چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
ازدواج فرزندان آدم ع
گفتاری در كیفیت تناسل طبقه دوم از انسان(فرزندان بلا فصل آدم (ع)
تناسل طبقه اول انسان، یعنی آدم و همسرش از راه ازدواج بوده است كه نتیجهاش متولد شدن پسران و دخترانی و به عبارت دیگر خواهران و برادرانی گردیده است و در این باره بحثینیست، بحث در این است كه طبقه دوم بشر یعنی همین خواهران و برادران چگونه و با چهكسی ازدواج كردهاند؟آیا ازدواج در بین خود آنان بوده و یا به طریقی دیگر صورت گرفتهاست؟از ظاهر اطلاق آیه شریفه زیر كه میفرماید:
"و بث منهما رجالا كثیرا و نساء..."
بهبیانی كه گذشتبر میآید كه در انتشار نسل بشر غیر از آدم و همسرش هیچ كس دیگریدخالت نداشته، و نسل موجود بشر منتهی به این دو تن بوده و بس، نه هیچ زنی از غیر بشردخالت داشته، و نه هیچ مردی، چون قرآن كریم در انتشار این نسل تنها آدم و حوا را مبدادانسته، و اگر غیر از آدم و حوا مردی یا زنی از غیر بشر نیز دخالت میداشت، میفرمود: "و بثمنهما و من غیرهما"، و یا عبارتی دیگر نظیر این را میآورد تا بفهماند كه غیر از آدم و حواموجودی دیگر نیز دخالت داشته و معلوم است كه منحصر بودن آدم و حوا در مبدایت انتشار نسل،اقتضا میكند كه در طبقه دوم ازدواج بین خواهر و برادر صورت گرفته باشد.
و اما اینكه چنین ازدواجی در اسلام حرام است و بطوری كه حكایتشده در سایرشرایع نیز حرام و ممنوع بوده ضرری به این نظریه نمیزند، برای اینكه تحریم حكمی استتشریعی، كه تابع مصالح و مفاسد است، نه حكمی تكوینی(نظیر مستی آوردن شراب) و غیرقابل تغییر، و زمام تشریع هم به دستخدای سبحان است، او هر چه بخواهد میكند و هرحكمی بخواهد میراند، چه مانعی دارد كه یك عمل را در روزی و روزگاری جایز و مباحكند، و در روزگاری دیگر حرام نماید، در روزی كه جز تجویزش چارهای نیست تجویز كند ودر روزگاری دیگر كه این ضرورت در كار نیست تحریم كند، ازدواج خواهر و برادر را در روزگاری كهتجویزش باعثشیوع فحشا و جریحهدار شدن عفت عمومی نمیشود تجویز كند و در روزگاری دیگركه باعث این محذور میشود تحریم كند.
خواهی گفت كه تجویز چنین ازدواجی هم مخالف با فطرت بشر و همچنین، مخالف باشرایع انبیا است كه آن نیز طبق فطرت است، همچنان كه خدای عز و جل فرموده:
"فاقم وجهك للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلك الدین القیم" (۱)
و حاصل مفاد آیه این است كه شرایع الهی همه مطابق با فطرت است و دین پایدار هم دینی استكه چنین باشد.
در پاسخ میگوئیم: این سخن كه ازدواج خواهر و برادر منافی با فطرت باشد درست نیست و فطرت چنین ازدواجی را صرفا به خاطر اینكه ازدواج خواهر و برادر است نفینمیكند و از آن تنفر ندارد، بلكه اگر نفی میكند و اگر از آن تنفر دارد برای این است كهباعثشیوع فحشا و منكرات میشود و باعث میگردد غریزه عفتباطل گردد و عفتعمومی لكهدار شود.
و پر واضح است كه شیوع فحشا بوسیله ازدواج خواهر و برادر در زمانی است كهجامعه گستردهای از بشر وجود داشته باشد و اما در روزگاری كه در تمامی روی زمین غیر ازچند پسر و چند دختر از یك پدر و مادر وجود ندارند و از سوی دیگر مشیتخدای تعالی تعلقگرفته كه همین چند تن را زیاد كند، و افرادی بسیار از آنان منشعب سازد، دیگر عنوان فحشابر چنین ازدواجی منطبق و صادق نیست.
پس اگر انسان امروز از چنین تماس و چنین جماعی نفرت دارد به خاطر علتی است كهگفتیم، نه اینكه به حسب فطرت از آن متنفر باشد، به شهادت اینكه میبینیم مجوسیان در قرنهائیطولانی(بطوری كه تاریخ ذكر میكند)ازدواج بین خواهر و برادر را مشروع میدانستند و از آنمتنفر نبودند و هم اكنون بطور قانونی در روسیه(بطوری كه نقل شده)و نیز بطور غیر قانونی یعنیبه عنوان زنا در اروپا انجام میشود.
یكی از عادات كه در این ایام در ملل متمدن اروپا و آمریكا معمول است این استكه دوشیزگان قبل از ازدواج قانونی و قبل از رسیدن به حد بلوغ سنی ازدواج، بكارت خود را زایلمیسازند و آماری كه در این باره گرفته شده به این نتیجه رسیده كه بعضی از این افضاها ازناحیه پدران و برادران دوشیزگان صورت میگیرد.
بعضیها گفتهاند: اینگونه ازدواج با قوانین طبیعی یعنی قوانینی كه قبل از پیدایشمجتمع صالح در بشر به منظور سعادتش، در انسانها جاری بوده نمیسازد، زیرا اختلاط و انسیكه در بین افراد یك خانواده برقرار است غریزه شهوت و عشق ورزی و میل غریزی را در بینخواهران و برادران باطل میكند، و به قول مونتسكیو حقوقدان معروف در كتابش روح القوانین:
"علاقه خواهر برادری غیر از علاقه شهوانی بین زن و مرد است"لیكن این سخن درست نیست.
اولا: به همان دلیلی كه خاطرنشان كردیم و ثانیا: به فرض هم كه قبول كنیم منحصر در مواردمعمولی است، نه در جائی كه ضرورت آن را ایجاب كند، یعنی قوانین وضعی طبیعی نتواندصلاح مجتمع را تامین كند كه در چنین صورتی چارهای جز این نیست كه قوانین غیر طبیعیمورد عمل قرار گیرد و اگر قرار باشد بطور كلی جز قوانین طبیعی پذیرفته نشود، باید بیشتر قوانینمعمول و اصول دایر در زندگی امروز هم دور ریخته شود، (در متن عربی كلمه"لا"در جمله "بما لا تكون"غلط است).
بحث روایتی(در باره خلقت آدم، صله رحم و...)
در كتاب توحید از امام صادق ع روایتی آورده كه در ضمن آن به راویفرموده: شاید شما گمان كنید كه خدای عز و جل غیر از شما هیچ بشر دیگری نیافریده، نه، چنیننیست، بلكه هزار هزار آدم آفریده كه شما از نسل آخرین آدم از آن آدمها هستید (۲) .
مؤلف قدس سره: ابن میثم نیز در شرح نهج البلاغه خود حدیثی به این معنا از امام باقرع نقل كرده (۳) و صدوق نیز همان را در كتاب خصال خود آورده (۴) .
و در خصال از امام صادق ع روایت آورده كه فرمود: خدای عز و جل دوازدههزار عالم آفریده كه هر یك از آن عوالم از هفت آسمان و هفت زمین بزرگتر است و هیچیك ازاهالی یك عالم به ذهنش نمیرسد كه خدای تعالی غیر عالم او عالمی دیگر نیز آفریده باشد (۵) .
و در همان كتاب از امام باقر ع روایت كرده كه فرمود: خدای عز و جل درهمین زمین از روزی كه آن را آفریده، هفت عالم خلق كرده(و سپس بر چیده)و هیچیك ازآن عوالم از نسل آدم ابو البشر نبودند و خدای تعالی همه آنها را از پوسته روی زمین آفرید و نسلی رابعد از نسل دیگر ایجاد كرد و برای هر یك عالمی بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر آدمابو البشر را بیافرید و ذریهاش را از او منشعب ساخت... (۶)
و در نهج البیان شیبانی از عمرو بن ابی المقدام از پدرش ابی المقدام روایت آورده كهگفت: من از امام ابی جعفر ع پرسیدم: خدای عز و جل حوا را از چه آفرید؟ فرمود: اینمردم در این باره چه میگویند؟عرضه داشتم: میگویند او را از دندهای از دندههای آدمآفرید، فرمود: دروغ میگویند، مگر خدا عاجز بود كه او را از غیر دنده آدم خلق كند؟عرضهداشتم: فدایتشوم پس او را از چه آفرید؟فرمود: پدرم از پدران بزرگوارش نقل كرده كه گفتند:
رسول خدا(ص)فرمود: خدای تبارك و تعالی قبضهای(مشتی)از گل را قبضهكرد و آن را با دست راستخود مخلوط نمود(كه البته هر دو دست او راست است)و آنگاه آدمرا از آن گل آفرید و مقداری زیاد آمد حوا را از آن زیادی خلق كرد (۷) .
مؤلف قدس سره: نظیر این روایت را مرحوم صدوق از عمر و نامبرده نقل كرده و در اینمیان روایاتی دیگر نیز هست كه دلالت دارد بر اینكه حوا را از پشت آدم یعنی از كوتاهترینضلع او(كه سمت چپ او است)خلق كرده و همچنین در تورات در فصل دوم از سفر تكوینچنین آمده، لیكن هر چند چنین چیزی فی نفسه مستلزم محال عقلی نیست، اما آیات كریمهقرآن از چیزی كه بر آن دلالت كند خالی است (۸) .
و در احتجاج از امام سجاد ع آمده كه در حدیثی و گفتگوئی كه با مردیقرشی داشته سخن بدینجا رسانده كه: "هابیل"، با"لوزا"خواهر همزای"قابیل"ازدواج كرد و" قابیل"با"اقلیما"، همزای هابیل، راوی میگوید: مرد قرشی پرسید: آیا هابیل و قابیلخواهران خود را حامله كردند؟فرمود: آری، مرد عرضه داشت: اینكه عمل مجوسیان امروزاست، راوی میگوید: حضرت فرمود: مجوسیان اگر این كار را میكنند و ما آن را باطلمیدانیم برای این است كه بعد از تحریم خدا آن را انجام میدهند، آنگاه اضافه نمود: منكراین مطلب نباش برای اینكه درستی این عمل در آن روز و نادرستیش در امروز حكم خدا استكه چنین جاری شده، مگر خدای تعالی همسر آدم را از خود او خلق نكرد؟در عین حالمیبینیم كه او را بر وی حلال نمود، پس این حكم شریعت آن روز فرزندان آدم و خاص آنانبوده و بعدها خدای تعالی حكم حرمتش را نازل فرمود... (۹) .
مؤلف قدس سره: مطلبی كه در این حدیث آمده موافق با ظاهر قرآن كریم و هم موافقبا اعتبار عقلی است، ولی در این میان روایات دیگری است كه معارض با آن است و دلالتدارد بر اینكه اولاد آدم با افرادی از جن و حور كه برایشان نازل شدند ازدواج كردند، (و اینروایات با اعتبار عقلی درست در نمیآید، زیرا خلقت جن و حوریان بهشتی مادی نیست و غیرمادی نمیتواند فرزند مادی بزاید)و خواننده محترم از آنچه گذشتحق مطلب را دریافت نمود. كتاب : تفسیر المیزان ج ۴ ص ۲۲۸
پینوشتها:
۱) "سوره روم آیه ۳۰"
۲) توحید ص ۲۷۷ ح ۲ طبع طهران.
۳) شرح نهج البلاغهٔ ابن میثم ج ۱ ص ۱۷۳.
۴) خصال ج ۲ ص ۶۵۲ ح ۵۴.
۵) خصال ج ۲ ص ۶۳۹ ح ۱۴.
۶) خصال ج ۲ ص ۳۵۸ ح ۴۵.
۷) تفسیر برهان ج ۱ ص ۳۳۶ ح ۱۰.
۸) علل الشرایع ج ۱ ص ۱۷ ب ۱۷ ح ۱.
۹) احتجاج طبرسی ج ۲ ص ۴۴ طبع نجف.
نویسنده : علامه طباطبایی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست