پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا

آدامس جویدن یا نجویدن, مساله این است


آدامس جویدن یا نجویدن, مساله این است

اصطلا ح مدیریت کلاسی چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته و هدف آن آموزش نوع رفتار معلمان برای کنترل و هدایت شاگردان با توجه به تجربیات و راهکارهایی که معلمان دیگر ارائه می دهند

اصطلا ح مدیریت کلاسی چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته و هدف آن آموزش نوع رفتار معلمان برای کنترل و هدایت شاگردان با توجه به تجربیات و راهکارهایی که معلمان دیگر ارائه می دهند در این مقاله، به مراحلی اشاره می شود که می توان از آنها برای حفظ نظم در مدرسه استفاده کرد یا در هنگام بی نظمی، نظم را دوباره برقرار ساخت:

۱) رفتار مودبانه با دانش آموزانی که وارد کلاس شما می شوند: رفتار مودبانه هم الگوی مناسبی برای دانش آموزان است و هم این فرصت را به شما می دهد که خود را از زحمت بسیار زیاد، برای ایجاد نظم برهانید. اگر دانش آموز تکلیف درسی نداشته باشد یا... تذکر مودبانه از عصبانیت، دلیل آوردن و یا بحث، اثر بیشتری روی او می گذارد. اگر در زمان مناسب از جملا ت محترمانه استفاده نشود، مشکلا ت کوچک باعث خشونت زیاد و ایجاد بی نظمی در کلا س می شود.

۲) می توان قبل از شروع کلاس، فعالیت هایی انجام داد که دانش آموزان با انرژی زیادی به درس بپردازند:

یکی از این فعالیت ها، بازی یا پنج دقیقه مکالمه آزاد یا ورزش های ساده است. زیرا اگر دانش آموز راهی برای تخلیه انرژی خود نداشته باشد وقت مرده قبل از کلا س برای او خسته کننده می شود.

۳) چند جمله آموزنده در کلا س نصب کنید تا رفتار دانش آموزان کنترل شود: نکات آموزنده و تربیتی، پارامترهایی هستند که دانش آموزان از طریق آنها با وظایف خود در گروه آشنا می شوند و رفتارهای مناسب و نامناسب را با هم مقایسه می کنند. این نکات بر آنها اثر مثبتی می گذارند و به مسوولیت پذیر بودن تشویق می کنند. برخی از این جمله های آموزنده عبارت اند از:

ـ وقت شناس باشید

ـ مودب باشید

ـ آماده باشید

ـ پرانرژی و پرکار باشید

۴) همان طور که انتظار دارید با شما به خوبی برخورد شود، با دیگران هم برخورد خوبی داشته باشید.

در شروع سال تحصیلی، اهمیت نجویدن آدامس وزیاد حرف نزدن را برای دانش آموزان توضیح دهید و از آنان بخواهید به خواسته شما عمل کنند.

اطمینان داشته باشید که دانش آموزان، قانون های کلا سی را یاد بگیرند و به آنها عمل کنند. بعضی ها عقیده دارند برای یادگیری این نکات، باید آنها را از ابتدای سال تحصیلی تا پایان آن، مرتب تکرار کرد. اما محققان کشف کرده اند که تنها تعدادی از دانش آموزان کم سن و سال این نکات را نمی دانند; زیرا نمی توانند معنای مودب بودن را بفهمند و بنابراین، برخورد خوب با دانش آموزان،سبب می شود که آنان یاد بگیرند چگونه به دیگران احترام بگذارند و چگونه باعث شوند که دیگران به آنان احترام بگذارند.

۵) مطمئن شوید که والدین از آثار این قوانین بر دانش آموزان آگاهی دارند، از طریق تلفن، نوشتن نامه، با خانواده ها در تماس باشید و از رفتار دانش آموزانتان آگاهی یابید. پیگیری شما اثر بخش است، البته بهتر است این اطلا ع رسانی، از طریق خود دانش آموزان صورت نگیرد والدینی که اطلا عات کامل و مهارت خوبی در تقویت رفتار دانش آموزان ندارند. با اطلا ع رسانی و پیگیری شما از فعالیت های کارکنان مدرسه آگاه می شوند و اگر شما تنبیهی برای دانش آموز در نظر بگیرید، حساسیت کمتری به آن نشان می دهند.

۶) به بچه هایی که باعث ایجاد دردسر در کلا س می شوند، جلو دانش آموزان دیگر تذکر ندهید; زیرا ممکن است تا مدتی از بی نظمی های آنان راحت شوید; اما این دانش آموزان، دور از چشم شما و در یک موقعیت مناسب، بازهم به شیطنت می پردازند و بنابراین، بهتر است نکات منفی را در خلوت و نکات مثبت را در جلو جمع مطرح کنید.

۷) مسوولا ن آموزشگاه باید از قانون ها و نتایج به دست آمده، آگاه و در صورت نیاز، از شما حمایت کنند: بعضی وقت ها به حمایت مسوولا ن نیاز دارید. بنابراین، باید حمایت از آنها را بدست آورید. مهمترین عاملی که باعث می شود نظم کلا س از بین برود، حمایت نکردن مسوولا ن از شما یا انجام دادن کارهایی است که مخل نظم کلا س می شوند: مانند ورود بی مقدمه به کلا س درس و... این اعمال برای دانش آموزان حاوی این پیام است که در هنگام نقض قانون، هیچ اتفاقی نمی افتد و هیچ جریمه ای وجود ندارد.

۸) محل قرار گرفتن میز و صندلی و سایر وسایل کلا س باید به صورتی باشد که رفت و آمد دانش آموزان به راحتی صورت گیرد و همه چیز به وضوح دیده شود. نمودارها و نقشه ها را به صورتی در کلا س قرار دهید که در معرض دید دانش آموزان باشد. همه وسایل را یک جا نگذارید یا همه آنها را در آخر کلا س قرار ندهید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که در راهروهای شلوغ یا جاهایی که موانعی برای دید وجود دارد، از وسایلی مانند آینه یا صفحه نمایش استفاده کنید. شما می توانید با روش های ابتکاری، بی نظمی و شلوغی کلا س را کنترل کنید. وقتی دانش آموزان دریک مکان بسته و ناراحت کننده به سر می برند، عصبی شدن و انجام دادن حرکات اضافی، برای آنان یک امر طبیعی است و در چنین وضعیتی شما باید توانایی آن را داشته باشید که تا جای ممکن، رفتارهای مخل نظم را کاهش دهید.

۹) سعی کنید حداکثر تا سه روز اول شروع سال تحصیلی، اسم دانش آموزان را یاد بگیرید. این کار باعث می شود:

روابط شخصی و دوستانه بین شما و دانش آموزانتان گسترش یابد.

رسیدن به هدف ها به طور دقیق و آسان صورت گیرد.

اگر نام دانش آموزان را ندانید و آنها را با عناوینی مانند پیراهن آبی و... صدا بزنید، مطمئن باشید که به شما دروغ می گویند و فریبتان می دهند.

۱۰) تا آن جا که ممکن است، برای امور عادی کلا س، رویه یکنواختی در نظر بگیرید: با دانش آموزان در مورد حضورشان در کلا س، نداشتن تاخیر و خروج سر وقت صحبت کنید و در مورد استفاده مثبت از تابلو اعلا نات و پیگیری کارها، انتظارات خود را بیان دارید. از آنان بخواهید برای خود یک برنامه آموزشی مدون داشته باشند. بی نظمی و نا آرام بودن دانش آموزان، سبب اضطراب و بی دقتی در امور و انجام دادن تکالیف می شود. تغییر کلاس شیوه ای برای جلوگیری از بی نظمی و ایجاد زمینه های یادگیری است و دانش آموزان متوجه می شوند چگونه در هر وضعیتی، وظیفه خود را انجام دهند.

۱۱) سعی کنید با تعیین یک قالب کلی از رفتارهای مورد نظر، تفاوت بین رفتارهای منظم و نامنظم را به دانش آموزان القا کنید. تشخیص این که دانش آموزان نظم موجود را پذیرفته یا نپذیرفته اند، دشوار است بنابراین، باید الگو یا قالبی از مسائل قابل اجرا تعیین کنید و مسوولا ن آموزشگاه نیز باید رفتارهایی را که از دانش آموزان انتظار دارند، تعریف کنند. در این زمینه، وحدت رویه همکاران، مشورت و استفاده از نظریات همدیگر بسیار سودمند است.

۱۲) شما باید در مورد برخورد با بی نظمی های دانش آموزان، از قبل تدابیر لازم را اندیشیده باشید. اگر نکات مربوط به کلا س داری را ندانید در کلا س قدرت اجرایی نداشته باشید، در مقابل بی نظمی های دانش آموزان تسلیم خواهید شد. اگر برای ایجاد نظم در کلا س به مشکل برخوردید، بهتر است با مسوولا ن آموزشگاه صحبت کنید.

نویسنده : لیلا مومنیان

کارشناس ارشد مدیریت آموزش