چهارشنبه, ۱۳ تیر, ۱۴۰۳ / 3 July, 2024
مجله ویستا

نرم‌افزارها در تلویزیون‌ محبوب‌ نیستند


نرم‌افزارها در تلویزیون‌ محبوب‌ نیستند

نت‌فلیکس یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای تلویزیون‌های هوشمند شناخته شده است، اما دارندگان این تلویزیون‌ها، از نرم‌افزارهای دیگری همچون فیس‌بوک، اسکایپ و انگری بردز …

نت‌فلیکس یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای تلویزیون‌های هوشمند شناخته شده است، اما دارندگان این تلویزیون‌ها، از نرم‌افزارهای دیگری همچون فیس‌بوک، اسکایپ و انگری بردز بندرت استفاده می‌کنند.

موسسه آماری NPD در گزارشی که بتازگی منتشر کرده، به این نتیجه رسیده است که بیشتر کاربران از نرم‌افزارهای تلویزیون‌های هوشمند تنها به مقاصد دریافت ویدئو و صدا استفاده می‌کند. از هر ده نفر، شش نفر تنها به دریافت سرویس‌های ویدئویی همچون نت‌فلیکس و Hulu plus می‌پردازند. علاوه بر این تنها ۱۵ درصد این افراد، از سرویس‌های موسیقی چون Pandora استفاده می‌کنند.

تحلیلگران NPD تخمین می‌زنند بیش از صد میلیون تلویزیون هوشمند در جهان در حال استفاده باشد. این در حالی است که ۸ درصد این افراد از طریق تلویزیون به چک‌کردن وب‌سایت‌هایی چون فیس‌بوک و توییتر می‌پردازند. معمولا مشتریان از طریق دستگاه دومی همچون تلفن همراه یا تبلت به شبکه اجتماعی مورد علاقه خود می‌روند.

فعالیت‌های دیگری همچون خواندن کتاب یا مجله، دسترسی به نقشه و دریافت مسیر صحیح، ارسال ویدئو به شبکه‌هایی چون یوتیوب، تماس از طریق اسکایپ و ارسال عکس به وب‌سایت‌هایی چون فلیکر، خرید آنلاین، بازی‌های ساده‌ای چون انگری بردز و حتی دسترسی به فایل‌های شبکه خانگی نیز از کم استفاده‌ترین نرم‌افزارهای این تلویزیون‌ها بوده‌است. در حقیقت تنها نرم‌افزاری که توانسته به مرز ۱۰ درصد برسد، مرورگر اینترنت تلویزیون بوده است.

تحلیلگران NPD معتقدند کمبود استفاده نرم‌افزاری از تلویزیون‌های هوشمند به وجود دستگاه‌های مشابه در سینمای خانگی هر فرد برمی‌گردد. دستگاه‌هایی چون AppleTV، Roku یا حتی پخش‌کننده‌ها و کنسول‌های بازی این نرم‌افزارها را چند ماه پیش از عرضه تلویزیون‌های هوشمند به تلویزیون کاربر آورده بودند.

این دستگاه‌ها اغلب به پخش ویدئو می‌پردازد. برای مثال مایکروسافت بتازگی اعلام کرده است که بزودی از طریق اکس‌باکس ‌لایو می‌توان شبکه‌های CW و PBS و وب‌سایت‌های Vimeo و Crunchyroll را تماشا کرد. علاوه بر این، قابلیت استریم محتوا از گوشی موبایل یا تبلت به تلویزیون، دلیل دیگری است که مشتریان از نرم‌افزارهای تلویزیون‌های هوشمند دوری می‌کنند. تحلیلگران این موسسه معتقدند اگر تولیدکنندگان تلویزیون به ساده‌سازی نرم‌افزارهای موجود در این اکوسیستم بپردازند، شانس بیشتری خواهند داشت. به‌عنوان مثال، شرکت LG با به‌کارگیری پلتفرم گوگل TV در سری GA۶۴۰۰ خود، احتمالا در آینده‌ای نزدیک شانس بیشتری از سایر رقبا در فروش خواهد داشت.