جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مشورت در سیره حضرت محمد صلی الله علیه و اله
● واژه سیره در لغت و اصطلاح
واژه سیره در لغت از كلمه سیر به معنای رفتن و جریان داشتناست. سیره در اصطلاح منطق عملی و اصول عملی است كه همچونقوانین ریاضی قابل تغییر نیست و راهنمای زندگی انسان است. راغب اصفهانی مینویسد: سیر یعنی حركت در روی زمین، در زمینراه رفتن و گذشتن و عبور كردن. «سیره» یعنی حالت و روشی كهانسان دارد، نوع خاص حركت انسان نوع رفتار و كردار و عملكردانسان را «سیره» گویند. مورخانی كه در باره پیامبر اكرم(ص) و روش زندگی او كتابنوشتهاند، تاریخ خود را «سیرهالنبی» نامیدهاند. سیرهشناسیبه معنای سبكشناسی و رفتارشناسی است.
● واژه مشورت و شورا در لغت و اصطلاح
مشورت و شورا در لغت از«شارالعسل» گرفته شده و به معنای بیرون آوردن عسل از كندوبه دست آوردن عسل ناب است. این لغت در اصطلاح به معنای به دستآوردن راه درست و متقن از طریق نظر خواهی از عقلا و خردمنداناست. وجه تسمیه مشورت و مشاوره این است كه به بهترین اندیشه ومحكمترین رای از طریق نظر خواهی و گفتگو با دیگران همچون عسلناب استخراج شده از كندو به دست میآید و هدایت و صلاح و خیرهاو خوبیها در پرتو آن تحصیل و موجب پیروزی میگردد. این پرسشهااهمیت و ضرورت بحث مشاوره و شورا را تبیین میكند. شكی نیست كهعمل به شورا، از اصول مسلم سیره عملی پیامبر اكرم(ص) و اولیایالهی به شمار میآید. رسول خدا (ص) و جانشینان آن حضرت با آنكه معصوم بودند و حتیبا قطع نظر از وحی و مقام والای الهی از نظر فكر و بینش و منشاز مشورت بی نیاز بودند، با مشورت كردن دو نكته را تعقیبمیكردند:
اهمیت مشورت و شورا را به مسلمانان یاد آوری كنند و اینروحیه را در عرصههای مختلف جامعه اسلامی، ایجاد و تقویتنمایند.
ضمن آموزش عملی به مسلمانان بیاموزند كه چگونه به این سیرهعمل كنند و از ثمرات درخشان آن برخور دار شوند; پس از آنحضرت، این سنت الهی را به نیكی استمرار بخشند و زندگی را براساس مشورت بنیاد نهند.
نگاهی به اسرار و اهداف مشاوره در سیره معصومان(ع) یكی ازمسائل اساسی در سیره و منطق عملی پیشوایان معصوم(ع) مسالهمشورت و مشاوره است. در سیره پیامبر اكرم(ص) و اهل بیت(ع)میخوانیم كه با اصحاب خود بسیار مشورت میكردند، به طوری كه ازبرخی از اصحاب رسول اكرم(ص) و عایشه چنین نقل شده است: هیچ كسرا ندیدیم كه با اصحاب خود بیشتر از رسول خدا با اصحابش مشورتكند. در اینجا این پرسشها به ذهن میرسد: چرا رسول اكرم(ص) واهل بیت(ع) آنقدر مشورت میكردند؟ آیا آنان به مشورت نیازداشنتد؟ مگر اندیشه و قوای ذهنی آنان چنان كامل و نیرومندنبود كه حتی با قطع نظر از وحی و مقام خلیفهاللهی، باز ازمشورت بی نیاز بودند؟
آنان چه ضرورتی در این اصل احساس میكردند؟ آیا آنچه برای آنان اهمیت داشت، پرورش روحیه مشورت در عرصههایمختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و... بود یادستاوردهای آن؟ آنان با چه كسانی مشورت میكردند و چه كسانی با ایشان بهرایزنی میپرداختند؟ آنان در نهایت چگونه تصمیم میگرفتند؟ شورا مایه انس و صفا و الفت اجتماعی، پیوند مردم، ارزش یافتنآنان، استفاده از دیدگاهها و مواضع فكری و علوم و آگاهیدیگران، پرهیز از استبداد رای و پیآمدهای وخیم خود رایی،مشخص شدن قدر و جایگاه انسانها در امور اجتماعی و عرصههایفكری و فرهنگی میگردد. اهل حدیث و مفسران و مورخان، در بیان سر مشورت آن حضرت مطالبمبسوطی را آوردهاند كه نشان میدهد یكی از اهداف آن حضرت وجانشینان او در مشورت كردن با امت پرورش این روحیه در مردم وارزش یافتن آنان نزد یكدیگر بوده است. ابو جعفر محمد بن جریر طبری، ضمن مباحث مبسوطی در این زمینه،مینویسد: «لیتبعه المومنون بعده... و یستنوا بسنته فی ذلك.» امام فخر رازی از حسن و سفیان بن عیینه چنین آورده است: «لیقتدی به غیره فی المشاوره و یصیرسنه فی امته.» آلوسیبغدادی مینویسد: «ان تكون سنه بعده لامته.» گروهی از مفسرانشیعه هدف حضرت را اقتدای امتبه این سنت نیك دانسته، چنینتعبیر كردهاند: «لتقتدی به امته فی المشاوره» ابو الفتوح رازی میگوید: «خواست تا مردمان به او اقتدا كنند از پس او .» شریف لاهیجینیز در تفسیرش مینویسد: آنكه این سنتحسنه مشورت در امت آنحضرت باقی بماند و بدون مشورت كاری نكنند.» دوران حكومتاسلامی نبی اكرم(ص) و زندگی آن حضرت بخوبی نشان داد كه یكی ازعوامل موفقیت پیامبر اكرم (ص) در پیشبرد هدفهای اسلامی، همینمساله مشورت بوده است. آن حضرت نشان داد كه با مشورت و رعایتاصول و مبانی مدیریت میتوان جامعه را در موقعیتهای بحرانی بهسلامت اداره كرد و خود رایی و خود سری را، كه از بزرگترینآفتهای فرهنگی و اجتماعی است، از ساحت اجتماع دور ساخت. آنحضرت به همگان آموخت كه همه انسانها، حتی آنها كه از فكر قویبر خوردارند و صاحب بهترین افكار و اندیشهاند، به مشورتنیازمندند و اگر خود را از مشاوره با دیگران بی نیاز بینند،خوی استبداد و استكبار مییابند. اما اگر با مردم مشاوره ورایزنی داشته باشند و شخصیت، دیدگاههای آنان را نادیده نگیرندو از استعدادهای آنان بهره برند، نه تنها از خطر فرو رفتن دراستبداد دور میگردند; بلكه به آرا و اندیشههای محكم و متقندست مییابند. تجارب تایخی نشان داده است كه بهترین افراد ومحكمترین نظامها در صورت فرو رفتن در استبداد به هلاكت میرسند،جنبه مردمی خود را از دست میدهند و در مسیر انحطاط میافتند.
امیرمومنان (ع) میفرماید: «من استبد برایه هلك.» هركس استبداد رای ورزد، هلاك میشود. «لاظهیر او ثق من المشاوره.» هیچ پشتیبانی مطمئنتر از مشورتنیست. در مكتب اسلام مشورت كردن عین هدایت است; گرد آوردنخوبیها و خیرها در پرتو این سنتحسنه به دست میآید و هركه باخردمندان مشورت كند، از انوار خردهای آنان فروغ میگیرد; «منالمشاور ذوی العقول استضاء بانوار العقول.» یكی از راههایاساسی مشاركت در عقل و علم و دانش صاحبان اندیشه و فرهنگ وخرد، مشورت كردن است. «و من شاور الرجال یشاركها فیعقولها.» به همین جهتباید گفت: آیه «وشاورهم فی الامر» به منظور لطف به امت و كرامتبه آنهاو فروغ بخشیدن به عقول آنان وارد شده است.
● اسرار و اهداف مشورت از دیدگاه مولوی
مولوی در این باره میگوید: امر شاورهم پیامبر را رسید گرچه رایی نیست رایش را ندید در ترازو جور ضیق زرشدست نی از آنك جو چو زر گوهر شدست روح، قالب را كنون همره شدست مدتی سگ حارس درگه شدست مشورت كن با گروه صالحان بر پیمبر امر شاورهم بدان امر هم شوری برای این بود كز تشاور سهو و كژ كمتر رود این خردها چون مصابیح انور است بیست مصباح از یكی روشنتر ستبنا بر این، سركلام حضرت امیرمومنان (ع) روشن میگردد كهمیفرماید: برای در امان ماندن از لغزشها و پشیمانیها باصاحبان خرد مشورت كن. «شاور ذوی العقول تامن الزلل والنوم»
● اهمیت و ضرورت مشورت در قرآن و حدیث
اخلاق رسول خدا(ص) قرآنبود و عمل او مشورت. مساله شوری در قرآن در كنار نماز وانفاق، به عنوان یكی از ویژگیهای اساسی انسان رشد یافته، مطرحشده است: «... والذین استجابوا لربهم و اقاموا الصلاه و امرهمشوری بینهم و مما رزقناهم ینفقون والذین اذا اصابهم البغی همینتصرون.» و آنچه نزد خداستبهتر و پایدارتر استبرای كسانیكه ایمان آوردند... و دعوت پروردگارشان را اجابت كردند و نمازرا به پا داشتند و كارشان میانشان به مشورت است و از آنچه بهآنان روزی دادیم انفاق میكنند و كسانی كه چون تجاوز مسلحانهایبه آنان شود یكدیگر را در انتفام كشیدن یاری میدهند.
علامه طباطبایی در باره این آیه میگوید: در جمله «و امر هم شوری بینهم» به ویژگی مهم و بنیادیمومنان اهل رشد و عمل اشاره شده، بدین صورت كه آنان در به دستآوردن اندیشه صحیح و دیدگاه جامع و متقن به صاحبان عقل واندیشه و خرد مراجعه میكنند و ضمن جمع آوری كلیه دیدگاههابهترین آنها را گزینش و تبعیت میكنند و در واقع این آیه بهنظر من با آیه «والذین یستمعون القول فیتبعون احسنه» نزدیكاست: و راه رسیدن به بهترین راههای موجود در هر عرصهای برایدستیابی به واقعیت مشورت است; چرا كه «و ماتشاور قوم الاوفقوا الاحسن ما فی ضمیرهم» هیچ قومی در كارهایشان با یكدیگرمشورت نكردند مگر آنكه به بهترین راههای موجود دستیافتند. ازدیدگاه پیامبر اسلام(ص)، جامعهای كه فافد سنت مشورت است ورهبران مستبد و خود سر و توانگران تنگ نظر دارد، حق حیاتندارد.
صاحب اثر : محمدجواد حیدری خراسانی
منبع : مجله کوثر شماره ۲۴
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران غزه حسن روحانی مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی دولت سیزدهم روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
یسنا هلال احمر قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
بانک مرکزی حراج سکه قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران حقوق بازنشستگان
سریال نمایشگاه کتاب کتاب مسعود اسکویی تلویزیون عفاف و حجاب سینمای ایران سینما دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین جنگ غزه نوار غزه اوکراین چین ترکیه انگلیس نتانیاهو ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی گوگل کولر اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
خواب بیمه فشار خون کبد چرب کاهش وزن دیابت