دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
علی شریعتی نظریه پرداز اسلام انقلابی
![علی شریعتی نظریه پرداز اسلام انقلابی](/web/imgs/16/109/nd2uq1.jpeg)
به مناسبت دوم آذر
در هنگام مواجهه با آثار دکتر علی شریعتی، سوالی در ذهن مخاطب شکل می گیرد و آن اینکه شخصیت شریعتی در کدام منظر قابل تحلیل است؟
آیا او همانگونه که سنت گراها گفته اند جامعه پژوهی ناآشنا با عمق مفهومی اسلا م است یا بر مبنای نگاه نواندیشان، متفکری گرانقدر درحوزه تحلیل جامعه شناختی و روان شناختی تاریخ اسلام به شمار می رود؟
به راستی شریعتی کیست؟ استادی است که مدرک دکترای خود را درحوزه های جامعه شناسی و تحلیل تاریخ از دانشگاه سوربن اخذ کرده است؟ متفکری است که پردازنده نگرش اسلام انقلابی در قالب ساختاری آثاری چون«حسین وارث آدم»به شمار می رود؟
برای پاسخگویی به این سوالات باید توجه داشت که وجه تفاوت کار دکتر شریعتی با دیگر اندیشمندان معاصر، نوع نگرش وی به تاریخ اسلا م است; در حقیقت وی در تحلیل وقایع تاریخ اسلام نه از نگره ای فقهی بلکه از مبنایی جامعه شناختی و روان شناختی در تحلیل شخصیت های سیاسی و دینی صدر اسلا م بهره می برد و به بیانی حماسی در تحلیل فرازهای راهبردی تشیع می رسید و از این منظر است که فاطمه، فاطمه است; کربلا نبرد هابیلیان و قابیلیان تعبیر می شود; زینب، پیامبر کربلا است و علی حقیقتی بر گونه اساطیر نام می گیرد. تفکر ناب شریعتی در فرازهای مهم وحیاتی ایران معاصر با خلق موقعیتی حماسی از وقایع تاریخ اسلام و بیان آن در قالبی از شور و شعور ضمن مدیریت تفکر دینی جوانان و نهادینه سازی فرهنگ انقلا ب درنگره اجتماعی و سیاسی جامعه کمک به سزایی در جریان پیروزی انقلاب اسلا می کرد.
از این به بعد می توان دکتر شریعتی را بازآفرین فرهنگ تشیع در عصر مدرن دانست که به ویژه با ارایه تعابیر جدید از تاریخ اسلام و همسان سازی موقعیت تقابلی جامعه ایران بر ضد رژیم پهلوی از محمدی گفت که اگر چه به دلیل صفات برجسته، انسانی فرابشری به نظر می رسد اما در تحلیل معلم شهید علی شریعتی الگویی قابل دسترس برای جامعه به شمار می رود; فاطمه در این منظر الگوی زن مسلمان در بستر تاریخ است و علی حقیقتی بر گونه اساطیر نام گرفته که به عنوان محافظ دین و قرآن آموزگار سیاست دینی و مروج گفتمان آزادی و عدالت برای تاریخ به شمار می رود.
شریعتی با ارایه نظریه اسلا م انقلا بی در قالب مفهومی و تحلیلی آثاری همچون «ابوذر»، «فاطمه فاطمه است»، «محمد(ص)»، «علی حقیقتی بر گونه اساطیر» و «حسین وراث آدم» نقشی راهبردی در تفهم و درک نگاه جامعه شناختی و روان شناختی جوانان به تاریخ صدراسلا م داشته و نسل جوان حماسه های تاریخ تشیع را در آینه آثار شریعتی جست وجو می کنند و از این منظر است که شریعتی با پردازش آهنگین کلمات و تحلیل تاریخ تشیع در قالبی بدیع مهمترین اندیشمند در حوزه جامعه پژوهی دینی به شمار می رود.
نویسنده : نیمابهدادی مهر
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی دولت چهاردهم رهبر انقلاب پزشکیان دولت محمدجواد ظریف رئیس جمهور مجلس انتخابات
تهران اهواز شهرداری تهران شورای شهر تهران هواشناسی تب دنگی اربعین پشه آئدس سازمان هواشناسی وزارت بهداشت قتل پلیس
خودرو واردات خودرو قیمت خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان مالیات برق قیمت طلا سایپا مسکن
مهران مدیری حسین انتظامی عاشورا سعید راد تلویزیون سینمای ایران فضای مجازی کربلا دفاع مقدس رسانه ملی سینما موسیقی
هوش مصنوعی دانش بنیان فناوری حوزه علمیه دانشگاه آزاد اسلامی اختلال جهانی باتری
جو بایدن دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی یمن اسرائیل آمریکا فلسطین غزه روسیه تل آویو چین جنگ غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه استقلال المپیک 2024 پاریس تراکتور سپاهان
اینترنت ایلان ماسک تبلیغات سرعت اینترنت تلگرام فیلترینگ گوگل ویندوز ناسا سامسونگ امنیت سایبری
خواب دیابت فشار خون مغز افسردگی ویتامین چای قند بیماری تب دنگی