شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
مجله ویستا

آزمایش فنی Dump truck MACK RD۶۹۰


آزمایش فنی Dump truck MACK RD۶۹۰

در سال ۱۹۰۰ میلادی کارخانه کالسکه سازی در شهر نیویورک افتتاح شد

در سال ۱۹۰۰ میلادی کارخانه کالسکه سازی در شهر نیویورک افتتاح شد. این کارخانه با برنامه ریزی های منظم و افزایش ساعت کار در قسمت طراحی خود توانست با ارائه محصولات متنوع در قسمت حمل و نقل تجاری متوسط بازار شمال قاره آمریکا را از آن خود کند.

کشور انگلستان در جنگ جهانی اول پیروزی را مدیونBull Dog ( همان نشان معروف ماک که نوعی سگ است ) است. ماک های به کار رفته در ارتش انگلیس برای اموری همچون حمل نفرات ، تجهیزات و غذا مفید واقع شدند . به هرترتیب ماک توانست با ارائه محصولاتی در کلاس های مختلف همچون RB , CV , LE , MR , Bigfoot , CX , CT , CL , RD در طول نزدیک به ۱۱۰ سال فعالیت در دنیا تا ابد ماندنی شود در کشور ما نیز ماک با حضور پر رنگ خود ( به خصوص در کلاس R ) به عنوان جاودانه ترین کشنده بر ذهن هر راننده ای نقش ببندد. فرصتی پیش آمد تا پس از هماهنگی با بازار کشنده های دست دوم و کمک یکی از دوستان آزمایش فنی را از یک ماک RD۶۹۰ محصول سال ۲۰۰۰ بگیریم.

در ظاهر MACK RD۶۹۰ چهره ی خاص خود دارد ارتفاع متوسط، فاصله ای زیاد از زمین جلوی پنجره بزرگ یک تکه که در بالای خود نشان مخصوص ماک را در کنار دو کادر مستطیلی که خود فرم و ظاهری خاص دارند همگی موجب شده تا علی رغم توانایی هایش با ظاهری خشن و کلاسیک روبرو باشید. در طرفین کامیون در حین سادگی خط زیرین درها به زیبایی اتاق را به دو بخش تقسیم کرده است. این مدل را در حقیقت باید نوه ی سری R کلاس که مدت هاست در جاده های کشورمان حرکت می کند تلقی کرد که به جهت کارایی بیشتر تغییرات اندکی را در بخش کابین گیریبکس هوشمند تجهیزات ماهواره ای و البته موتور و تجهیزات کنترل کننده ی الکترونیکی به خود دیده است.

RD۶۹۰ به عنوان ی Dump truck ، ۳۵۰ اسب بخاری با داشتن کابینی که دارای دید به اطراف بسیار ضعیفی است در هنگام رانندگی کمی مشکل ایجاد می کند . این کابین دارای شیشه های کوچک، برف پاکن های قوی برای شیشه جلو و همچنین آیینه های کلاسیک با دسته های باریک فلزی برای دید عقب است تا بتوانید در هر وضعیتی کنترل امور را در اختیار داشته باشید. همانطور که طی تست های گرفته شده در شماره های قبلی مجله بیان شد با توجه به کاربرد این گروه از خودروها، دید راننده به جاده و اطراف خود از مهمترین نکات است که می بایست در طراحی آن در نظر گرفته شود. اتاق این محصول آمریکایی دارای سادگی بیش از اندازه می باشد که دارای سقفی کوتاه با سانروفی کوچک و کارآمد است. صندلی های در نظر گرفته شده دارای تنظیمات مکانیکی است که در کنار کمربندهای مطمئن و جالب یادآور R۶۰۰ مونتاژ شده قبل از انقلاب در کارخانه ی ایران کاوه است.

سیستم کنترل دما و سیستم تهویه ی مطبوع RD۶۹۰ Dump truck (کولر + بخاری ) طراحی شده است که علاوه بر جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به داخل کابین بتواند دمای کابین را طبق سلیقه راننده و با توجه به بازدهی و توانایی موتور تنظیم کند.

MACK RD۶۹۰ با داشتن موتور E۷ و بهره مندی از ۳۵۰ اسب بخار قدرت دارای یک بلوک شامل ۶ دهانه ی استوانه ای شکل است. مرکز آزمایشگاهی گازهای آلایندگی شرکت MACK در سال ۱۹۹۸ با انجام آزمایشاتی گاز های خروجی حاوی ذرات معلق PM و اکسید های نیتروژن را کنترل کرد تا محصول بی همتای این شرکت بتواند در کشور هایی همچون CANADA تردد کند. با توجه تناژهای باری یک Dumptruck که اغلب در معادن سنگ به فعالیت می پردازد، RD۶۹۰ نیاز به یک سیستم تعلیق محکم و ضربه گیر را دارد.

به همین خاطر مهندسین این شرکت از سیستم Camelback استفاده کردند. RD۶۹۰ قادر به تحمل ۱۸ تن بار بر روی محور جلو ۴۴ تن بار بر روی محور عقب است. MACK دوست داشتنی تست ما دارای رینگ های فولادی با تایرهای ۲۲/۵ Spoke است. سه محور در سه قسمت توانایی حرکتی، RD۶۹۰ را در جاده ی صعب العبور کوهستانی و عبور از رودخانه ها افزایش داده است و همچنین اتلاف نیرو را هم کاهش داده است تا به نحوی به کاهش هرزگردی کمک کند. گیریبکس های مختلفی برای، RD۶۹۰ قابل سفارش است که از ۱۸ دنده شروع و تا ۲۴ دنده Over دار قابل سفارش است. البته به خریداران سفارش می شود که برای Dumptruck به جای گیریبکس Over دار از گزینه ی گیریبکس مجهز به نیم دنده را انتخاب کنند تا علاوه بر افزایش طول عمرگیریبکس خود لذت بیشتری از رانندگی ببرند.

سیستم کاهنده آلودگی صوتی (L ) عایق بندی در تمام اطراف کابین برای کاهش صدای محیط ، استفاده از چراغ های جلو و عقب کلاسیک که ما را به یاد جیپ های ارتشی می اندازد در کنار فیلتر آبگیر سوخت، رادیو پخش، تاخوگراف، علائم شبرنگ مخصوص، سیستم ردیابی Gps، دسته درهای ورودی کلاسیک و .......... باعث شده تا MACK RD۶۹۰ از لحاظ فنی، قابلیت های حرکتی و تجهیزات رفاهی به عنوان یکی از ۱۰ Dumptruck های برتر شمال قاره آمریکا شناخته شود در پایان ضمن تشکر از کیانوش متوسلیان که زحمت هماهنگی جهت تست را کشیدند و همچنین ضمن تشکر از بازار Stoke، ماک در آمریکا توجه شما را به جدول مشخصات فنی MACK RD۶۹۰ جلب می نمایم.

▪ Engine

MACK

▪ Engine Model

E ۷

▪ Engine Hp

۳۵۰ Hp

▪ Trans Modle

۸ LL

▪ Front Axle

۱۸۰۰۰ Kg

▪ Rear Axle

۴۴۰۰۰ Kg

▪ Suspension

CameLback

▪ Body Type

Steel

▪ Wheel Type

Spoke

▪ Axle

۳+۱

▪ Tire

۲۲/۵

نویسنده : محسن معظمانی