یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
مجله ویستا

GPRS همراه اول چگونه فعال می شود


GPRS همراه اول چگونه فعال می شود

GPRS یکی ازسرویس هایی است که توسط اپراتور اول, به مشترکان ارائه شده, اما لازم است در ابتدا مشترکان برای استفاده از این سرویس تنظیماتی را بروی گوشی تلفن همراه خود اعمال کنند

‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ GPRS یکی ازسرویس هایی است که توسط اپراتور اول، به مشترکان ارائه شده، اما لازم است در ابتدا مشترکان برای استفاده از این سرویس تنظیماتی را بروی گوشی تلفن همراه خود اعمال کنند.

این سرویس جایگزین دسترسی Dial up به اینترنت در گوشیهای موبایل است که مرور سریعتر وب را ممکن ساخته و سرویسهای Online را با سرعت بیشتری در اختیار قرار می دهد.

GPRS تلفن همراه به جای استفاده از یک شماره تلفن برای اتصال به اینترنت ، از یک (APN (Access Point Node استفاده می کند که باید در گوشی مشترک تنظیم شود. تنظیم این پارامتر و سایر پارامترهای لازم برای اتصال به GPRS توسط سرویس OTA انجام می شود. سرور OTA پس از دریافت درخواست مشترک، این تنظیمات را در قالب یک پیام کوتاه برای او ارسال می کند.

تنظیمات GPRS پس از باز کردن پیام و زدن کد ۱۲۳۴، به طور خودکار در گوشی مشترک قرار خواهد گرفت و مشترک با ارسال مدل گوشی بصورت انگلیسی به شماره ۸۰۰۸ تنظیمات GPRS را می تواند دریافت کند. چنانچه به هر دلیل این کار با مشکل مواجه شود، ابتدا لازم است مشترک درخواست خود را تکرار کند و در صورت عدم موفقیت مجدد بهتر است ‎‎‎‎‎‎‎‎ با مرکز پاسخگویی همراه اول به شماره ۰۹۹۹۰ ‎‎‎‎‎‎‎‎ جهت حل مشکل تماس گرفته سپس تنظیمات را به صورت دستی در گوشی خود فعال کند.

مشترکان همراه اول با تکمیل فرم الکترونیکی ثبت‌نام و انجام موفق تنظیمات گوشی که روی سایت شرکت ارتباطات سیار در نشانی اینترنتی www.mci.ir قابل دسترس شده است به جمع مشترکان GPRS این اپراتور می‌پیوندند.

● مرحله اول فعال سازی GPRS

مشترک همراه اول برای استفاده از سیستم GPRS همراه اول باید سه مرحله را طی کند. مرحله اول مربوط به ملاحظه شرایط عمومی و قبول آن می باشد که دراین مرحله خدمات این سرویس تشریح شده است.

دراین مرحله،همراه اول به مشترک اعلام کرده است، خدماتی که در حال حاضر از طریق سرویس GPRS در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد، استفاده از پست الکترونیکی و دسترسی به سایت‌های اینترنتی و دریافت فایل برروی گوشی موبایل است و سایر خدمات از جمله MMS در آینده نزدیک به متقاضیان ارایه خواهد شد.

در مرحله نخست پس از فعال‌سازی سرویس، پیامکی برای مشترک فرستاده شده و در صورت ارایه نشانی پست الکترونیکی این پیام به آن نشانی نیز ارسال می‌ شود.

● مرحله دوم فعال سازیGPRS

در مرحله‌ی دوم فعال سازی سرویس GPRS همراه اول، مشترک باید به تکمیل الکترونیکی فرم ثبت‌نام بپردازد و اطلاعات شخصی خود شامل نام، نام خانوادگی و شماره کد ملی، اطلاعات تماس شامل، شماره تلفن همراه و پست الکترونیکی خود را وارد کند.

نشانی پست الکترونیکی که وارد می‌شود همان نشانی است که بعدا پس از فعال شدن سرویس برای اطلاع‌رسانی به مشترک از آن استفاده خواهد شد. مشترک پس از تکمیل فرم با کلیک برروی گزینه ورود به مرحله سه اطلاعات خود را به سیستم ارسال می‌کند. پس از بررسی وضعیت شماره تلفن همراه پیامی مناسب در مرورگر به وی نشان داده می‌شود.

● مرحله سوم فعال سازی GPRS

در مرحله‌ی سه برای استفاده از سرویس GPRS، گوشی هم باید تنظیم شود. برای دریافت این تنظیمات از طریق لینک ارسال تنظیمات گوشی برای استفاده از سرویس GPRS با وارد کردن شماره تماس و انتخاب نوع و مدل گوشی، تنظیمات لازم از طریق پیامک برای متقاضی ارسال می‌شود.

امکان ارسال تنظیمات برای همه گوشی‌هایی که توانایی دریافت تنظیمات از طریق شبکه را دارند در این صفحه وجود داشته و سایر گوشی‌هایی که این توانایی را ندارند باید به طور دستی مطابق راهنمای موجود در صفحه تنظیم شوند.

● بسته های رویایی همراه اول

همراه اول برای استفاده از سرویس GPRS خود بسته های رویایی را برای مشترکان خود فراهم کرده که فعالسازی سرویس اینترنت همراه اول (GPRS)، برای استفاده از آنها ضرورت دارد.

دراین شرایط ، با خرید هر بسته، مبلغ بسته از اعتبار مشترکان سیمکارتهای اعتباری کسر می شود و در سیمکارتهای دائمی، با خرید هر بسته، مبلغ بسته در صورتحساب دوره آتی مشترک محاسبه می شود.

بعد از غیر فعال شدن بسته ها یعنی اتمام مدت زمان بسته های خریداری شده سرویس اینترنت همراه اول فعال بوده و با تعرفه های جاری (زمان peak از ۸ صبح الی ۲۳ معادل ۸ ریال و زمان OffPeak از ۲۳ الی ۸ صبح و روزهای تعطیل رسمی معادل ۲ ریال) محاسبه می شود.

استفاده از بسته ها در زمان قطع ارتباط تلفن همراه، امکان پذیر نبوده و اعتبار بسته به دوره بعد انتقال نمی یابد. همچنین تکرار استفاده از بسته ها پس از مدت اعتبار بسته، به خرید مجدد مشترک بستگی دارد.

گفتنی است با توجه به اینکه در هر زمان تنها می توان از یک بسته استفاده کرد، درخواست فعال سازی بسته جدید پس از ۲۴ ساعت باعث لغو بسته جاری و پرداخت هزینه مجدد می شود.

هانیه حبیبی