جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

خصوصیات کیفی مطلوب روش های اندازه گیری از دید استفاده کنندگان در ایران


خصوصیات کیفی مطلوب روش های اندازه گیری از دید استفاده کنندگان در ایران

ارزش هر اطلاعات, از جمله اطلاعات صورت های مالی, همانند سایر کالاها و خدمات به کیفیت آن بستگی دارد که توسط استفاده کنندگان تعیین می گردد

ارزش هر اطلاعات، از جمله اطلاعات صورت های مالی، همانند سایر کالاها و خدمات به کیفیت آن بستگی دارد که توسط استفاده کنندگان تعیین می گردد. به دلیل نقش با اهمیت روش های اندازه گیری حسابداری در تهیه صورت های مالی، کیفیت این روش ها می تواند نقش موثری بر تعیین کیفیت ارقام صورت های مالی داشته باشد. لذا به منظور افزایش کیفیت و در نتیجه، ارزش صورت های مالی، استفاده از روش های اندازه گیری با کیفیت مطلوب ضروری است. در تحقیق حاضر به منظور شناسایی خصوصیات کیفی مطلوب در روش های اندازه گیری، ابتدا با توجه به تعریف خصوصیات کیفی در متون حسابداری، خصوصیات کیفی موجود در هر یک از روش ها را فهرست کرده، پس از آن، طی پرسشنامه ای از استفاده کنندگان صورت های مالی که طبق چارچوب مفهومی حسابداری ایران قابل شناسایی هستند (شامل سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان، تحلیل گران مالی و مودیان مالیاتی) خواسته شد تا در اندازه گیری هر یک از اقلام ترازنامه، خصوصیات کیفی مطلوب را اولویت بندی کنند.

نتایج نشان می دهد که استفاده کنندگان از صورت های مالی در اندازه گیری اقلام مختلف ترازنامه، کیفیت های متفاوتی را مطلوب می دانند، به طوری که برای اندازه گیری کلیه ارقام ترازنامه یک روش خاص مناسب نیست، بلکه استفاده از روش های مختلف در اندازه گیری با توجه به نوع حساب، مناسب تر است.

عنوان فایل
خصوصیات کیفی مطلوب روش های اندازه گیری از دید استفاده کنندگان در ایران application/pdf
خصوصیات كیفی مطلوب روش های اندازه گیری.pdf
340 KB
دانلود

نویسنده:

آقایی محمدعلی

موسوی شیری سیدمحمود