دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
برزخ کجاست
بیتردید یکی از مهمترین مسائلی که هر روز ذهن انسانها را به خود مشغول میکند روبهرو شدن با مرگ است. مرگ برای بعضیها «احلی من العسل» است و برای بعضی بسیار ناگوار و سخت. سر و کار این بدن خاکی پس از مرگ با عالم قبر یاعالم برزخ است. قبر یعنی مکان دفن جسد انسان. به دلیل این که انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی است،بعد از مرگ همزمان با قرار گرفتن جسم در قبر، روح انسان در عالمی به نام برزخ قرار میگیرد و حیات بعدی خود را آغاز میکند. بنابراین درک حضوری روح انسان از وجود خودش در عالم برزخ معادل قرار گرفتن جسم در قبر است. به همین جهت به عالم برزخ، قبر نیز گفته میشود. چون حضور در عالم برزخ، تداعیکننده قبر است.
با توجه به این که مکان از خصوصیات ویژه عالم ماده است، عالم برزخ که در افقی برتر از ماده قرار گرفته ، عالمی زمانی و مکانی نیست و لذا جستوجوی مکان و موقعیت برای آن، مفهوم درستی ندارد. همان طور که قالب مثالی یا برزخ متصل در وجود انسان مرتبه بالاتر و در عین حال پنهان وجود اوست و نسبت به پیکر مادی و ظاهری، جزو باطن انسان محسوب میشود. عالم برزخ نیز در واقع «باطن» و «ملکوت» دنیاست. (جهانبینی اسلامی (معاد) تربیتمعلم، ص ۶۰ و ۶۱) در اخبار و روایات نیز از آن تعبیر به باطن زمین شده است که مقصود همان ملکوت و مثال دنیا است. البته این که دستور دادهاند که باید قبر رو به قبله باشد یا به فلان شکل خاصی حفر شود، این احکام فقهی قبر در عالم دنیاست و مربوط به آن عالم نیست. ولی دلیل وضع این احکام بدین منظور است که این بدن چون قبلاً بدن شخص مسلمانی بوده است و فرد با آن ارتباط داشته است، پس الآن هم از نظر شرعی احترام دارد. در نتیجه خانه او در عالم برزخ نیز دارای احترام است. از طرفی ارتباط خاصی بین عالم برزخ و قبر خاکی (یعنی بین روح انسان در عالم برزخ و بین بدن مادی او در قبر) وجود دارد و به خاطر همین تعلق و وابستگی بین جسم و روح است که بعد از مرگ اطرافیان، بر سر قبورشان حاضر میشویم، چرا که قرار گرفتن در محل دفن جسد آنها، حضور آنها را برای ما تداعی می کند و باعث یاد کردن آنها و طلب مغفرت برای آنها میشود.
اما این مطلب به این معنا نیست که همین قبر محل سؤال و آرامگاه مؤمن است.
آن قبری که سؤال و جواب، غم و یا سرور و شادی دارد در نشئه طبیعت نیست، بلکه در نشئه برزخ و عالم مثال است.
برزخ معبر و دالان ورودی به قیامت و حشر اکبر است و انسان در ادامه مسیر زندگی دنیا وارد جهان برزخ میشود که سراسر آگاهی و حیات است «الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا» (بحارالانوار، ج ۴، ص ۴۲). در برزخ حقایق جهان هستی تا حدی بر انسان منکشف میشود و از خواب چندین ساله بیدار میشود و نتیجه کردارش را با شگفتی تمام مینگرد، خواه بدن او بپوسد یا سالم بماند یا بسوزد و یا طعمه حیوانات گردد،چرا که انسانیت انسان که تمام حقیقت انسان را تشکیل میدهد وارد جهان برزخ میشود. (تفسیر موضوعی معاد در قرآن، جوادی آملی، ص ۲۲۲)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست