یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مبانی كلامی و فقهی نظام سیاسی شیعه در عصر غیبت
عمدهترین مباحث در باب مبانی نظام سیاسی شیعه در دو حوزه كلامی و فقهی طرح شده است. این مبانی به طور عمده، از سوی كسانی طرح و بسط یافتهاند كه قایل به نظریه دولت مبتنی بر آموزه «ولایت فقیه» در عصر غیبت هستند. نوشته حاضر درآمدی بر طرح بحث درباره مبانی كلامی و فقهی نظام سیاسی شیعه در عصر غیبت، مبتنی بر آموزه «ولایت فقیه» است.
دوره غیبت به دلیل فقدان حضور معصوم در جامعه برای شیعیان، دوره نقصان و حرمان تلقّی میشود. از اینرو، یكی از مهمترین مسائل پیشروی شیعیان در این دوره، مسئله «حق حاكمیت» و مبانی نظام سیاسی و دولت است. عمدهترین مباحث در باب مبانی نظام سیاسی شیعه در دو حوزه كلامی و فقهی طرح شده است. این مبانی به طور عمده، از سوی كسانی طرح و بسط یافتهاند كه قایل به نظریه دولت مبتنی بر آموزه «ولایت فقیه» در عصر غیبت هستند. نوشته حاضر درآمدی بر طرح بحث درباره مبانی كلامی و فقهی نظام سیاسی شیعه در عصر غیبت، مبتنی بر آموزه «ولایت فقیه» است.
●مقدّمه
مهمترین مسئله شیعیان در عصر غیبت، پرسش از حق حاكمیت و حكومت است: آیا در عصر غیبت، تشكیل حكومت جایز است؟ در صورت جواز، چه كسانی حاكم خواهند بود؟ شرایط و ویژگیهای آنان چیست؟ مردم در تعیین آنها چه نقشی دارند؟ و پرسشهایی از این قبیل. بحث اصلی در طرح اینگونه پرسشها، تبیین نظری نظریه دولت اسلامی مبتنی بر آموزههای اسلام شیعی است.
مقاله حاضر عهدهدار پاسخ به پرسشهای طرح شده نیست، بحث را در سطح دیگری از نظریههای دولت شیعی، كه همان نظریههای «ولایت فقیه» باشد، پی میگیرد. این سطح از بحث همان توجه به مبانی فقهی و اصولی و كلامی و اعتقادی در تأسیس دولت مبنی بر آموزههای شیعی است.
امروزه یكی از نظریههای ارائه شده درباره دولت در عصر غیبت در اندیشههای سیاسی شیعی، نظریه «دولت مبتنی بر نظریههای ولایت فقیه» است. از میان نظریههای ولایت فقیه نیز دو نظریه «ولایت انتخابی فقیه» و نظریه «ولایت انتصابی فقیه» برجستگی خاصی یافتهاند، بهگونهای كه میتوان سایر نظریات را حول این دو نظریه ساماندهی كرد. به عبارت دیگر، اگر از منظر مشروعیت به بحث توجه شود، نظریههای گوناگون ولایت فقیه حول این دو نظریه سامان خواهند یافت و تمایزها و اختلافها تنها در قبض و بسط اختیارات در هر كدام از این دو نظریه خود را نشان میدهند.
البته قدر مسلّم در بحث ولایت فقیه از منظر اندیشوران این است كه عالمان شیعی در فقدان حضور امام معصوم علیهالسلام در برخی مسائل مانند امور حسبه، ولایت دارند و چون مسكوت گذاردن این كارها مورد رضایت شارع نیست، فقهای جامعالشرائط از باب واجب كفایی و ولایت، به عنوان امین شارع، به تدبیر و سرپرستی این امور مبادرت میورزند.
به هر حال، هدف نوشته حاضر این است كه روشن نماید نظریههای دولت شیعی مبتنی بر ولایت فقیه، در مبانی كلامی و اعتقادی و اصولی و فقهی تقریبا اختلافی ندارند و البته اختلاف آنها از بحث مشروعیت دولت آغاز میگردد و سپس به مرحله تأسیس دولت كشیده میشود. از اینرو، بحث در دو سطح مبانی «كلامی ـ اعتقادی» و «مبانی اصولی ـ فقهی» پی گرفته میشود.
الف. مبانی كلامی ـ اعتقادی
بنابر اعتقاد مسلمانان، به ویژه شیعیان، در زمان حضور پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله ، رهبری دینی و سیاسی جامعه در اختیار ایشان است و پس از او، امامان معصوم علیهمالسلام عهدهدار این مسئولیت هستند. در عصر غیبت نیز به اعتقاد شیعیان امامیه، عالمان به احكام و قوانین دین با توجه به شرایط مذكور در روایات، صلاحیت رهبری مسلمانان را دارند. البته در مورد گستره ولایت فقها، بین علما اختلاف نظرهایی وجود دارند: برخی معتقدند: فقها تمام مناصب سیاسی، دینی و قضایی پیامبر صلیاللهعلیهوآله را دارند،(۱) و شماری نیز بعضی از مناصب را برای فقیه تجویز میكنند. همین مطلب از دلایل اختلاف نظریهها در باب ولایت فقیهان است.
به هر حال، از یك منظر، رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله دارای شئون سهگانهای است كه پس از ایشان به جانشینان آن حضرت یعنی امامان معصوم علیهمالسلام و آنگاه عالمان میرسد و آنان عهدهدار امر حكومت، قضاوت و هدایت دینی مردم هستند و میبایست در راستای سیره پیامبر حركت كنند و در جهت تقویت دین و دینداران تلاش و احكام اسلامی را در جامعه برقرار نمایند. در ارزیابی كلی، با توجه به آراء متفكران مسلمان، میتوان مناصب پیامبر صلیاللهعلیهوآله را به قرار ذیل احصا كرد:
۱. مرجعیت دینی و معنوی
نخستین منصب پیامبر صلیاللهعلیهوآله ، رسالت الهی در ابلاغ احكام و قوانین الهی به مردم است و بنابراین، سخن و عمل ایشان در اینباره حجت میباشد. طبق آیات قرآن، آنچه پیامبر برای انسانها آورده باید اخذ شود و آنچه از آن باز داشته باید ترك گردد: «و ما ءَاتاكُم الرّسولُ فخذوهُ و ما نَهاكم عَنه فانتهوا» (حشر: ۷)؛ و آنچه را پیامبر به شما میدهد بپذیرید و آنچه شما را از آنبازمیداردازآندستبردارید.
۲. قضاوت و دادرسی
قضاوت منصبی الهی شمرده شده است؛ زیرا قاضی در فصل مخاصمات و اختلافات، باید به عدالت و انصاف رفتار كند. این منصب نیز به نصّ آیات قرآن، برعهده رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله نهاده شده است: «فَو ربِّك لا یُؤمنونَ حَتّی یُحكِّموكَ فیما شَجَر بَینهم ثُمَّ لایَجِدوا فی أنفُسِهم حرَجَا مِمّا قَضیتَ و یُسلِّموا تسلیما» (نساء: ۶۵)؛ سوگند به پروردگارت كه ایمان نیاوردهاند، مگر آنكه در اختلافی كه دارند تو را داور خود كنند، آنگاه در آنچه داوری كردی هیچ دلتنگی در خود نیابند و به خوبی (به حكم تو) گردن نهند.
با توجه به خطیر بودن داوری و قضاوت و نیز نصّ قرآن در ارجاع آن به پیامبر، روشن میگردد كه تنها شایستگان میتوانند به عدالت و انصاف رفتار كنند و پیامبر در صدر این شایستگان است. روشن است كه پیروان ایشان نیز باید از این ویژگی برخوردار باشند تا بتوانند به این منصب دست یابند.
۳. ولایت سیاسی و اجتماعی
رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله گذشته از مقام تبیین و ترویج دیانت و قضاوت میان مسلمانان، رهبری سیاسی و مدیریت اجتماعی آنان را نیز به نصّ آیات قرآن بر عهده دارند: «یَا أیُّها الّذینَ ءَامنوا اَطیعُوا اللّهَ واَطیعوا الرّسولَ و اُولیِ الأمرِ مِنكم» (نساء: ۵۹) ای مؤمنان، از خداوند و پیامبر اولوالامرتان اطاعت كنید.(۲)
علمای شیعه معتقدند: فقها در عصر غیبت و فقدان حضور امام معصوم، این مناصب را برعهده دارند. نخستین منصب فقها این است كه با اجتهاد مستمرّ و با استمداد از منابع معتبر و اعتماد بر مبانی استوار و پذیرفته شده، به كشف احكام اسلامی و «افتا» بپردازند. منصب دوم این است كه بر اساس مبانی و احكام اسلامی، به رفع مخاصمات، «قضاوت» و اجرای احكام قضایی اسلام اهتمام ورزند. سومین منصب، «ولایت» و رهبری جامعه اسلامی و مدیریت سیاسی و اجتماعی است. بنابر نظر برخی از اندیشمندان مسلمان، علاوه بر این سه منصب، وظیفه حفاظت و حراست از دین نیز بر عهده فقهاست؛ زیرا رهبری نظام اسلامی، مسلمانان را بر اساس معارف و احكام مبتنی بر كتاب و سنّت اداره میكند. از اینرو، پیش از هر چیز باید به حفاظت و صیانت از خود دین بپردازند.(۳)
این مناصب و به عبارت دیگر، «وظایف» از آنِ فقیه جامع الشرائطی است كه دارای اجتهاد (علم) و عدالت مطلق است. مجتهد و اسلامشناس واقعی كسی است كه در همه اصول و فروع (عبادات، عقود، ایقاعات و سیاسیات) تبحّر داشته باشد و بتواند احكام اسلامی را از مجاری كتاب و سنّت با استفاده از خرد خویش استنباط كند. از اینرو، مجتهد متجزّی را شامل نمیشود. «عادل مطلق» نیز كسی است كه در تمامی زمینهها، حدود و ضوابط الهی را رعایت كند و عدالت او مختصّ زمینهای خاص نباشد.(۴)
به نظر میرسد با توجه به بحث از مبانی كلامی ولایت فقیه در عصر غیبت، باید به این پرسش پاسخ داده شود كه آیا ولایت فقیه مسئلهای فقهی است یا كلامی؟ برخی از علما، كه به این پرسش پاسخ دادهاند، معتقدند: امتیاز علم كلام و علم فقه به عقلی بودن و عقلی نبودن مسائل نیست. چه بسا مسئلهای عقلی كه در فقه از آن بحث میشود و چه بسا مسئلهای غیرعقلی (نقلی) كه در كلام از آن سخن به میان میآید، بلكه تمایز این دو علم به موضوع آنها مربوط است: موضوع علم كلام «فعل خداوند» است و موضوع علم فقه «فعل مكلّف». بنابراین، اگر نتیجه برهانی كه در اثبات ولایت فقیه ذكر میشود وجوب و ضرورت تعیین ولایت فقیه از جانب خداوند باشد، بحث «ولایت فقیه» یك بحث كلامی است و نه فقهی.(۵)
بنابراین، در این دیدگاه خاستگاه ولایت فقیه در اصل، مسئلهای كلامی است كه فقه سرتاسر آن را مشروب میسازد. تقریبا تمامی ادلّه عقلی و نقلی ولایت فقیه در بحثهای فقهی آمده و به طور مبسوط تبیین گشتهاند. گفتنی است مسئله كلامی بودن ولایت فقیه نزد متفكران قدیم شیعه مطرح نشده و بیشتر معاصران به آن پرداختهاند. در همینجا، میتوان این بحث را نیز مطرح كرد كه با توجه به آنكه در بحث امامت به قاعده «لطف» استدلال میشود، آیا در بحث ولایت فقیه، اگر آن را مسئلهای كلامی بدانیم، میتوانیم در امتداد امامت هم به قاعده «لطف» استناد كنیم؟
نویسنده:شریف لكزایی
پینوشتها
۱. امام خمینی،ولایتفقیه(حكومتاسلامی)،ص۳۹.
۲. و نیز نك: «النبی أولی بالمؤمنین من أنفسهم» (احزاب: ۶)؛ پیامبر از خود مؤمنان به آنها نزدیكتر و سزاوارتر است. برای تفصیل بیشتر درباره مناصب حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله و امامان معصوم علیهمالسلام نك: مرتضی مطهّری، امامت و رهبری / همو، ولاءها و ولایتها / مهدی معینزاده، «وجه انسانمدار؛ رویكرد شیعی»، نقد و نظر، سال هفتم، ش ۲۷ و ۲۸، (تابستان و پاییز ۱۳۸۰)، ص ۴۴۶ـ۴۷۱. در این مقاله، شئون امامت از دیدگاه شیعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با دیدگاه سنّی مقایسه شده است. شئونی كه برای امامت به تصویر كشیده شده عبارتند از: ۱. جانشینی پیامبر در امر رهبری اجتماع یا حكومت بر مردم؛ ۲. جانشینی پیامبر در امر تأویل قرآن و تبیین دین؛ ۳. جانشینی پیامبر در امر ولایت بر مردم. نویسنده با تلقّی خاصی كه از رویكرد شیعی (رویكرد معنوی) و سنّی (رویكرد تشریعی) ارائه میدهد، به تفصیل به بحث از سه شأن امامت میپردازد. آنچه نویسنده آورده، ارائه دیدگاهی شفّاف و روان از آراء آیهٔاللّه مطهّری است، گرچه یك شأن پیامبر، كه علما معمولاً به طور مستقل به آن اشاره كردهاند ـ یعنی قضاوت و دادرسی ـ مورد بحث قرار نگرفته است. البته نمیتوان تلاش نویسنده در ارائه تلقّی جدید از این بحث، به ویژه در طبقهبندی اندیشههای دینی اسلامی در سطح كلان، را نادیده گرفت. اهمیت این تلقّی و طبقهبندی از آن روست كه برخی شیعیان در رویكرد سنّی و برخیسنّیان در رویكرد شیعی، جای میگیرند. از این نظر، مسئله امامت و مفهوم آن مقوّم اصلی نگرش یا رویكرد شیعی به دین اسلام است.
۳. ر. ك: عبداللّه جوادی آملی، ولایت فقیه؛ ولایت فقاهت و عدالت، ص ۱۴۴ـ۲۴۲.
۴. همو، ولایت فقیه؛ رهبری در اسلام، ص ۱۲۱ و ۱۲۲.
۵. همو، ولایت فقیه؛ ولایت فقاهت و عدالت، ص ۱۴۱ـ۱۴۴ / غلامرضا بهروزلك، «بررسی نسبت ولایت مطلقه فقیه با مبانی كلام سیاسی كلاسیك شیعه»، مجموعه مقالات امام خمینی و حكومت اسلامی؛ پیشینه و دلایل، ج ۴، ص ۱۲۳ـ۱۷۸.
۶. ر. ك: مرتضی مطهّری، امامت و رهبری.
۷. ر. ك: محسن كدیور، نظریههای دولت در فقه شیعه، ص ۱۳. برای مطالعه اجمالی انواع طبقهبندیهای اندیشه سیاسی اسلامی و نقد آنها نك: نجف لكزایی، «درآمدی بر طبقهبندیهای اندیشه سیاسی اسلامی»، حكومت اسلامی، سال پنجم، ش ۱۶، (تابستان ۱۳۷۹)، ص ۷۰ـ۹۲.
۸. نك: در: سیدمحمّدعلی حسینیزاده، «نحوه تعامل محقّق كركی (م ۹۴۰ ق) با دولت صفویه»اندیشه سیاسی محقّق كركی، ۱۳۸۰.
۹. ر. ك: رساله خطی منتشر نشده معرفت احكام شرعیه ضروریه (معروف به خلافیه)، اثر محقق سبزواری. مقدّمه این اثر، كه مربوط به مباحث اصول دین، تقلید و رجوع به مجتهد اعلم و بحث از اصولیها و اخباریهاست، به ضمیمه اثر ذیل منتشر شده: نجف لكزایی، اندیشه سیاسی سبزواری، ص ۳۱۷ـ۳۳۰.
۱۰. در یك طبقهبندی، اخباریها به دو گروه افراطی و اعتدالی تقسیم میشوند. اخباریهای اعتدالی بر خلاف اخباریهای افراطی، اجتهاد را فیالجمله جایز میدانند و ظاهر حدیث را برای آن منبع میدانند. (عبداللّه جوادی آملی، ولایت فقیه؛ ولایت عدالت و فقاهت، ص ۲۷۶.)
۱۱. همان، ص ۲۷۵ و ۲۷۶.
۱۲. برای مطالعه دیدگاههای اصولی و اخباریها، نك: یوسف بن احمد بحرانی، الدرر النجفیهٔ / داود فیرحی، قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام (دوره میانه)، ص ۲۷۰ـ۲۷۸ / همچنین تحقیق منتشرنشدهای از سیدمحسن آلغفور با عنوان اندیشه سیاسی مكتب اصولی و مكتب اخباری كه برای پژوهشكده اندیشه اسلام در سال ۱۳۸۰ به انجام رسیده و در حال انتشار است.
۱۳. همان، ص ۲۷۶.
۱۴. البته موضوع مورد بحث میتواند در قالب تحقیقی مبسوط مورد بحث قرار گیرد و جایگاه عالمان اصولی و اخباری را در نهضت ناتمام مشروطیت روشن كند.
۱۵. حمید عنایت، اندیشه سیاسی در اسلام معاصر، ص ۲۸۷.
۱۶. همان، ص ۲۸۸.
۱۷. همان، ص ۲۸۹.
۱۸. نك: نساء: ۵۹ / احزاب: ۶. همچنین برای مطالعه بیشتر در اینباره، ر. ك: محمدمهدی شمسالدین، نظام حكومت و مدیریت در اسلام، ترجمه آیهٔاللّهزاده شیرازی.
۱۹. همان، ص ۴۲۴ـ۴۲۵.
۲۰. همان، ص ۴۲۷ـ۴۲۹. و نیز ر. ك: امام خمینی، كتاب البیع، ج ۲، ص ۶۶۵ـ۶۶۶.
۲۱. برای مطالعه «مقدمه واجب» ر. ك: محمدكاظم خراسانی، كفایهٔ الاصول، ص ۹ـ۱۲۹.
منبع:فصلنامه شیعه شناسی، شماره ۷
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شهرداری تهران پلیس شورای شهر تهران قتل سیل وزارت بهداشت کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو تورم
تئاتر تلویزیون سریال محمدرضا گلزار ازدواج سریال حشاشین سینمای ایران سینما فیلم موسیقی قرآن کریم سریال پایتخت
سازمان سنجش ناسا کنکور ۱۴۰۳ خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه نوار غزه
فوتبال فوتسال پرسپولیس استقلال تیم ملی فوتسال ایران بازی جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان باشگاه پرسپولیس تراکتور وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ اینترنت بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان نخبگان
موز خواب بارداری دندانپزشکی کاهش وزن مالاریا آلزایمر