دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا

بیمه گردشگران بیمه گردشگری


بیمه گردشگران بیمه گردشگری

صنعت بیمه, گردشگری ایران را بیمه می کند

رشد و گسترش صنعت گردشگری در گوشه و کنار جهان آنچنان سریع بوده که توانسته است بیشتر صنایع مرتبط را با خود همراه کند، به صورتی که اکثر این صنایع سعی کرده‌اند برای دستیابی به سودی سرشار خود و البته قوانین مربوط را با آن صنعت، یعنی گردشگری وفق دهند.

به عنوان مثال می‌توان به همکاری میان مراکز اقامتی و رستوران‌ها، خطوط هواپیمایی و مراکز تفریحی، حضور گردشگران در جوامع ورزشی، از جمله ارتباط بین صنعت گردشگری و صنایع زیرمجموعه آن اشاره کرد، اما تقریبا یکی دو دهه بیش نیست که گردشگری توانسته به صورت جدی صنعت بیمه را نیز با خود همراه کند و قوانین بیمه‌ای را جهت رشد و گسترش حضور گردشگران به نفع خود تغییر دهد و از سوی دیگر دست‌اندرکاران بیمه را به حضوری فعال در صنعت‌گردشگری تشویق کند.

هرچند حضور صنعت بیمه در کنار گردشگری بیشتر یادآور خسارت و خاطرات ناگوار برای گردشگران و موسسات گردشگری است، اما از آنجا که گردشگری در شاخه‌های مختلف مثل گردشگری هیجان‌انگیز و ماجراجویانه رشدی چشمگیر داشته و حضور گسترده این دسته از گردشگران در گوشه و کنار جهان حوادثی را در پی داشته است نیاز همکاری صنعت بیمه با گردشگری بیش از قبل احساس شد، به طوری که دست‌اندرکاران بیمه نیز این موقعیت را مغتنم شمرده و به بازار گردشگری و همکاری با دست‌اندرکاران آن وارد شدند.

هرچند در اوایل این همکاری، بیمه در صنعت گردشگری صرفا وسایل حمل و نقل و لوازم همراه گردشگران را پوشش می‌داد، اما پس از حضور گردشگران در تورهای ماجراجویانه این خود مسافران بودند که نیازمند بیمه بودند و شاید ابزار و لوازم همراهشان چندان نیازی به بیمه نداشت. در این زمان همکاری موسسات بیمه و صنعت گردشگری وارد مرحله‌ای نوین در جهان شد که این همکاری می‌تواند به عنوان کلیدی طلایی برای موفقیت یا ناکامی صنعت گردشگری برخی کشورها شناخته شود.

بسیاری از کشورها که محل برگزاری این گونه تورهای ماجراجویانه هستند یا حتی بسیاری از تورهای دریایی و از همه مهم‌تر کشورهایی که در گردشگری سلامت خود سرمایه‌گذاری عمده‌ای انجام دادند امروز با اتکا به حضور شرکت‌های بیمه به جذب علاقه‌مندان سفر به کشورشان می‌پردازند، به گونه‌ای که امتیازات گردشگری مقصد آنها، محل برگزاری یا توانمندی‌های تخصصی این تورها در میان تبلیغات گسترده به چشم نمی‌خورد، بلکه این گونه شرکت‌ها پوشش گسترده بیمه‌های خود را طی سفر مورد نظرشان برای گردشگران معرفی می‌کنند.

در پی این نوع تبلیغات، گردشگران نیز به اهمیت دریافت بیمه‌های مسافرتی هنگام سفرشان پی بردند و مقاصد سفرشان را بیشتر با توجه به نوع و میزان پوشش بیمه‌های گردشگری مقاصدشان انتخاب کردند. اهمیت حضور شرکت‌های بیمه در تورهای گردشگری آنچنان مشهود بود که بسیاری از کشورهای گردشگرپذیر دریافت بیمه‌نامه سفر توسط گردشگران را جزو یکی از شرایط ورود آنها ‌به‌کشورشان قرار دادند تا هم نظر مسافران محتاط را به کشورشان جلب کنند و هم نسبت به عدم هزینه‌تراشی برای کشورشان به واسطه حضور گردشگران گامی بلند برداشته باشند.در این میان برخی از کشورها همچون ایران که جزو کشورهای پرجاذبه جهان و البته یکی از بهترین مقاصد گردشگری پزشکی در خاورمیانه است و در سال ۲۰۱۲ میلادی به عنوان مقصدی ارزان برای گردشگران و ماجراجویان بین‌المللی معرفی شده‌ است از نقش مهم صنعت بیمه در توسعه صنعت گردشگری غافل مانده‌اند، به طوری که چندان شاهد حضور و همکاری شرکت‌های بیمه با صنعت گردشگری آنها نیستیم.

در حالی که بسیاری از کارشناسان گردشگری حضور گسترده صنعت بیمه را در صنعت گردشگری الزامی می‌دانند و آن را تضمینی برای موفقیت در جذب گردشگران بازار هدفشان عنوان کرده‌اند.

این گروه عنوان می‌کنند حذف روادید و تسهیل ورود گردشگران با هزینه‌ای اندک به کشورهای گردشگرپذیر گرچه سیاستی بسیار کارآمد برای جذب آنها به منطقه‌ای خاص است، اما امروزه بیش از این دو عامل شاهد نقش‌آفرینی پوشش خدمات بیمه در‌این‌خصوص هستیم، به صورتی که اگر کشوری گردشگرپذیر مانند ایران به پشتوانه تاریخ و تمدن خود بتواند علاوه بر موارد یاد شده همکاری صنعت بیمه را با گردشگری خود ایجاد کند بدون تردید گوی رقابت را از دیگر رقبای منطقه‌ای خود و حتی دیگران خواهد ربود و به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری در جهان شناخته می‌شود.

از سوی دیگر وجود جاذبه‌های طبیعی برای برگزاری تورهای مهیج و ماجراجویانه و البته مراکز جذب گردشگران درمانی در ایران نیز لزوم توجه به حضور صنعت بیمه در کنار صنعت گردشگری کشور را بار دیگر یادآوری می‌کند. هرچند برخی کشورهای بیگانه هم‌اکنون با کارشکنی‌های خود باعث جلوگیری از حضور موسسات بیمه بین‌المللی در گردشگری کشورمان شده‌اند و قصد ضربه زدن به اقتصاد ایران را دارند، اما این تهدید می‌تواند باعث حضور فعال و بسیار قدرتمند شرکت‌های بیمه داخلی در جذب گردشگران به ایران شود، به نوعی که شرکت‌های بیمه داخلی می‌توانند با همکاری سفارتخانه‌های کشورمان در بازارهای هدف گردشگری ایران، حضور گردشگرانی را که بار سفر به ایران بسته‌اند تضمین کنند.

به باور بسیاری از کارشناسان گردشگری، صنعت بیمه کشورمان می‌تواند با ارائه خدمات نوین و البته کامل خود به گردشگران ورودی تضمینی برای حضور آنها در داخل کشور باشد، به شرط آن‌که شرایط حضور این گروه، یعنی صنعت بیمه در گردشگری کشورمان توسط مسئولان مربوط تسهیل و امکانات لازم در اختیارشان قرار گیرد.

به عقیده این گروه، سفارتخانه‌های ایران می‌توانند لزوم دریافت بیمه‌های ایرانی را به عنوان یکی از شروط دریافت روادید ورود به کشور برای گردشگران در نظر بگیرند تا با این کار هم توانمندی صنعت بیمه ایرانی را به گردشگران بین‌المللی معرفی کنند و هم باعث اطمینان خاطر آنها طی اقامتشان در کشورمان باشند و البته از همه مهم‌تر مانع کارشکنی دیگران در صنعت گردشگری ایران شود.

بجاست مسئولان دولتی که سیاستگذاران کلان گردشگری ایران هستند به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند و شرایط حضور گسترده شرکت‌های بیمه ایرانی را در نمایشگاه‌های بین‌المللی صنایع گردشگری بازارهای هدف جذب گردشگر کشورمان فراهم کنند تا این صنعت بتواند خلأ موجود در جذب گردشگران خارجی به ایران را پوشش دهد و حضور گردشگران در ایران را به عنوان کشوری ارزانقیمت و پرجاذبه تضمین کند.

عماد عزتی