جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
مجله ویستا

توصیه‌های مهم برای رانندگی در زمستان


توصیه‌های مهم برای رانندگی در زمستان

قبل از شروع فصل سرما آماده‌سازی وسیله نقلیه از ضروری‌ترین کارهاست. از مهم‌ترین و اساسی‌ترین این موارد می‌توان به چک کردن ضدیخ، روغن موتور مخصوص سرما، برف‌پاک‌کن، لاستیک …

قبل از شروع فصل سرما آماده‌سازی وسیله نقلیه از ضروری‌ترین کارهاست. از مهم‌ترین و اساسی‌ترین این موارد می‌توان به چک کردن ضدیخ، روغن موتور مخصوص سرما، برف‌پاک‌کن، لاستیک یخ‌شکن، زنجیر چرخ، چراغ مه‌شکن و سیستم گرمایی خودرو اشاره کرد. در این فصل حتماً باید ضدیخ خودرو چک شود. ممکن است ضدیخی که در رادیاتور خودرو موجود است دو یا سه سال استفاده شده باشد که حتماً باید تعویض یا غلظت آن بیشتر شود. به آب داخل شیشه‌شوری باید الکل اضافه شود. در فصل یخبندان عمدتاً به دلیل لغزندگی معابر لاستیک‌های فرسوده چسبندگی کمی با سطح داشته و بعضاً باعث به وجود آمدن خسارت‌های فراوانی می‌شوند.استفاده از برف‌پاک‌کن‌های پوشش‌دار سبب آن می‌شود که هنگام سرمای شدید تیغه برف‌پاک‌کن دچار یخ‌زدگی نشود و به راحتی مورد استفاده قرار گیرد. برای رانندگی در شب‌های برفی و کولاک شدید استفاده از پروژکتور و چراغ مه‌شکن توصیه می‌شود، در صورتی که در جاده‌های مه‌آلود گرفتار شدید و مه‌شکن نداشتید می‌توانید از پوشش پلاستیک زردرنگ روی چراغ‌های خودرو استفاده کنید. هنگام صبح سرد برفی که از منزل خارج می‌شوید گرم کردن خودرو حدود سه الی پنج دقیقه توصیه می‌شود تا با این روش شیشه خودرو شما بخار نگیرد.

در معابر پوشیده از برف می‌توانید از زنجیر چرخ استفاده کنید و اگر سطح معابر دچار یخ‌زدگی بود از لاستیک یخ‌شکن استفاده کنید. در زمستان حتی‌الامکان استفاده از لاستیک‌های با عرض کمتر پیشنهاد می‌شود چون در سطوح لغزنده راحت‌تر حرکت کرده و این سطوح از کارایی بالاتری برخوردار است، خصوصاً افرادی که خودروهایشان را اسپورت کرده‌اند و از لاستیک‌های با عرض بیشتر استفاده می‌کنند باید به خاطر داشته باشند که در شروع فصل یخبندان برای تعویض لاستیک‌ها اقدام کنند. اگر در یک مسیر یخ‌زده و لغزنده گرفتار شدید و هیچ کدام از امکانات بالا را در اختیار نداشتید تنها راه این است که باد لاستیک‌ها را کم کرده تا انعطاف‌پذیری لاستیک بیشتر شده و خودرو به حرکت درآید. در مسیرهای یخ‌زده حرکت باید به آهستگی صورت گیرد و با دنده‌های سنگین رانندگی شود. هنگام وارد شدن به پیچ هم بهتر است به جای ترمز گرفتن آرام پای خود را از پدال گاز بردارید و پس از چند لحظه یک واحد دنده را کاهش دهید، این عمل را چند بار تکرار کنید تا با سرعت مناسب و بدون سر خوردن از پیچ عبور کنید.

در سرازیری خودرو را در دنده یک یا دو قرار داده و از دور گرفتن و افزایش سرعت خودرو جلوگیری کنید، چنانچه سیستم ترمز خودرو شما به سیستم ABS مجهز نباشد در صورت نیاز به ترمزگیری، پدال ترمز را به هیچ عنوان به صورت ممتد فشار ندهید بلکه به صورت منقطع و در چندین مرحله ترمزگیری کنید، زیرا ترمزگیری به صورت آنی و یکباره باعث قفل شدن چرخ‌ها می‌شود. اگر ترمزگیری شدید انجام شد و چرخ‌ها دچار قفل‌شدگی شد سریعاً پا را از روی پدال ترمز برداشته و کمی پدال گاز را فشار دهید تا خودرو در مسیر صحیح حرکت قرار گیرد.در مسیرهای سربالایی قبل از شروع شیب دور موتور خود را حدوداً به چهار هزار دور برسانید و از کم و زیاد کردن فشار روی پدال گاز خودداری کنید. اگر احیاناً چرخ‌ها شروع به هرز گشتن کرد فشار روی پدال گاز را مقداری کم کرده و بعد از حرکت کردن کم‌کم فشار را زیاد کنید و به حرکت ادامه دهید. در وارد شدن به پیچ‌ها اگر پشت خودرو دچار سرخوردگی شد فرمان خودرو را خیلی آرام به همان سمت سرخوردگی بگردانید تا خودرو در مسیر اصلی حرکت قرار گیرد، در این زمان به هیچ عنوان نباید ترمزگیری کرد.

از نکات قابل توجه در روزهای برفی و یخبندان این است که راننده قبل از شروع رانندگی باید ذهن خود را آماده کند که هنگام منحرف شدن خودرو از هرگونه عکس‌العمل یا شوک سریع بپرهیزد چراکه در این صورت کنترل خودرو به صورت کامل از دست راننده خارج می‌شود.