دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

قابل توجه رانندگان در فصل زمستان


قابل توجه رانندگان در فصل زمستان

با آغاز بارش برف و باران همه ساله شاهد افزایش تصادفات منجر به جرح و فوت هستیم, حوادثی که در صورت رعایت نکات ایمنی شاید رخ ندهند و در صورت وقوع منجر به فوت نشوند

● نکاتی برای ایمنی خودرو و سرنشینان

با آغاز بارش برف و باران همه ساله شاهد افزایش تصادفات منجر به جرح و فوت هستیم، حوادثی که در صورت رعایت نکات ایمنی شاید رخ ندهند و در صورت وقوع منجر به فوت نشوند. توجه به نکاتی که در ادامه این نوشتار خواهد آمد منجر به این خواهد شد که ما در روزها و ماه های آینده شاهد کاهش محسوس سوانح منجر به جرح و فوت جاده ای باشیم.

نکاتی درخصوص ضدیخ و ضدجوش

تا ۵۰ سال پیش، از آب به عنوان سیالی خنک کننده در سیستم های خنک کننده خودروها، با موفقیت استفاده می شد. اما آب در عین حال که از لحاظ خواص انتقال حرارت، بسیار خوب است؛ از برخی لحاظ، دارای نقایص بسیار بارزی نیز می باشد به ویژه در سیستم های خنک کننده موتورهای جدید که در شرایط سخت تری باید کار کنند. لذا سازندگان خودرو، مخلوطی از آب و ضدیخ به نسبت ۵۰-۵۰ را توصیه می کنند. دلایل چنین توصیه ای هم این است که:

۱) آب به تنهایی، نقطه جوش نسبتا پایینی دارد، یعنی در دمای بالای کارکرد موتور، به جوش می آید.

۲) نقطه انجماد بالایی دارد، یعنی در سرما زود یخ می بندد.

۳) از همه مهم تر باعث پوسیدگی و زنگ زدگی قطعات رادیاتور و بدنه موتور می شود.

ضد یخ های مرغوب، حاوی اتیلن گلیکول و مواد افزودنی ضدزنگ و ضدخوردگی هستند. وقتی مخلوطی از آب و ضدیخ، در سیستم خنک کننده مصرف می شود، نقطه جوش سیال، بالاتر از آب خالص خواهد بود و نقطه انجماد سیال، کاهش می یابد و قطعات سیستم خنک کننده، از زنگ زدن و پوسیدگی، مصون می مانند، عدم تولید کف، عدم ایجاد چروک در آب بندها و لوله های لاستیکی و پلاستیکی، نداشتن مواد مضر برای محیط زیست و داشتن یک رنگ معین، برای شناسایی نشت ضدیخ و برخی خواص دیگر، از مشخصات ضروری یک ضدیخ مرغوب به شمار می آیند. با توجه به نکات فوق است که سازندگان خودرو، توصیه می کنند که از مخلوط ۵۰% ضدیخ مرغوب در آب، در سرتاسر سال (و نه فقط در زمستان ها) استفاده شود. آب مصرفی نیز باید خواص معینی داشته باشد و به ویژه سختی آن، بالا نباشد.

● چگونه باید یک مصدوم را بعد از تصادف، از خودرو بیرون کشید

۱) به هیچ عنوان مصدوم را از وسیله نقلیه، خارج نکنید مگر آنکه اجباری در کار باشد مثل احتمال آتش سوزی یا تصادف مجدد.

۲) خارج کردن مصدوم از خودرو، حداقل به چهار نفر پزشکیار دوره دیده پروانه و مجوز، نیاز دارد که مخصوص جاده و جزو تشکیلات پلیس و یا آتش نشانی باشند.

۳) غالبا برای آزاد کردن مصدوم، نیاز به وسایلی است که به وسیله آنها بتوان بدنه خودرو را برید یا قطع کرد و مصدوم را از خودرو خارج نمود.

۴) در مواردی که احتمال آتش سوزی یا تصادف مجددی وجود دارد باید سرنشینان را با رعایت اصول ایمنی ذیل، از خودرو خارج کرد:

حفظ محور سر، گردن و تن، نگهداری سر در حال کشش و راست نگه داشتن آن از جمله نکاتی است که باید مورد توجه و مراقبت قرار گیرند. پس از خارج نمودن مصدوم از خودرو، تا رسیدن نیروهای آموزش دیده، از تکان دادن آن، باید جدا خودداری کنید.

● رانندگی در شروع بارندگی

شروع بارش باران، خطرناک ترین وضعیت را برای جاده و خودرو به وجود می آورد. زیرا قطرات باران، با گردوخاک و سایر آثار باقیمانده از لاستیک و روغن وسایل نقلیه موجود در خلل و شکاف آسفالت ترکیب شده و سطح لغزنده ای را به وجود می آورد که ممکن است به چشم دیده نشود. به همین دلیل اصطکاک خودرو با جاده کم می شود و احتمال سر خوردن خودرو، افزایش می یابد. بنابراین با شروع بارش باران، ضروری است که از سرعت خود بکاهید و تا هنگامی که آب در سطح جاده جاری نشده، این حد سرعت را حفظ کنید. به هر حال، در این شرایط جوی؛ سرعت خودرو باید کمتر از سرعت آن در جاده خشک باشد. البته توجه داشته باشید هنگامی که آب زیادی در سطح معابر جاری می شود، چنانچه با سرعت زیاد وارد آن شوید، آب موجود، میان جاده و لاستیک قرار می گیرد و اصطکاک شما با جاده را به صفر نزدیک می کند. در این حالت، خودروی شما روی قشری از آب حرکت می کند.

پس با سرعتی یکنواخت حرکت کنید. در پیچ ها از سرعت خودرو بکاهید و در کم کردن سرعت، از ترمز ناگهانی و برداشتن پا از روی پدال گاز یا فشار دادن آن به طور ناگهانی بپرهیزید.

آنچه مشخص است اینکه در سطح لغزنده و هنگامی که سرعت خودرو زیاد است باید از تغییر دنده (از سبک و سنگین)، پرهیز کرد.