جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

ادبیات و هنر


ادبیات و هنر

هنر ناب آیینه ای است از فرهنگ; و عرفان تجلی جمال حق است در آیینه هنر

هنر ناب آیینه‏ای است از فرهنگ; و عرفان تجلی جمال حق است در آیینه هنر.

امام خمینی (س) این معمار بزرگ قرن و هنرمند توانای روزگار ما كه خود تجسم عینی هنر اسلام‏ناب محمدی (ص) بود و در دریای متلاطم وجودش گوهر هنر ناب نهفته بود با گسترش فقه بر همه مفاهیم و موضوعات نابترین نظریات و فتاوی را در عرصه فرهنگ و هنر جاری كرد. و بسیاری از غیرممكنها را ممكن ساخت و در زمینه مقولات هنری تكلیف بسیاری از بلاتكلیفیهای فرهنگی را روشن كرد و گرهگشای هنرمندان متعهد گردید و اكنون "حضور" می‏كوشد تا با تحلیل و تبیین فتاوی و نظریات آن حضرت، هنر درست را از نادرست تفكیك كند و هنرمندان را از گرداب تحیر نجات بخشد و با بیان مبسوط مواضع آن حضرت در تمام زمینه‏های هنری به صورت سلسله مقالات تحقیقی شیفتگان هنر ناب را یاری رساند و انجام این مهم جز با یاری محققان و اندیشمندان و هنرمندان متعهد كه آثاری با الهام از اندیشه‏های برآمده از بعثت فرهنگی آن حضرت در تمام زمینه‏های هنری فراهم كرده‏اند به كمال نخواهد رسید. لذا از همه عزیزان دعوت می‏شود آثار خود را به دفتر نشریه حضور ارسال دارند.

● سرویس هنری حضور

بانگ جرسی می‏آید

بدون تردید یكی از هنرهایی كه سابقه‏ای درخشان در فرهنگ بشر و ملل مختلف داشته است هنر نمایش است كه پنج هزار سال قبل از میلاد با "گیلگمش" شروع شد و در یونان باستان توسط "هومر" و "اریستونان" و در سیر زندگی بشر همواره بیان نمادین احساس و عاطفه و انتقال اندیشه از طریق نمایش ارائه شد. در تاریخ اسلام و ملل اسلامی و بخصوص فرهنگ شیعه پس از واقعه كربلا انتقال این حادثه بزرگ در قالب تعزیه شكل گرفت و استمرار یافت.

در غرب بعد از رنسانس تئاتر به عنوان یكی از هنرهای عمیق در قالب فرم كلاسیك خود نقش تعیین‏كننده‏ای در انتقال تاریخ و تحولات داشت. جهان سوم نیز در تاثیرپذیری خود از تئاتر غرب فرم نمایش غربی را پذیر شد و در ایران نیز این فرم در بین هنرمندان موقعیت‏خاص خود را یافت، اما هرگز نتوانست مثل بسیاری از هنرهای دیگر در بین عامه با اقبال رو به رو شود و تنها در بین روشنفكران و جماعتی از شهروندان مدرن و دانشجویان این رشته مطرح بود.

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تئاتر نقش بسیار ارزنده‏ای در بیان فرهنگ و اندیشه‏های انقلابی ایفا كرد.

از میان هنرمندان تئاتر، جوانان مسلمان و متعهدی از طریق تالارهای تئاتر و بخصوص تلویزیون تا حدودی موفق به انتقال مفاهیم ارزشی شدند. كه تحلیل و بررسی و معرفی همه آنان در این مختصر نمی‏گنجد. اما از میان این جوانان و استعدادهای درخشان "تاج‏بخش فنائیان "را می‏توان نام برد كه در ابتدا به عنوان بازیگر به صورت فعال وارد عرصه تئاتر و سینما شد. و پس از چند سال به كارگردانی روی آورد.

هدف ما در این مجال دریافت صحیح و هوشیارانه این هنرمند است از پیام تاریخی حضرت امام (س) به هنرمندان كه در آن پیام آن حضرت وجدان هنرمندان متعهد را بیدار و تكلیف آنان را در انتخاب شیوه - هنر برای تعهد و هنر، برای هنر - روشن ساخت. نمایش "بانگ جرس "كاری ساخته و پرداخته ذوق سرشار و اندیشه بیدار فنائیان نشان از تاثیر شدید هنرمند از پیام امام و ضربه‏ای كه از رحلت آن عارف عاشق بر او وارد آمده است دارد. فنائیان در "بانگ جرس" با استفاده از ابزار و تكنیكهای ممكن در صحنه تئاتر با روش نقالی و تعزیه و انتخاب سمبلهای موثر و تلفیق تصویر و صدا به وسیله اسلاید و حضور هنرپیشه تماشاگر را مستقیما به بطن حادثه می‏كشاند و تاریخ انقلاب اسلامی را از خرداد ۱۳۴۲ تا خرداد ۱۳۶۸ به زیباترین زبان نمایشی، با ایجاز لازم نمایش می‏دهد.

"بانگ جرس" نخستین بار در سالگرد رحلت‏حضرت امام در تالار مولوی توسط جهاد دانشگاهی به روی صحنه رفت و سپس متن آن توسط همین ارگان چاپ و منتشر شد.

بانگ جرس از میان دهها نمایش كه توسط هنرمندان متعهد و مسلمان درباره حضرت امام (س) نوشته و اجرا شده بود در اولین دوره مسابقات هنری "در حریم یار" یه عنوان كار برگزیده انتخاب شد. فنائیان با نمایش "بانگ جرس" بسیاری از مفاهیم ارزشی انقلاب اسلامی را با بیان سمبلیك و بدون ابهام به تماشاگر ارائه می‏دهد و تقابل حق و باطل را در دوران معاصر به صحنه می‏آورد.

"بانگ جرس" در ایجاز نیز تسلط كارگردان را بر صحنه به زیباترین وجه نشان می‏دهد. بانگ جرس بانگی است‏به قافله هنرمندان بیدرد كه هنر برای هنر را نشخوار می‏كنند. "بانگ جرس" بانگی بر ستون پنجم نفوذ فرهنگی غرب در ایران اسلامی است.

به امید موفقیت این هنرمند و همه هنرمندانی كه در مقابله با تهاجم فرهنگی از ارزشهای ناب دفاع می‏كنند.