دسترس فهم آدمی باشد. اینها مسائلی است كه در مرحله عمل قابل گفتگو و ارزیابی است، به ویژه برای سیاستگذاران و برنامهریزان جامعه، آن هم در جامعه و جهان و زمانی كه این همه مسائل و واقعیات به هم گره خورده و تأثیر و تأثر متقابل دارد، بخصوص آنگاه كه از موضع مدیریت جامعه و حكومت مطرح و پیگیری میشود. به هر حال سخن در این زمینه فراوان است؛ هدف از این مقدمه این بود كه بگوییم چرا مجله به این موضوع پرداخته، و تأكید كنیم پرونده بحث همچنان باز است و آنچه برادر ارجمند و فاضل گرانمایه جناب آقای جعفرپیشهفرد در اینجا آوردهاند نه نگاهی است كه اختصاص به ایشان داشته باشد و نه دیدگاهی است كه همه آن را بپذیرند؛ راه تفاهم و تقارب آرا، ابراز آنهاست. نویسنده فرهیخته زحمت طرح دیدگاه خود را بر خود هموار كردهاند، امیدواریم دیگران نیز چه موافق و چه مخالف چنین كنند.] * *
۱) ازدواج موقت از موضوعات دیرپای فقاهت اسلامی و از نخستین مسائلی است كه از آغاز اسلام و جوانه زدن اندیشه و احكام و مبانی اسلامی در قالب ساختاری اجتماعی - سیاسی، گفتگو و مباحثه شده است. نكته شگفتآور اینكه با وجود قوی بودن بُعد خصوصی ازدواج موقت و ارتباط نزدیك آن با حریم شخصی افراد، از آغاز اسلام این مسئله ابعاد سیاسی به خود گرفت، به گونهای كه دستگاه سیاسی و نظام خلافت اسلامی، نسبت به آن موضع گرفت، به دنبال آن، گفتگو از جنبه سیاسی فراتر رفت و پذیرش یا انكار و مخالفت با آن، از شعارهای اعتقادی و نشانه نگرش فكری - مذهبی فرقهها و نحلههای مختلف اسلامی قرار گرفت.
۲) اصل مشروعیت و حلال بودن ازدواج موقت، مورد اتفاق نظر و از اجماعات تمامی فرقهها و مذاهب اسلامی است، از این جهت هیچ اندیشور یا فقیهی نسبت به آن تردید و شبهه ندارد.(۱) طبق روایات نقل شده از ائمه اهل بیت(ع)(۲) همچنین پارهای از صحابه همچون ابیّ بنكعب و ابنعباس و سعید بنجبیر،(۳) در تفسیر آیه: «... فَما اسْتَمْتَعْتُم بِه مِنْهُنَّ فَاتوهُنَّ أُجورَهُنَّ فَریضهٍٔ ...؛ (نساء، ۲۴) زنانی را كه متعه (ازدواج موقت) میكنید، واجب است مَهر آنها را بپردازید» قرآن كریم بر اصل حلّیت و مشروع بودن آن مُهر تأیید زده است. همچنین طبق نقل سیرهنویسان و راویان حدیث، در عصر پیامبر اكرم(ص)، نكاح موقت رایج بوده، رسول خدا برخی مسلمانان و یاران خویش را به ویژه در جنگها و غزوات، نسبت به انجام آن سفارش كرده، این روند تا اوایل خلافتِ خلیفه دوم استمرار داشته،(۴) از آن زمان به بعد بوده است كه طبق فرمان مشهور خلیفه، توسط دستگاه خلافت، حرام شد. وی نخستین كسی بود كه حكم به حرمت ازدواج موقت داد.(۵)
۳) نگاه مثبت و خوشبینانه به حكم تحریم ازدواج موقت توسط دستگاه خلافت، آن است كه صدور احكام حكومتی و ولایی، از مهمترین اختیارات حاكم اسلامی است. حاكم بر اساس ملاحظه مصالح اجتماعی و نیازهای عصر، ممكن است حكمی الهی را به طور موقت ممنوع اعلام كند. تحریم ازدواج موقت از این موارد بوده است.
شاید مصلحتی كه طبق آن حكم تحریم ازدواج موقت صادر شده، آن بوده كه در عصر خلیفه دوم، فتوحات و جهانگشاییهای اسلامی گسترش چشمگیر یافت؛ با توجه به ورود مسلمانان به كشورهای تازه فتح شده و نومسلمان بودن مردم آن مناطق، اگر ازدواج موقت آزاد بود و به حال خود رها میشد، مشكلاتی را برای جامعه اسلامی نوپا پدید میآورد، از قبیل پیدایش نسلی جدید از افراد مسلمان غیر عرب و اصیل؛ گسترش روابط عاطفی با تازهمسلمانان به ویژه با زنان كه به تازگی به اسلام ایمان آورده بودند كه میتوانست خطراتی را متوجه جامعه اسلامی كند؛ نفوذ زنان جاسوس در دستگاه سیاسی اسلامی؛ پدید آمدن چهره ناخوشایند از كشورگشایی، یعنی هوسرانی و خوشگذرانی و ... .
این دلایل، طبق مصالح آن زمان برای تحریم ازدواج موقت كافی بوده یا نبوده، نیازمند تحقیق علمی بیشتر است، ولی درخور دقت و تأمل است كه ماهیت احكام حكومتی نشان میدهد: این احكام دستورهایی موقت و متغیّرند كه طبق مصلحت، صادر و انشا میشوند و با از بین رفتن مصلحت مزبور، دوباره حكم اولیه به جریان میافتد. اما این حقیقت و بازگشت در مورد ازدواج موقت اتفاق نیفتاد، گرچه برخی از خلفا همچون مأمون عباسی، اعلام حلال بودن و برچیده شدن حكم حرمت متعه را صادر كردند ولی موفق به اجرای آن نشدند.(۶)
به علاوه بزرگانی از صحابه و چهرههای شاخص آن دوران مثل: ابنعباس، عبداللَّه بنعمر، عبداللَّه بنمسعود، عمران بنحصین، عبدالملك بنعبدالعزیز، بر حلّیت و جایز بودن ازدواج موقت و انكار حرمت شرعی آن تأكید ورزیدند.(۷) با این وجود، حكم حرمت، به تدریج از جنبه ولایی و موقتیبودن بیرون رفت و نزد تمامی اهل سنت، چهرهای ثابت به عنوان حكم شرعی قطعی به خود گرفت! اصرار بر حرمت شرعی آن تا آنجا تداوم یافت كه عدهای نصّ صریح فرمان خلیفه كه حرمت متعه را به خود نسبت داده بود، فراموش كرده و ضمن پذیرش جواز شرعی اولیه آن اعلام كردند: آیه متعه و حلال بودن ازدواج موقت در زمان حیات رسول خدا منسوخ و باطل گردیده است.(۸)
توجه به گزارش پیشینه تاریخی این حكم فقهی از آن رو اهمیت دارد كه حساسیت اجتماعی موضوع و پیوند عمیق آن با مسائل سیاسی آشكار گردد و مشخص شود: بررسی عالمانه و تحقیقی در ارتباط با حكم فقهی ازدواج موقت، تأیید یا رد گسترش و ترویج و تبلیغ در باره آن در حال حاضر و هر گونه راهكار و اقدام عملی در مورد آن، باید با توجه و آگاهی كافی نسبت به رخدادهای تاریخی این موضوع، نیز واقعیتهای امروزی مربوط به این موضوع با توجه به آنچه بر سر آن پدیده رفته است باشد تا در پرتو آن امكان بررسی دقیق راهكارها فراهم آید. برخورد اهل بیت در برابر تحریم ازدواج موقت
۴) تحریم حكومتی و سپس شرعی ازدواج موقت گرچه مربوط به یك فرع فقهی بود و با اصول و مبانی اساسی دین ارتباطی مستقیم نداشت، ولی اهل بیت(ع) كه مسئولیت جلوگیری از كجرویها و بدعتها را بر دوش داشتند با آنكه در بسیاری از فروع فقهیِ دیگر تقیّه میكردند یا نسبت به بیان حكم واقعی الهی آن حساسیت كمتری نشان میدادند، در برابر ازدواج موقت شاهد موضعگیری روشن و آشكار آنان میباشیم.
امیرالمؤمنین علی(ع) نخستین چهره تابناك از اهل بیت میباشد كه برخوردی روشن در برابر تحریم ازدواج موقت برگزید. در حدیثی مشهور و معتبر كه شیعه و سنی راوی آن میباشند، از حضرت نقل است:
«لو لا أنَّ عمر نهی عن المتعهٔ ما زنی الّا شقیّ؛(۹)
اگر نهی عمر از ازدواج موقت نبود، به جز انسانهای بدبخت، كسی به ارتكاب فحشا تن نمیداد.»
برخورد اهل بیت(ع) در برابر حرمت نكاح موقت چنان بوده است كه طبق نقل برخی از روایات معتبر، امام باقر(ع) حاضر به انجام مباهله نسبت به حلّیت آن در برابر مخالفان بود.(۱۰) برخورد قاطع و صریح امامان معصوم(ع) و تشویق و ترغیبی كه به یاران خویش نسبت به انجام آن داشتند، البته به قصد قربت و با هدف حمایت از حكم واقعی الهی، نیز مخالفت با منكران و بدعتگذاران، و نه به خاطر شهوتپرستی و خوشگذرانی، نیز فرمودهاند(۱۱) اگر كسی متعه را حلال نداند، از ما نیست(۱۲) و دهها حدیثی كه در منابع روایی شیعه در زمینه فضیلت و ارزش این موضوع نقل گردیده، نشان میدهد ازدواج موقت هر چند كماهمیت جلوه میكند ولی چنان تأثیرگذار و مهم است كه نمیتوان به راحتی از آن گذشت و آن را به فراموشی سپرد.
۵) اباحه و حلال بودن ازدواج موقت كه از مطالب مسلّم و قطعی فقه اهل بیت بود، از ابتدا از حد یك مسئله فرعی بیرون شد و جنبه كاملاً سیاسی یافت بلكه به تدریج از این رتبه نیز فراتر رفت و به یك مسئله مذهبی و اعتقادی تبدیل شد، به گونهای كه انجام آن نشانه گرایش فكری و علاقه به مكتب اهل بیت بود. از اینرو در مواردی دیده میشود اهل بیت به عنوان تقیّه، دوستان خود را از انجام آن باز داشتهاند تا میان مردم قابل شناسایی نباشند.(۱۳) با آنكه در دیگر موارد تشویق و ترغیب فراوان نسبت به آن داشتند، البته با تأكید بر این نكته كه در تشویق ائمه(ع) نسبت به ازدواج موقت، اصالت دادن و موضوعیت یافتن این نكاح مطرح نبوده، بلكه با توجه به وضع پیش آمده، تلاش برای انجام آن وقتی مورد تشویق خاندان عصمت بود كه هدف انجامدهنده، زنده كردن سنت الهی و مبارزه با بدعت و كجروی باشد، از اینرو ازدواج موقت نه به عنوان ابزاری برای شهوتپرستی و هوسرانی بلكه به عنوان وسیلهای برای نهی از منكر و اجرای احكام الهی مطرح میگردید. از اینروست كه وقتی امام صادق(ع) از محمد بنمسلم میپرسد: آیا تاكنون ازدواج موقت داشتهای و او پاسخ منفی میدهد، امام میفرماید: «لا تخرج من الدنیا حتی تحیی السنّهٔ؛(۱۴) از دنیا بیرون مرو مگر آنكه سنت نبوی را زنده كرده باشی.» روی نیاوردن شیعیان به ازدواج موقت
پینوشتها:
۱) عبدالرحمن جزیری، الفقه علی المذاهب الاربعهٔ، ج۴، ص۹۱ - ۹۰؛ محمدحسن نجفی، جواهرالكلام، ج۳۰، ص۱۳۹؛ عبدالحسین شرفالدین الموسوی، مسائل فقهیه، ص۶۱.
۲) در صحیحه ابیبصیر روایت شده «سألتُ اباجعفر(ع) عن المتعهٔ فقال: نزلتْ فی القرآن «فما استمتعتم به منهنّ فآتوهنّ اجورهنّ فریضهٔ و لا جناج علیكم فیما تراضیتم به من بعد الفریضهٔ.»، وسائلالشیعه، كتاب النكاح، ابواب المتعه، باب ۱، ح۱، ج۱۴، ص۴۳۶.
۳) مسائل فقهیه، ص۶۲ - ۶۱.
۴) عن صحیح مسلم عن عطاء قال: قدم جابر بنعبداللَّه معتمراً فجئنا فی منزله فسأله القوم عن اشیاء ثم ذكروا المتعهٔ فقال: نعم استمتعنا علی عهد رسولاللَّه(ص) و ابیبكر و عمر.»، جواهرالكلام، ج۳۰، ص۱۴۵؛ علامه امینی، الغدیر، ج۶، ص۲۲۳ - ۲۲۲؛ مسائل فقهیه، ص۶۳.
۵) طبق روایت مشهور میان فریقین، خلیفه دوم بر منبر قرار گرفت و اعلام كرد: «ایها الناس! متعتان كانتا علی عهد رسولاللَّه(ص) أنا انهی عنهما و احرّمهما و اعاقب علیها، متعهٔ الحج و متعهٔ النساء؛ جواهرالكلام، ج۳۰، ص۱۳۹ - ۱۴۰.
۶) مسائل فقهیه، ص۷۰.
۷) همان، ص۷۱ - ۶۸.
۸) همان، ص۶۵ - ۶۳؛ جواهرالكلام، ج۳۰، ص۱۴۸ - ۱۴۴.
۹) همان، ص۶۹ - ۶۸؛ وسائلالشیعه، ابواب المتعه، ج۱۴، باب ۱، ح۲، ص۴۳۶.
۱۰) در حدیثی معتبر زراره میگوید: جاء عبداللَّه بنعمر (عمیر، در نسخه بدل) اللیثی الی ابیجعفر(ع) فقال: ما تقول فی متعهٔ النساء؟ فقال: احلّ اللَّه فی كتابه و علی سنّهٔ نبیّه فهی حلال الی یوم القیامهٔ. در ادامه این گفتگو، وقتی امام انكار شدید عبداللَّه بنعمر را دید فرمود: «فأنْتَ علی قول صاحبك و أنا علی قول رسولاللَّه(ص) فهلمّ اُلاعنك أنّ الحقّ ما قال رسولاللَّه(ص) و انّ الباطل ما قال صاحبك.» (وسائلالشیعه، ج۱۴، ح۶، ص۴۳۷).
۱۱) همان، باب ۲، ح۳، ص۴۴۲.
۱۲) همان، باب ۱، ح۱۰، ص۴۳۸.
۱۳) همان، باب ۶، ح۵، ۴ و ۳، ص۴۵۰. (به عنوان نمونه، امام صادق به عمار و سلیمان بنخالد فرمود: «تا وقتی كه در مدینهاید، بر شما متعه را حرام كردم زیرا زیاد نزد من میآیید و غم دستگیریتان را دارم آنگاه گفته میشود: اینان [كه اهل متعهاند ]یاران جعفر میباشند.»، ح۵، همان). این روایت نشان میدهد ائمه(ع) نیز تحریم ولایی نسبت به متعه در مواردی خاص كه مصلحت بوده داشتهاند.
۱۴) همان، باب ۲، ح۱۱.
۱۵) الفقه علی المذاهب الاربعهٔ، ج۴، ص۹۱ - ۹۰.
۱۶) به عنوان نمونه، زراره در روایتی كه مناظره امام پنجم را با عبداللَّه بنعمر(عمیر) لیثی نقل میكند، عبداللَّه كه منكر حلیّت نكاح موقت بوده و به امام معترض است و امام او را به مباهله دعوت میكند، خطاب به حضرت میگوید: «یسرّك انّ نسائك و بناتك و اخواتك و بنات عمك یفعلن؟ قال: فاعرض عنه ابوجعفر(ع) حین ذكره نسائه و بنات عمه؛ آیا حاضری زنان و دختران و خواهران و دختر عموهایت ازدواج موقت كنند؟» در اینجا امام چهره از عبداللَّه برگرداند! علت واكنش امام روشن است؛ چون مشخص میشود مناظرهكننده در برابر منطق و استدلال محكم امام، به حمله عاطفی و احساسی دست میزند كه در آن وضع امام بهترین عكسالعمل را سكوت و روی برتابیدن میبیند.
۱۷) برای نمونه مراجعه كنید به نشریه گزارش، شماره ۱۰۰، خرداد ۷۸؛ همشهری، ۲۱/۱۰/۸۰؛ همبستگی، ۴/۹/۸۰؛ كار و كارگر، ۲۱/۹/۸۰؛ كیهان، ۲۲/۹/۸۰؛ شفا، اسفند ۸۰؛ مجله همسر، شماره ۳۳ و ۳۴، ص۱۹ - ۱۷؛ كار و كارگر، ۱۹/۶/۷۹ و ۲۷/۶/۷۹.
۱۸) نظام حقوق زن در اسلام، بخش دوم، ازدواج موقت، ص۵۲ - ۳۲. نشر صدرا، تهران.
۱۹) سوره بقره، آیه ۲۴۹.
۲۰) امام صادق فرمود: پیامبر اكرم ازدواج موقت داشته است و من دوست ندارم مرد مسلمان از دنیا برود و یكی از سنتهای حضرت را انجام نداده باشد. (وسائل، باب ۲، ابواب المتعه، ح۱ و ۲). همچنین ازدواج موقت حضرت امیر را ابنبابویه نقل كرده است. (همان، باب ۱، ح۲۳).
۲۱) دكتر شعایی، متعه و آثار حقوقی و اجتماعی آن، ص۲۳۱؛ نشریه زن روز، ۱۷۸۶.
۲۲) نظام حقوق زن در اسلام، ص۲۸ - ۲۷.
۲۳) تفسیر طبری و ثعلبی، به نقل از مسائل فقهیهٔ، ص۶۹ - ۶۸؛ وسائلالشیعه، ج۱۴، ابواب المتعه، باب ۱، ح۲، ص۴۳۶.
۲۴) وسائلالشیعه، ج۱۴، ح۷ و ۸، ص۴۳۸.
۲۵) سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۰، ص۳۴۱ - ۳۳۷؛ اكبر هاشمی رفسنجانی، تفسیر راهنما، ج۸، ص۲۰۱ - ۱۹۶.
۲۶) همان، باب ۱، ح۲۵.
۲۷) همان، باب ۵، ح۱، ۲ و ۳.
۲۸) روزنامه زن، گزارش كتایون مصری، ۱۴/۷/۷۷.
۲۹) نظام حقوق زن در اسلام، ص۵۲ - ۵۱.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست