سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
در میانه سنت و تجدد
سنت (tradition) چیست؟ تجدد یا مدرنیته (modernity) چیست؟ مشخصات و مختصات هر یک چیست؟ چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟ چه نوع رابطهای بین سنت و تجدد وجود دارد؟
در لغت نامه دهخدا در معنی سنت آمده است: راه و روش، طریقه، قانون، آیین، رسم. مرتضی آوینی در تعریف سنت آورده است: سنت در واقع، حقیقت ثابت و فراتاریخی است که هسته اولیه آداب و عادات واقع میشود. در لغت نامه دهخدا در معنی مدرنیته یا تجدد آمده است: نو شدن، نو گردیدن.
جامعه سنتی دارای تحرک اجتماعی کم و محدودی است که مهمترین تفاوت این جامعه با جامعه نو و متجدد است. مدرنیته (تجدد) به معنای نو شدن و تحول یافتن است. ماشاءالله آجودانی در این مورد میگوید: تجدد در غرب، حاصل تحولات درونی تاریخ غرب بود. اما در کشورهایی چون ایران، نقد سنت نه از درون تحولات تاریخ ایران که از درون تجدد غربی و از منظر ایدئولوژیهای ریز و درشت آن آغاز شد و در مسیر تحولات خود، با طرح پرسشهای نادرست به جای نقد اصولی گذشته، به نفی بسیاری از دستاوردهای فرهنگ درخشان ما برآمد. پرسشهای نادرست، پاسخهای نادرست را هم به همراه میآورد و به عدم تعادل در داوری منجر میشود. تاریخ معاصر ایران، سرشار از این ناداوریهاست. رابطه سنت با تجدد (مدرنیته) شامل طیفی از تعامل تا ستیز و مجادله و حتی دشمنی و نفی و نهی یکدیگر را در بر میگیرد. سنت و تجدد دو امر جدا از هم نیستند بلکه تجدد حاصل سیر تطول و تکامل و انباشت تعارضات به وجود آمده در سنت است و در هر یک میزانی از دیگری وجود داشت و از یکدیگر تاثیر میپذیرند و بر یکدیگر تاثیر میگذارند. پس اصالت تام و تمام و مطلق نه با سنت است و نه با تجدد. متاسفانه در جامعه ما طرفداران و قائلان به هر دو طیف بیشتر به نفی و رد یکدیگر پرداختهاند. سنت گرایان، قائلین به تجدد و طرفدارانشان را بیگانه پرست و غرب زده و... مینامند و متجددین، قائلین به سنت و طرفداران سنت گرایی را دگم، کهنه پرست، عقب مانده، متحجر و... میخوانند و یکدیگر را با چوب چنین برچسب زدنهایی میرانند. هم نفی تام و تمام سنت و تجدد و هم شیفتگی و پذیرش بی چون و چرای آنها واکنشی منفعلانه، غیرمنطقی و غیراصولی است و رفتار و واکنش منطقی و اصولی با آنها بر مبنای مفاهمه و گفتگوی آگاهانه در کنار نقد روشمند، علمیو بدون پیش داوریها و جهت گیریهای از پیش تعیین شده، است. سنت، ریشه در گذشته دارد و تجدد مرتبط با دنیای امروز، و جمع میان این دو چگونه امکان پذیر است و چه حالتهایی برای نوع تعامل میان سنت و تجدد میتوان متصور شد؟ برخی اعتقاد دارند که تضاد و تعارض میان سنت و تجدد، تعارض و تضادی حل ناشدنی و جمع ناپذیر است و به هیچ طریقی امکان مصالحه و سازش یا مفاهمه ای میان این دو حوزه وجود ندارد. سوالی که از قائلین بدین نظر میتوان مطرح کرد این است که یعنی میبایست دست بر روی دست نهاد و شاهد این باشیم که سنت گرایان، متجددین را تقبیح و تکفیر کنند و متجددین نیز متقابلا سنت گرایان را دگم، واپس گرا و خرافه پرست بنامند؟ در چنین حالتی تکلیف تعارضات به وجود آمده در جامعه چه میشود و چطور این معضل را باید به شیوه ای مرتفع کرد تا جلوی درگیری و نزاعهای جمعی این دو گروه را در سطح جامعه گرفت؟ برخی نیز اعتقاد دارند که میبایست در را به طور کامل و به دور از هر گونه محدودیتی برای تجدد باز کرد و به عبارتی باید با فرش قرمز به استقبال تجدد رفت و سر تعظیم بر آستان حضرت تجدد فرود آورد و تسلیم محض این در گرانبها شد.
سوالاتی در مواجهه با این نظر رخ مینمایند نظیر:
تجدد خلق الساعه به وجود نیامده و حاصل سیر تطول و تکامل تاریخی یک فرآیند طولانی، دیرپا و تدریجی است که به طور خاص از مغرب زمین آغاز شده و پر و بال یافته و از آنجا به سایر ملل دنیا نفوذ و رسوخ کرده است، به همین سبب آیا امکان پیاده سازی و تقلید کامل و طابق النعل بالنعل آن در کشورهایی که زمینههای تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دینی متفاوتی دارند وجود دارد؟ و آیا تجدد را میشود همچون کالاها و محصولات وارداتی مثل لوازم خانگی و... فرض کرد که مردم هر کشور و جامعهای میتوانند از آنها استفاده کنند؟ و آیا وحی منزل است که همه کشورهای متجدد مشابه هم باشند؟ دسته ای دیگر، اعتقاد دارند که سنت میبایست به مطالعه تجدد و فرهنگ تازه پرداخته و دست به گزینش و انتخاب از میان آنها زده و از این باغ، بتواند میوههای تازه و رسیده را بچیند و میوههای کال، نارس یا گندیده را دور اندازد.
سوالی که در رویارویی با این نظر مطرح میشود این است که:
تجدد و فرهنگ نو، آیا این امکان را فراهم میکند یا مگر تجدد اصلا ماهیتی تفکیک شده و جدا از هم دارد که بتوان دست به گزینش و انتخاب زد و به عبارت سادهتر آیا ما تجدد را همانند سوپر مارکتی فرض کردهایم که امکان انتخاب اجناس و کالاها به اختیار و میل و سلیقه خودمان وجود دارد؟ یا وقتی تجدد میبایست خود را با سنت هماهنگ کند این سنت بر اساس کدام معیار و کیل و میزان، درست و صحیح تشخیص داده شده است؟
به جز این سه نظر و دسته، آیا نمیتوان نظر و دسته دیگری را در نظر گرفت که بتواند به شکل مناسبتر و کارآمدتری رابطه و تعامل سنت و تجدد را نشان دهد؟ آیا این امکان وجود ندارد که سنت و تجدد به جای تضاد و تعارض کامل و حل ناشدنی و یا تسلیم محض و بی چون و چرا در مقابل یکدیگر، با مفاهمه و گفتگو به مباحثه و مجادلات کلامیمنطقی و معقول و به شیوه مناسبی بپردازند تا با تعدیل و فروکاهیدن از فرعیات و مباحث جزئی و کم اهمیت به معضلات و مسائل عمیق تر به فصول مشترکی دست یابند و سنت آن جا که میبایست، لباس تجدد بپوشد و لباسی متناسب و به روز بر تن کند و تجدد نیز، آنجا که لازم است از غلظت و شدت نظر و عمل خود بکاهد و به جای نفی و نهی و رد کامل یکدیگر همچون دو متفکر دگر اندیش و مخالف هم، نه تنها یکدیگر را تحمل کنند بلکه به جای نابودی هم به هم زیستی مسالمت آمیز تن در دهند؟
این سوالی جدی است که ارزش تفکر، تعمق و مباحثه را دارد و از متفکرین و صاحب نظران این حوزه این انتظار و توقع میرود تا به پرسشهایی از این دست پاسخ گویند و نظر خود را ابراز دارند تا زمینه حل مسائل و معضلات فکری، نظری و اندیشه ای به شکل مناسبی فراهم آیند. چون بسیاری از مشکلات و معضلات عملی در جامعه به خاطر لنگیدن مباحث نظری و اندیشه ای است. و به قول مولانا:
ای برادر، تو همه اندیشهای
مابقی، خود استخوان و ریشهای
نویسنده : مصطفی حسین زاده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست