چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا

رونق بازار عراق, رونق بندر خرمشهر


رونق بازار عراق, رونق بندر خرمشهر

بندر خرمشهر به عنوان دومین بندر کـــــانـــتـــیـــنــــری کــشــــور مــســتــعــــد سـرمـایـه گـذاری بـخـش خـصـوصی در زمـیـنـه هـای گـوناگون است

بندر خرمشهر به عنوان دومین بندر کـــــانـــتـــیـــنــــری کــشــــور مــســتــعــــد سـرمـایـه‌گـذاری‌بـخـش خـصـوصی در زمـیـنـه‌هـای گـوناگون است. به ویژه نزدیکی به بازار کشور عراق که هم‌اینک در مـرحـلـه بـازسـازی اسـت و این بندر مناسب‌ترین مسیری است که می‌تواند نیازهای این کشور را به درستی پاسخ‌گو باشد. آقای سعدالله عبدالهی مدیر کل بندر خرمشهر در گفت و گو با ماهنامه درباره ظرفیت‌های توسعه‌ای این بندر توضیح می‌دهد.

جنابعالی ضمن بررسی جایگاه بندر خرمشهر تصویری از عملکرد فعلی آن را برای خوانندگان ما ارائه نمایید.

عـبـداللهی: در خصوص عملکرد شش ماهه نخست سال جاری بندر خرمشهر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

ـ تـخـلـیـه و بـارگـیـری بـه مـیـزان ۱۳۹/۶۸۸ تن که همانند شش ماهه نخست سال گذشته بوده است .

تخلیه و بارگیری کانتینری نیز به ۰۰۰/۵۱ TEU رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال ۸۶ ، ۱۶% رشد داشته و این امر همچنان جایگاه بندر خرمشهر را به عنوان دومین بندر کانتینری کشور حفظ کرده است.

ـ بندرخرمشهر رشد ۱۷۱% در ترانزیت داخلی و رشد۲۳% در ترانزیت خـارجی را ثبت کرده که به ترتیب ۴۲۹/۱۳ تن کالا بوسیله ترانزیت داخلی و ۷۶۴/۲۵ تن بوسیله ترانزیت خارجی از این بندر جابجا شده است.

ـ بازسازی ۷ پست اسکله در سال گذشته و فراهم شدن امکانات بیشتر در این بندر ، سبب افزایش تردد کشتی های بالای هزار تن شده به نحوی که در ۶ ماه گذشته ۱۵۷ کشتی بالای هزارتن به این بندر تردد داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳% رشد داشته است که این امر نوید بخش روزهای درخشانتری برای بندرخرمشهر در بحث تخلیه و بارگیری کانتینری است.

از آنجا که بزرگترین پایانه مسافری دریایی نیز در بندرخرمشهر قرار دارد، روزانه و بطور مرتب تردد کشتی های مسافری میان این بندر و بندر کویت صورت می‌گیرد که طی شش ماه گذشته ۳۰۵/۲۰ نفر مسافر از این طریق جابجا شده اند.

در مقایسه با قبل از جنگ وضعیت تأسیسات بندری چگونه است؟ آیا همه اسکله ها و انبارهای بندر خرمشهر بازسازی شده است ؟ عـبـداللهی: در حال حاضر ‌بندر خرمشهر با داشتن وسعتی بالغ بر ۲۳۰ هکتار و ظرفیت پذیرش نزدیک به ۰۰۰/۰۰۰/۳ تن کالا در سال و وجود بیش از ۰۰۰/۵۰۰ مترمربع انبار مسقف و بارانداز به عنوان سومین بندر تجاری بزرگ منطقه خلیج فارس و یکی از مهمترین بنادر کشور مطرح است.

در مورد وضعیت بازسازی تأسیسات بندری در سال‌های اخیر باید گفت تقریباً تمام اسکله ها و انبارهای بندر خرمشهر بازسازی شده و در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنها اسکله در حال بازسازی اسکله "روروخانیان" است که ظرف چند ماه آتی به بهره برداری خواهد رسید . دو باب انبار هم با ظرفیت ۱۲۰۰۰ متر مربع علاوه بر انبارهای قبلی احداث شده است.

● به نظر شما چه مزیت‌های عمده‌ای ر ا می توان برای بندر خرمشهر برشمرد؟

عـبـداللهی: همانگونه که پیش‌تر اشاره شد، بندر خرمشهر دومین بندر کانتینری کشور است بنابراین به دلیل کوتاه تر بودن مسافت این بندر تا تهران نـسـبـت به سایر بنادر خلیج فارس، می‌تواند محل مناسبی برای تجار و بازرگانانی که قصد دارند کالایشان را بوسیله کانتینر جابجا کنند، مطرح باشد.

البته برخورداری از ۲۰% تخفیف سود بازرگانی، برخورداری از تسهیلات منطقه آزاد، دسترسی آسان به خطوط ارتباطی ریلی، زمینی و فرودگاه بین المللی ( فاصله تا نزدیکترین فرودگاه ۵ کـیـلــومـتـر اسـت)، وجـود صـنـایـع کـشـتـی‌سـازی، وجـود خـطـوط مـنظم کشتیرانی در زمینه حمل و نقل بار، مسافر و کانتینر، برخورداری از تجهیزات مناسب بندری و دریایی جهت کار ایمن در دریا و محوطه های بندری، وجود فضای کافی جهت انجام عملیات‌های تخلیه و بارگیری، وجود نمایندگی شرکت‌های کشتیرانی، تخلیه و بارگیری و بارشماری، صدور گواهی مبداء و قبض انبار تفکیکی قابل معامله ... از دیگر مزایایی است که می‌تواند مورد توجه صاحبان کالا و شناورها قرار بگیرد.

چه برنامه هایی برای توسعه فعالیتها و ظرفیت‌های بندر خرمشهر در دستور کار شما قرار دارد؟

عبداللهی: برای توسعه ظرفیت‌های بندر خرمشهر برنامه های زیادی مورد نظر است که از میان آنها می‌توان به موارد زیر که از اهم این اقدامات و برنامه‌ها هستند اشاره نمود:

- احداث مارشیلینگ یارد کانتینری پشت کرانه اسکله های ۱ تا ۹

- ایجاد ترمینال ریلی و ایستگاه قطار در محدوده بندر خرمشهر به منظور سهولت و سرعت بخشیدن به جابجایی کالا و کانتینر ‌

- ایجاد زیر ساخت‌هایی در اراضی پشتیبانی به منظور جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی

‌● بـا تـوجـه بـه ایـنـکـه بـنـدر خرمشهر نـزدیـکترین بندر به کشور عراق است ، بــازســازی و رونـق اقـتـصـادی عـراق چـه فـرصـتـهـایـی را مـی‌تـوانـد در اختیار بندر خرمشهر قرار دهد؟

عبداللهی: از آنجا که در سال‌های اخیر کشور عراق در حال بازسازی است،‌موقعیت بسیار خوبی برای سرمایه گذاران و تجار ایرانی فراهم شده تا بدینوسیله بتوانند مایحتاج این کشور را فراهم نموده و به آن صادر کنند. از آنجا که بندر خرمشهر نزدیکترین بندر تجاری به بندر بصره عراق است، بیشترین حجم ترانزیت خارجی این بندر به عراق صورت می‌گیرد به نحوی که از میزان ۲۶۰۰۰ تن کالاهای ترانزیتی در شش ماهه اول سال جاری، ‌میزان ۲۱۰۰۰ تن آن تیرآهن بوده است که به طور کامل به عراق فرستاده شده است. از میان کالاهای صادر شده از این بندر هم ،‌تمام صادرات میوه و تره بار به کشور عراق صورت گرفته و قسمت اعظم محصولات دامی و گیاهی نیز به این کشور صادر شده است و این در حالی است که بخشی از صادرات آهن آلات ، سیمان و مواد معدنی هم به مقصد عراق بوده است.

آمار مذکور نشان دهنده موقعیت منحصر بفرد بندر خرمشهر برای ترانزیت و صادرات هرگونه محصول و کالا به کشور عراق است که بی‌تردید این شرایط با رونق بازار عراق نیز روز به روز بهتر شده و به نفع بازرگانان ایرانی است.