سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

مدرسه مرا جهنم نکن!


مدرسه مرا جهنم نکن!

یک‌سوم دانش‌آموزان دوره ابتدایی در چین از مشکلات روانی رنج می‌برند. نتایج تحقیقات انجام‌شده توسط پژوهشگران چینی و انگلیسی نشان می‌دهد که این موضوع ناشی از استرس کلاس‌های …

یک‌سوم دانش‌آموزان دوره ابتدایی در چین از مشکلات روانی رنج می‌برند. نتایج تحقیقات انجام‌شده توسط پژوهشگران چینی و انگلیسی نشان می‌دهد که این موضوع ناشی از استرس کلاس‌های درس و فشارهای والدین است. این اتفاق به قدری نگران‌کننده است که محققان درباره آن هشدار داده‌اند و معتقدند که برای از بین بردن چنین مشکلی به اقدامات اضطراری نیاز است....

یک‌سوم دانش‌آموزان دوره ابتدایی در چین از مشکلات روانی رنج می‌برند. نتایج تحقیقات انجام‌شده توسط پژوهشگران چینی و انگلیسی نشان می‌دهد که این موضوع ناشی از استرس کلاس‌های درس و فشارهای والدین است. این اتفاق به قدری نگران‌کننده است که محققان درباره آن هشدار داده‌اند و معتقدند که برای از بین بردن چنین مشکلی به اقدامات اضطراری نیاز است.

یکی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، ۲۱۹۱ دانش‌آموز ۹ تا ۱۲ ساله چینی را مورد بررسی قرار داده است. این دانش‌آموزان از بین مدارس مناطق شهری و روستایی انتخاب شده‌اند و همگی در یکی از استان‌های شرقی چین زندگی می‌کنند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که دانش‌آموزان دوره ابتدایی در مدارس چین از لحاظ روانی وضعیت خوبی ندارند:

۸۱ درصد از این کودکان، خیلی نگران امتحانات‌شان هستند.

۶۳ درصد دانش‌آموزان می‌ترسند که مبادا توسط معلم‌شان تنبیه شوند.

۷۳ درصد توسط والدین‌شان تنبیه بدنی شده‌اند.

اما موضوعی که تقریبا همه کودکان از آن شکایت داشتند مربوط به حجم زیاد تکالیف مدرسه بود و اینکه نمی‌توانند با این موضوع کنار بیایند. علاوه بر این، بیش از یک سوم کودکان حداقل یک بار در هفته دچار دردهای شکمی و سردرد می‌شوند که از علایم استرس است. کودکانی هم که استرس بیشتری دارند حداقل ۴ بار در هفته از چنین دردهایی رنج می‌برند.

سیستم‌ آموزشی و والدین پرتوقع

عمده‌ترین دلیل بروز استرس در دانش‌آموزان چینی، سیستم‌ آموزشی نامناسب است که این کودکان را از درس و مدرسه منزجر می‌کند. پروفسور‌ تریز هسکیث یکی از اساتید دانشگاه که در این تیم پژوهشی حضور داشته، رقابت بیش از حد در سیستم‌ آموزشی چینی‌ها را مورد انتقاد قرار داده و می‌گوید: «محیط رقابتی و تنبیهی در سیستم‌ آموزشی سطوح بالایی از استرس را ایجاد می‌کند و موجب بروز علایم بیمارهای جسمی ناشی از شرایط نامناسب روحی و روانی می‌شود. بنابراین باید هر چه سریع تر روش‌هایی اتخاذ شود تا استرس بیش از حد این دانش‌آموزان کاهش یابد.» از سوی دیگر، سیاست تک‌فرزندی در چین هم به این موضوع دامن می‌زند؛ به طوری که والدین از تک فرزندشان انتظار و توقع بیشتری دارند و آرزوهای از دست‌رفته‌شان را در این تک‌فرزند جستجو می‌کنند. ممکن است خودشان در گذشته شرایط و امکانات کافی برای درس خواندن در اختیار نداشته و در نتیجه به کودک فشار می‌آورند که خوب درس بخواند تا در آینده به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کند. آموخته‌های سنتی چینی هم بر این موضوع تاکید می‌کند که کودکان و کوچک‌تر‌ها از بزرگ‌تر‌ها حرف‌شنوی داشته باشند، به آنها احترام بگذارند و نظم و انضباط را رعایت کنند که پافشاری بیش از حد در این موارد در ایجاد نگرانی و دلواپسی کودکان تأثیر‌گذار است.

این تحقیق فاکتورهای دیگری را هم در فشارهای والدین دخیل می‌داند؛ مانند این موضوع که در حال حاضر، تقاضا برای داشتن تحصیلات عالیه در میان چینی‌ها افزایش یافته و والدین نمی‌توانند شکست تحصیلی فرزندشان را قبول کنند. علاوه بر این، موفقیت تحصیلی با پیشرفت شرایط اقتصادی گره خورده و این موضوع هم باعث می‌شود که والدین فرزندشان را مجبور کنند تا در مدرسه خوب درس بخواند و جزو بهترین‌ها باشد؛ حتی اگر به قیمت تنبیه و تخریب روحیه او تمام شود. وجود استرس و فشارهای روانی فقط به کودکان چینی مربوط نمی‌شود و دانش‌آموزان همه کشورهای دنیا با این موضوع دست به گریبانند اما در برخی کشورها مانند چین اوضاع وخیم‌تر است و در بین مردمان دیگر نگرانی‌های کمتری را به همراه دارد. تحقیقات قبلی در مورد میزان استرس دانش‌آموزان و تأثیر آن بر سلامت در کشورهای اسکاندیناوی انجام شده بود. ارزیابی سال ۲۰۰۸ در میان دانش‌آموزان ۱۰ تا ۱۳ ساله سوئدی این نتایج را به دنبال داشت:

۲۱ درصد از پسرها و ۳۰ درصد از دخترها حداقل یک‌بار در هفته دچار سردرد می‌شدند.

۱۷درصد پسرها و ۲۸درصد دخترها حداقل یکبار در هفته درد شکمی را تجربه می‌کردند.