سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
نقش برنامههای تلویزیونی در توسعه فرهنگ کارآفرینی
مطالعاتی که در گذشته درباره نقش رسانهها در توسعه کارآفرینی انجام شده است، نشان میدهد رسانهها و بویژه تلویزیون به عنوان یک رسانه عمومی در این زمینه بار سنگینی بر عهده دارند.
گرچه اهمیت برنامه های تلویزیونی در توسعه کارآفرینی بر هیچ کس پوشیده نیست، اما پیش از این درباره اثربخشی ژانرهای مختلف برنامه های تلویزیونی مطالعاتی در سطح کشور انجام نشده بود.
نتیجه تحقیقاتی که درباره این موضوع انجام شد نشان می دهد گویا در میان ژانرهای مختلف برنامه های تلویزیونی، برنامه های مستند تاثیرگذارتر از بقیه هستند.
برنامه های مستند نیز دسته بندی های مختلفی دارند. به طور کلی برنامه های مستند در دو گروه مستند گزارشی و زندگینامه تقسیم می شود.
در زندگینامه سرنوشت کارآفرینان را می توان مورد نقد و بررسی قرار داد و می توان گفت در حوزه مستند زندگینامه تاکنون هیچ برنامه ای از تلویزیون ایران پخش نشده و عموما مستند هایی که از شبکه های مختلف به نمایش درآمده از نوع مستند گزارشی بوده است.
در اغلب این برنامه ها نیز کم و بیش ردپایی از مولفه های مختلف کارآفرینی دیده می شود، اما در این زمینه محدودیت های متعددی وجود دارد. حجم برنامه هایی که با هدف توسعه کارآفرینی در کشور ساخته شده چندان قابل توجه نیست. نه تنها کمیت این گروه از برنامه ها بلکه کیفیت آن نیز مورد رضایت نیست.
در عین حال که برنامه های مستند و بخصوص مستند گزارشی از توان بالقوه خوبی برای ارائه اطلاعات کارآفرینی برخوردار است، اما این برنامه ها مخاطب خاص خود را دارد و برای کودکان و نوجوانان خیلی مناسب نیست.
در حالی که این گروه طیف وسیعی از مخاطبان هستند که می توانند در توسعه کارآفرینی نقش مهمی داشته باشند.
کارآفرینی یعنی تبدیل ایده به راه و روش کسب و کار. مستندهای علمی هم می توانند در خلق این ایده تاثیرگذار باشند و به عنوان جرقه ای برای ایجاد یک ایده کارآفرینی عمل کنند.
تحلیل محتوای برنامه ها نشان داده فیلم، مسابقه، سریال های تلویزیونی، اخبار و مستند گزارشی هر کدام مخاطب خاص خودشان را دارند و شاید بتوانند به نوعی علاوه بر ایجاد سرگرمی در افزایش اطلاعات و تغییر نگرش ها در مخاطبان تاثیرگذار باشند.
براساس سطح فرهنگی کشورها برنامه های تلویزیونی می توانند تاثیرات متفاوتی در کارآفرینی داشته باشند. پرداختن به زندگی کارآفرینان می تواند برای مخاطب خیلی جذاب باشد بنابراین در اولویت است اما این موضوع با موانع و محدودیت های بسیاری همراه است.
در حال حاضر، جای خالی رسانه ها و بویژه تلویزیون که عمومیت بیشتری دارد در فرهنگسازی کارآفرینی بخوبی احساس می شود.
مهرداد آقامحمدی - پژوهشگر کارآفرین
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران شهادت بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی
تهران کنکور هواشناسی شورای شهر تهران شهرداری تهران تعطیلی مدارس هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی پلیس سیل قوه قضاییه بارش باران
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا بورس خودرو یارانه بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان بازنشستگان ایران خودرو سایپا
شهادت رئیس جمهور سینمای ایران پیام تسلیت تلویزیون لیلا حاتمی سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینما شعر رسانه ملی نمایشگاه کتاب زری خوشکام
کنکور ۱۴۰۳ گوگل دانش بنیان تجهیزات پزشکی دانشگاه تهران تلسکوپ فضایی هابل باتری
رژیم صهیونیستی ترکیه جنگ غزه اسرائیل فلسطین غزه روسیه امیرعبداللهیان آمریکا چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر رئال مادرید باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی باشگاه استقلال منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت تبلیغات سامسونگ اپل ناسا نمایشگاه ایران هلث موبایل آیفون
سرطان سزارین رژیم غذایی آلزایمر طول عمر زایمان افسردگی فشار خون مغز انسان دیابت