یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
ابو حسین قشیری نیشابوری
● زاد، دانشاندوزی و استادان:
ابوالحسین، مسلم بن حجاج بن مسلم القشیری النیشابوری، در سال ۲۰۲ یا ۲۰۴ هجری در نیشابور دیده به جهان گشود. مسلم از ابتدای جوانی تحصیلات خود را در رشتهی دانش حدیث در شهر نیشابور آغاز نمود و بعدها جهت تکمیل معلومات خود به بلاد و شهرهای اسلامی از جمله خراسان، حجاز، عراق، شام و مصر سفر کرد و از محدّثان و مشایخ وقت، همچون؛ اسحاق بن راهویه و یحیی بن یحیی - در خراسان-، محمد بن مهران و اباغسان در ری-، امام مشهور احمد حنبل و عبدالله بن مسلمه در عراق-، سعید بن منصور و ابا مصعب - در حجاز -، عمرو بن سواد - در مصر-، حدیث را فراگرفت و به شهرش برگشت.
● شهرت:
بیشترین شهرت مسلم به سبب آگاهی و تسلط وی در علم حدیث و تصنیف کتاب «الصحیح» است. وی بیشترین بهره را در علم حدیث از محضر بخاری برد و در کتاب «الصحیح» - که دومین کتاب حدیث صحیح از صحاح ششگانه اهل سنت به شمار میرود- تاثیر زیادی از بخاری پذیرفته است. ابو علی نیشابوری در این زمینه میگوید: مسلم در تالیف کتاب خود بیشترین بهره را از بخاری و صحیح او برده است. و دارقطنی در این باره گوید: اگر بخاری نبود مسلم نه در سلک محدثان وارد میشد و نه از آن خارج میگردید.
● آشنایی با بخاری:
آشنایی مسلم با بخاری از زمانی آغاز شد که بخاری به نیشابور آمد و مسلم از این فرصت استفاده کرده، ملازم و مصاحب او گردید. حتی زمانی که میان محمد بن یحیی ذهلی و بخاری بر سر موضوع مخلوق بودن الفاظ قرآن، اختلاف به وجود آمد و محمد بن یحیی ذهلی مردم را از دیدار بخاری به علت باور او به مخلوق بودن قرآن منع نمود و از آنان خواست تا کسی از بخاری حدیث ننماید مسلم به این منع و تحریم وی اعتنایی ننمود و به دیدار بخاری میشتافت. چون این خبر به محمد بن یحیی رسید در هنگام درس که مسلم در آن حضور داشت خطاب بدو گفت: هر کس قائل به مخلوق بودن الفاظ قرآن است جایز نیست که در مجلس ما حضور داشته باشد مسلم، عبایش را بر سر خود کشیده و در مقابل دیدگان عموم از مجلس بیرون رفت و تمام نوشتهها و یادداشتهای خود را که از محمد بن یحیی جمعآوری کرده بود توسط فردی به خانهی محمد بن یحیی فرستاد و از این جا بود که رابطهی مسلم و استادش - محمد بن یحیی ذهلی - به خاطر حمایت از عقیدهی بخاری از هم گسسته گردید. با اینکه رابطهی مسلم و محمد بن یحیی ذهلی رو به تیرگی و سردی نهاد ولی او نتوانست از آوردن روایات ذهلی در صحیح خویش خودداری ورزد. اما با وجود این، به اسم وی تصریح ننمود و تنها از او با عنوان محمد یاد کرده است. او در کتاب صوم، طب، جنائز، عتق و.... در حدود سی حدیث از محمد روایت نموده است.
● راویان:
گروه بسیاری نیز از مسلم روایت کردهاند که معروفترین آنها عبارتند از: تِرْمِذی، ابوحاتم رازی، احمد بن سلمه، موسی بن هارون، یحیی بن صاعد، محمد بن مخلد، ابوعوانه، یعقوب بن اسحاق اسفراینی، محمد بن عبدالوهاب فرّاء، علی بن الحسین، حسین بن محمد بن زیاد قبانی، ابراهیم بن محمد بن سفیان و ... .
● جایگاه علمی:
در مورد مکانت و بزرگی و زکاوت و علو مرتبه علمی مسلم، دانشمندان زمان با هم اتفاق نظر دارند. در این مورد حافظ ابو علی نیشابوری میگوید: در علم حدیث کتابی صحیحتر از کتاب امام مسلم وجود ندارد. محمد بن بشار به زمینهی دیگری از مراتب مسلم اشاره نموده و میگوید: « حفّاظ الدنیا أربعةٌ: أبو زُرْعة، بالری، و مسلم، بنیسابور و عبدالله الدارمی، بسمرقند و محمد بن اسماعیل، ببخارا» (حفّاظ دنیا چهار تن هستند؛ بوزرعه در ری، مسلم در نیشابور، عبدالله دارمی در سمرقند، محمد بن اسماعیل در بخارا).
● وفات:
امام مسلم بن حجاج قشیری نیشابوری -رحمه الله علیه- در سال ۲۶۱ هـ .ق در حالی که بیش از ۵۵ سال عمر نداشت در زادگاهش -نیشابور- دار فانی را وداع گفت و در نصرآباد نیشابور در آغوش خاک آرام گرفت.
● آثار:
از مهمترین آثار، مصنفات و تالیفات مسلم بن حجاج قشیری نیشابوری، میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
۱. الجامع الصحیح (که به نامهای دیگری چون «الصحیح»، «صحیح مسلم»، «مسند مسلم» معروف است. الصحیح، در نزد اهل سنت از جایگاه خاص و ممتازی برخوردار است. از این کتاب پس از صحیح بخاری، به عنوان اولین و مهمترین اثر حدیثی قابل اعتماد یاد میکنند). ۲. علل الحدیث. ۳. المنفردات و الوُحدان. ۴. کتاب «أوهام المحدّثین». ۵. طبقات التابعین. ۶. المسند الکبیر علی أسماء الرجال. ۷. الأسماء و الکُنی. ۸. مَن لیس له إلاّ راوٍ واحد. ۹. أولاد الصحابه. ۱۰. المُخَضْرَمین. ۱۱. التمییز. ۱۲. أفراد الشامیین. ۱۳. تسمیة شیوخ مالک و سفیان و شعبة. ۱۴. مشایخ الثوری. ۱۵. الجامع الکبیر علی الأبواب. ۱۶. الأقران. ۱۷. التاریخ. و ...
● معرفی کتاب الصحیح مسلم:
الجامع الصحیح یا صحیح مسلم، مهمترین اثر مسلم بن حجاج قشیری نیشابوری است. صحیح مسلم پس از صحیح بخاری -که هر دو در زمرهی صحاح ششگانهی اهل سنت قرار میگیرند؛ صحاح سته: صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابوداود، سنن ترمذی، سنن نسائی، سنن ابن ماجه- دومین جایگاه را در میان مجموعههای حدیث اهل سنت دارد و حتی بعضی، صحیح مسلم را به جهت پارهای امتیازات بر صحیح بخاری ترجیح دادهاند. به نحوی که شیخ ابو عمرو بن صلاح از عالمان اسلامی- میگوید: تمام احادیثی که امام مسلم در کتابش حکم به صحیح بودن آن کرده است، صد در صد صحیح میباشد و ذاتاً علم نظری به صحیح بودنش برای انسانها حاصل میشود.
این کتاب، که شامل دوزاده هزار حدیث گردآوری شده و بررسی شده توسط مسلم است، در مدت پانزده سال تصنیف شده است و بسیاری از حدیثشناسان آن را شرح کردهاند.
مسلم، احادیث را به سه قسمت تقسیم نموده است. قسم اول: احادیثی که افراد حافظ و ثقه، روایت کردهاند که این افراد هیچگونه مشکلی - نه در حفظ و نه در اتقان- ندارند. قسم دوم: احادیثی که راوی آن، افراد متوسط هستند در حفظ و در اتقان. قسم سوم: احادیثی که افراد ضعیف و متروک آن را روایت کردهاند.
بدین صورت؛ وقتی مسلم، حدیثی را ذکر مینماید، برای تقویت آن، احادیث گروه دوم را نیز بعد از ذکر احادیث گروه اول، میآورد ولی از احادیث گروه سوم استفاده نمیکند. وی برای هر حدیث، یکجا که شایستهی آن باشد، ذکر کرده و به دنبال آن احادیث دیگری را با شیوههای دیگر و سندهای متعدد نیز میآورد تا حدیث مذکور را تقویت کند و اطمینان برای طالب به صحیح بودنش حاصل شود.
مسلم، برای هر اصلی از اصول دین یک کتاب تعیین کرده که این کتابها، شامل موضوعات اصلی دیناند، از قبیل؛ طهارت و ایمان، که هر کدام از این کتابها را نیز به چندین باب تقسیم نموده است. برای مثال: کتاب ایمان باب بیان تحریم ایذاء الجار
نکاتی که وی در صحیح مسلم به آن توجه کرده است را به شرح زیر میتوان برشمرد:
بین حدثنا و اخبرنا فرق وجود دارد. «حدثنا» برای کسی اطلاق میشود که مخصوصاً از لفظ شیخ شنیده باشد، ولی «اخبرنا» برای کسی اطلاق میشود که بر شیخ خوانده شده باشد.
اگر در حرفی از متن حدیث یا صفت راوی یا نسب آن اختلافی باشد، ذکر میگردد.
رموزات صحیح مسلم:
مسلم به جای بیان کردن لفظ حدثنا از حرف «ثنا»، به اختصار، استفاده مینماید و به جای اخبرنا از حرف «نا» استفاده میکند. برای انتقال سندی به سند دیگر از حرف «ح»، استفاده مینماید که این حرف «ح» از کلمه تحول گرفته شده، یعنی به خاطر برگرداندن سندی به سند دیگر که ازمعنای لغوی آن استفاده کرده است.
گروهی کار مسلم را ستودهاند و گروهی بر کار وی انتقاداتی وارد نمودهاند؛ از آنجا که نقد و بررسی آثار مسلم از حوصلهی این نوشتار خارج است، ژرفنگری و کنکاش در این زمینه را به خوانندگان گرانقدر ابرشهر میسپاریم.
منابع:
«صحاح سته- صحیح مسلم»، وبگاه تبیان. (تاریخ مشاهده: ۰۶/۰۳/۱۳۸۸)
«مسلم و صحیح او»، پایگاه اینترنتی دانشجویان حدیث؛ نقل از: در آمدی بر تاریخ تدوین حدیث و جوامع حدیثی، نوشته دکتر بمانعلی دهقان منگابادی،۱۳۸۳. (تاریخ مشاهده: ۰۶/۰۳/۱۳۸۸)
صادقی، فرزاد، «مختصر زندگینامه امام مسلم»، وبگاه تابش؛ نقل از مقدمهی «صحیح مسلم»، به شرح امام نبوی، ج ۱، دار احیاء التراث عربی. (تاریخ مشاهده: ۰۶/۰۳/۱۳۸۸)
«صحیح مسلم»، ویکیپدیا. (تاریخ مشاهده: ۰۶/۰۳/۱۳۸۸)
«ابوحسین قشیری نیشابوری، مسلم بن حجاج بن مسلم»، وبگاه آفتاب. (تاریخ مشاهده: ۰۶/۰۳/۱۳۸۸) مسلم بن حجاج قشیری نیشابوری
http://abarshahr.blogfa.com
ققنوس شرق (فرزند نیشابور)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست