چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
نسخه ای برای رفع گرفتاری ها
چند سال است که در کارهایم دچار مشکل میشوم که راهها به رویم بسته میشود، ازجمله در زمینه اشتغال و ازدواج و هر چه از خدا طلب یاری میکنم، راه مساعدی گشوده نمیشود. پاسخ حضرت آیتا... بهجت به این پرسش: برای رفع گرفتاریها چه کنیم؟ زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید: «أستغفرالله»، هیچ چیز شما را منصرف نکند غیر از ضروریات و واجبات تا کلیه ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آنها هم بگویید، برای اینکه امثال آنها پیش نیاید و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه نداده اید، یا آنکه با اعتقاد کامل نگفته اید. والله العالم. (آیتا... بهجت).استغفار به معنای درخواست آمرزش از خداوند است. این اصطلاح از واژه غفر گرفته شده که چندین اسم خداوند نیز از آن مشتق شده که از آن میان میتوان به اسم غفار و غفور اشاره کرد.
از واژه غفر اسم مغفر را درست کرده اند که به معنای کلاه خود است که نوعی پوشش دفاعی و حفاظتی است. بر این اساس، کسی که استغفار میجوید و نام غفار یا غفور را میخواند تا خداوند از میان آن همه اسمای حسنای خودش به این اسم بر او تجلی کند، بیگمان میخواهد از چیزی در امان بماند و از گرفتاری و مشکلی خود را بپوشاند تا آسیب نبیند یا کمتر آسیب ببیند. از این رو ارتباط تنگاتنگی میان گرفتاریها و استغفار میتوان یافت. در آیه قرآن میخوانیم: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفّارًا یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْرارًا وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهارًا»؛ «به آنها گفتم: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است تا بارانهای پربرکت آسمان را پی در پی بر شما فرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغهای سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد».غوطهور شدن افراد جامعه در بهرهوریهای مادی و غرق شدن در عیش و عشرتطلبی، موجب قطع ارتباطشان با غیب و خالق و غفلت از یاد او میشود و این از دید یک موحد، بزرگترین عذاب و هلاکت به شمار میآید. استغفار از گناهان اثر فوری در رفع مصائب و گرفتاریها و گشوده شدن در نعمتهای آسمانی و زمینی دارد و میفهماند بین اصلاح جامعه انسانی و فساد آن و بین اوضاع عمومی جهان ارتباطی برقرار است و اگر جوامع بشری خود را اصلاح کنند، به زندگی پاکیزه و گوارایی میرسند.
● کاربردهای سه گانه استغفار
در آیات قرآنی برای استغفار سه کاربرد اساسی بیان شده است که عبارتند از: دفع و رفع و جلب. ۱) دفع، به معنای جلوگیری و پیشگیری است. کسی که احتمال میدهد با گناه و خطا و اشتباهی ممکن است تبعات و آثار آن دامنگیر و وبال گردن او شود میتواند با استغفار، خود را از آثار و پیامدهای آن در امان نگه دارد و در حقیقت گرفتاری و عذاب و بدبختی را از خود دفع کند. این همان نقش پیشگیری و واکسینه کردن است که برای استغفار گفته اند. ۲) رفع، آن است که گرفتاری و بلا و عذاب نازل شده و انسان میکوشد تا خود را به هر شکلی از آن برهاند. به سخن دیگر، گناه و خطا و اشتباهی صورت گرفته و این امور موجب شده که بلایایی نازل شود و حالا او مانده که با این آثار گناه و خطا چه کند و چگونه از استمرار آن جلوگیری نماید و آن را از سر خود بردارد؟ در این جا نیز خداوند از انسان میخواهد که به خدا پناه برده و با استغفار خویش، در پوشش کامل اسم غفور در آید و از شر استمرار آثار گناه و عذاب در امان ماند. ۳) جلب، به معنای این است که انسان نعمت و برکتی را میخواهد داشته باشد که در حال حاضر از آن محروم است. حالا میخواهد به شکلی، محبت الهی را به سوی خود جلب کند تا خداوند به اسم رحمان و رحیم بر او ظهور یابد و از در پوشش کرامت و رحمت خویش بر او وارد شود. در این جا نیز نقش استغفار برای جلب این نعمت ضروری است؛ زیرا انسان ناخواسته و به خطا و اشتباه، عملی را انجام میدهد که هر چند از نظر تکلیفی، گناهی نکرده ولی از نظر تکوینی، آن خطا و اشتباه گرفتاریها و تبعاتی را به همراه میآورد. این مانند آن است که آدم ناخواسته داروی خواب آور بخورد ولی این جهل و خطا و اشتباه موجب نمیشود تا داروی خواب آور تاثیر نگذارد و شخص را به خواب نبرد بلکه او را به خواب خواهد برد.
در زندگی نیز انسان ناخواسته خطاها و حتی گناهانی را مرتکب میشود که در عالم تکوین تاثیر وضعی میگذارد و از آن جایی که این آثار میتواند مخرب باشد، باید با پناه بردن به اسم غفار و غفور، خود را در پوشش امنیت خداوندی قرار دهد تا آثار را دفع یا رفع نماید. اینگونه است که خود موجب جلب نعمت و برکتی میشود که ناخواسته به عنوان تبعات و آثار طبیعی عملی ضد آن را به سوی خود جلب کرده و خود را گرفتار فقدان نعمت یا برکتی نموده بود. در آیات قرآنی برای افزایش قدرت یا دستیابی به فرزند یا نعمتهای دیگر استغفار به عنوان یک راهکار کامل مطرح شده است که از جمله میتوان به آیات ۱۰ تا ۱۲ سوره نوح اشاره کرد. البته برخی از گناهان و خطاها شخصی است و تبعات و آثار آن به خود شخص باز میگردد و برخی نیز اجتماعی است که جامعه نیز در معرض خطر قرار میگیرد. چنان که برخی از گناهان و اشتباهات نیز کاملا شخصی و اخلاقی ولی برخی دیگر هنجاری و رفتاری است و دیگران از آن آسیب میبینند.
اگر عملی تنها مربوط به حق الله باشد میتوان با استغفار صرف البته واقعی، از آثار و تبعات آن در امان ماند ولی اگر این عمل مربوط به حق الناس باشد میبایست افزون بر توبه و استغفار، به رد حقوق مردم پرداخت و با اصلاح عملی که انجام داده، رحمت خدا را جلب و جذب نمود. از این رو خداوند در برخی از آیات سخن از اصلاح پس از استغفار میگوید. برای این که ریشه هر خطا و اشتباه و تبعات آن را بردارید، میتوانید با عمل نیک و صالح این کار را انجام دهید؛ زیرا به حکم آیه الحسنات یذهبن السیئات؛ نیکیها ریشه زشتیها را میکند و لذا در قیامت بدون گناه ظاهر میشوید و در ترازوی عمل شما این گناه که با حسنات و نیکیها برداشته اید، باقی نمیماند. بنابراین آیه کریمه هر مثقال ذرهای که از خیر و شر بازخواست دارد شامل او نمیشود؛ زیرا کسی که با عمل نیک خویش آن ذره بد و زشت را از میان برده، در ترازوی خویش عمل زشتی ندارد تا بازخواست شود.
زهرا اجلال
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران احمد وحیدی وزیر کشور مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان حجاب لایحه بودجه 1403
روز معلم حج تمتع سلامت تهران هواشناسی قوه قضاییه شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش دستگیری فضای مجازی شورای شهر تهران
بانک مرکزی ارز دلار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو سایپا قیمت طلا مالیات چین بازار خودرو
تلویزیون سریال پایتخت سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم کتاب رسانه ملی
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه فلسطین آمریکا حماس روسیه نوار غزه نتانیاهو ترکیه افغانستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید سپاهان تراکتور بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا اینستاگرام اپل فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه مسمومیت دیابت کاهش وزن قهوه بارداری خواب سلامت روان چاقی