پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

جاسوسی اقتصادی , دشمنی دوستان نزدیك


در فضای جهانی شده و به شدت رقابتی كنونی , احاطه بر اطلاعات نقشی, تعیین كننده در اتخاذ تصمیمات برای فتح بازارهای جدید ایفا می كند بر بستر حكمروایی یكجانبه ابر قدرت آمریكا بر بازار و در چارچوب جنگی كه شركتها یا دولتهای رقیب برای دستیابی بر اطلاعات در زمینه های استراتژیك فنی انجام می دهند, استفاده از هر ترفندی مجاز می باشد

این جنگ، نبردی بی صداست. نبردی كه در غوغای جهاد خیر و شر بر پا شده پس از سپتامبر ٢٠٠١ ، بی رنگ و در پس پرده می باشد. شمار قربانیان البته بالاست، اما نه كشته ای بر جای می گذارد و نه زخمی ای، بلكه بیكاران، خمودگان زیر بار فشار كار و مطرودین جامعه ، بازماندگان آن می باشند. این نبرد ، ضربه بر پایه و اساس جامعه می زند. كارخانجات و شركتها ، جولانگاه اصلی جنگ اقتصادی ای هستند كه همراه و یا بدون حضور دولتها انجام می شود. جنگجویان، كارمندان یقه سپیدی می باشند كه قواعد تجاری را ، با زیرپا گذاشتن اخلاق تعریف می كنند و تنها به یك چیز اعتقاد دارند : افزایش سود. آنها در این جنگ استفاده از هر ترفندی را مجاز می شمارند.با استناد به گزارش رسمی برنارد كرایون نماینده مجلس فرانسه، كه فهرست شیوه های نوین مورد استفاده در این جنگ اقتصادی را ارائه می دهد، نتیجه می گیریم كه یكی از راهها، دور زدن كمیسیون بین المللی قضایی می باشد . ترفند از این قرار است، «كارشناسی قابل اطمینان» را در كمیسیون پیدا می كنند كه برای شركتی كه در گیر یك ماجرای بین المللی می باشد، اطلاعات كسب كند. این نماینده ناحیه تارن در فرانسه، آقای كرایون، در گزارش خود مثال سقوط یك هواپیما را می آورد. بر علیه شركت فرانسوی سازنده موتور هواپیما، شكایتی از جانب دستگاه قضایی ایتالیا، به كمیسیون بین المللی قضایی ارجاع می شود ، قاضی فرانسوی متوجه رفتار مشكوك یكی از كارشناسان ایتالیایی می شود كه بااستفاده ازموقعیت خود ، یعنی دسترسی به مدارك سری، سعی دارد اطلاعات مربوط به مجموعه موتورهای مورد نظر را به دست آورد. قاضی فرانسوی ، همكار ایتالیایی خود را در جریان می گذارد كه منجر به اخراج كارشناس مزبور می شود، این فرد در عین حال كارمند شركت ایتالیایی رقیب شركت فرانسوی بود

یكی دیگر از شیوه ها، در گزارش پارلمانی به شرح زیر افشا شده است : « كامپیوتر مدیران صنایع هواپیماسازی كه برای سفر حرفه ای به خاور نزدیك رفته بودند، در فرودگاه توسط مامورین امنیتی ضبط می شود »، بهانه مامورین گمركی برای این كارمشاهده پودری مشكوك بوده است، « آنطور كه گزارش نمایند مجلس تاكید دارد، به نظر می رسد كه این عمل، كه در فرودگاه مزبور رایج می باشد، ظاهرا در چارچوب موازین مبارزه با تروریسم صورت گرفته است، اما به سختی می توان عملیات جاسوسی اقتصادی و علمی كه پشت آن نهفته است را پنهان كرد (گزارش نام فرودگاه را اعلام نمی كند)». معمولا كامپیوتر ها بعد از چند هفته باز پس داده می شوند، اما پرونده های آن ها پاك شده و می توان مطمئن بود كه همه پرونده ها كپی شده باشند...

تسلیحات، داروسازی، حمل ونقل، صنایع كشاورزی و غذایی، آموزش عالی... هیچ عرصه ای مستثنی نیست و هیچ كس در امان نمی باشد. حتی شركتهایی كه دارای فعالیت دوگانه (نظامی ـ غیر نظامی) می باشند نیز از گزند این جنگ مبرا نیستند و مورد تهدید قرار می گیرند.هر چند خصوصی سازی شركت سنكما، نخستین شركت اروپایی در زمینه ساخت موتور هواپیما، در اكتبر ٢٠٠٤ سر و صدای زیادی بر پا كرد، اما هیچ كس از ماجرای اسرار آمیز یكی از شاخه های آن ، مسیه دوتی، در پاییز ٢٠٠١ با خبر نشد. مسیه دوتی كه در شهر بیدوس در منطقه پیرنه آتلانتیك در فرانسه واقع است، بر بازار جهانی ساخت قطعات فرود هواپیما احاطه دارد و برای هواپیما های نظامی وغیر نظامی تجهیزات میسازد. ٧ نوامبر ٢٠٠٠ ، دو قطعه از قسمت قطعات فرود هواپیمای رافال دریایی، آخرین هواپیمای جنگی داسو ، كه قرار بود نیروی دریایی فرانسه رامجهز كند ، به ناگاه نا پدید شدند. این قطعات یعنی جعبه و لوله مدور قطعات فرود جلو ی هواپیما، جنبه استراتژیك داشتند، لذا مامورین حفظ امنیت فرانسه DST، برای بررسی مسئله دخالت كردند. كارخانه از بالا تا پایین بررسی موشكافانه شد، حتی انبار های زباله وارسی شدند، شركت پریس كه زباله های كارخانه را جمع آوری می كرد، مورد بازجویی قرار گرفت ، حتی با فرض اینكه این قطعات اشتباها به زباله دانی همسایه، یعنی شركت سویكس ارسال شده اند ، آنجا هم بررسی شد. اما هیچ ردی در هیچ كجا به دست نیامد. مدیریت كارخانه از احتمال اشتباه در ارسال قطعات به شركتهایی كه ارائه دهنده خدمات به كارخانه می باشند، سخن راند. اما گزارش سری بررسی داخلی شركت كه روز ٢٧ نوامبر ٢٠٠٠ انتشار یافت این امكان را رد می كند « هر چند این چنین اشتباهی نادر است ، اما اگر هم اتفاق افتاده باشد، معمولا شركتها، بسته ای را كه اشتباهی دریافت می كنند، ظرف ٤٨ ساعت به ارسال كننده بر می گردانند و ٣ هفته پس از نا پدید شدن قطعات، اگر هنوز خبری از محموله اشتباها ارسالی نباشد ، یعنی چنین فرضی بی پایه است».مسیه دوتی ، سنكما و داسو هنوز ادعا دارند كه قطعات اشتباها دور انداخته شده اند. نتیجه گیری ای كه با گزارش داخلی شركت به هیچ وجه همخوانی ندارد. سندیكاهای كارخانه بیدوس با اعلام این كه « موضوع حساس است و از حیطه كار ما خارج می باشد » در این مورد هیچ موضع گیری ای نكردند. سازمان حفظ امنیت فرانسه DST، نیز اعلام نظر خاصی نكرد. عدم همكاری مسیه دوتی و بویژه سنكما با هیئت بررسی، به بهانه این كه این پرونده دارای الویت نیست یا به عبارت دیگر مختومه می باشد، نیز تاسف انگیز است....

علیرغم این ها ، سه سال پس از نا پدید شدن قطعات ، هنوز فرض ربوده شدن آنها توسط كشوری دوست، مورد بحث است. در كارخانه و در میان مامورین امنیتی ، امكان دخالت روسها ویا آمریكایی ها به صورت جدی مطرح است، اما با توجه به ملاحظات دیپلماتیك، این گونه فرضیات آتش افروز به سرعت كنار گذاشته شد.خیلی ها هنوز هم بر جاسوسی اقتصادی اصرار دارند و « دوستان ماوراء آتلانتیك » را مسئول میدانند. شاید این توهم بیمارگونه محض باشد ؟ شاید هم به این سادگی نباشد. البته نشانه های دیگری شك آنها را تشدید می كند، چند ماه پس از ناپدید شدن قطعات ، شركتی كه آرشیو های مسیه دوتی را انبار می كرد ، بازدید شبانه نامعمولی داشت، « جاسوسان تجاری » میكروفیلم هایی با اطلاعات سری در مورد ساخت قطعات را ربودند . سپس در ژوئیه ٢٠٠٣، ١٤ كامپیوتر متعلق به گروه مهندسینی كه بر روی پروژه هواپیماهای آتی حمل و نقل نظامی M۴۰۰A كار میكردند ، ربوده شد. مسئله چنان حاد بود كه وزیر كشور وقت، نیكلا ساركوزی، تقاضای توضیحات جدی كرد. در اینجا یك سوال مطرح است : برای چه كسی برنامه هواپیماسازی فرانسه ، تا این حد از نزدیك، می تواند جالب باشد ؟كارشناسان اقتصادی ، باز هم به رقبای آمریكایی كه بوئینگ ۱۷C و لوكهید مارتین ۱۳۰C را در اختیار دارند، شك می برند.البته این سوء ظن ها تنها در حد گمان است و هیچ مدرك قطعی ای برای اتهام وارد كردن به این شركتهای خارجی در دست نیست.مدیر كل شركت سنكما، بنا به در خواست ریئس كمیسیون امور اقتصادی مجلس فرانسه، روز ١٢ مه ٢٠٠٤ برای توضیح در مجلس حاضرشد و به گواه شماری از نمانیدگان مجلس اعلام كرد كه « قطعات فرود هواپیمای رافال دریایی، مشتی آهن پاره بیش نبوده اند ». یعنی تولیدات شركتی كه در رده نخست جهانی قرار دارد ، ٢٩٠٠ كارمند و ٥٨٩ میلیون یورو گردش كار در سال ٢٠٠٢ داشته است، « مشتی آهن پاره اند » .نباید از یاد برد كه مسیه دوتی در بالاترین مقام فن آوری در عرصه ساخت قطعات فرود هواپیما قرار دارد، قطعاتی كه به دلیل قدرت كشش استثنایی شان ملقب به « قطعات پرنده » می باشند. این قطعات ، مثلا به یك هواپیمای شكاری كه حامل بمبی می باشد، آن هم در شرایط طوفانی، امكان می دهد تا براحتی و در كمال امنیت بر روی یك ناو هواپیما بر فرود آید ، (تغییرات سطح پرواز به دقت محاسبه می شوند).البته مسئله از ساخت این قطعات با ارزش، فرا تر میرود. اصل قضیه، بی كم و كاست، احاطه بر فن آوری اساسی در این زمینه برای سال های آینده است كه مبتنی برتشبیه سازی عددی می باشد simulation numérique . قطعات مربوط به فرود هواپیما متشكل از سیستمی پیچیده، بویژه در رابطه با مقاومت مواد است . مسیه دوتی و سنكما تركیبات آلی با تیتانیوم و فولاد ضد زنگ را در دست تهیه دارند . برای ساخت هر قطعه تا ٥٠ عمل مختلف انجام میگیرد. یك اشتباه كوچك می تواند به قیمت زندگی سر نشینان ، در حساس ترین لحظات پرواز، یعنی فرود و صعود هواپیما ، تمام شود. به این دلیل است كه لزوم بوجود آوردن روند بدون اشتباه ساخت قطعات برجسته می شود. این روند با محاسبات عددی تعریف می شود كه به شبیه سازی مجازی همه عملیات می پردازد. باید گفت كه چنین برنامه های كامپیوتری ای مستلزم استفاده از كد های محاسباتی دشواری است كه جزو پیچیده ترین محاسبات در سطح جهان می باشند. البته نتیجه به دست آمده درخور تلاش انجام گرفته است ، چرا كه محاسبات عددی با شبیه سازی مجازی منجر به صرفه جویی اساسی در وقت و هزینه است.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.