دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

ضرورت تمرین وحدت در داخل


ضرورت تمرین وحدت در داخل

پیامبران رازدانانی هستند كه در عین رازدانی, دو جنبه ناسازگار زندگی را به هم می آمیزند هم روشن و هم نورانی اند و هم برای روشن كردن و نورانی كردن دیگران پا به عرصه دعوت می گذارند

پیامبران رازدانانی هستند كه در عین رازدانی، دو جنبه ناسازگار زندگی را به هم می‌آمیزند. هم روشن و هم نورانی‌اند و هم برای روشن كردن و نورانی كردن دیگران پا به عرصه دعوت می‌گذارند. یقیناً حضرت محمد(ص) رحمتی برای تمامی جهانیان و <رحمه‌للعالمین> است و نه فقط رحمتی در گستره جغرافیای مسلمانی.

بدون تردید آمایش عرصه‌های فكری و اعتقادی از دشمنی، نفرت، تفرقه و فاصله گرفتن از برداشت‌های فرقه‌ای، نگرش‌های تاریخی و ذهنیت‌های كلیشه‌ای، بسته و متصلب است كه خواهد توانست سیره آن رسول دوستی و مهربانی را از غبارها، خرافات و حجاب‌ها و... پاك گرداند. تبیین سیره نظری و عملی آن حضرت، به دور از پیرایه‌های فرقه‌ای، قومی، زبانی، جغرافیایی و تقلیل ندادن حضرتش به پیامبر یك فرقه و یا مذهب از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر امروز دنیای اسلا‌م است. تحقق اسلا‌م پیامبر(ص) به دور از پیرایه‌های معمول باعث خواهد شد كه هیچ‌كس به جرم اینكه همچون حكومتگران و فرمانروایان نمی‌اندیشد، دگراسلا‌م و یا فلا‌ن‌مذهب و فرقه تلقی نشود و حكم به نامسلمانی، شرك و كفر او صادر نكنند و بپذیرند كه پایه‌های اصلی مسلمانی بر دو بال توحید و نبوت پیامبر استوار است.

بنابراین اسوه قرار دادن حضرتش، رمز و راز اصلی همگرایی و همبستگی و انسجام در دنیای گسسته و چندپاره مسلمانان است و تأسی به آن حضرت است كه می‌تواند قطار وحدت را به حركت درآورد و از مسیرهای سخت و سنگلا‌خی و ناهموار تاریخی‌نگری و قشری‌گری و تعصبات كشور به سلا‌مت عبور دهد و به جای گفتمانی دگرساز، گفتمانی اسلا‌می، محمدی و قرآنی كه پیام‌آور رحمت، مهربانی و دوستی است جایگزین نماید.بدون تردید اتحاد ملی در داخل و انسجام اسلا‌می در بیرون مرزها هركدام پیش‌نیازهایی دارند كه چنانچه آن پیش‌نیازها و مقدمات فراهم نگردد نمی‌توان به اتحاد در داخل و انسجام اسلا‌می در بیرون مرزها امید بست. به نظر می‌رسد اولین پیش‌نیاز انسجام اسلا‌می، طراحی و پیاده كردن الگویی كوچك از اتحاد و انسجام در داخل ایران است تا این الگوی كوچك وحدت و انسجام اسلا‌می در داخل تمرین و به نمایش گذاشته شود. آنگاه است كه می‌توان منادی جدی وحدت در جهان اسلا‌م بود و با چنین تمرینی شیپورهای تفرقه در سطح ملی و فراملی را خاموش كرد. آنچه كه در ایجاد وحدت ملا‌ك است تسامح‌گرایی و طرد شیوه‌هایی همچون تهمت، تكفیر و شرك‌آمیز خواندن سایر فرق و خود را تنها منادی تمامی حقیقت دانستن است. به زعم جورج زیمل جامعه‌شناس تسامح‌ناگرا Intolerant هسته اصلی هر سازمان مذهبی و... است. بدین معنا كه هر گروه و یا فرقه خاص، تنها و تنها خود را مالك بدون رقیب حقیقت دانسته و دیگران را نقطه مقابل حقیقت.بدان امید كه با تمرین مستمر وحدت در یك پروسه درازمدت، درخت وحدت به بلندای آسمان‌ها تناور گردد.

محمدعلی مشفق