سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
وسیله روشنی و جلای قلب و روح چیست

قرآن همه مؤمنان را موظف میکند که در همه حال به یاد خدا باشید. به هنگام عبادت یاد او کنید و حضور قلب و اخلاص داشته باشید. به هنگام حضور در صحنههای گناه خدا را به یاد آورید و چشم بپوشید ، و اگر لغزشی از شما روی داد توبه کنید و به راه حق باز گردید . به هنگام نعمت به یاد او ، شکرگزار باشید و به هنگام بلا و مصیبت ، صبور و شکیبا باشید .
یاد او را که در هر صحنهای از صحنههای زندگی انگیزه واکنش مناسب و الهی است، فراموش ننمائید .
● خدا ترسی مقدّمهی شجاعت و شهامت
«الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفی بِاللَّهِ حَسِیباً ؛ کسانی که پیامهای الهی را ابلاغ میکنند و از خدا میترسند، و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند، و خداوند برای حسابرسی کافی است.» (احزاب ،۳۹ )
در این آیه سخن از قاطعیّت و شهامت مبلّغ در ابلاغ دستورات الهی به مردم است ، ولی باید بدانیم که در مواردی مدارا ، نرمش و سکوت برای جذب قلوب لازم است.
خشیت غیر از خوف است ، خشیت ؛ تأثّر قلبی است که از عظمتِ امری ناشی میشود ، ولی خوف ؛ انتظار وقوع امر ناپسندی است که موجب پرهیز از آن میشود . انبیا هیچ گونه خشیتی از غیر خدا ندارند ، زیرا تنها خداوند را بزرگ میبینند .
● پیامهای آیه :
۱) موفقیّت در تبلیغ ، شرایطی دارد :
الف) تداوم تبلیغ : «یُبَلِّغُونَ» ،
ب) تقوا در عمل : «یَخْشَوْنَهُ» ،
ج) شهامت و قاطعیّت : «وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ» ،
د) توکّل به خدا : «وَ کَفی بِاللَّهِ حَسِیباً» .
۲) همیشه تبلیغ با سخنرانی نیست ، گاهی باید با عمل، حکم خدا را روشن ساخت : (در دو آیه قبل فرمود: زن زید را بگیر تا خرافهای را از میان برداری، آن گاه در این آیه میفرماید: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ» )
۳) مبلّغان الهی، همواره دشمنان سرسخت و تهدید کننده ای دارند : «لا یَخْشَوْنَ أَحَداً»
۴) خدا ترسی مقدّمهی شجاعت و شهامت است : «یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً»
۵) مبلّغان الهی بدانند که حساب صبر و تحمّل آنان با خداست : «کَفی بِاللَّهِ حَسِیباً»
" ابو سعید خدری" از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده چنین میخوانیم : « از آن حضرت پرسیدند: ای العباد افضل درجة عند اللَّه یوم القیامة : کدامیک از بندگان در روز قیامت مقامشان از همه برتر است؟!» فرمود: «الذاکرون اللَّه کثیرا: آنها که خدا را بسیار یاد میکنند» * آغاز و پایان روز را با تسبیح و یاد خدا بگذرانیم
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً (احزاب ۴۱) ، وَ سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصِیلاً (احزاب ۴۲) ؛
ای کسانی که ایمان آوردهاید! خدا را بسیار یاد کنید. و او را در هر صبح و شام تسبیح نمایید (و به پاکی بستایید).»
چون عوامل غفلت در زندگی مادی بسیار فراوان و تیرهای وسوسه شیاطین از هر سو به طرف انسان پرتاب میگردد ، برای مبارزه با آن راهی جز " ذکر کثیر" نیست . " ذکر کثیر" به معنی واقعی کلمه یعنی ؛ " توجه با تمام وجود به خداوند" نه تنها با زبان و لقلقه لسان.
ذکر کثیری که در همه اعمال انسان پرتوافکن باشد، و نور و روشنایی بر آنها بپاشد.
به این ترتیب قرآن همه مؤمنان را در این آیه موظف میکند که در همه حال به یاد خدا باشید ، به هنگام عبادت یاد او کنید و حضور قلب و اخلاص داشته باشید.
به هنگام حضور در صحنههای گناه یاد او کنید و چشم بپوشید، و یا اگر لغزشی روی داد توبه کنید و به راه حق باز گردید.
به هنگام نعمت یاد او کنید و شکرگزار باشید و به هنگام بلا و مصیبت ، صبور و شکیبا باشید.
خلاصه یاد او را که در هر صحنهای از صحنههای زندگی انگیزه واکنش مناسب و الهی است، فراموش ننمائید .
در حدیثی که در" صحیح ترمذی" و " مسند احمد" از " ابو سعید خدری" از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده چنین میخوانیم : « از آن حضرت پرسیدند: ای العباد افضل درجة عند اللَّه یوم القیامة : کدامیک از بندگان در روز قیامت مقامشان از همه برتر است؟!» فرمود : « الذاکرون اللَّه کثیرا: آنها که خدا را بسیار یاد میکنند .» ابو سعید میگوید: عرض کردم : « یا رسول اللَّه! و من الغازی فی سبیل اللَّه؟ آیا چنین کسانی حتی از جنگجویان راه خدا والا مقامترند؟! » فرمود: « لو ضرب بسیفه فی الکفار و المشرکین حتی ینکسر و یختضب دما لکان الذاکرون اللَّه افضل درجه منه! ؛ اگر با شمشیرش آن قدر بر پیکر کفار و مشرکین بزند که شمشیرش بشکند و با خون رنگین شود آنها که یاد خدا بسیار میکنند از او برترند!» (در المنثور طبق نقل المیزان ، ج ۱۶، ص ۳۵۳) (چرا که جهاد خالصانه نیز بدون ذکر کثیر خداوند ممکن نیست.)
همانگونه که از سیاق آیات به خوبی بر میآید منظور از "تسبیح خداوند در هر صبح و شام" همان دوام تسبیح است ، و ذکر خصوص این دو وقت به عنوان آغاز و پایان روز میباشد، و اینکه بعضی آن را به نماز صبح و عصر یا مانند آن تفسیر کردهاند ، ذکر مصداق است .
به این ترتیب" ذکر کثیر خداوند ، و تسبیح او هر صبح و شام" جز به تداوم توجه به پروردگار و تنزیه و تقدیس مداوم او از هر عیب و نقص حاصل نمیگردد، و میدانیم که یاد خدا برای روح و جان انسان همچون غذا و آب است برای تن و این نکته بسیار قابل توجه است که یاد خداوند تنها با زبان و گفتار نیست ، بلکه در هر فکر، کار و حرکتی رضایت خداوند را در نظر داشتن است .
رسول اکرم صلی اللَّه علیه و آله فرمود: هر کس زبان ذاکر داشته باشد ، خیر دنیا و آخرت به او عطا شده است . و امام صادق علیه السلام فرمود: هر چیزی حدّی دارد جز ذکر خدا
قرآن برای ذکر خدا آثار و برکاتی بیان کرده و یکی از دلایل نماز را ذکر خدا دانسته است ؛ «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی » (طه، ۱۴)
یاد خدا تنها وسیلهی آرامش دلهاست ؛ «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد، ۲۸)
و روح آرام و نفس مطمئنّ به پرواز در میآید و به حقّ میرسد ؛ «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ» (فجر، ۲۷ ۲۸)
اعراض از ذکر خدا زندگی نکبت باری را به همراه دارد ؛ «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً» (طه، ۱۲۴) گفتهاند : تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام نمونهای از ذکر کثیر است. (کافی، ج ۲، ص ۵۰۰)
رسول اکرم صلی اللَّه علیه و آله فرمود: هر کس زبان ذاکر داشته باشد ، خیر دنیا و آخرت به او عطا شده است . و امام صادق علیه السلام فرمود: هر چیزی حدّی دارد جز ذکر خدا .
در حدیث میخوانیم : قلب و روح ، مثل آهن زنگ میزند و ذکر خدا وسیلهی روشنی و جلای آن است .
در روایات آمده است : ذکر خدا تنها با زبان نیست ، ذکر واقعی آن است که هنگام حلال و حرام یاد خدا کنیم و از گناه دست برداریم . (میزان الحکمة و سفینة البحار ، باب ذکر )
● پیامهای آیه :
۱) خطاب زیبا و محرمانه ، وسیلهی جذب مردم و زمینهی پذیرش آنان است : «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»
۲) یاد خداوند ، زمانی در انسان مؤثّر است که مستمرّ و بسیار باشد : «اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً»
۳) بهترین ذکر خدا ، تسبیح و تنزیه اوست : «اذْکُرُوا اللَّهَ ... وَ سَبِّحُوهُ»
۴) آغاز و پایان روز را با تسبیح و یاد خدا بگذرانیم : «سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصِیلًا»
آمنه اسفندیاری
منابع:
۱- تفسیر نور ، ج۹
۲- تفسیر نمونه ، ج۱۷
۳- کافی ، ج ۲
۴- میزان الحکمة و سفینة البحار
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست