چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
آیا عرفان کفر است
بنده دانشجوی سال چهارم رشته الهیات هستم. سال گذشته با یکی از دانشجویان رشته مهندسی هم اتاق شدم. او به من گفت که تغییر رشته بدهم. او عرفان را کفر میدانست و معتقد بود که فلسفه و عرفان کفر هستند و بسیاری از فیلسوفان و عارفان -همچون ابن سینا، ملاصدرا، علامه طباطبایی و نیز ابن عربی، حافظ، مولوی و... - را تکفیر میکرد و در این زمینه، احادیثی از اهلبیتعلیهم السلام نقل میکرد. همچنین معتقد بود که فلسفه و عرفان را خلفای عباسی وارد دین کردند؛ تا مردم به جای پرداختن به علوم اهلبیت علیهم السلام به این علوم گمراه کننده روی آورند؛ نظر شما در این باره چیست؟
● عرفان
«عرفان» در لغت به معنای «شناخت و شناسایی» است و در اصطلاح، «روش و طریقه ویژهای است که برای دستیابی و شناسایی حقایق هستی و پیوند و ارتباط انسان با حقیقت، بر شهود، اشراق و وصول و اتحاد با حقیقت، تکیه میکند و نیل به این مرتبه را از راه تهذیب نفس و قطع علایق از دنیا و امور دنیوی و توجّه تام به امور روحانی و معنوی - و در رأس همه، مبدأ و حقیقت هستی- میداند».
تکیهگاه عرفان، «علم حضوری» است. از این رو، از دانش شهودی، مدد میجوید و بر آن اعتماد و به آن استناد میکند.۱
«عرفان» بر دو گونه زیر است:
الف) عرفان عملی؛ یعنی سیر و سلوک و وصول و فنا.
ب) عرفان نظری؛ یعنی ضوابط و روشهای کشف و شهود.۲
● عرفان در اسلام
اصطلاح «عارف» و «عرفان» -که ناظر به رویکردی خاص و دارای مسائلی ویژه است- در قرن سوّم هجری معمول شد و در کلمات عارفان برجسته قرن سوم، مطرح شده است. احتمال دارد که ریشه این کلمه، در قرن دوم هجری پاگرفته باشد.۳
نخستین شخص از حکیمان اسلامی که عرفان را به معنای مصطلح، داخل حکمت و فلسفه کرد، شیخ الرئیس، ابوعلی سینا بود. وی دو فصل مهم از کتاب اشارات خود (نمط نهم و دهم) را به شرح مقامات عارفان و اسرار و کرامات آنان اختصاص داده است.۴
آن چه در این نوشته میآید، عرفان به معنای یک رشته و یا یک سلسله مسائلی که از دیگر علوم متمایزند نمیباشد؛ بلکه مقصود از آن، شیوهای است که قبل از مصطلح شدن به «عرفان»، وجود داشته و آن نوری الهی است که حق با تجلّی خود، در دل دوستان خویش میافکند؛ تا بدان وسیله، حق را از باطل باز شناسند؛ بیآن که این شناسایی را از کتاب و دفتر و به تعبیری از دانش حصولی بجویند.۵
در واقع، هدف غایی عرفان حقیقی، وصول به مرتبه «توانایی نفس به معرفت شهودی حق» است و این شناخت، برآمده از «عمل» و «مجاهده و ریاضت» است؛ نه نتیجه استدلال و چون و چرا کردن. چنین عرفانی، مورد تأیید اسلام و آموزههای قرآنی و روایی است؛ زیرا اسلام، معرفت حضرت حق را اولین واجب تلقی کرده۶ آن را از با فضیلتترین امور دانسته است.۷
از سوی دیگر، اسلام این شناخت را در حوزه معرفت حصولی و مفهومی، محصور نساخته است؛ بلکه با اصل تأیید معرفت حضوری - که در آن، میان عالم و معلوم، واسطهای وجود ندارد، نظیر معرفت انسان به خود، افکار و اندیشهاش - آن را شناخت حقیقی خداوند متعال دانسته است و این، طریقی است که ابراهیم خلیل آن را طی کرد؛ «وَ کَذلِکَ نُرِی إِبْراهِیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ».۸
این جا «رؤیت» است؛ نه «روایت». درک ابراهیمعلیهالسلام، جنبه مفهومی نداشت؛ بلکه شهودی بود و این شهود، غیر از شهادتی است که آدمی در عالم ماده، نسبت به اجسام دارد. چنین معرفت و علمی، خواسته همه اولیای الهی و در رأس آنان، پیامبران و امامان معصوم بود؛ چنانکه در دعاهای معروف و مشهور به این عبارتها برمیخوریم:
«واَنِر اَبصار قلوبِنا بضیاءِ نظرِها اِلیک».۹
«و ارزقنی النَظَر الی وجهِکَ الکریم».
«لاتحرمنی النظر الی وجهک».۱۰
این نوع معرفت شهودی، بر اساس دیدگاه اسلام، امکان دارد و جمله منسوب به حضرتعلیعلیه السلام بر آن دلالت میکند که فرمود: «این گونه نیستم که پروردگاری را که نمیبینیم، عبادت کنم... زنهار! چشمان او را مشاهده نمیکنند؛ اما قلبها به حقیقت ایمان، او را شهود میکنند».۱۱
بنابراین، آیات و روایات، امکان و مطلوبیت ادراک و شهود عرفانی را اثبات میکنند و این، تأییدِ رویکرد عرفان حقیقی است.۱۲
عرفان حقیقی در اسلام، مراحلی را پشت سر گذاشته است؛ مرحله نخست آن در زمان پیامبرصلیالله علیه و آله و سلم بود که با بهرهگیری از برخی آموزههای اسلام - مانند ترجیح آخرت بر دنیا، بدون پشت کردن به ضرورتها و وظایف انسان در دنیا، مبارزه با نفس و هواهای نفسانی و اخلاق و توکل- شکل گرفت.
مرحله دیگر، پس از رحلت رسول گرامی اسلامصلی الله علیه و آله؛ یعنی زمان امامعلیعلیه السلام است. آن حضرت، نخستین کسی بود که در توسعه عرفان اسلامی، نقش مهمی ایفا کرد و به همین دلیل، تمامی عارفان میکوشند که سلسله خود را به وی رسانند و خود را وامدار و شاگرد او تلقّی کنند.۱۳
به تدریج در کنار عرفانی حقیقی که عرفان جامع، ولایتمدار، شریعتگرا، مسئولیتشناس و حماسهساز است، صوفیگری نیز با ویژگیهایی چون انزواگروی، قطبگرایی، سلسلهگرایی، خرقهپوشی، درویشگری و گاهی با حیلهگری و فریبکاری، رخ نمایاند.
در قرن هفتم هجری، تصور خاصی در میان عدهای از اهل تصوف به وجود آمد. این گروه، فرد را بر جمع برتری داده، او را از جمع جدا میکردند و به خود مشغول میداشتند و میگفتند: شخص به اطراف خویش نگاه نکند؛ چون تمرکزش را از اندیشیدن درباره خدا، از دست میدهد.
این گروه با برداشت افراطی از آیات «مذمت دنیا» و نیز آیاتی که دعوت بر زهد و تقوا میکند؛ بخش عمدهای از فقه اسلامی را - که دانش زندگی اجتماعی در اسلام است- بیاعتبار ساختند! بریدن از خلق خدا، گریز از مسئولیتهای اجتماعی، فاصله گرفتن از قدرت سیاسی جامعه و فرو رفتن در خود با غفلت از اطراف، کمترین آموزههایی بودند که این طیف بر آنها پای میفشردند. این دو جریان، بستر را برای پدید آمدن «تصوّف دروغین» و «خانقاه سازی» و فاصله گرفتن از مسجد، فراهم ساختند.۱۴
برخی از این گروهها، پیامبرصلی الله علیه و آله و مردم عصر بعثت را چنان نشان دادهاند که گویی آن حضرت، درویشی بوده است که در خانقاهی در مکه مینشست و به درویشهای دیگر، درس تصوف میداد! تصویری که اینان از قرآن و شخصیت پیامبرصلی الله علیه و آله و امام علیعلیه السلام عرضه کردهاند، ریشه در نگرش یکسویه به دین و آموزههای آن داشت. چنین نگاهی به دین، بیاعتنایی مطلق به دنیا و به فکر خود بودن را تقویت میکرد و بیاعتنایی همراه با ترحم را نسبت به مردم افتاده در چاه طبیعت، به دنبال میآورد!
با این حال، در میان متصوفان، شخصیتهای نامدار و برجسته و دارای ارزشهای علمی، معنوی و فرهنگی در خور توجهی نیز رخ نموده که با پارهای از این رویکردها، معارضه کردهاند؛ مثلاً ابوالقاسم قشیری در آغاز کتاب معروف خود از پارهای نابسامانیها، شکایت میکند۱۵ ناصر خسرو از تظاهر به صوفیگری، انتقاد میکند و در قصیدهای، صوفی را به صفای باطن میداند؛ نه به ظاهر صوفیانه؛
فوطه بپو شیئی تا عامه گفت
«شاید بودن کاین صوفیستی»
گرت به فوطه شرفی نو شدی
فوطه فروشِ تو بهشتی ستی۱۶
از قرن دهم به بعد، همه یا اغلب قطبهای صوفیه، آن برجستگی علمی و فرهنگی پیشینیان را نداشتهاند و تصوف رسمی از این به بعد، غرق در آداب و ظواهر و بدعتهای گوناگون شد. عدهای دیگر نیز که داخل در هیچ یک از سلسلههای تصوف و عرفان نیستند، در عرفان نظری محی الدین ابن عربی، متخصص شدند؛ مانند صدرالمتألهین شیرازی، ملامحسن فیض کاشانی و قاضی سعید قمی.۱۷
آموزههای اسلامی، با تصوف، با رویکردی که بیان شد، به شدت مخالف است؛ ولی با عرفان و تصوف پیراسته از کژیها و انحرافات، موافق است.
علامه طباطبایی در این باره مینویسد: «میبینیم که قرآن کریم، با بیانی جالب، روشن میسازد که همه معارف حقیقی، از توحید و خداشناسی واقعی سرچشمه میگیرد و استنتاج میشود و کمالِ خداشناسی، از آنِ کسانی است که خداوند، آنان را از هرجا جمعآوری کرده و برای خود، اختصاص داده است. آنان هستند که خود را از همه کنار کشیده و همه چیز را فراموش کردهاند و در اثر اخلاص و بندگی، همه قوای خود را متوجّه عالم بالا نموده، دیده به نور پروردگار پاک، روشن ساختهاند و با چشم واقعبین، حقایق اشیا و ملکوت آسمان و زمین را دیدهاند؛ زیرا در اثر اخلاص و بندگی، به یقین رسیدهاند و در اثر یقین، ملکوت آسمان و زمین و زندگی جاودانی جهان ابدیت، برایشان مکشوف شده است».۱۸
پینوشت:
۱. دانشنامه امامعلی علیه السلام، ج ۴، ص ۱۸ - ۲۱.
۲. فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص ۵۷۷.
۳. شرح بر مقامات اربعین، ص۴۳.
۴. الاشارات و التنبیهات، ج ۳.
۵. شرح منازل السائرین، ص۱۹۲.
۶. از امامصادق علیهالسلام چنین روایت شده است: «قال اللَّه عزوجل: افترضت علی عبادی عشره فرائض اذا عرفوها اسکنتهم ملکوتی و ابحتهم جنانی. اولها معرفتی»، (بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۱۳).
۷. همان.
۸. انعام، آیه ۷۵.
۹. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، مناجات شعبانیه.
۱۰. ر.ک: درآمدی بر سیر و سلوک، ص ۱۳ - ۳۵.
۱۱. کلینی، اصول کافی، ج ۱، ص ۹۸.
۱۲. رک: درآمدی بر سیر و سلوک، ص۴۳۹؛ ولایت نامه، ص ۴۸ – ۵۷.
۱۳. ابن ابی الحدید، تفسیر نهجالبلاغه، ج ۱، ص ۱۷.
۱۴. ر.ک: مقالات تاریخی، ج ۱، ص ۲۶۰ - ۲۷۲.
۱۵. رساله قشیریه.
۱۶ . دیوان ناصر خسرو، ص ۲۴۸ و ۲۴۹، قصیده ۱۱۵.
۱۷ . عرفان نظری، ص ۱۹۳؛ مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص ۶۶۴ و ۶۶۵.
۱۸. محمدحسین طباطبایی، شیعه در اسلام، ص ۳۳.
۱۹. تاریخ تصوف اسلامی، ص ۴۶ - ۴۸.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست