شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
فطری بودن دین
فطرت همانند غریزه و طبیعت، خواسته و گرایشی ذاتی است ; یعنی موجود دارای فطرت به گونه ای خلق شده است که بدون آموزش و تجربه و به صورت ذاتی به چیزی گرایش دارد، مانند درک خوبی ها و بدی ها. چنین جاذبه و کشش ذاتی، امری مادی و قابل اندازه گیری نیست و با محاسبات مادی هم قابل سنجش و ارزیابی نمی باشد.
امور فطری دارای ویژگی:
همگانی، ذاتی، تغییرناپذیر و غیرجسمانی است . دقت در خواسته ها و رفتارهای انسانها این حقیقت را، که انسانها گرایش ها و تمایلاتی باطنی دارند، به خوبی روشن میکند.
انسانها عموما به زیبایی، رفتار اخلاقی، حقیقت طلبی، کنجکاوی و تعظیم در برابر موجودات ممتاز علاقه نشان میدهند; همواره در پی یافتن اماکن و اشیای زیبا هستند; خود را به صورتی زیبا آرایش و اصلاح میکنند; اموال بسیاری برای به دست آوردن حقیقت هزینه میکنند; از همان روزهای نخست درک عقلانی، از خود رفتار اخلاقی بروز میدهند. چرا؟
چون صداقت و درستی، جزء نهاد اولیه آنهاست، و دروغ و حیله و تزویر و امثال اینها اموری هستند که به تدریج آموخته میشوند و بر خلاف فطرت ذاتی بشرند.
انسان در ذات خود نسبت به موجودات باعظمت سر تعظیم فرود میآورد و در برابر آنها زانوی ادب بر زمین میزند. در مرحله بالاتر آنها را میپرستد. این واقعیت را تاریخ بشر نیز به روشنی گواهی میدهد. پیدایش دین ها و پرستش های شگفت آور، راز و نیاز با خدایان انتخاب شده از سوی انسان، قربانی کردن در پیشگاه آنان به منظور نرم ساختن دل آنها، استفاده از سحر برای نفوذ در قلب خدایان، وجود وردهای مخصوص در میان کاهنان، گزارشهایی حاکی از ذاتی بودن چنین گرایشی است .
گذشته انسانها نشان میدهد که زندگی آنان آمیخته با امور رازآلود است . عقیده به موجودات خارق العاده، اعتقاد به جهانی غیر از جهان مادی، از جمله واقعیت های زندگی انسانهاست . پرستش مظاهر طبیعت و حتی بت پرستی، جلوه هایی از همین تمایل درونی است ; هرچند ممکن است در تطبیق، اشتباه و انحرافی از خواست اصلی رخ بدهد.
میل به پرستش، یکی از معانی فطری بودن دین است . قرآن کریم هم این حقیقت را به صراحت آورده است : (فأقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم )(۱) "پس پاکدلانه تمام توجهت را به سوی دین کن، این فطرت الهی است که خداوند انسان را بر آن آفریده است، تبدیلی در خلقت خدا نیست ; این همان دین استوار است ."
فطری بودن دین، یعنی این که دین همان چیزی را ارائه داده است که انسانها ذاتا در پی آنند.
وجهه دیگر فطری بودن دین این است که انسانها برای راه یافتن به سعادت خویش، در جستجوی قوانین و مقرراتی تلاش میکنند اما دستاوردهایشان، آنان را قانع و راضی نمی کند و راه مطمئن و مورد اعتماد را طلب میکنند. دین همان راه مطمئنی است که انسانها سخت در تکاپوی یافتن آنند.
نکته سوم در فطری بودن دین به روحیه منفعت طلبی و کمال جویی انسان مربوط است . انسانها همواره در تلاش برای تأمین منافع خویش اند تا علاوه بر به دست آوردن آن به رتبه برتری راه یابند. یافتن راه مطمئن کمال و تحصیل منفعت بی زوال، برای انسانها امری حیاتی است . دین و تعلیمات دینی این راه مطمئن را نیز به آنان میآموزد.
پس فطری بودن دین، پاسخگویی به حس پرستش، ارائه راه مورد اعتماد سعادت و دست یافتن به منافع انسانی و کمال است .
[۱] سوره روم (۳۰)، آیه ۳۰ .
منبع : کتاب اسلام دین فطرت – آیه الله منتظری – ص ۳۴ و ۳۵
محمد صالحی – ۱۶/۱۰/۸۸
http://mahsan.parsiblog.com/
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
چین دولت سیستان و بلوچستان انتخابات شورای نگهبان نماز جمعه حسن روحانی مجلس شورای اسلامی جنگ دولت سیزدهم نیکا شاکرمی مجلس
سیل ایران تهران هواشناسی شهرداری تهران باران آتش سوزی سازمان هواشناسی هلال احمر روز معلم پلیس زلزله
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا تورم مسکن بانک مرکزی حقوق بازنشستگان بازار خودرو سهام عدالت قیمت دلار دلار ایران خودرو
صدا و سیما ایتالیا بی بی سی مهران غفوریان تلویزیون سوئد موسیقی صداوسیما ساواک سریال سینمای ایران تبلیغات
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس اوکراین نوار غزه انگلیس
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر سپاهان باشگاه پرسپولیس علی خطیر باشگاه استقلال جواد نکونام تراکتور بازی لیگ قهرمانان اروپا
اپل ناسا صاعقه گوگل اینستاگرام عکاسی تلفن همراه
چای کبد چرب فشار خون گرما