پنجشنبه, ۱۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 6 June, 2024
آموختن ، انگیزه میخواهد
روانشناسان تربیتی و صاحبنظران معتقدند، معلم و مربیای در کار آموزش و انجام وظایف تربیتی موفق است که در زمینه روانشناسی یادگیری و فرآیند یادگیری اطلاعات و شناخت کافی داشته باشد و بتواند اصول آن را به کار بندد...
در تعریف یادگیری آمده است: یادگیری یعنی ایجاد تغییر نسبتا ثابت در رفتار بالقوه یادگیرنده مشروط بر آنکه این تغییر بر اثر تجربه رخ داده باشد.
انگیزه اساس همه یادگیریها
انگیزه اساس کار و کلید همه یادگیریهاست. بدون آن معلومات کمی فرا گرفته میشود. حتی در اهمیت آن میگویند که یادگیری، بدون انگیزه ممکن نیست و جایی که یادگیری نباشد، آموزشی نیز نخواهد بود. یادگیری، در تغییرات رفتاری نمایان میشود و این تغییرات، تنها زمانی رخ میدهد که دانشآموز (فرد) به کسب معلومات و یا مهارت برانگیخته شده باشد. به عبارت دیگر، فعالیت، اساس یادگیری و انگیزه اساس فعالیت است. با پایان گرفتن انگیزه فعالیت نیز متوقف میشود.
معلم و بیداری انگیزه
هدف آموزش و پرورش برانگیختن میل دانشآموزان به یادگیری است و نقش معلم (مربی) برانگیختن دانشآموزان به خودآموزی از راه کوشش، خطا و آزمایش راههای مختلف تا رسیدن به عمل مطلوب است.
اولین تکلیف معلم ترغیب دانشآموزان به خواستن یادگیری است. دانشآموزان مشتاق یادگیری چیزهایی هستند که برایشان جالب باشد و معلمان هم باید خواستههای دانشآموزان را در مسیرش هدایت کنند. جو تربیتی متعادل که خوب هم اداره شود، امکان رشد و تعالی را بهتر میسر میسازد.
برخی از دانشآموزان تنها میل به سرگروه شدن در کلاس در آنها کافی است که برانگیخته شوند. نمره درسی، تشویق، تمجیدهای شفاهی و کتبی، جوایز و نشانهای افتخار، تذکرات و توبیخهای ملایم میتوانند در ارتقای سطح مهارتی دانشآموزان نقش موثر و مهمی بازی کنند.
راههای برانگیختن انگیزه دانشآموزان
آشنایی با علاقههای درونی دانشآموز و استفاده از روشهایی که علاقه آنها را افزایش میدهد.
ترغیب دانشآموز به تعیین و برقراری اهداف کوتاهمدت و بلندمدت.
وجود رابطه بین آنچه که یاد میگیرد و هدفهایی که تعیین کرده است.
توجه به تواناییهای هر دانشآموز و توجه به این نکته که تکلیف نباید از حد توانایی او بیشتر باشد.
آگاهی دانشآموز از آنچه که از او انتظار میرود.
دخالت در تعیین و برقراری هدفها.
شرکت در فعالیتهایی که برایش مهم و معنیدار است.
دوست داشتن معلم خود و احترام گذاشتن به او.
اطمینان از اینکه معلم نیز او را دوست دارد و به او احترام میگذارد.
انگیزشهای منفی (ترس از تنبیه) معمولا یادگیری را کند میکند و به تعویق میاندازد در حالی که انگیزشها مثبت (تعیین جوایز و تقدیر) موجب تسریع در پاسخهای مطلوب میشود.
ارایه آموزشها با روشهای فعال که برای دانشآموز جالب و جذاب باشد.
عذرا سنگلجی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
ایران انتخابات ریاست جمهوری شورای حکام انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 شورای نگهبان دولت ریاست جمهوری دولت سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم وزارت کشور رهبر انقلاب
ترکیه تهران بیمارستان محیط زیست قتل پلیس راهور سیاست ترافیک شهرداری تهران سازمان هواشناسی خانواده بارش باران
بانک مرکزی ارز دیجیتال خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو سهام عدالت حقوق بازنشستگان بازار خودرو دلار مالیات برق
فضای مجازی موزه مجید قناد عمو قناد سینما تلویزیون امام خمینی (ره) بازیگر سینمای ایران سریال موسیقی
دانشگاه آزاد اسلامی فضا
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا روسیه جنگ غزه لبنان حماس حزب الله لبنان جو بایدن چین
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال رضا درویش باشگاه پرسپولیس والیبال جواد نکونام لیگ برتر ایران کیلیان امباپه
ناسا همستر کامبت اینترنت سامسونگ اینستاگرام گوگل اپل
آلزایمر کاهش وزن خواب قهوه صبحانه ویتامین D کبد چرب