پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
خودروسازی فرانسه پژو سیتروئن
گروه صنعتی خودروسازی پژو سیتروئن با ۲ مارك خودروسازی پژو و سیتروئن به صورت جهانی با ۲۰۷.۲۰۰ نفر در سراسر جهان به تولید خودرو مشغول است.
این گروه تولیدكننده خودرو دومین تولیدكننده در اروپا بهشمار میرود و در بازار سال ۲۰۰۴ سهمی برابر با ۶/۱۴ درصد داشت. در سال ۲۰۰۴ این گروه حدود ۳۸/۳ میلیون خودرو در بیش از ۱۴۰ كشور جهان به ارزش ۸/۵۶ میلیارد یورو به فروش رساند.
● راهبرد تولید مشترك
هر یك از تولیدات و خودروهای پژو سیتروئن از طرح تولید مشترك استفاده میكنند. اولین پایگاه در سال ۲۰۰۰ با تولید سیتروئن مدل C۳ معرفی شد و در حال حاضر برای C۲, C۳ و پژو۱۰۰۷ استفاده میشود.
در بخش مركزی هر كارخانه یك شاسی ویژه مركزی وجود دارد كه از ۴ مدل توسعه یافته تغذیه میشود. این شاسی بهگونهای طراحی شده كه قابلیت همسازی با مدلهای مختلف تولیدی را داشته باشد.
قابلیت تغییر یافتن و مهیا شدن برای تولید مدلهای مختلف خودروهای سیتروئن و پژو از خصوصیات این نوع شاسی است كه بهراحتی در طول و عرض قابل تنظیم میباشد. برای مثال فاصله كوتاه محور جلو و عقب (mا۳۱/۲) خودرو برای مدلهای C۲ و ۱۰۰۷ و فاصله بلند (mا۴۶/۲) برای مدلهای C۳ و C۳ Pluriel است.
پژو ۱۰۰۷ حدود ۶۰درصد از بخشهای خود را با سیتروئن مدل C۲ مشترك است هر ۲ از بدنه زیرین مشترك استفاده میكنند. سیستم برق و قطعات مكانیكی مشتركی نیز دارند. مجموعه محوری، سیستم اگزوز، بخش اتصال محور به موتور، چرخ فرمان و گیربكس از بخشهای مشترك این ۲ مدل میباشد.
اختلافات این ۲ مدل در نوع صندوقدار بودن و یا مدل هاچبك آنها میباشد. پژو ۱۰۰۷ دارای صندوق است در حالی كه C۲ مدل هاچبك میباشد. از دیگر تغییرات و مشخصههای این ۲ مدل میتوان به اختلافات صندلیها، داشبوردها و درهای آنها اشاره كرد.
در كارخانه تولید ۴ خودروی مدل C۳, C۳ پلوریل (Pluriel)، اC۲ و پژو ۱۰۰۷ روزانه حدود ۳۰۰۰ خودرو تولید میشود كه در فرانسه۱، اسپانیا۲ واقع شدهاند. ۲۵۰۰ كارگر نیز در مركز تكنولوژیك ولزی۳ در فرانسه، فعالیت میكنند.
● مشاركت به معنای صرفهجویی
مشاركت در تولید مشترك بین پژو و سیتروئن و ساختار تولید مشترك این خودروها باعث شده است كه هزینههای تولید، كاهش چشمگیری داشته باشد. ۴ مدل تولیدی مشترك موجب شدهاند تا ۶۰ درصد از هزینهها به صورت مشترك صرف شود نتیجه این امر موجب میشود تا بیش از نیمی از مبنای تولید شده برای مدل بعدی مورد استفاده قرار گیرد.
تولید مشترك گروه خودروسازی پژو- سیتروئن از ۳ منبع اقتصادی دیگر نیز تغذیه میشود كه عبارتند از:
۱) بانك مالی (PSA) (خودروسازی پژو- سیتروئن) كه فراهمكننده مالی تولید خودرو و توزیعكنندگان جهانی آن است. با فعالیت در ۱۸ كشور سرمایه این بانك نقش حساس و مهمی را در بخش راهبردی گروه ایفا میكند.
۲) فاورشیا۴ یكی از اصلیترین تولیدكنندگان قطعات خودرو در زمینه، صندلی، بستههای صوتی، درها، اگزوزها و... است و با فعالیت در ۲۷ كشور و حدود ۶۰ هزار نفر در سطح جهان، فراهمكننده تولیدكنندگان خودرو در سطح جهان محسوب میشود.
۳) جفكو۵ یكی از ۱۰ شركت حمل و نقل بزرگ اروپاست كه در ۸۰ كشور، فعالیت میكند. در حال حاضر این شركت در پی رشد و گسترش مبنیبر راهبرد بینالمللی است و این شركت را برای آمادهسازی خودروها و توزیع آن در منطقه، تدارك و حمل و نقل آبی- هوایی و زمینی مها میكند.
● راهبرد گروه
هدف اصلی گروه پژو و سیتروئن دستیابی به رشد و توسعه داخلی با چشمانداز فروش ۴ میلیون خودرو در سال میباشد. گروه برای رسیدن به این هدف با برنامهریزی هدفمند سعی كرده تا میزان تولید هر یك از ۲ خودروی پژو و سیتروئن را توسعه دهد. به همین منظور یك سوم این تغییرات در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ انجام شده است. دو سوم باقی مانده نیز قرار است در سال ۲۰۰۶ به نتیجه مورد نظر برسد. گروه تولیدی پژو- سیتروئن قصد دارد تا در بازار اروپای مركزی و شرقی، چین و امریكای جنوبی نیز رشد مناسبی داشته باشد.
● طرح فروش ۴ میلیون خودرو در سال
یكی از طرحهای اولیه برای ادغام این ۲ شركت تولیدكننده خودرو، ارائه برنامه درازمدت برای تولید ۴ میلیون خودرو در سال بوده است. این طرح بر مبنای رضایت مشتریان، گسترش میزان تولید، برتری و ابتكار عمل در فناوری خودروسازی، نیروی ماهر، انعطافپذیری و مدیریت هزینهها طراحی شده است. در بازار متنوع و مختلف خودرو، كلید موفقیت، ارائه مدلهای جدید و متفاوت در مدت زمان كوتاه میباشد. این امر به همراه جلب نظر مشتریان و تأمین تقاضاهای مختلف آنها میسر میشود.
با توجه به چنین بینشی گروه تولیدی پژو- سیتروئن، تغییراتی مناسب را برای رسیدن به هدف فوقالذكر ایجاد كرد. توسعه و بهروز كردن فناوری و مراحل ساخت و افزایش میزان تولید از اولین گامهای این سیاست محسوب میشد. فروش ۳.۳۷۵.۰۰۰ خودرو در سال ۲۰۰۴ میلادی كه حدود ۹۵۰ هزار دستگاه آن در خارج از كشور فرانسه بود، موجب شد تا این گروه طرح تولید و فروش ۴ میلیون خودرو را به كشورهای منطقه، چین و امریكای جنوبی گشترش دهند.
● فناوری ابتكاری و مفید برای همه
این گروه به دنبال ایجاد و مطرح نمودن خود بهعنوان هدایتكننده فناوری خودروسازی در منطقه میباشد. این امر در محیطزیست، امنیت و راحتی خودروهای تولیدی نهفته است.
تولید موتور انژكتوری مستقیم با فشار زیاد (HDJ) توسط این گروه (PSA) (پژو سیتروئن) گسترش یافته و منبع اصلی بازار خودرو را در اختیار گرفته است.
گروه تولیدی پژو- سیتروئن همچنین فعالیت در زمینه گسترش و توسعه موتورهای هیبریدی و فناوری آن را كه اولین فاز آن به سیستم ایست و حركت STOP&START در سال ۲۰۰۴ منجر شد ادامه میدهد.
● سیاست همكاری راهبردی
برای رسیدن به رشد واقعی و كنترل هزینهها، گروه تولیدی پژو- سیتروئن سیاست همكاری بدیعی را اجرا كرد. هدف تركیب نیروها با خودروسازان مستقل برمبنای گزینش پایگاههای مناسب به همراه دیدگاه توسعه و تولید اجزای خودروسازی در كنار اهمیت دادن به تأثیر بر میزان آن میباشد. گروه تولیدی پژو- سیتروئن با این هدف به بازسازی تواناییهای خود در زمینه قراردادهای صنعتی و فنی پرداخت كه در آن شخصیت و استقلال هر یك از طرفین رعایت میشود.
بنابراین با شركت رنو برای موتورهای V۶ و گیربكس اتوماتیك، با فیات برای خودروهای سبك صنعتی و حمل مسافر، با فورد برای موتورهای دیزلی، با BMW برای موتورهای بنزینی كوچك، با تویوتا برای خودروهای اولیه مثل ۱۰۷ و C۱ و با میتسوبیشی برای خودروهای (۴WD) قراردادهایی منعقد كرد.
● بازدهی صنعتی
با استفاده از سیاست پلتفرم، گروه خودروسازی پژو- سیتروئن توانست در مصرف هزینههای خودروهایی كه از پلتفرم مشترك استفاده میكنند ۶۰ درصد صرفهجویی كند. با استفاده از این روش كاهش چشمگیری در زمان و هزینه روی میدهد. در سال ۲۰۰۶ حدود ۴/۲ میلیون خودرو در این گروه از طریق ۳ پلتفرم اصلی تولید خواهد شد و حدود ۴۲۰ هزار خودرو نیز از طریق پلتفرمهای مشاركتی تولید میشود. به بیان دیگر در سال ۲۰۰۶ بیش از ۹۰ درصد از تولیدات گروه از طریق این ۳ پلتفرم عرضه خواهد شد.
كاهش ۷ كارخانه تولیدی به ۳ كارخانه اصلی و یك كارخانه مشترك موجب رشد سازمانی، انعطافپذیری كارخانهها و مدیریت هزینه و سرمایه شده است. راهبرد پلتفرم (۳ كارخانه اصلی) موجب شده تا كنترل هزینه و سودآوری در مجموع تولیدات این گروه رخ دهد.
تعداد خودروهای تولید شده در ۳ پلتفرم گروه به سرعت از ۹۰۰.۰۰۰ خودرو در سال ۲۰۰۲ به ۱.۴۵۰.۰۰۰ خودرو در سال ۲۰۰۴ رسید و این رقم در سال ۲۰۰۶ به ۲.۴۰۰.۰۰۰ خودرو خواهد رسید. گزارشهای موجود در زمینه ظرفیت انبوه تولید خودرو در گروه نشان میدهد كه ظرفیت انبوه كارخانههای این گروه در اروپا از ۶۹ درصد در سال ۱۹۹۸ به ۱۱۲ درصد در سال ۲۰۰۴ رسیده است.۶
● تحقیق و توسعه مبتنیبر مشتری
گروه تولیدی پژو سیتروئن (PSA) سیاست تحقیق و پژوهش خود را بر تغییر در فناوری خودرو و نیازهای مشتری بنا نهاده است.
امنیت و ایمنی راننده و سرنشینان از اصول اولیه در امر تحقیق و پژوهشهای خودروسازی پژو- سیتروئن بهشمار میآید. پیشگیری از تصادف و ایمنی فعال از مهمترین بخشهای تحقیقاتی در این حوزه است.
از دیگر اولویتهای امر تحقیق و پژوهش در گروه تولیدی پژو- سیتروئن میتوان از موتورهایی با آلودگی كمتر و بدون آلودگی نام برد. بخشی از تحقیقات این گروه، صرف تولید موتورهایی با آلودگی كمتر و بدون آلودگی نام برد. بخشی از تحقیقات این گروه، صرف تولید موتورهای مناسب با محیطزیست با استفاده از فناوریهای جدید در ساخت موتور میشود.
در همین راستا طرحهای درازمدت تحقیقاتی در خصوص سیستمهای ذخیره هیدروژن در زمینه ساخت موتورهای پیشرفته نیز از دیگر فعالیتهای بخش تحقیقاتی این گروه تولیدی بهشمار میرود.
۲ مركز مهم به نامهای مركز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) و كمسیون انرژی اتمی (CEA) از مراكز اصلی در تحقیقات بهشمار میروند.
بودجه تحقیق و توسعه خودرو مبلغی حدود ۲۸/۲ میلیارد یورو در سال ۲۰۰۴ بوده و ۱۶.۵۰۰ تیم تحقیقاتی قوی در ۴ پایگاه فرانسه(Sochaux Belchamp, Carrieres-sons-Poissy, Velizy, Lagarenne)، مستقر هستند. این گروه همچنین با شركای تحقیقاتی با استفاده از شبكه آزمایشگاههای علمی تحت نظر دولت فرانسه و مراكز اصلی تحقیقات علمی CNRS و CEA همكاری مستمر و نزدیكی دارد.
در همكاریهای تولید خودروهای این گروه و دیگر كشورها، طرفین از: استقلال لازم برخوردارند. حفظ استقلال، بهترین شیوه برای پاسخ به منازعات جهانیسازی میباشد. برای مثال ۲ قرارداد اخیر برای توسعه مدلهای جدید منعقد شده است. اولین قرارداد با فیات و شركت تولید خودروی تركی توفاش برای تولید خودروهای صنعتی سبك در تركیه، دومین قرارداد نیز با میتسوبیشی كه موجب میشود تا پژو و سیتروئن تا سال ۲۰۰۷ خط تولید SUV را به خود اختصاص دهند.
فروش خودروهای پژو- سیتروئن در كشورهای مختلف نیز حاكی از رشد مناسب و قابل توجه این گروه تولیدی است.
پژو و سیتروئن در امریكای لاتین توانستند با ۳۱درصد افزایش در سال گذشته ۱۴۲.۶۰۰ خودرو را به فروش برسانند.
این رقم در برزیل ۱۴ درصد و سهم آن ۳/۴ درصد از بازار خودرو بود. فروش این گروه در آرژانتین با افزایش ۲ برابری به ۳۵.۸۰۰ خودرو رسید و ۱/۱۲ درصد از سهم را نشان میدهد.
فروش خودروهای تولیدی گروه پژو- سیتروئن در اروپای مركزی و شرقی نیز نسبت به سال ۲۰۰۳ با ۲۸ درصد سهم به ۲۲۰.۴۰۰ خودرو رسید. در ۶ كشور اروپای مركزی (لهستان، مجارستان، چك، اسلوانی، كرواسی و اسلواكی) و تركیه سهم بازار، ۱/۱۰ درصد میباشد و تعداد خودروهای فروخته شده، ۵۰۰/۱۷۱ خودرو بوده است.
بازار چین كه به خودروهای ارزان قیمت اختصاص دارد نیز بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ رشد ۲ برابری را نشان میدهد. آمار فروش نیز در سال ۲۰۰۴ به رقم ۸۹.۷۰۰ خودرو و ۱۴ درصد از سهم بازار رسیده است.
طبق اطلاعات موجود، چنین به نظر میرسد كه گروه تولیدی پژو- سیتروئن قصد دارد تا در سال ۲۰۰۷ تولید خودرو در آرژانتین را ۲ برابر افزایش دهد. ۲ مدل تولید شده در آرژانتین (كارخانه بوینس آیرس) مدلهای ۲۰۶ و ۳۰۷ از پژو و مدل سیتروئن برلینگو۷ میباشد.
مدلهای موفق در این گروه علاوهبر ۲۰۶ و C۳ در سال ۲۰۰۴ عبارتند از: پژو۴۰۷، سیتروئن C۴ كه قطعاً نیاز به سرمایهگذاریهای بیشتر در تولید بهتر و افزایش كیفی و كمی آنها دارد.
مدل ۴۰۷ به عنوان مدلی پیشرو در بازار اسپانیا بهشمار میرود و جایزه بهترین خودروی سال را در هلند، بلژیك و پرتغال از آن خود میكند و در سال ۲۰۰۴ بهعنون پرفروشترین خودرو در اروپا ثبت شده است.
● چشمانداز پایان سال ۲۰۰۵
در مجموع در سال ۲۰۰۵ مدلهای جدیدی از پژو و سیتروئن وارد بازار میشود كه رشد بیشتری به فروش خودروهای گروه پژو- سیتروئن در سال جاری و سال بعد میدهد. مدل كوپه ۴۰۷ و سیتروئن C۶ از جمله این خودروها هستند. در هر حال رشد فروش خودرو پژو- سیتروئن بخش اعظم خود را مدیون فروش خارج از منطقه اروپاست، اما قیمت خودرو رابطه بسیار نزدیكی با صنعت فولاد دارد و افزایش قیمتهای بازار بستگی كامل به میزان افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی دارد. رشد متوسط پیشبینی شده توسط كارشناسان، رقمی بین ۴ تا ۵/۴ درصد فروش میباشد.۸
نویسنده : اكبر ملكیزاده
پانوشتها:
۱. Poissy, aulnay
۲. Madrid
۳. Velizy
۴. Faurecia
۵. Gefco
۶. مبنای محاسبه ظرفیت آینده به قرار زیر است:
ظرفیت ساعتی*۱۶ ساعت * ۲۳۵ روز = ۱۰۰%
۷. Berlingo
۸ . در گردهمای سهامداران پژو- سیتروئن در سال جاری بهرغم جمعبندی از ۳ عامل بازدارنده كه عبارتند از:
۱. تنازعات بازار اروپا ۲. رقابت سخت و جدی فضای تجاری ۳. افزایش قیمت مواد اولیه این گروه، انتظار افزایش و رشد مورد نظر در فروش خودروهای خود را براساس مدلهای جدید ارائه شده داشته است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست