چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
آداب جنگ یا تقوای جنگی در اسلام
با توجه به گستردگی این مقررات و مباحث مرتبط با آن، در این مقاله صرفا به برخی از آداب جنگ در اسلام یا مظاهر تقوای جنگی و مقایسه آنها با قواعد حقوق بشر دوستانه امروز اشاره شدهاست.
كلید واژهها: حقوق بشردوستانه، اعلان جنگ، اسرای جنگی، منّ و فداء، جنایات جنگی.فرهنگ اسلام نخستین مبدأ تدوین قواعد انسان دوستانه بینالمللی بوده است (محققداماد، ۱۵۲) و اگر بگوییم هر رفتار غیرمشروع علیه زخمیها و مجروحین و كلیه افرادی كه تحت حمایت كنوانسیونهای موضوعه هستند مخالف اسلام است، گزاف نگفتهایم (همو، ۱۸۳). این در حالی است كه در ادیان دیگر - كه البته متأسفانه تحریف شدهاند - نه تنها بر حقوق بشردوستانه تأكید نشده است، بلكه ترغیب و تشویقهای فراوانی جهت سركوب بیقید و شرط طرف مقابل صورت گرفته است.در عهد قدیم یهود آمده است كه «اگر وارد شهری شدی، تمام ساكنان آن شهر (از زن و مرد و كودك و پیر) را از دم تیغ میگذرانی و حتی چهارپایان آن را نیز از بین میبری و سپس تمام اثاثیه شهر را در وسط آن جمع كرده، آتش میزنی و در پایان، شهر را نیز به آتش میكشی و ویران میكنی»(زحیلی، آثارالحرب، ۴۴؛ نواوی، ۱۲۳؛ علی منصور، ۳۳۱، ۳۷۹). پرواضح است وقتی نگرش تئوریك دینی به حقوق بشر اینگونه باشد، كردار رزمندگان چگونه خواهد بود.متأسفانه علیرغم اینكه مقررات اصیل مسیحی از هرگونه استفاده از زور به دورمیباشد، كشیشان و پاپهای مسیحی برای نشر عقاید و حفظ جایگاه خویش، به ارتكاب فجیعترین جنایات بشری دست زدهاند و بویژه در قرون وسطی با تشكیل دادگاههای تفتیش عقاید یا انگزیسیون، گرایشات به دور از انصاف خود را به منصّه ظهور رساندند. دكتر گوستاولبون (۳۳۳) در این زمینه مینویسد: «فردیناند گر چه در ابتدا در زبان و مذهب به اعراب آزادی داد، ولی در سال ۱۴۹۹م پیمانی را كه در اینباره با مسلمانان بسته بود، شكست و شروع به تعّدی و آزار آنها نمود كه تا چند قرن ادامه یافت و بالاخره منجر به ریشهكن شدن مسلمین و اعراب گشت. نخست مسلمانان را به زور وادار به قبول دین مسیح كردند؛ سپس محكمههای تفتیشی آنها حكم به سوزانیدن این مسیحیان تازه داد، به بهانه اینكه واقعا به دین مسیح در نیامدهاند. و البته این كار به تدریج صورت میگرفت، زیرا نمیتوانستند چندین میلیون عرب و مسلمان را یكباره بسوزانند. از این رو كشیش بزرگ طلیطله كه در ضمن، رئیس محكمههای تفتیش نیز بود، دستور داد تمام عربهایی كه دین مسیح را نپذیرفتهاند، از پیرو جوان و زن و مرد و كوچك و بزرگ، همه را گردن بزنند». این در حالی است كه مسلمانان در برخورد با مسیحیان، بسیار نرمخو و مهربان بودند، به حدی كه بسیاری از مستشرقین مسیحی بدان اذعان كردهاند. مثلاً روبرتسون۱ در كتابی كه در تاریخ شارل پنجم نوشته است، میگوید: «تنها مسلمانان هستند كه با عقیده محكمی كه به دین خود دارند، یك روح سازش و تسامح نیز به ادیان دیگر در آنها هست؛ اینان با اینكه دین خود را با شمشیر پیشرفت دادند، ولی هر كس در دین آنها رغبتی نداشت او را به حال خود میگذاردند تا اگر خواست بپذیرد وگرنه در دین خود بماند»(همو، ۱۴۶). البته معلوم نیست كه چگونه اسلام به وسیله شمشیر فراگیر شد، در حالی كه به اعتراف روبرتسون، آزادی عقیدتی را محترم میشمرد. میشود۲ نیز مینویسد: «همان قرآنی كه دستور به جهاد داده، نسبت به ادیان دیگر سهل انگاری و مسامحه كرده و كشیشان و رهبانان و خدمتكاران آنان را از دادن جزیه معاف داشته است و پیغمبر اسلام كشتن رهبانان را به خاطر اینكه سرگرم عبادت هستند، قدغن كرد. مسلمانان در زمان عمر بن الخطاب كه بیت المقدس را فتح كردند هیچگونه آزاری به نصاری نرساندند، ولی بر عكس، هنگامی كه نصاری این شهر را گرفتند با كمال بیرحمی، مسلمانان را قتل عام كردند و یهود وقتی بدانجا در آمدند، بیباكانه همه را سوزاندند»(همو، ۱۴۷). ملاحظه میشود كه خود دانشمندان غربی و مسیحی نیز به این موضوع اعتراف مینمایند.
در حقوق بشردوستانه معاصر، قواعدی مشخص برای چگونگی جنگ و مقررات حاكم بر آن معین شده كه برخی آن را در سه قاعده: تفكیك بین نظامیان و غیر نظامیان، حفظ محیط زیست و منع رنج و درد زاید خلاصه نمودهاند(هنجنی، تقریرات درس متون مخاصمات مسلحانه). اما گروهی دیگر اصل تناسب و حقوق دول بیطرف را نیز اضافه نمودهاند(ممتاز، تقریرات درس دوره عالی تخصصی سیاسی). به هر ترتیب، این قواعد زیر ساختارهای حقوق انسان دوستانه در جنگ را تشكیل میدهد كه در مقررات اسلامی نیز به صورت شفاف به این موارد اشاره شده است.
۵۶، ۱۱۹، ۱۲۰؛ الظالمی، ۷۴؛ زحیلی، العلاقات الدولیّة فیاسلام، ۶۷؛ مكی، ۲۶۵). حضرت پیامبر اكرم (ص) در این زمینه فرمودهاند: «اغزوا باسم الله و فی سبیل الله...اغزوا و لا تغلوا و لا تغدروا و لا تمثلوا و لا تقتلوا ولیدا»؛ یعنی «با نام خدا و در راه خدا پیكار نمایید...بجنگید اما غل و غش مورزید و خیانت و غدر مكنید و مثله نكنید و كودكان را نكشید»(عبدالباقی، ۵۳). همچنین میفرمودند: «لا تمثلوا حتی بالكلب العقور»؛ یعنی «حتی سگهای هار را مثله نكنید». در حدیث دیگری از پیامبر رحمت (ص) آمده است كه: «لا تغلوا و لا تمثلوا و لا تغدروا و لاتقتلوا شیخا فانیا و لاصبیا و لاامرأة» (طی، ۱۴۶؛ ابواتله، ۱۱۵؛ باناجه، ۱۰۲؛ علی منصور، ۳۱۳)؛ یعنی «غل و غش مورزید و مثله نكنید، غدر مكنید، پیر مرد فرتوت و كودك و زن را مكشید». بنابراین، همه فقیهان، چه شیعه و چه سنی، اتفاق نظر دارند كه در جهاد با كافران، كشتن پیرمردان و پیرزنان و خردسالان و همه آنانی كه از عرصه معركه بر كنار هستند، جایز نیست و مسلمانان حق ندارند آنها را بكشند(اسماعیلی، ۱۰۴، زحیلی، آثارالحرب، ۴۹۷؛ ابویوسف، ۱۹۵). جالب اینكه اسلام اهمیت خاصی به راهبان میدهد و تا موقعی كه آنان در عبادتگاههای خود مستقر هستند و در جنگ شركت ندارند، از هر گزندی در امان میباشند. همچنین كشاورزان و صنعتگران و پیشهوران و سایر افرادی كه دخالتی در جنگ ندارند، از آثار مخرب جنگ در امان هستند (ابواتله، ۱۸۵). همچنین مسلمانان از تخریب اماكن عبادت یهودیان و مسیحیان منع شدهاند(علی منصور، ۳۲۰). جالب اینكه قرآن یكی از اهداف جنگ را حفظ اماكن عبادت (از جمله محل عبادت مسیحیان و یهودیان) میداند(حج، ۴۰).
سخنان حضرت امام علی (ع) نیز در مورد تفكیك بین نظامیان و غیر نظامیان، حكایت از مشی و روش اسلام در این زمینه دارد. در نامه ۱۴ از نهجالبلاغه (۳۷۳) میخوانیم: «فاذا كانت الهزیمة باذن الله فلا تقتلوا مدبرا و لا تصیبوا معورا و لا تجهزوا علی جریح و لا تهیجوا النساء باذی و ان شتمن اعراضكم و سببن امراءكم فانهن ضعیفات القوی و الانفس والعقول. ان كنا لنؤمر بالكف عنهن و انهن لمشركات و ان كان الرجل لیتناول المرأة فیالجاهلیة بالفهر او الهراوة فیعیربها و عقبه من بعده»؛ یعنی «چنانچه شكست دشمن با اراده خدا محقق گشت، پس هیچ فرد در حال فرار را نكشید، جان هیچ مجروحی را نستانید، زنان را با آزار و اذیت تهییج نكنید، هر چند كه به ناموس شما دشنام دهند و به فرماندهان شما فحش گویند؛ زیرا آنان از نظر نیرو و جان و عقل ضعیفالبنیه هستند. ما به روی گرداندن از آنان در حالی امر میشدیم كه آنان مشرك بودند و اگر مردی زنی را در جاهلیت اذیت میكرد، بدین نحو كه با سنگ كوچكی او را ادب میكرد یا با عصای خود به او حمله مینمود، تا آخر عمر، خود و خانوادهاش برای این كار مورد تمسخر قرار میگرفت».
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست